Visa din Propain

Visa din Propain
raw ram, kromdekaler.
Givet att det tar dem 2 veckor att svara på mail och då får man god dag yxskaft svar så blir det till att lyfta luren i morgon. fan vad pissigt...jag frågade specifikt om lev. tid på mitt val och de bekräftade 15 veckor.
Väldigt tråkigt. Speciellt nu när du uttryckligen frågade om just din model.

Tycker inte det riktigt är okej att ta beställningar så långt fram som 6 mån. Bättre att frysa dom och öppna igen för beställningar i feb/mars.

min upplevelse var rakt motsatsen mot din. Sidan sa slutet av mars men fick bygg slot i slutet av februari. Verkar vara att den röda ramen är minst populära modellen.

Visa din Propain
Väldigt tråkigt. Speciellt nu när du uttryckligen frågade om just din model.

Tycker inte det riktigt är okej att ta beställningar så långt fram som 6 mån. Bättre att frysa dom och öppna igen för beställningar i feb/mars.

min upplevelse var rakt motsatsen mot din. Sidan sa slutet av mars men fick bygg slot i slutet av februari. Verkar vara att den röda ramen är minst populära modellen.

Och man skulle ju kunna vara proaktiv och säga vi är ledsna för sena datumet, men byter du färg kan du få den tidigare.
Jaja får ringa så får vi se.

Visa din Propain
Ja jag måste tyvärr säga att mina erfarenheter av Propains kundtjänst är allt annat än positiva på slutet. Att komma fram via telefon var typ omöjligt när jag provade så jag önskar glitch lycka till. Kanske hade det hjälpt om skoltyskan vore bättre så man hade valt rätt alternativ också ? Men svaren man får i mail är numera precis som glitch säger goddag yxskaft som kommer efter lång tid. Har man flera frågor svarar dom oftast bara på en osv. Fundamentalt annan upplevelse än när jag beställde förra hojen för två år sen.

Visa din Propain
Ja jag måste tyvärr säga att mina erfarenheter av Propains kundtjänst är allt annat än positiva på slutet. Att komma fram via telefon var typ omöjligt när jag provade så jag önskar glitch lycka till. Kanske hade det hjälpt om skoltyskan vore bättre så man hade valt rätt alternativ också ? Men svaren man får i mail är numera precis som glitch säger goddag yxskaft som kommer efter lång tid. Har man flera frågor svarar dom oftast bara på en osv. Fundamentalt annan upplevelse än när jag beställde förra hojen för två år sen.
Låter inte bra alls. Som liten tillverkare så lever och dör man med sitt rykte. Börjar man behandla sina kunder taskigt så går ordet runt väldigt fort!

Bättre att vara ärlig och ge rimliga förväntningar till kunderna. Under promise and over deliver....

EDIT: Kan vara så att dom har växtvärk. Vinnit flera priser senaste året och öppnat för försäljning i USA. Kan vara en enda less överarbetad kundtjänst person som får de verka som dom inte bryr sig.

Visa din Propain
Låter inte bra alls. Som liten tillverkare så lever och dör man med sitt rykte. Börjar man behandla sina kunder taskigt så går ordet runt väldigt fort!

Bättre att vara ärlig och ge rimliga förväntningar till kunderna. Under promise and over deliver....

EDIT: Kan vara så att dom har växtvärk. Vinnit flera priser senaste året och öppnat för försäljning i USA. Kan vara en enda less överarbetad kundtjänst person som får de verka som dom inte bryr sig.

Tror det. Såg någon undersökning från Tyskland vilket märke man tänkte köpa som nästs hoj och Propain låg väldigt bra till.

Visa din Propain

Ja inget snack om att det är precis det som har hänt, att de växt för mycket för sitt eget bästa. När jag köpte förra cykeln var det mesta på tyska med bara vissa väldigt viktiga grejer översatta till engelska. Få i Sverige hade hört talas om märket. När man hade frågor eller problem fick jag alltid bra svar inom en dag. Som sagt, väldigt synd. Man funderar ju på att försöka skicka ett mail till VDn eller motsvarande. Tror de är intresserade av att höra om kunders erfarenheter.

Visa din Propain
Ja inget snack om att det är precis det som har hänt, att de växt för mycket för sitt eget bästa. När jag köpte förra cykeln var det mesta på tyska med bara vissa väldigt viktiga grejer översatta till engelska. Få i Sverige hade hört talas om märket. När man hade frågor eller problem fick jag alltid bra svar inom en dag. Som sagt, väldigt synd. Man funderar ju på att försöka skicka ett mail till VDn eller motsvarande. Tror de är intresserade av att höra om kunders erfarenheter.

bara skicka ett Mail. Kan ju säg att det diskuteras på Sveriges största mtb forum och det återspeglar inte en bra bild av företaget. Lätt att bli fartblind som VD och bara se siffror.

Visa din Propain
bara skicka ett Mail. Kan ju säg att det diskuteras på Sveriges största mtb forum och det återspeglar inte en bra bild av företaget. Lätt att bli fartblind som VD och bara se siffror.

måste ju iof säga att jag fått väldigt bra service och svar inom 24h, både frågor om storlekar, lager i baksving och om mitt styrrör. Men de kanske borde foka på kunder som beställt.

Visa din Propain
Servicen överlag oavsett min avbokning har vart väldigt bra, ställde många frågor och Mail fram och tillbaka, enda ”dåliga” var väll senare lagda leveransen och något lite lång svartid.
Men en avbokning på nästan 16000kr utan anledning gick lätt och smärtfritt!

Visa din Propain
Snabbaste svarstid jag fått har varit en vecka.

Konstigt. Jag kollade upp mitt mail och det tog 51h att få ett svar. Frågan var om varför det var 15w leverans tid. Mailet är signerat av en Chris.

1608231832232.png

Visa din Propain
Det trista är ju att om jag skulle avboka så finns det typ inget annat att köpa heller. Alla andra har ju sura leveranstider. Vill ju bara ha en ram, sitter på delar för att få ihop en komplett hoj :)
Man kanske bara ska vänta och hoppas de jobbar ikapp.

Visa din Propain
Förvånad att läsa att vissa av er lyckats ändra ordrar. Jag försökte få dem att inte lacka min ram, detta en vecka efter lagd beställning. Det skulle innebära att de skulle återbetala mig o jag skulle behöva lägga en ny order. Svarstiden med support var 2-3 dagar så innan jag hade fått svar på mina frågor hade det tagit 2 veckor, bestämde mig för att ha kvar färgen på och köra på. Annars hade jag nog tappat 2 månader i väntetid, plus några hundringar i valutaomvandling. Planerad bygstart är 5:e mars, beställde 25: nov (AL tyee).

Visa din Propain
Förvånad att läsa att vissa av er lyckats ändra ordrar. Jag försökte få dem att inte lacka min ram, detta en vecka efter lagd beställning. Det skulle innebära att de skulle återbetala mig o jag skulle behöva lägga en ny order. Svarstiden med support var 2-3 dagar så innan jag hade fått svar på mina frågor hade det tagit 2 veckor, bestämde mig för att ha kvar färgen på och köra på. Annars hade jag nog tappat 2 månader i väntetid, plus några hundringar i valutaomvandling. Planerad bygstart är 5:e mars, beställde 25: nov (AL tyee).
gissar du har en L eller XL ram?

Visa din Propain
Meh, jag har oxå beställt Tyee AL medium röd... Måste vara något annat som gör att min tar längre tid? Men verkar konstigt. Jag beställde en vecka innan dig, men byggstart två veckor efter!?
Ja då är det super konstigt!
Min spec ligger tidigare i tråden. Kan ju se om det är något där som skiljer sig rejält.

men det kan vara så att en cykel blivit avbokad och ett ledigt byggslot öppnades. Beroende på hur deras flöde är så kan det vara enklare att planera in en ny beställning där än flytta efter 200 cyklar i kön.

skulle inte förvåna mig alls att all planering sköts manuellt i typ excel.

Senast ändrad:
Visa din Propain
Ganska lik min spec, stora skillnaden är MT7-bromsar och EX3 fälgar som jag valde. Annars inga större avvikelser. Deras ordersystem verkar ju lite fuckat överlag, så vi får nog aldrig ett vettigt svar.
Lite företag med begränsat systemstöd. Tror nog dom försöker göra sitt bästa :). Läste tidigare i tråden att deras datum var för hans cykel pesemistiskan och han fick den 2v tidigare. Kan ju alltid hoppas!

oavsett så är jag nöjd så länge man har en cykel innan april. Känns som månaden man drar igång här i Mellansverige även om det kan vara fint redan i mars.

Visa din Propain

Samma för mig när jag försökte ändra en order. Att man måste cancellera ordern och lägga en ny beställning kanske kan vara fair enough så man hamnar sist i kön om det nu är vad som krävs, men så länge cykeln kostar lika mycket är det ett skämt att man ska behöva göra om transaktionen. Det måste ju rimligtvis innebära en del problem administrativt och redovisningsmässigt även för dom.

Visa din Propain
Nu har de äntligen ändrat på hemsidan och det står juni på Raw Tyee Al.
Enligt kundtjänst inga problem att avbeställa längre fram så ordern får väl ligga kvar. Försökte få dem att lägga till ett växelöra.....jo tjena....då ska det läggas ny order ?

Visa din Propain
Men beställ rätt från början bara så är problemet löst.
Exakt! Jag arbetar med affärssystem (förmodligen mkt mer avancerade än vad lilla Propain kör med) o jag gissar att förändringar på lagd order i integrerade/eller inte integrerade order-, betalnings- o tillverkningssystem e t c är alltför bökiga för att det ska bli bra även om det kan tyckas vara en enkel grej. En liten förändring kan fucka upp hela kedjan helt o hållet o medföra oproportionerligt många problem.

Då är det oftast bättre att avboka allt o lägga en ny order för att alla ledtider o tillgänglighet med konfigurerade ingående artiklar (till cykeln) ska kunna räknas fram.

Senast ändrad:
Visa din Propain
Exakt! Jag arbetar med affärssystem (förmodligen mkt mer avancerade än vad lilla Propain kör med) o jag gissar att förändringar på lagd order i integrerade/eller inte integrerade order-, betalnings- o tillverkningssystem e t c är alltför bökiga för att det ska bli bra även om det kan tyckas vara en enkel grej. En liten förändring kan fucka upp hela kedjan helt o hållet o medföra oproportionerligt många problem.

Då är det oftast bättre att avboka allt o lägga en ny order för att alla ledtider o tillgänglighet med konfigurerade artiklar (läs cykeln) ska kunna räknas fram.

Det lär inte gå att ändra pga att ordern är skjuten från säljsystemet vidare, precis.
Förutom den tekniska integration, om sådan finns, är det svårt pga priser, rabatter, ledtider, allokeringar och liknande.
Om de alls har några system på den nivån vill säga.

Att betalningen måste hänga ihop med ordern för att undvika manuell hantering och ett helt helvete är mindre konstigt

Visa din Propain
tror du mata han med för mycket öl isf. Ser ju hur tjock han blivit på nedre röret! Dags att sätta på diet så han är ”Mean and Lean” till det tinar upp!

Det finns väl inget mer enduro 2021 än en rejäl swat-box eller vad Medelklassalized nu kallar det? Väldigt jobbigt om kebabrullen fyller ut hela så man måste lägga verktygen i en ryggsäck.

Visa din Propain
edit: elcykeln är enda som inte har PRO10 länkaget också ;).

Det stämmer inte, även om man såklart kan argumentera för vad som är vad som är Pro10. Den har en tweakad variant, och jag som kört både mycket med Spindriftens Pro10 och Santas VPP-länkage tycker det känns väldigt välbekant på ett sätt jag inte upplevt på någon annan ebike jag provat.

https://theloamwolf.com/2020/09/01/propain-ekano-pushing-boundaries/ (eller googla Propain Ekano Pro10).

Visa din Propain
Grymt, ser riktigt fin ut!
Lika fint att cykla på? ?

Tack! ?
Ja nu har jag iof bara kört den en tur, och då var det rejält halt och lite snö dessutom så jag kan inte säga att jag gett den en seriös utvärdering. Men so far very good! Rasslandet från motorn sol folk klagar på var iaf i Hellas-miljö inget som störde, iaf betydligt mindre än bromsslangarna som i vanlig ordning på postordercyklar skulle räckt till en cykel till. Känslan är verkligen naturlig och med en väldigt trevlig plattform men ändå plush precis som jag är van från min andra. Blev förvånad över hur lätt jag kunde bunnyhoppa och skicka denna på ett sätt som jag inte alls kunde på de två andra ebikes jag provat (en billig Levo och en Merida). Ska bli kul att pressa den lite mer när underlaget tillåter.

Visa din Propain
Tack! ?
Ja nu har jag iof bara kört den en tur, och då var det rejält halt och lite snö dessutom så jag kan inte säga att jag gett den en seriös utvärdering. Men so far very good! Rasslandet från motorn sol folk klagar på var iaf i Hellas-miljö inget som störde, iaf betydligt mindre än bromsslangarna som i vanlig ordning på postordercyklar skulle räckt till en cykel till. Känslan är verkligen naturlig och med en väldigt trevlig plattform men ändå plush precis som jag är van från min andra. Blev förvånad över hur lätt jag kunde bunnyhoppa och skicka denna på ett sätt som jag inte alls kunde på de två andra ebikes jag provat (en billig Levo och en Merida). Ska bli kul att pressa den lite mer när underlaget tillåter.
Låter väldigt trevligt, du får uppdatera när du cyklat lite mer på olika underlag. Jag kollade på likadan cykel som du har köp men det var det lilla batteriet som gjorde att den föll bort för mig. Jag har istället beställt en Focus Sam2, hoppas den känns poppig osv ?

Visa din Propain
Låter väldigt trevligt, du får uppdatera när du cyklat lite mer på olika underlag. Jag kollade på likadan cykel som du har köp men det var det lilla batteriet som gjorde att den föll bort för mig. Jag har istället beställt en Focus Sam2, hoppas den känns poppig osv ?

