Pepperazzi
Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Det var inte den svarta varianten av däcken då, dom är ju hårdare...?
Så kan det kanske vara, var ett tag sedan jag läste det.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var inte den svarta varianten av däcken då, dom är ju hårdare...?
Ni som kör Taiga. Är ni nöjda? Om ni jämför med eventuell tidigare fatbike?
Roligt att höra. Jag får plats med Bud/Lou på mina fatboys men tycker att geometrin på Taigan verkar spännande. vad kör du för storlek i förhållande till längd? Har du någon koll på hur gaffelvinkeln påverkas av stela gaffeln. Får man samma gaffelvinkel om kör med exempelvis mastodon? Snygg cykel!!Jag är jättenöjd, kommer från en On-one Fatty innan (2013-2018, ramtransplaterad till Fatty Trail 18-19) och upplever Taigan som mycket stabilare och bättre. Saknade möjligheten till 4,8" eller större på fattyn, och gillar verkligen de bredare däcken.
Snygg cykel. Såg att du krängde race face vevpartiet som kommer stock. Några problem med det eller gillar du bara hope. Funderar på att köpa en pole ram och flytta lite delar från en av mina fatboys.Nä precis, minst två är det nog som gäller kände jag efter att ha sålt Duden :) Så båda blir kvar, Polen är väl tänkt som den primära vintercykeln. Måste bara byta bromskiva till 180 bak å slänga på adapter på 04an så att jag kan använda dom dubbade hjulen i Polen också om det skulle behövas. Fast just nu har ju all blåis snöat över...
Har lite dåliga knän och vågar inte chansa, Hope-partiet är 14mm smalare och det vet jag knäna klarar...Snygg cykel. Såg att du krängde race face vevpartiet som kommer stock. Några problem med det eller gillar du bara hope. Funderar på att köpa en pole ram och flytta lite delar från en av mina fatboys.
Jag och Pepperrazzi är lika långa tror jag, dvs 188, han kör en XL som jag testade och tyckte den var för lång för mig, så jag gick på Large och trivs på den...Roligt att höra. Jag får plats med Bud/Lou på mina fatboys men tycker att geometrin på Taigan verkar spännande. vad kör du för storlek i förhållande till längd? Har du någon koll på hur gaffelvinkeln påverkas av stela gaffeln. Får man samma gaffelvinkel om kör med exempelvis mastodon? Snygg cykel!!
Jag är mer stork och hamnar ju längre bak pga det... Sitthöjd 79-ishPrecis, 188/xl taiga, jag är något byggd något åt det taxbenta hållet.
Under femton och ner mot fjorton (och tom tretton) borde gå:) ser riktigt fin ut! risersfyre blir bra så barendsen ryker (antar jag:))
Vad kör du för drev fram, 28? Kan starkt rekommendera one upp switch som gör det föredömligt enkelt att switcha "ytterdelen" av kransen om man så önskar. Har det på min "smal" cykel Capra. Fungerar utmärkt. Några problem med att passa in hope vevarna?Taigan ser lätt anorektisk ut med ”isracinghjulen” på men det är vad som behövs häromkring just nu igen, märklig vinter. Dom här hjulen hör egentligen till min SN04 men har satt på större skiva bak (samt adapter till oket på den) så dom kan delas ifall andan faller på.
Visa bilaga 402303
Visa bilaga 402304
Japp 28. Nu var det pedalerna som tog i lite väl ofta med dom där hjulen. Orginal kom den ju med 170mm vevar också, till mitt hope körde jag med 175 som jag är van vid.Vad kör du för drev fram, 28? Kan starkt rekommendera one upp switch som gör det föredömligt enkelt att switcha "ytterdelen" av kransen om man så önskar. Har det på min "smal" cykel Capra. Fungerar utmärkt. Några problem med att passa in hope vevarna?
Kör du boost eller standard offset på klingan. Använde du samma vevlager race face eller hopes? Som du ser samlar jag lite info för att motivera eget köp.Japp 28. Nu var det pedalerna som tog i lite väl ofta med dom där hjulen. Orginal kom den ju med 170mm vevar också, till mitt hope körde jag med 175 som jag är van vid.
