Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Salsa Bucksaw annars?

Jag är glad så länge kroppen låter mig busa med helstelt på fatbiken. Men ska man vara ärlig så känns det illa på både ena och andra stället i kroppen när man försöka att hänga efter enduro-gänget i stöket.
Däremot har jag haft massor med tankar på om jag ska ersätta min sålda DH med en heldämpad stigcykel med smala 2,6 tum eller en fatbike med en mastodon-gaffel. Det lutar åt en stigcykel, men ibland tror jag att jag varje tur på smalhjuling kommer att kännas helt fel.

Visa din Fatbike
Salsa Bucksaw annars?

Bucksaw är trevlig på sitt sätt, men...
Jag kommer nog komplettera fatbikestallet med en Fuel EX för endurosvängar och bikeparkdagar 2021. Risk att jag kommer att sakna fatbiken när jag tar smalhjulingen, men jag känner att det är dags att ge smalhjuling en ny chans efter att bara kört 4,8 året runt sista året.
Både Bucksaw och framför allt Farley EX har varit med i funderingarna men... Jag känner mig lite crazy och siktar på en cykel med retrosmala 29 x 2,6 :)

Visa din Fatbike
Duden har flyttat ut och in har det flyttat en Surly Ice Cream Truck.
B3C314EC-F0E6-47E6-B0BB-E5BB73008781.jpeg

Visa din Fatbike
Du får berätta hur den är jämfört med Duden!

Duden och ICT är helt olika cyklar. Duden känns nästan som en stel mtb medan ICT känns som den fatbike den är.

Duden är snabb, rapp och lekfull medan ICT är trygg, stabil och förtroendegivande. Utför briljerar ICT, medan man får jobba mer med den på stigar för att den ska komma till liv.
Jag kommer sakna Duden, men ångrar inte bytet.

Visa din Fatbike
Tråkigt med frihjulet men fin cykel, vad är det för nav?

Navet är något av Formula, det vill säga noname, som kom med cykeln. Det ät väldigt svårt att hitta någon information om detta. Har även skrivit till Surly men man har inte svarat mig ännu (men jag förväntar mig att få svaret, Surlys support är fint).
Navet hade tjänat mig i 4 säsonger innan frihjulet bestämde sig att ge upp. Vet inte varför dock; kan bli dålig kvalité, kan väl bli "user error"…

Nu kan jag bara hoppas att nya ersättningspawls skulle passa till trummen i frihjulet. Det vore synd att punga ut med 2000 SEK på grund av en detalj som kostar 70 SEK.

Visa din Fatbike
Nu kan jag bara hoppas att nya ersättningspawls skulle passa till trummen i frihjulet. Det vore synd att punga ut med 2000 SEK på grund av en detalj som kostar 70 SEK.

Och här kommit svaret från Surly:

“Thanks for reaching out. I believe we might have some pawls that we could mail out to you (if you're in the United States). Please reach out to derby@surlybikes.com with the above request and we should be able to ship the pawls out.”
Michael from Surly Bikes

Jag befinner mig utanför USA, så ligger nu hoppet på de pawls som jag beställt från Kina, och att både svenska posten och tullen blir snabba och snälla mot mig.

Visa din Fatbike
Och här kommit svaret från Surly:

“Thanks for reaching out. I believe we might have some pawls that we could mail out to you (if you're in the United States). Please reach out to derby@surlybikes.com with the above request and we should be able to ship the pawls out.”
Michael from Surly Bikes

Jag befinner mig utanför USA, så ligger nu hoppet på de pawls som jag beställt från Kina, och att både svenska posten och tullen blir snabba och snälla mot mig.

Atakua, hör av dig till mig om det inte löser sig. Jag har ett 177x12 Formulanav liggandes. Det kanske är samma pawls...

Visa din Fatbike
Här kommer min tjockis?

Farley 9.6
Bontrager dropper
Truvativ carbonstyre
Magura mt7 bromsar
Sram gx eagle drivlina
Manitou mastodon pro ext gaffel

Bilagor

• F9AC733C-B666-4A70-BCBD-D1B02F1D5506.jpeg
    F9AC733C-B666-4A70-BCBD-D1B02F1D5506.jpeg
    730.3 KB · Besök: 242
  • 4C106BE9-B3BB-43DD-ADD4-5EA218F74A2A.jpeg
    4C106BE9-B3BB-43DD-ADD4-5EA218F74A2A.jpeg
    205.1 KB · Besök: 243
  • F1925ACD-668F-40AD-8725-D39AD140FD0C.jpeg
    F1925ACD-668F-40AD-8725-D39AD140FD0C.jpeg
    208.2 KB · Besök: 218
  • D5A42E07-742B-4810-84E3-5B947AA55708.jpeg
    D5A42E07-742B-4810-84E3-5B947AA55708.jpeg
    239.5 KB · Besök: 227
  • B807BC94-9208-4E40-9B0D-6E38608F1365.jpeg
    B807BC94-9208-4E40-9B0D-6E38608F1365.jpeg
    175.4 KB · Besök: 222
  • 5B2E31E1-9F0D-44C4-9AA5-AFB21AFCD29D.jpeg
    5B2E31E1-9F0D-44C4-9AA5-AFB21AFCD29D.jpeg
    307.3 KB · Besök: 252
  • DC2251E0-0B60-4E40-A25E-D3B2A0F0B19F.jpeg
    DC2251E0-0B60-4E40-A25E-D3B2A0F0B19F.jpeg
    543.4 KB · Besök: 255
  • E7183E38-0771-4700-BD4E-B5423FF9E96C.jpeg
    E7183E38-0771-4700-BD4E-B5423FF9E96C.jpeg
    215 KB · Besök: 240
Visa din Fatbike
Nu är den ihop skruvad igen och redo för global Fatbike day imorgon. Slanglöst och större skivor fram & bak ??
Tyvärr lyser ju solen med sitt frånvaro, så lackens breda spektra syns inte...
Visa bilaga 456839Visa bilaga 456840Visa bilaga 456841Visa bilaga 456842
Nice! Och just ja, GFBD, det hade jag glömt och sitter och planerar för en längre tur med XCn i morgon innan det blir för mycket snö... Hoppas ingen ser mig på den då ;-)