Batteriet (som for the sake of the argument självklart endast kommer att användas för att driva en lampa med ev motor avstängd i skogen) var ett stort frågetecken för mig också helt klart. Jag landande personligen i att jag gillade att det är IP-klassat (det är inte Shimanos 630Wh som jag förstod det) och lätt att byta och kommer antagligen köpa ett extra på sikt och speciellt om man ska köra längre dagsturer. Men med det sagt blev jag positivt överraskad över räckvidden. Trail-läget är extremt bra nu när man faktiskt kan få all kraft även på det och det var sällan man kände behovet av boost. Tillslut körde jag dock i boost bara för att jag ville testa hur länge det höll, men jag hade ändå cirka 20% kvar när jag kände mig mer än nöjd. Kör man i alperna där man klättrar länge på grusvägar eller snabba stigar där motorn får jobba konstant kanske det är annorlunda, men (på grusvägarna såklart) i Hellas eller motsvarande är det garanterat inget problem för min körning.

Visa din Propain
Batteriet (som for the sake of the argument självklart endast kommer att användas för att driva en lampa med ev motor avstängd i skogen) var ett stort frågetecken för mig också helt klart. Jag landande personligen i att jag gillade att det är IP-klassat (det är inte Shimanos 630Wh som jag förstod det) och lätt att byta och kommer antagligen köpa ett extra på sikt och speciellt om man ska köra längre dagsturer. Men med det sagt blev jag positivt överraskad över räckvidden. Trail-läget är extremt bra nu när man faktiskt kan få all kraft även på det och det var sällan man kände behovet av boost. Tillslut körde jag dock i boost bara för att jag ville testa hur länge det höll, men jag hade ändå cirka 20% kvar när jag kände mig mer än nöjd. Kör man i alperna där man klättrar länge på grusvägar eller snabba stigar där motorn får jobba konstant kanske det är annorlunda, men (på grusvägarna såklart) i Hellas eller motsvarande är det garanterat inget problem för min körning.
Vad väger den? Är det 29 tums-hjul? Att det går att välja mullet är för mig ett stort plus!

Visa din Propain
Vad väger den? Är det 29 tums-hjul? Att det går att välja mullet är för mig ett stort plus!
Jag har faktiskt ingen bra cykelvåg hemma, så jag vet inte riktigt! Men när jag ställer mig på en bra badrumsvåg med och utan cykel faller det in på 25.2 kg vilket givet reviews känns rimligt. 29" hjul, inte tubeless (ska ordna det i helgen), storlek large och inklusive ganska tunga pedaler. Spec i övrigt är Deluxe air, Zeb, Magura MT5 och BikeYoke Revive 185mm. I övrigt helt standard vilket inkluderar de smått löjligt tunga Eddy Current-däcken på 1444g styck (!) fram och bak. Gott om clearence bak precis som Spindriften, så jag har en DH-klassad bred kolfälg på g som jag tänkte bygga ett 27" bakhjul av.

Visa din Propain

Okej intressant, hur länge har du varit ute och hur långt har du kört när du är nöjd? Visst att man kan köpa ett extra att ta med sig för längre turer men jag tänker att det är sjukt oskönt att cykla runt med ett batteri i ryggsäcken på 3-4kg :D

Jag kommer förmodligen aldrig cykla i alperna med min cykel, det blir skogarna runt Göteborg som gäller för mig.

Visa din Propain
Okej intressant, hur länge har du varit ute och hur långt har du kört när du är nöjd? Visst att man kan köpa ett extra att ta med sig för längre turer men jag tänker att det är sjukt oskönt att cykla runt med ett batteri i ryggsäcken på 3-4kg :D

Jag kommer förmodligen aldrig cykla i alperna med min cykel, det blir skogarna runt Göteborg som gäller för mig.

Just den rajden körde jag 23km på två timmar med 350 höjdmeter (med majoriteten i skog) och sista cirka 7km körde jag i boost konstant, men över lag körde jag mer i boost än vad jag annars hade gjort just för att prova och dessutom var det tungtrampat och jävligt före. Jag cyklar ändå förhållandevis mycket analog cykel i Hellas, men efter den turen var jag bra sliten i hela kroppen. Estimerar att jag lätt kan plocka ut en timme och minst en mil till under normala förhållanden, och mer stökcykling än så tror jag inte att jag pallar. Det sliter med en så tung cykel när den ska baxas omkring ska gudarna veta, så om något är det betydligt jobbigare än analog hoj när man trycker på lite. Ja helt klart suboptimalt med den vikten i en ryggsäck, så jag får se lite hur det blir. Har lite tankar på att kunna strapa fast det på överröret. Jag väger nog en bra bit norr om 90kg med gear för övrigt, vilket också lär spela stor roll för räckvidden.

Tillbaka
Topp