[visa] din cykel med fotbroms [footie]

Duomatic footie byggd på en Centurion (Ironman, tror jag), pulverlackad i vitt hos Guson. Navet är från en gammal minicykel, övriga komponenter är från originalcykeln.

Bilagor

• CIMG1773_small.JPG
    CIMG1773_small.JPG
    90.4 KB · Besök: 103
Äntligen är sommar-footien färdig, ny sadel och pedaler monterade...
Provkörd... Jag kan meddela att bromsverkan är halvbra. Antar att det kanske tar ett tag innan duomatic-navet är inkört (alternativt kan det vara fel olja i).

CIMG1805_small.JPG ht=544

CIMG1797_small.JPG ht=544

CIMG1799_small.JPG ht=544

CIMG1800_small.JPG ht=725

Lite puts på till så blir jag nöjd, riktigt skön bygg kvalitet på den. Skönt att kunna cykla utan att bli så förbannat blöt!

Bilagor

• DSC_3044.nystorlek.JPG
    DSC_3044.nystorlek.JPG
    139.6 KB · Besök: 143
Här är vår kära långjohn footie.

Smith & CO, gjord i Danmark och används flitigt ner till hamnen.

Håller på med ett annat footie projekt med en gammal mufflad crescent ram, och så gick det uppför mig att även långjohnen är en footie!

Crescentcoastern kommer snart också upp, keep up the art!
DSC06908.jpg ht=544

Min Footie som den ser ut just nu, orginal framfälg är på om-ekring i källaren bakom fönstret, då jag var lite väl fantasifull i mitt första försök...

Bilagor

• IMG_1477.jpg
    IMG_1477.jpg
    90.4 KB · Besök: 115
Senast redigerad av en moderator:
Här är den.
Lite taskig utväxling (42/22) men det skall bytas till lämpligare så fort jag får tag i ett barkdrev som passar.
Perfekt att glida över Götaälv-bron med till jobbet.
DSC00228.JPG ht=544

Premiär turen igår gick i Majorna och det var ju så najjs. Hugger lite i det gamla 3 vxlde navet när jag bromsar, men den har ju inte rullat på 20 år. Första bygget så jag känner mig nöjd.

Bilagor

• Bild0120.jpg
    Bild0120.jpg
    111.8 KB · Besök: 105
Att borsta en gris...

Före:
P6200031.JPG ht=544

Efter:
P7010056.JPG ht=544

P7010064.JPG ht=725

Tänkte byta pedaler, men fick inte loss de gamla. Om någon har tips på hur man kan få loss dem så hojta gärna till (bor i lgh, så tyvärr inget skruvstäd). Testade med hjulet på plats, men verkade då mer som kedjan skulle gå av :-o

apelsin jonte skrev:
-------------------------------------------------------
> Premiär turen igår gick i Majorna och det var ju
> så najjs. Hugger lite i det gamla 3 vxlde navet
> när jag bromsar, men den har ju inte rullat på
> 20 år. Första bygget så jag känner mig nöjd.

Snygga Middleburn-vevar.

Efter drygt ett år så är det nästan äntligen dags att få trampa på henne...
Köpte styrlinda igår efter att jävla jagande. Lila skulle den vara...såg bra ut i affär men väl på plats så var det en helt annan ton. Men nu orkar jag inte bry mig längre. Här är hon. Enda som fattas är som synes sadelstolpen som är beställd.
Det jag lagt ut på cykeln skall tilläggas är lite vit sprayfärg, 400 kr för att få en racerfälg på ett duomaticnav, 99 för styrlindan och ett par slantar för däck, slang o kedja.
Det som säkerligen är skitfel också är att däcket är lite smalt för fälgen, men i mitt tycke blev det bara lite schysst tyskstuk på hjulen. Ingen risk att man går ner på fälgen i svängar så det är lugnt.
Som hon var när jag köpte henne:
MyfixieprojectoriginalPeugeotPA101971.jpg ht=480

Dagens skick utan stolpen:
bild2.JPG ht=544

bild.JPG ht=725

bild3.JPG ht=544

bild4.JPG ht=725

Första gången jag lindade styre med...finns massa saker att anmärka på, men som sagt nu orkar jag inte riktigt mer. Vill bara få användning av henne.

Curare, du kan inte mena allvar med den vinkeln på styret? Lycka till med sadelns också, av vad jag har förstått är den en riktig plåga :)
Tufft resultat annars.

Min "footie" nybygd för höstrusket.
Jag skulle köpa en bakfälg+däck och slang för 550.-
men det blev en ny "cykel" istället ;)
Cykel 1200.-
Pedaler 40.-
S-linda 60.-
Styrstam skrotlådan
Styre skrotlådan
Lås skrotlådan
Sadel skrotlådan
Totalt 1300.-

Vad det e för fabrikat ?

Bilagor

• kamera-tele 006.jpg
    kamera-tele 006.jpg
    76.9 KB · Besök: 94
Tack kjell.
men det e en kompis till Logan som börjar på Y o inköpsstället på B...A
Varning! ni som köper cyklar på B...A, skruva ner skiten o gör om o gör rätt.
Jag har rostskyddat,tagit ur vevlager o smörjt gängorna +styrlager + lossat o efterdragit allt med gängor. Kedjan var som en fiolsträng!
Alltså man köper en vara som måste rivas ned o monteras på nytt för att det skall bli lite smidigare i framtiden.
nu uppe i 40mil o allt funkar! Yippi! ....men saknar växlar.....

Ett arv i förtid från min far. Eller stöld skulle han kanske säga. Har lagt ner mer pengar än jag vill erkänna på den tror jag, men så har jag vart tvungen att byta en del grejer efter en påhälsning av en motorhuv...

DSCN3817.JPG ht=544

En fådd gammal cykel, två nya beige däck, ett styre åt fel håll med linda på och man har fått en cykel som alla blir glada av. Dessutom är den rätt skön att cykla på.

Bilagor

• DSC07295.JPG
    DSC07295.JPG
    137.9 KB · Besök: 96
klot skrev:
> En fådd gammal cykel, två nya beige däck, ett
> styre åt fel håll med linda på och man har
> fått en cykel som alla blir glada av. Dessutom
> är den rätt skön att cykla på.

Herrejävlar vad fin!
Ratcars och gamla ölhäckar i all ära, men en snygg "rat-bike" var väldigt kul att se.

snoogans skrev:
> Lite puts på till så blir jag nöjd, riktigt
> skön bygg kvalitet på den. Skönt att kunna
> cykla utan att bli så förbannat blöt!

Den Crescenten du har är nog en av de finaste jag sett. Original vajrar? Vilken årsmodell?

Själv kör jag på en Crescent Världsmästarcykel från 1974. Den är troligtvis specialbeställd eftersom 3-växlat inte fanns på denna modell.

Bilagor

• DSC02344.JPG
    DSC02344.JPG
    119.4 KB · Besök: 101
RolleW skrev:
------------------------------------------------------
> Den Crescenten du har är nog en av de finaste jag
> sett. Original vajrar? Vilken årsmodell?
>
> Själv kör jag på en Crescent
> Världsmästarcykel från 1974. Den är troligtvis
> specialbeställd eftersom 3-växlat inte fanns på
> denna modell.

Jo allt är original fick byta däcken/slangarna då dom pissade ut luft. Det är en 74a(även denna 3vxl), jag köpte den av en herre som köpte den ny när han muckade från lumpen 74. Jag pröjsade 800 för den!

Ok, då är det samma modell jag har (bilden). Du skriver att din cykel är en -74 (har du kollat navhylsan?). Detta är något jag inte kan hålla med dig om; dekaler,emblem på styrstam, låset och kedjeskyddet stämmer inte för detta år.

Bilagor

• DSC02057.JPG
    DSC02057.JPG
    85.1 KB · Besök: 88
Finns det olik drev till shimano nexus nav? Jag håller på att knåpa ihop en racer/cross aktig footie med delar som ligger och skräpar. Jag hade tänkt mig en toppfart på ca: 35km/h utan att trampa ihäl mig. baknavet har ett 18t drev och fram har jag slängt på en mtb vev med 44t klinga.
Går det att få tag på drev med 13-14t eller ska jag satsa på en billig lvg vev med 52t stor kaka.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13666

Iggy_82 skrev:
> Finns det olik drev till shimano nexus nav? Jag
> håller på att knåpa ihop en racer/cross aktig
> footie med delar som ligger och skräpar. Jag hade
> tänkt mig en toppfart på ca: 35km/h utan att
> trampa ihäl mig. baknavet har ett 18t drev och
> fram har jag slängt på en mtb vev med 44t
> klinga.
> Går det att få tag på drev med 13-14t eller ska
> jag satsa på en billig lvg vev med 52t stor
> kaka.
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=13666

>16t är det minsta ..

Kan väl slänga in min footies med samtidigt, och den är inte orginal ;)
DSC08095Small.JPG ht=480

Jag har en bianchi pista som är fixed som jag vill ha som "footie" hur kommer jag billigast undan för att utföra detta? tips mottages tacksamt..

Härlig tråd!

Fundering: Ser att väldigt många kör utan kedjeskydd, och rent estetiskt är det ju såklart väldigt snyggt, men förstör ni inte en massa byxor?

Mvh Marcus

snygg vet jag inte, men kommer se riktigt fräsig ut när den är mattsvart med kromad fram- och bakgaffel, kromad böjd oldskool styrstam och röda ourys.

ett saligt hopplock av diverse skrotcyklar och korg inhandlad på myrorna för 30:- fastsatt med buntband på en moddad pakethållare. ska försöka få på kromade skärmar, blir jävligt tight dock, och beställa rat trap pedaler om ekonomin tillåter.

är en present åt en vän som pendlar till jobbet dagligen och han önskar sig en snabb och skön cykel med en cykelkorg där det får plats en pizzakartong.

Bilagor

• footie.jpg
    footie.jpg
    76.6 KB · Besök: 88
Ett litet projekt jag dragit igång. Om det är någon som vet något om den här ramen eller känner igen den så skulle info uppskattas.
Har i detta nu rivit ner bakhjulet och ska få dit ett Torpedo Duomatic 2 växlat.
Den främre klingan är 53 kuggar så jag har köpt ett 24 till baknavet. Ska ju bara ha den och glida med lite i Göteborg. Vev-partiet är av modell kil-bult vilket är lite häftigt.
Tanken är en rostfri kedja och ett par snygga däck. Ny sadelstolpe och sadel är inköpt dessutom.

Jag funderar på vilka handtag jag ska ha, men har inte klurat ut det än.
jag är öppen för förslag. Kom gärna med ideer.

Bilagor

• 20120518035.jpg
    20120518035.jpg
    79.5 KB · Besök: 87
Duomatic is da shit!

Köpte ett nytt sådant och ekrade in det i gamla stålfälgen.
Övrigt så monterade jag alla användbara prylar från en skitful Crescent på en nygammal ram från Monark, lackade den tidigare rosa/röda framgaffeln mattsvart och toppade det hela med diverse från Biltema.
Jag kör nu på 50 kugg fram och 24 bak och det passar min klena fysik bra, 2:an är ju 38% högre än 1:an så det passar både uppför och nedför.

Mvh
JOhan

Bilagor

• sida.JPG
    sida.JPG
    137.4 KB · Besök: 97
  • nav.JPG
    nav.JPG
    149.7 KB · Besök: 97
  • styre.JPG
    styre.JPG
    121.4 KB · Besök: 106
Ser att du har köpt lite delar på biltema. Jag har en fråga ang kedjan. Köpte du den på biltema oxå? Kan det var den rostfria för 129? Min fråga är jag ser att du kär 50 - 24. Räckte kedjans längd eller fick du köpa 2st? Jag kommer ju ha 53-24. Måste jag köpa 2 kedjor och länka ihop tror du?

Registrerade mig enbart för denna tråden och få visa upp nybygget,

lite smått kvar att fixa men jag är väldigt nöjd! (första cykelprojektet och helt novis på cyklar överlag innan jag började)

Bilagor

• Photo 2012-06-03 19 16 20.jpg
    Photo 2012-06-03 19 16 20.jpg
    95.4 KB · Besök: 106
Senast ändrad:
Liten uppdatering på pågående footie projekt :)

Ekrat in ett duomatic i den gala stålfälgen. Nya ekrar såklart. Nytt 24 bakdrev med hål i vilket jag tyckte va lite coolt.. Riktade hjul, ny rostfri kedja. Nya spacers till styrlagret samt nya kilbultar till vevarna. Dessutom alla lager insmorda och infettade.
Om någon vecka hoppas jag kunna få på däck oxå samt den nya sadelstången med ny sadel och handtag. Lite svårt att hitta vettiga däck bara då det ska vara 630mm.... Men det löser la sig.

Bilagor

• 20120622040.jpg
    20120622040.jpg
    84.5 KB · Besök: 91
  • 20120622041.jpg
    20120622041.jpg
    101.2 KB · Besök: 96
  • 20120622042.jpg
    20120622042.jpg
    87.8 KB · Besök: 93
Slutresultatet blev så här. Jag har dock beställt ett par andra handtag som är tunnare och mer estetiskt tilltalande.

Bilagor

• 20120702045.jpg
    20120702045.jpg
    95.3 KB · Besök: 82
  • 20120702046.jpg
    20120702046.jpg
    129 KB · Besök: 95
  • 20120702047.jpg
    20120702047.jpg
    115 KB · Besök: 83
Efter att i många år försökt cykla snabbt och långt ska jag nu lära mig att cykla långsamt och kort. Med denna cykel ska jag vingla fram på cykelbanor, plingandes på mina medtrafikanter. Duomatic is da shit.

Jag skulle vilka hitta ett flak att montera fram. Nån som kan tipsa om något som passar denna skönhet?
IMAG0557.jpg

Tillbaka
Topp