Visa din Fatbike
Inte så vanliga i Sverige, men de har bra rykte när man läser om dem och Pat Smage leker ju med olika Fatback-hojar på ett spännande sätt.

Det är Pga Pat jag hittade hojen :)
Hade varit skoj att skaffa en fatbike i framtiden som Stig, lekhoj. Den verkar ju grym, men sen kan han göra grymma saker oavsett vad han cyklar på!

Visa din Fatbike
Det är Pga Pat jag hittade hojen :)
Hade varit skoj att skaffa en fatbike i framtiden som Stig, lekhoj. Den verkar ju grym, men sen kan han göra grymma saker oavsett vad han cyklar på!

Jag lovar att du kommer att bli lika grym som Pat om du skaffar en fatbike...
Eller inte :)
Men Jag har väldigt roligt på min Dude som stig, lekhoj och upptäcksfärdshoj.
Fatbikes är lustiga på det sättet att för vissa är det den roligaste, bästa och busigaste stig & lekhoj man kan tänka sig, men för vissa är det inte riktigt så.
Som alltid (nästan) så är det roligare om man köper den där dyra man drömmer om än att köpa en sämre hoj som kanske inte är så kul som det kunde ha varit med den egentligen man vill ha, så gå för drömmen om det inte drabbar din ekonomi så hårt att hojen känns som en belastning.
Skulle du ha vägarna förbi Örnsköldsvik så kan du få testa min Dude en sväng för att känna lite hur det är (Nu är ju Duden ingen Fatback, men den är rätt najs ändå och ger kanske en känsla av hur det kan vara).

Visa din Fatbike
Jag lovar att du kommer att bli lika grym som Pat om du skaffar en fatbike...
Eller inte :)
Men Jag har väldigt roligt på min Dude som stig, lekhoj och upptäcksfärdshoj.
Fatbikes är lustiga på det sättet att för vissa är det den roligaste, bästa och busigaste stig & lekhoj man kan tänka sig, men för vissa är det inte riktigt så.
Som alltid (nästan) så är det roligare om man köper den där dyra man drömmer om än att köpa en sämre hoj som kanske inte är så kul som det kunde ha varit med den egentligen man vill ha, så gå för drömmen om det inte drabbar din ekonomi så hårt att hojen känns som en belastning.
Skulle du ha vägarna förbi Örnsköldsvik så kan du få testa min Dude en sväng för att känna lite hur det är (Nu är ju Duden ingen Fatback, men den är rätt najs ändå och ger kanske en känsla av hur det kan vara).

Kan garantera att jag inte har en suck mot Pat om jag så bosätter mig på hojen :)
Har en Trek Slash nu som jag sålde min Stål hardtail för att köpa, men kommer sakna en hardtail kring hemmet och tror det hade varit det optimala, canyon dude är en av dom jag spanat in, eller eventuellt en Trek till bara för att matcha :) Skookum är egentligen inte före något annat märke, tyckte bara modellen lät rolig och den ser inte fy skam ut i vitt!
Skulle pandemin i framtiden lägga sig och man vågar sig runt i Sverige igen får jag hojta till, kul med folk som ställer upp :)

Visa din Fatbike
Kan garantera att jag inte har en suck mot Pat om jag så bosätter mig på hojen :)
Har en Trek Slash nu som jag sålde min Stål hardtail för att köpa, men kommer sakna en hardtail kring hemmet och tror det hade varit det optimala, canyon dude är en av dom jag spanat in, eller eventuellt en Trek till bara för att matcha :) Skookum är egentligen inte före något annat märke, tyckte bara modellen lät rolig och den ser inte fy skam ut i vitt!
Skulle pandemin i framtiden lägga sig och man vågar sig runt i Sverige igen får jag hojta till, kul med folk som ställer upp :)

Kan rekommendera både Duden och Trek Farley och har svårt att tro att inte Fatback oxå är en riktigt bra Fatbike.
Är du en sådan som gillar att busa med en hardtail och inte har några problem att hålla farten uppe med en sådan i stöket så är chansen stor att du kommer att gilla en fatbike.

Visa din Fatbike
Vart har du fått tag på stänkskärmarna och vad är det för modell? Är i stort behov av nya stänkskärmar, speciellt på framdäcket.
Är bbb tror jag köpte på bike24 kanske?
Är mycket bra skärmar håller sig torr och ren i menföre och lätta att ta bort har en liten zefal mudflap i gaffeln som håller borta det mesta som kommer framför styret.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp