Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tallbiketarmen har ryckt länge och nu blev det ännu värre. Har en sliten Terrarunner som kan användas i projektet men skulle behöva en till, eller annan 26” stålis för den delen, eller annat fabrikat.

Någon som sitter på en defekt ram som kan hitta ett nytt liv med mig? Helst en 20 eller 22,5 tummare.

Visa din Miyata!
Kvällsskift i miyatafabriken. Skulle vara byta styre men sen tarvade det en ny stam också. Då behövdes stolpen också bytas för att kompensera en framskjuten cockpit. När jag ändå höll på insåg jag att jag nog ville ha på en äldre xt-växel än den som redan satt på pga fåfäng. Nog krävdes det ett par andra pedaler också? Jaja, än så länge kan jag konstatera att mina farhågor om kyote-styret kommit på skam, det kändes fint och en tur runt kvarteret lovade gott!

Återkommer med fler bilder i dagsljus, men en liten teaser får man alltid slänga in.
PXL_20250505_202052017.webp

Vad är det man säger? Never go full bluelug?

Visa din Miyata!
Kvällsskift i miyatafabriken. Skulle vara byta styre men sen tarvade det en ny stam också. Då behövdes stolpen också bytas för att kompensera en framskjuten cockpit. När jag ändå höll på insåg jag att jag nog ville ha på en äldre xt-växel än den som redan satt på pga fåfäng. Nog krävdes det ett par andra pedaler också? Jaja, än så länge kan jag konstatera att mina farhågor om kyote-styret kommit på skam, det kändes fint och en tur runt kvarteret lovade gott!

Återkommer med fler bilder i dagsljus, men en liten teaser får man alltid slänga in. Visa bilaga 767052
Vad är det man säger? Never go full bluelug?
Uppföljning!
Hav överseende på uppsticket till stolp-shimsen, det kräver lite fippel att få på plats pga tidigare fastsittande stolpe (som dock numera är bortlutad)

Bilagor

• PXL_20250506_090213921.webp
    PXL_20250506_090213921.webp
    1.3 MB · Besök: 111
  • PXL_20250506_090221189.MP.webp
    PXL_20250506_090221189.MP.webp
    1.3 MB · Besök: 114
  • PXL_20250506_090239092.webp
    PXL_20250506_090239092.webp
    1.4 MB · Besök: 118
Visa din Miyata!
Har tänkt i samma banor men hur löser man 26" hjul med kassett och 105 bakväxel?
Många Miyator är ju 7-delade från början. 7-delad kassettbody är smalare än senare bodys och tillåter ”bara” 7-delade kassetter.

Däremot är shimanos kassettbodys kompatibla med både mtb och landsvägskassetter från 8 upp till 10-delat. Har man hjul med denna body går det utan problem att köra en ren landsvägsdrivlina upp till 10-delat på en gammal 26:a.

11-delat är lite speciellt. 11-delade mtb-kassetter passar på dessa bodys, men landsvägskassetter är bredare och passar generellt inte. Dock finns det Shimano 105 11-34t 11-delade kassetter och dessa går att köra på en sån body

Edit: vet inte om jag svarade på din frågeställning överhuvudtaget, tänkte bara att kompatibilitet kan vara nyttig info

Visa din Miyata!
Styre ergotec4 Buegel Cantry och hållare och flaska och backväxel 2 stjärnor sämre betyg fungera efter modifiera blev vajer ändra broms längd också på pippip. Och på Domus coop cykeln är det bytt till sommar däck och styrstam styre är typ pack moped typ svenska tillverkade nya svarta gammla är krom och sadel stolpe är bytt sedan lite stoppning under galon länder blev tryck form får se om blev rätt för längre cykling föredrar mitt vinkel truckar form sprid större tryck yta än lite mot sit ben vilket blir få modeller 5 användbara av 250 modeller bike24 som går bort ej använd bart fungerar inte för länger sträckor cykla.😇
Tyvärr åter till Ätran verket 130 sadel men drog av galon på mondialita och cstoppa om en andra gång blir nog bra mondialita. Mentrivs bäst med Ätran verket 130 är kurv tryck så man kan ändra under cykelturen mitt tryck eller flytta bak platt tryck perfekt variera från statisk sitta cykla påminner om en orginal sadel till myiata från sidan.
1000000285.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Många Miyator är ju 7-delade från början. 7-delad kassettbody är smalare än senare bodys och tillåter ”bara” 7-delade kassetter.

Däremot är shimanos kassettbodys kompatibla med både mtb och landsvägskassetter från 8 upp till 10-delat. Har man hjul med denna body går det utan problem att köra en ren landsvägsdrivlina upp till 10-delat på en gammal 26:a.

11-delat är lite speciellt. 11-delade mtb-kassetter passar på dessa bodys, men landsvägskassetter är bredare och passar generellt inte. Dock finns det Shimano 105 11-34t 11-delade kassetter och dessa går att köra på en sån body

Edit: vet inte om jag svarade på din frågeställning överhuvudtaget, tänkte bara att kompatibilitet kan vara nyttig info
Jo, det var helt den infon jag var ute efter.
Så de hjulen jag har som är för 8-10 och en 11 delad mtb-kassett kan jag få att lira med 11 delade 105 5800 växlar?