Och nä inga problem att installera dom eller vad du nu menar? Sitter som en smäck :)
Visa bilaga 402402
Ingen boost, hope lager. Jag hade väl kunnat använda orginal raceface lager också men ville ju ha dom lila :)Kör du boost eller standard offset på klingan. Använde du samma vevlager race face eller hopes? Som du ser samlar jag lite info för att motivera eget köp.
Spec på hjulen?
Spec på hjulen?
Hope Fatsno, Halo 35mm fälgar, Rekon 2,6.Spec på hjulen?
Ska vi bygga hjul Lars?
Råkar veta var det ligger ett Hope Fatsno 197mm baknav... ;)
Hope Fatsno, Halo 35mm fälgar, Rekon 2,6.
Ser minst sagt anorektisk ut. Visa bilaga 418345
Näe... bättre rull är nog svårt? 29+ är inte så vanligt här ännu att det är något som däcktillverkarna har tagit upp. Har bara provat DHF 29+ och det rullar ok men går knappast att jämföra med JJ 4.8. Det är ju två helt olika däck dessutom.Jag har ju redan 4 bakjul 26" (2st med dt nav och ett salsa), så jag var lite sugen på att du skulle få modifiera något av dem till 29+, men jag vet inte var jag ska hitta 29+ däck som rullar bättre än JumboJim 4,8.
Angående fatsno så var en kompis intresserad för ett par veckor sedan, men han lämnade ärendet till specialized istället.
Finns det någon orsak till att du inte valde bredare fälgar och däck (40mm fälg och 3" däck)? Jag säger inte att bredare är bättre utan jag är bara nyfiken på tankegången runt valet.
Maxxis Chronicle 29x3.0" kanske kan vara något?Näe... bättre rull är nog svårt? 29+ är inte så vanligt här ännu att det är något som däcktillverkarna har tagit upp. Har bara provat DHF 29+ och det rullar ok men går knappast att jämföra med JJ 4.8. Det är ju två helt olika däck dessutom.
Maxxis Chronicle 29x3.0" kanske kan vara något?
![]()
29" Tyres
Purchase everything your bike needs in the Tyres - 29" Tyres category in our shop.www.bike-components.de
Jo kanske det, och nu hittade jag ett som ser lite snabbare ut och väger betydligt mindre:Helt klart intressant... Men ser inte mönstret lite slitigt ut jämfört med JumboJim?
Jo kanske det, och nu hittade jag ett som ser lite snabbare ut och väger betydligt mindre:
![]()
Panaracer Tires: Performance & Durability | bike-components
Panaracer tyres for road, gravel & MTB: fast-rolling treads and robust casings for speed, comfort and durability. | bike-componentswww.bike-components.de
Jag har dessa, smala men rullar lätt. Ett bakdäck har fått en reva i sidan och har bytts ut.Jo, jag blev tipsad om detta däck via PM, och det verkar helt klart intressant. Är dock lite tveksam till däcksidornas hållbarhet om det är samma som det papperstunna fatbikedäcket. Dessutom verkar de vara ganska smala mot många andra trenollor.
Mönstret ser annars lagom ut.
Det där skulle vara roligt att testa, men slår du inte i pedalerna ofta? Jag antar den blr bra mycket lägre?
Det där skulle vara roligt att testa, men slår du inte i pedalerna ofta? Jag antar den blr bra mycket lägre?
Jo kanske det, och nu hittade jag ett som ser lite snabbare ut och väger betydligt mindre:
![]()
Panaracer Tires: Performance & Durability | bike-components
Panaracer tyres for road, gravel & MTB: fast-rolling treads and robust casings for speed, comfort and durability. | bike-componentswww.bike-components.de
De stora Tyskarna är ett säkrare kort än ”svenska” sidor, det är iaf min erfarenhet, så handla på du?Hur säkert är de o handla från bike-components.de? Intressanta priser på däcken jämfört med svenska sidor som ex. bikeshop.se. Är dock lite tveksam med att beställa från tyskland.
För att inte spamma tråden med ytterligare en Taiga-bild så kommer här en video istället?
Min första tur på Stenrutsleden i Lofsdalen, Taigan är ju bara så underbar utför, trots att man är gammal och feg (klok?). Orkade inte klippa och hålla på, så här är vad som fastnade i kameran: