Visa din uppgradering

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Gängat press-fitlager, effektmätare och 40-klinga.

Visa bilaga 582324 Visa bilaga 582325
Uppdatering
Nylackade 11d sliten xtr-vevarm och ny xtr-axel med lös spindel för färgmatchning

20220922_163438.jpg 20220922_162217.jpg 20220922_163450.jpg 20220922_170448.jpg

Visa din uppgradering
Krillnecks: Du borde få träffa verkstadskillen på XXL Umeå... Han skulle direkt säga att större skiva bak är "bortkastat"! Det skall tydligen inte gå att modulerna med runkhanden?
Jag fick ändå köpa en adapter för180-skiva, så jag klagar inte.. 🙂 Smutt!
haha snarare tvärtom jag slipper nöta på runkarmen då jag cyklar så kan jag utnyttja all kraft då man är hemma ;)

icebike

Medlem
Visa din uppgradering
Jag ville ha hydrauliska bromsar på pendlarhojen. Det slutade med att uppgradera ett helt groupset. Gick från Tourney till Deore. Skillnaden var märkbar! Äntligen växlar cykeln som den ska, även under belastning.

Bilagor

• 74DFC4FF-331A-4DE8-A943-656BE5FFE650.jpeg
    74DFC4FF-331A-4DE8-A943-656BE5FFE650.jpeg
    527 KB · Besök: 48
  • 43299E4F-2C54-4110-A077-0B4863140538.jpeg
    43299E4F-2C54-4110-A077-0B4863140538.jpeg
    677.3 KB · Besök: 56
  • AB061930-DEC0-490C-A495-959822532DBC.jpeg
    AB061930-DEC0-490C-A495-959822532DBC.jpeg
    619 KB · Besök: 50

Berk

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
En tung uppgradering till sonens cykel, jag hoppas. På varje tur sista veckorna klagade sonen på bakhjulssläpp med sina Nobby Nic SpeedGrip däck. Han ville har Maxxis däck som pappa. Jag kör inte Maxxis på vintern för att undvika problem med MaxxTerra gummi i kylan. Tvekade länge. Nya Schwalbe däck är för tunga. Beställde till slutet DHR i Dual. Hoppades på 800 gram per däck, men det blev 850 gram, 200 gram mer än gamla däck. Hoppas att dom uppvisar betydligt bättre grepp imorgon.

2022-09-24-20-15-42-171.jpg

Berk

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
En tung uppgradering till sonens cykel, jag hoppas. På varje tur sista veckorna klagade sonen på bakhjulssläpp med sina Nobby Nic SpeedGrip däck. Han ville har Maxxis däck som pappa. Jag kör inte Maxxis på vintern för att undvika problem med MaxxTerra gummi i kylan. Tvekade länge. Nya Schwalbe däck är för tunga. Beställde till slutet DHR i Dual. Hoppades på 800 gram per däck, men det blev 850 gram, 200 gram mer än gamla däck. Hoppas att dom uppvisar betydligt bättre grepp imorgon.

Visa bilaga 583272

Däck är helt godkända av sonen! Vi körde idag Russian BBQ, A-trail och Nacke 2 och 1 med barngruppen, så det var bra med tuffare däck. Ingen bakhjulssläpp och mer kontroll. Sonen säger att han inte vill byta tillbaka nästa vår.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Det var ju ett grymt pris, hur lång tid tog frakten? Jag blev riktigt sugen på att beställa ett liknande set..

Jag pratade med honom i tisdags förra veckan. Skickades fredag förra veckan och kom idag efter att ha snurrat runt i Stockholm lite 😃
Riktigt bra pris. Jag är inte så petig på nav, dt370 med uppgraderad ratchet funkar för mig. Som sagt, chattfunktionen var grym också för att ställa massa frågor osv.

superdea

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Men så jävla lustigt, det är precis en sådan som min "nya ram" där ovan hylsa ska passa 🤪👌

Hur trivs du med hojen!? (inte fått min än :( )
Jodå den funkar fint på grus och lättare stig. Kändes lite som att sätta sig på en traktor jämfört med mina andra hojar men jag kom rätt snabbt över den känslan och är nöjd med hur den sköter sig.

Farsan

Aktiv medlem
Visa din uppgradering

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Alltså, folk som har tillgång till svarvar och andra proffsverktyg tycker jag inte om = ja, jag är avundsjuk som satan.
Men och andra sidan har vi ett stort vallarum i huset där vi kan fixa skidorna.
Haha där fick ni 😉
haha 😆 jadu, det brukar inte bli mycket till skidåka av här nere, jag får svarva hela vintern istället 😃 det kan man ju bli lite avis på också, fina vintrar

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Uppgradering till nya ramen så jag kan använda mina hjul med 15mm hub för 12mm axel! 👌
För oss som inte har tillgång till svarv men ändå vill kunna använda nav med 15mm TA i gafflar med 12mm TA kan man köpa ett färdigt sådant adapterrör
96FE3BB89879A8E9BA0D61E1AB7CC53B.png

Men eftersom det inte finns ngn standard för TA (eller ngn annan cykeldel?) är det inte helt säkert att det funkar ändå! Läs mer hos tillverkaren av TA-adaptern

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
För oss som inte har tillgång till svarv men ändå vill kunna använda nav med 15mm TA i gafflar med 12mm TA kan man köpa ett färdigt sådant adapterrör
96FE3BB89879A8E9BA0D61E1AB7CC53B.png

Men eftersom det inte finns ngn standard för TA (eller ngn annan cykeldel?) är det inte helt säkert att det funkar ändå! Läs mer hos tillverkaren av TA-adaptern
Jo, bara det att det var lite bråttom att få tag på den.
Men just det, det där har jag inte tänkt på. Tänk om det inte funkar ändå!? Det hade varit riktigt obra 🤔

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Ja, det låter lika dumt som det är. Trodde cykeln skulle dyka upp någon gång men det verkar vara lite leveransproblem.

Behöver cykeln till på torsdag då jag ska på touring. Visst har jag en annan cykel jag kan ta, men hade ändå funderat på en standardhoj och det blev liksom läge att slå till nu då.

Har kollat på bilder dock, det verkar på denna gaffel som många andra att den är gjord för just 12mm utan marginal, den är t om riktigt smal där ju.

Så jag avbeställde den. Får fundera ut något annat. Tack HåkanC för du uppmärksammade detta!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Får fundera ut något annat
...jomenvisst, jag åkte till min LBS och kikade om det fanns något vettigt kvar, som dessutom passar med 21mm endcaps. Till min förvåning fanns ju en ganska perfekt hoj. En Bergamont, där det finns bra marginal på gaffelinfästningen. Så det var inget att tveka på, bara slå till, lite reapris också. Perfa ju!!

Det blev riktigt bra med min hylsa och allt. Kolla här bild före och efter. Redan före fanns det rätt bra marginal, då är ändå original-endcapsen rätt stora märkte jag vid jämförelse.
(oj, på bilden här sitter inte navet mot hela vägen för jag höll på att mecka, men man får ändå en aning om att det finns bra marginal)

gaffelinfästning.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Då har jag gjort en hjuladapter i aluminium. Se mittenbilden jämförelse gamla och nya (42g vs 16 g). Den nya har dessutom en liten "midja", knappt märkbar, men ändå tillräckligt för att det inte ska nypa där när man ska få ut den sedan. Blir nog finemang detta. Vinter och slöslask, kom bara, jag är redo!! 😆

Hjuladapter_aluminium.jpg

manneblask

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Var jag inte tydlig nog längre upp i tråden va: inga fler såna svarvbilder.

Hm.... undrar om jag inte skulle kunna få in en liten svarv i gästrummet?
Fast då blir jag ju skild förstås, men då blir det ju ännu mera plats:unsure:
I morgon är det jag som greppar tumstocken och mäter lite.(y)

Jag känner likadant, grymheterna med att bo i lägenhet!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Dubbla Biltema bak-skärmar, satte en fram också 😀 deras framskärm var så kort så det fick bli en anpassad bakskärm istället. Den är ca 10 cm längre än original. Dessutom ca 5 cm längre fram också.
Passade på att göra bra nitar som inte bygger ut så mycket. Tog popnit och drog ur stålspiken och bankade dit dem istället. Blev riktigt bra.

skärmar.jpg

C

CCS

Guest
Visa din uppgradering
Biltema säljer även egolappar
Men de är kanske i kortaste laget för att göra tillräcklig skillnad?
F'låt att jag bryter mig in här :-) men jag kan annars tipsa om Biltemas gummiduk 2mm som finns i bl.a. 25x30cm-bitar för 74,90/st. Jag köpte nyligen såna som ska klippas till fram&bak-lapp och popnitas fast på ett par nya SKS Bluemels som nyss inhandlats. Med rostfri bred båtbricka mot gummit vid nitskallen för extra hållbarhet. Ska montera under någon av de kommande dagarna och försöka komma ihåg att ta bilder och visa i lapp-tråden sen.

Senast redigerad av en moderator:

ani

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
F'låt att jag bryter mig in här :-) men jag kan annars tipsa om Biltemas gummiduk 2mm som finns i bl.a. 25x30cm-bitar för 74,90/st. Jag köpte nyligen såna som ska klippas till fram&bak-lapp och popnitas fast på ett par nya SKS Bluemels som nyss inhandlats. Med rostfri bred båtbricka mot gummit vid nitskallen för extra hållbarhet. Ska montera under någon av de kommande dagarna och försöka komma ihåg att ta bilder och visa i lapp-tråden sen.

+42 på det.
Fast jag kör med vanliga lagom smala buntband och drar fast dukremsorna runt lägsta skärmstagen. Har funkat ypperligt i ett antal år nu.

/Anders

Köp & Sälj

Topp