Visa din Miyata!
Så de hjulen jag har som är för 8-10 och en 11 delad mtb-kassett kan jag få att lira med 11 delade 105 5800 växlar?
Tyvärr går inte 11-delad landsväg och 11-delad mtb att blanda. Vill man köra 11-delat landsväg på dom hjulen är det den 11-34 tandade Shimano 105 kassetten som finns att tillgå

Visa din Miyata!
Har tänkt i samma banor men hur löser man 26" hjul med kassett och 105 bakväxel?
Har man sjudelad frihjulsbody ber man till fiskegudarna att det sitter en distansbricka bakom frihjulsbodyn, då kan man ta bort distansen och köra 8 till 11 delat.

Har man inge distansbricks får man utföra lite hjulkirurgi, jag gjorde det och lyckades få ett 7delat shimanon nav att lira med en 8-11delad frihjulsbody på en annan miyata, finns dokumenterat här: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-miyata-on-off-road-runner.3699249/

Visa din Miyata!
Kunde fasen inte hålla mig, monterade allt jag hade nu!
Skall bli kul och gräva fram den andra svarta någon dag och ställa bredvid och jämföra. Lite olika generationer av XTR får pryda detta bygg och ett par ESP 900.
Känner du igen bromshandtagen @ostrand 😉
Modifierade dem med ett par bultar i guld🔥

Nu kan jag inte pyssla med detta mer på ett tag så det var nöd och tvunget att få det gjort. Nu skall det packas inför flytt😅🤩

IMG_3326.webp

IMG_3328.webp
IMG_3325.webp

Visa din Miyata!
Skall bli kul och gräva fram den andra svarta någon dag och ställa bredvid och jämföra. Lite olika generationer av XTR får pryda detta bygg och ett par ESP 900.

Nu kan jag inte pyssla med detta mer på ett tag så det var nöd och tvunget att få det gjort. Nu skall det packas inför flytt😅🤩

Visa bilaga 767237
Visa bilaga 767238Visa bilaga 767239
Du är galen. Det är väldigt sunt.

Visa din Miyata!
Hej Miyata människor!

På en auktionsfirma finns nu 2st Miyator till salu. en svart och så nedan som finns närmare mig. KAn man få nån uppskattning om storlek så jag vet ungefär om det kan passa mig eller inte. Ramen ser lite liten ut för mina 190cm tänker jag men önskar kanske att få lite andra svar här :)

Visa din Miyata!
Hej Miyata människor!

På en auktionsfirma finns nu 2st Miyator till salu. en svart och så nedan som finns närmare mig. KAn man få nån uppskattning om storlek så jag vet ungefär om det kan passa mig eller inte. Ramen ser lite liten ut för mina 190cm tänker jag men önskar kanske att få lite andra svar här :)

Såg på framgaffeln var inte riktigt försprång ser fram knäckt mot undre lager håll i gaffeln vad det är för längd ram sadel rör är nog någon som kan ge svar på.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 767237
Visa bilaga 767238Visa bilaga 767239
Väldigt fint! Ser ut som en BMX.

Visa din Miyata!
Hej Miyata människor!

Yes, gaffeln är definitivt stukad. Den ser ut att vara 56 eller 58 cm, jag skulle säga att du vill ha 60 eller större.

Hur ser den andra ut?

Visa din Miyata!
sheldons "8 of 9 on 7" funkar väldigt bra för mig, tycker det borde funka med "10 of 11 on 8-10" https://sheldonbrown.com/k7.html#897 (om du inte vill köpa 11-34-kassetten som ivi nämnde)

Visa din Miyata!
Tallbiketarmen har ryckt länge och nu blev det ännu värre. Har en sliten Terrarunner som kan användas i projektet men skulle behöva en till, eller annan 26” stålis för den delen, eller annat fabrikat.

Någon som sitter på en defekt ram som kan hitta ett nytt liv med mig? Helst en 20 eller 22,5 tummare.

En sån cyckel såg jag på Skanstullsbron förra veckan, hann tyvärr inte ta nån bild ..

Visa din Miyata!
Hej Miyata sekten vänner.

Plockade upp en i princip oanvänd Elevation 2000 för nåt år sedan med målet att ha nåt kul att bygga om. Tyckte däremot att den är för fin för att retromtb-fiera, köpte en häckigare stålhoj att bygga om istället, Miyatan blev stående och har väl kommit till insikten att den får gå vidare. Gör en headsup här innan den åker ut på K&S.

Har nya däck, slangar och bromsbelägg och bytt biltema-sadel+stolpe som satt på mot Turbo-sadel och Kalloy-stolpe.

Vevlager och nav är genomgångna. Växelreglagen har väckts till liv med WD-40.
Vevar, nav, bromsar, pedaler och växlar är DX.
Växel/bromsreglage är XT-kombo.
Måttbandet ger att storleken är 18,5.
Finns i Solna. Är 2000:- rimligt?
IMG_2858.webp

Visa din Miyata!
Och jag som inte skulle ha några fler projektcyklar, men så dök det upp en trail runnerVisa bilaga 767703.
Började känna lite försiktigt på den och sadelstolpen sitter som förväntat fast två centimeter för högt och lite snett i förhållande till färdrriktningen, så delprojekt nummer ett blir att försöka lossa/förstöra sadelstolpen. Det är stålram på denna hoj så då kanske man törs försöka såga sönder den om allt annat misslyckas.

Tillbaka
Topp