Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Jag är jättenöjd, kommer från en On-one Fatty innan (2013-2018, ramtransplaterad till Fatty Trail 18-19) och upplever Taigan som mycket stabilare och bättre. Saknade möjligheten till 4,8" eller större på fattyn, och gillar verkligen de bredare däcken.

Visa din Fatbike
Jag är jättenöjd, kommer från en On-one Fatty innan (2013-2018, ramtransplaterad till Fatty Trail 18-19) och upplever Taigan som mycket stabilare och bättre. Saknade möjligheten till 4,8" eller större på fattyn, och gillar verkligen de bredare däcken.
Roligt att höra. Jag får plats med Bud/Lou på mina fatboys men tycker att geometrin på Taigan verkar spännande. vad kör du för storlek i förhållande till längd? Har du någon koll på hur gaffelvinkeln påverkas av stela gaffeln. Får man samma gaffelvinkel om kör med exempelvis mastodon? Snygg cykel!!

Visa din Fatbike
Nä precis, minst två är det nog som gäller kände jag efter att ha sålt Duden :) Så båda blir kvar, Polen är väl tänkt som den primära vintercykeln. Måste bara byta bromskiva till 180 bak å slänga på adapter på 04an så att jag kan använda dom dubbade hjulen i Polen också om det skulle behövas. Fast just nu har ju all blåis snöat över...
Snygg cykel. Såg att du krängde race face vevpartiet som kommer stock. Några problem med det eller gillar du bara hope. Funderar på att köpa en pole ram och flytta lite delar från en av mina fatboys.

Visa din Fatbike
Snygg cykel. Såg att du krängde race face vevpartiet som kommer stock. Några problem med det eller gillar du bara hope. Funderar på att köpa en pole ram och flytta lite delar från en av mina fatboys.
Har lite dåliga knän och vågar inte chansa, Hope-partiet är 14mm smalare och det vet jag knäna klarar...
Räknar med att få nya lager till racefacet av Pole också... (eller det har dom redan erbjudit tillsammans med lite annat krafs, jag vill ha ett par JumboJims istället men inget svar på det än :-) )

Visa din Fatbike
Roligt att höra. Jag får plats med Bud/Lou på mina fatboys men tycker att geometrin på Taigan verkar spännande. vad kör du för storlek i förhållande till längd? Har du någon koll på hur gaffelvinkeln påverkas av stela gaffeln. Får man samma gaffelvinkel om kör med exempelvis mastodon? Snygg cykel!!
Jag och Pepperrazzi är lika långa tror jag, dvs 188, han kör en XL som jag testade och tyckte den var för lång för mig, så jag gick på Large och trivs på den...

Visa din Fatbike
Precis, 188/xl taiga, jag är något byggd något åt det taxbenta hållet.
Jag är mer stork och hamnar ju längre bak pga det... Sitthöjd 79-ish

Edit: kom på att detta är en bildtråd så här kommer en från idag där det höll på att gå på tok, det var en bäck under snön :-)

IMG_5793.JPG

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Anlände paket från england idag 610g kolfibergaffel mot 1350g orginal och totalvikt på ca14.4kg nu. Väntar på en dropper och nytt riserstyre men borde lämna under 15kg ändå riktigt rolig fatbike känns mycket rappare och smidigare en white 4 pro jag hade före.
Väntar även på luftningskit så jag får korta bromsslangarna.
IMG_20200212_213614743.jpg

Ballaste baklyset?
IMG_20200212_214254431.jpg

Visa din Fatbike
Under femton och ner mot fjorton (och tom tretton) borde gå:) ser riktigt fin ut! risersfyre blir bra så barendsen ryker (antar jag:))

Visa din Fatbike
Taigan ser lätt anorektisk ut med ”isracinghjulen” på men det är vad som behövs häromkring just nu igen, märklig vinter. Dom här hjulen hör egentligen till min SN04 men har satt på större skiva bak (samt adapter till oket på den) så dom kan delas ifall andan faller på.

Visa bilaga 402303

Visa bilaga 402304
Vad kör du för drev fram, 28? Kan starkt rekommendera one upp switch som gör det föredömligt enkelt att switcha "ytterdelen" av kransen om man så önskar. Har det på min "smal" cykel Capra. Fungerar utmärkt. Några problem med att passa in hope vevarna?

Visa din Fatbike
Vad kör du för drev fram, 28? Kan starkt rekommendera one upp switch som gör det föredömligt enkelt att switcha "ytterdelen" av kransen om man så önskar. Har det på min "smal" cykel Capra. Fungerar utmärkt. Några problem med att passa in hope vevarna?
Japp 28. Nu var det pedalerna som tog i lite väl ofta med dom där hjulen. Orginal kom den ju med 170mm vevar också, till mitt hope körde jag med 175 som jag är van vid.
Och nä inga problem att installera dom eller vad du nu menar? Sitter som en smäck :)
IMG_5750.JPG

Visa din Fatbike
Japp 28. Nu var det pedalerna som tog i lite väl ofta med dom där hjulen. Orginal kom den ju med 170mm vevar också, till mitt hope körde jag med 175 som jag är van vid.
Och nä inga problem att installera dom eller vad du nu menar? Sitter som en smäck :)
Visa bilaga 402402
Kör du boost eller standard offset på klingan. Använde du samma vevlager race face eller hopes? Som du ser samlar jag lite info för att motivera eget köp.

Visa din Fatbike
Visa din Fatbike
Ska vi bygga hjul Lars?
Råkar veta var det ligger ett Hope Fatsno 197mm baknav... ;)

Jag har ju redan 4 bakjul 26" (2st med dt nav och ett salsa), så jag var lite sugen på att du skulle få modifiera något av dem till 29+, men jag vet inte var jag ska hitta 29+ däck som rullar bättre än JumboJim 4,8.

Angående fatsno så var en kompis intresserad för ett par veckor sedan, men han lämnade ärendet till specialized istället.

Visa din Fatbike
Jag har ju redan 4 bakjul 26" (2st med dt nav och ett salsa), så jag var lite sugen på att du skulle få modifiera något av dem till 29+, men jag vet inte var jag ska hitta 29+ däck som rullar bättre än JumboJim 4,8.

Angående fatsno så var en kompis intresserad för ett par veckor sedan, men han lämnade ärendet till specialized istället.
Näe... bättre rull är nog svårt? 29+ är inte så vanligt här ännu att det är något som däcktillverkarna har tagit upp. Har bara provat DHF 29+ och det rullar ok men går knappast att jämföra med JJ 4.8. Det är ju två helt olika däck dessutom.

Nåja, du vet var det ligger ett nav om någon behöver ;)
Däruppe i Fatbajkland så finns det större behov än här nere.

Visa din Fatbike
Finns det någon orsak till att du inte valde bredare fälgar och däck (40mm fälg och 3" däck)? Jag säger inte att bredare är bättre utan jag är bara nyfiken på tankegången runt valet.
2cf2qu.jpg

Någon visade ett hjulpar med blänkande blå Hope-nav till lite för bra pris, och köpknappen råkade bli tryckt.

Nej, men tanken var väl att ha något lättare och snabbare till rådjursstigarna i stugan, grusfräsning, och lite längre turer där 2xl:orna är lite väl tunga.
Kan återkomma med utvärdering om ett tag.

Visa din Fatbike
Näe... bättre rull är nog svårt? 29+ är inte så vanligt här ännu att det är något som däcktillverkarna har tagit upp. Har bara provat DHF 29+ och det rullar ok men går knappast att jämföra med JJ 4.8. Det är ju två helt olika däck dessutom.
Maxxis Chronicle 29x3.0" kanske kan vara något? :unsure:

Visa din Fatbike
Visa din Fatbike
Jo kanske det, och nu hittade jag ett som ser lite snabbare ut och väger betydligt mindre:

Jo, jag blev tipsad om detta däck via PM, och det verkar helt klart intressant. Är dock lite tveksam till däcksidornas hållbarhet om det är samma som det papperstunna fatbikedäcket. Dessutom verkar de vara ganska smala mot många andra trenollor.
Mönstret ser annars lagom ut.

Visa din Fatbike
Jo, jag blev tipsad om detta däck via PM, och det verkar helt klart intressant. Är dock lite tveksam till däcksidornas hållbarhet om det är samma som det papperstunna fatbikedäcket. Dessutom verkar de vara ganska smala mot många andra trenollor.
Mönstret ser annars lagom ut.
Jag har dessa, smala men rullar lätt. Ett bakdäck har fått en reva i sidan och har bytts ut.
66 mm på 30 mm fälg, ganska dåligt fäste i blöta förhållande.
Nu kör jag mera på WTB Ranger, mjukare gummi, mycket bättre fäste och är 73 mm breda på Stans Arch mk3 fälgar.

Visa din Fatbike
En väldigt snabb utvärdering av 29x2,6 på Taigan då. Igår cyklade jag och @heffe en liten fikatur på ca 45km. En del asfaltstransport i början och slutet, men mest var det fina skogsvägar med överlag väldigt lite stök. Till det funkar det som väntat ypperligt, det märks verkligen att det saknas några kilo gummi, det börjar behövas något större än 28t fram.

Vid stenigare partier märks det att jag nog saknar en hel del teknik för att köra helstel smalhjuling. Funkar liksom inte att ånga på som en bulldozer som man kan med 5-tummare. Diverse delar i gubbkroppen tar lite väl mycket stryk.

Det är fortfarande lite väl hårt tryck i däcken, jag har varit lite feg med att släppa ut, men ska börja labba lite mer med det.

Visa din Fatbike
Jo kanske det, och nu hittade jag ett som ser lite snabbare ut och väger betydligt mindre:

Hur säkert är de o handla från bike-components.de? Intressanta priser på däcken jämfört med svenska sidor som ex. bikeshop.se. Är dock lite tveksam med att beställa från tyskland.

Visa din Fatbike
Hur säkert är de o handla från bike-components.de? Intressanta priser på däcken jämfört med svenska sidor som ex. bikeshop.se. Är dock lite tveksam med att beställa från tyskland.
De stora Tyskarna är ett säkrare kort än ”svenska” sidor, det är iaf min erfarenhet, så handla på du?
Men se till att logga in först, så priserna listas med svensk moms...

Visa din Fatbike
Inga problem har handlat där själv. Handlar oftast från tyskarna. R2, bike-discount är vanligast men har även köpt från bike-components och rose. Även bikesters prylar skickas ju från Tyskland. Upplever som ovan att det är preusisk ordning på tyskarna å aldrig krånglat

Visa din Fatbike
För att inte spamma tråden med ytterligare en Taiga-bild så kommer här en video istället?
Min första tur på Stenrutsleden i Lofsdalen, Taigan är ju bara så underbar utför, trots att man är gammal och feg (klok?). Orkade inte klippa och hålla på, så här är vad som fastnade i kameran:

Visa din Fatbike
För att inte spamma tråden med ytterligare en Taiga-bild så kommer här en video istället?
Min första tur på Stenrutsleden i Lofsdalen, Taigan är ju bara så underbar utför, trots att man är gammal och feg (klok?). Orkade inte klippa och hålla på, så här är vad som fastnade i kameran:

Ingen spångest med fat bike! =)

Tillbaka
Topp