Visa din uppgradering

JojjeM

Aktiv medlem
Bytte dämperi bak från Float CTD till McLeod. Bara testat ett par kortare rundor men känns riktigt bra. Betydligt aktivare och sväljer stort och smått. Tydlig skillnad mellan IPA-lägena men trampgung är ju inget jag bryr mig så mycket om så det blir nog mest att köra helöppet eller möjligtvis första klicket på stig.

mcleod_in_box.jpg


mcleod.jpg


/Johan
 

superdea

Medlem
Uppgraderat gammelracern till 10-delat med vajrar under styrlindan. Satt på matchande styrstam.
8,5kg som den står på bilden, känns helt ok för snart 15 år gammal aluhoj i strl 58, borde lätt gå under 8 med annan sadel, däck, slangar och lite andra småsaker?
 

Bilagor

larsaw

Aktiv medlem
JojjeM sa:
Bytte dämperi bak från Float CTD till McLeod. Bara testat ett par kortare rundor men känns riktigt bra. Betydligt aktivare och sväljer stort och smått. Tydlig skillnad mellan IPA-lägena men trampgung är ju inget jag bryr mig så mycket om så det blir nog mest att köra helöppet eller möjligtvis första klicket på stig.
/Johan
Härligt!
Det har varit lite tyst om den dämparen, vilket är lite konstigt då den verkar ge sjysst dämpning till liten peng :)

Själv så spammar jag loss tråden med säsongens blygsamma uppdatering av blingbash (tack o bock Jsmacko) samt DIY mini-stänka för baksvingens huvudlager som gärna samlar lera o annat klet o kladd...

image.jpeg


Oj, det går visst inte att se mini-sänkan. Får uppdatera när jag fått till ngn bild ?
 

bokaj

Medlem
Jag gick igenom hela cykeln under vintern, bytte lager i ramen och bakhjulet, nytt växelöra, bohemiska kedjeskydd mm. och sen passade på att byta drivlina för att dels få 170 mm vevar och för att jag ville ha krispigare känsla i växlingar osv. Det blev knappast någon besparing i vikt som verkar vara fokus för många men PippiW verkar ju cykla ifrån de flesta av oss i alla fall så varför ens försöka ;)

Utgångsläget
P1040077.JPG


Hade en praktikant som pusslade ihop kassetten
P1040078.JPG


Vevlagret på plats. Ett tag trodde jag att jag hade förstört gängorna på andra sidan men det gav med sig tillslut.
P1040079.JPG


170 mm, jag kommer inte slå i en sten i sommar!
P1040080.JPG


Bakdämparen har fått en omgång
P1040082.JPG


Nästan färdig nu! Här ser man den nya, kortare styrstammen också.
P1040084.JPG


Så här glad blev den!
P1040085.JPG


Förutom en liten tabbe, missade att leda vajern genom hålet i bakväxeln.
P1040086.JPG
 

jockepocke

Ny medlem
Innan körde jag en racefaceklinga 32t för att kunna klättra bra! Det är 1x10 jag kör så 11-36bak. Kände att klättra på 34blev jobbigt då det var många och långa backar, samtidigt är 32t alldeles för klent när man kommer ut på lättare underlag!
Därför testade jag att byta till en absolute black 34t oval klinga för att kunna få högre maxfart med bibehållen klätterförmåga. Det fungerar som sagt otroligt bra, 34t oval känns som en 32a när man klättrar på den men går ju fortare på väg sen än 32an.
Var lite skeptisk först att det skulle bli nån direkt skillnad men jag är omvänd. Det blir som nåt tomrum när man trampar där det normalt är tungt blir det lätt.... Knepigt att förklara man måste testa!
Jag kan utan tvekan rekommendera en oval klinga, fanns för bra pengar på CRC :)
 

superdea

Medlem
Här är mina uppgraderingar inför 2017.
Från en Fuji aloha till en canyon speedmax, båda i aluminium men tycker canyonen är grymt mycket snyggare dock var fujin lättare.

Från crescent exa i alu till Fuji transonic. Är på jakt efter schyssta högprofilhjul till fujin, orkar inte byta från tempon till racern... Grym komfortskillnad men tror nog min orange crescent drog mer blickar till sig... crescenten är till salu...
 

Bilagor

AX3L

Aktiv medlem
Vernersson sa:
Jag har mest satsat på att "uppgradera" mig själv senaste tiden och det går faktiskt framåt :-D
Sånt där hör inte hemma på Happy, folk kan tro att det finns annat än prylar som spelar roll för prestationen. Det sprider bara dålig stämning!
 

Vernersson

Aktiv medlem
Crossmax sa:
+1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.
Hahaha.... F'låt!
Kan jag gottgöra det hela med att jag har Thomson hisspinne på både AM & XC hojen, att jag uppade till Saintbromsar på DH'n, att jag har 3 (gemensamma) hjulset till XC & AM hojarna, att jag har 2 hjulset till DH'n..... Bara för att skrapa på ytan?
 

AX3L

Aktiv medlem
Crossmax sa:
+1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.
Och helst ska måttet prestandaökning per krona vara så låg som möjligt. Tänk obskyrt dyr viktminskning av icke roterande massa framför fälg/däck som faktiskt spelar någon roll.
 

johnny165

Aktiv medlem
Skogsgubben sa:
johnny165 sa:
Nya feta 2.8 däck bak och lite guld klibbor på naven:) unnade mig också nya pedaler:)

Lite nya lätta titanskruvar och fläskdäck fram också!

...
Najs! :)
Men visst är däcken monterade med olika rotationsriktning (mönstret åt olika håll)? Ska det vara så?
Brukar tänka på det på dom snabba cyklarna men inte skogsmoppen, men du har säkert rätt:)
 

nisseson

Aktiv medlem
Crossmax sa:
+1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.
Att öka FTP med 20% på två månader måste vara dyrt. Inte i cykelmaterial kanske men det kan väl krävas en hel del... läppbalsam... för att lyckas med det? ;-)
 

Vernersson

Aktiv medlem
nisseson sa:
Crossmax sa:
+1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.
Att öka FTP med 20% på två månader måste vara dyrt. Inte i cykelmaterial kanske men det kan väl krävas en hel del... läppbalsam... för att lyckas med det? ;-)
Allt som krävs är en ynkligt låg startnivå och massvis med pannben.
Ingen Italiensk läppvalla här inte :-D
 

marr

Aktiv medlem
Vernersson sa:
Crossmax sa:
+1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.
Hahaha.... F'låt!
Kan jag gottgöra det hela med att jag har Thomson hisspinne på både AM & XC hojen, att jag uppade till Saintbromsar på DH'n, att jag har 3 (gemensamma) hjulset till XC & AM hojarna, att jag har 2 hjulset till DH'n..... Bara för att skrapa på ytan?
Nej, allt detta är ju använda prylar. Du kan inte köra dem retroaktivt här.
 

Vernersson

Aktiv medlem
marr sa:
Vernersson sa:
Crossmax sa:
+1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.
Hahaha.... F'låt!
Kan jag gottgöra det hela med att jag har Thomson hisspinne på både AM & XC hojen, att jag uppade till Saintbromsar på DH'n, att jag har 3 (gemensamma) hjulset till XC & AM hojarna, att jag har 2 hjulset till DH'n..... Bara för att skrapa på ytan?
Nej, allt detta är ju använda prylar. Du kan inte köra dem retroaktivt här.
Käften marr! :p
 

marr

Aktiv medlem
Vernersson sa:
marr sa:
Vernersson sa:
Crossmax sa:
+1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.
Hahaha.... F'låt!
Kan jag gottgöra det hela med att jag har Thomson hisspinne på både AM & XC hojen, att jag uppade till Saintbromsar på DH'n, att jag har 3 (gemensamma) hjulset till XC & AM hojarna, att jag har 2 hjulset till DH'n..... Bara för att skrapa på ytan?
Nej, allt detta är ju använda prylar. Du kan inte köra dem retroaktivt här.
Käften marr! :p
Snart ska jag visa nya handtag tex.
 

Putteman

Ny medlem
Trek TopFuel.

Tagit bort framväxel och monterat Absolute Black oval enkelklinga 30 tagg. Samtidigt bytt kassett till SunRace 11-42 (10-steg).

IMG_6140.JPG


IMG_6143.JPG


Samtidigt nya däck o slanglöst. Blev en riktigt pigg o glad stig moppe nu!

Som ni förstår så var jag ute efter att behålla riktigt lätta klätterväxlar, detta då jag känner mig både svag och fet uppför, plus att jag gillar rätt hög kadens. Sjukt nöjd med utväxlingen iaf. Använder både högsta o lägsta växel. Visst är inte högsta jättehög, men det har aldrig begränsat mig än där jag kör.
 

fredrik168

Aktiv medlem
Putteman sa:
Trek TopFuel.

Tagit bort framväxel och monterat Absolute Black oval enkelklinga 30 tagg. Samtidigt bytt kassett till SunRace 11-42 (10-steg).





Samtidigt nya däck o slanglöst. Blev en riktigt pigg o glad stig moppe nu!

Som ni förstår så var jag ute efter att behålla riktigt lätta klätterväxlar, detta då jag känner mig både svag och fet uppför, plus att jag gillar rätt hög kadens. Sjukt nöjd med utväxlingen iaf. Använder både högsta o lägsta växel. Visst är inte högsta jättehög, men det har aldrig begränsat mig än där jag kör.
30 oval och topfuel rimmar dåligt innan man läste ,?
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag saknade min utväxling 34/28 som jag hade på racern, (10s). Nu med min CX på 11s så har jag 11-28 kassett med klingor 46/36. Tyckte det var lite tätt mellan klingorna, men mest saknade jag lite lättare växlar att klättra bergsetapper med. Nu har jag här köpt en 10s-klinga 34 så blir det nog bra igen! :)
(på racern var det klingor 50/34, det var andra bullar det minsann. Ganska stort hopp mellan 34 och 50, nu är det då 34 och 46, men det blir nog bra det med)

Btw: nu förstår jag varför det heter klingor på svenska, om man skruvar där och håller emot muttern med det här fina specialverktyget också håller man då runt klingan för att verktyget inte ska hoppa ur. Men så gör det det ändå och... vips, klingan cuttar fingret! det blödde rätt fint ett tag. Nu vet jag hur man inte ska göra :)
 

Bilagor

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nu är det hjul igen :)

De här hjulen är 650 gram lättare än de bojsänken som medföljde hojen. Nu kompenserar det för min nya däck, Marathon Supreme, med god marginal dessutom! :) kommer gå som ett skott i tempoväxlingar nu. Särskilt om jag skaffar ett par GP4k 28mm som kanske vore gött att ha när det ska börja tidtagas.
 

Bilagor

BjornR

Aktiv medlem
Pröva att gå igenom slaglängden utan luft i luftenheten. För mig var det så att minsta lilla fett mellan packning och underben så sköt packningen loss. Fick rengöra rejält med IPA för att packningen skulle sitta.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer