haha snarare tvärtom jag slipper nöta på runkarmen då jag cyklar så kan jag utnyttja all kraft då man är hemma ;)Krillnecks: Du borde få träffa verkstadskillen på XXL Umeå... Han skulle direkt säga att större skiva bak är "bortkastat"! Det skall tydligen inte gå att modulerna med runkhanden?
Jag fick ändå köpa en adapter för180-skiva, så jag klagar inte.. 🙂 Smutt!
En tung uppgradering till sonens cykel, jag hoppas. På varje tur sista veckorna klagade sonen på bakhjulssläpp med sina Nobby Nic SpeedGrip däck. Han ville har Maxxis däck som pappa. Jag kör inte Maxxis på vintern för att undvika problem med MaxxTerra gummi i kylan. Tvekade länge. Nya Schwalbe däck är för tunga. Beställde till slutet DHR i Dual. Hoppades på 800 gram per däck, men det blev 850 gram, 200 gram mer än gamla däck. Hoppas att dom uppvisar betydligt bättre grepp imorgon.
Visa bilaga 583272
Det var ju ett grymt pris, hur lång tid tog frakten? Jag blev riktigt sugen på att beställa ett liknande set..Hjul från Fitwheels, snabbt bygge och leverans på en vecka 😃 440 euro för EX511, DT370 med uppgraderad Ratchet LN + frakt. Inte illa tycker jag!
Visa bilaga 584443
Det var ju ett grymt pris, hur lång tid tog frakten? Jag blev riktigt sugen på att beställa ett liknande set..
Men så jävla lustigt, det är precis en sådan som min "nya ram" där ovan hylsa ska passa 🤪👌Visa bilaga 586724 Merida Silex 400
Jodå den funkar fint på grus och lättare stig. Kändes lite som att sätta sig på en traktor jämfört med mina andra hojar men jag kom rätt snabbt över den känslan och är nöjd med hur den sköter sig.Men så jävla lustigt, det är precis en sådan som min "nya ram" där ovan hylsa ska passa 🤪👌
Hur trivs du med hojen!? (inte fått min än :( )
Alltså, folk som har tillgång till svarvar och andra proffsverktyg tycker jag inte om = ja, jag är avundsjuk som satan.Uppgradering till nya ramen så jag kan använda mina hjul med 15mm hub för 12mm axel! 👌
Visa bilaga 586713
Visa bilaga 586712
haha 😆 jadu, det brukar inte bli mycket till skidåka av här nere, jag får svarva hela vintern istället 😃 det kan man ju bli lite avis på också, fina vintrarAlltså, folk som har tillgång till svarvar och andra proffsverktyg tycker jag inte om = ja, jag är avundsjuk som satan.
Men och andra sidan har vi ett stort vallarum i huset där vi kan fixa skidorna.
Haha där fick ni 😉
För oss som inte har tillgång till svarv men ändå vill kunna använda nav med 15mm TA i gafflar med 12mm TA kan man köpa ett färdigt sådant adapterrörUppgradering till nya ramen så jag kan använda mina hjul med 15mm hub för 12mm axel! 👌
Jo, bara det att det var lite bråttom att få tag på den.För oss som inte har tillgång till svarv men ändå vill kunna använda nav med 15mm TA i gafflar med 12mm TA kan man köpa ett färdigt sådant adapterrör
![]()
![]()
12mm Conversion Kit | ROSE Bikes
The Halo thru axle adapter helps you convert your 15mm thru axle hub twww.rosebikes.se
Men eftersom det inte finns ngn standard för TA (eller ngn annan cykeldel?) är det inte helt säkert att det funkar ändå! Läs mer hos tillverkaren av TA-adaptern
![]()
Can I convert my 15mm Thru Axle hub to 12mm? - Halo Wheels
Halo 15 to 12mm conversion Some 12mm thru axle forks are only compatible with hubs which have end cones with a maximum outer diameter of 19mm. Several thru axle hubs have end cone outer diameters larger than 19mm (typically 21mm) and will not fit into the recessed area under the hub location...www.halowheels.com
Hur trivs du med hojen!? (inte fått min än :( )
🤔Jo, bara det att det var lite bråttom att få tag på den.
Ja, det låter lika dumt som det är. Trodde cykeln skulle dyka upp någon gång men det verkar vara lite leveransproblem.
...jomenvisst, jag åkte till min LBS och kikade om det fanns något vettigt kvar, som dessutom passar med 21mm endcaps. Till min förvåning fanns ju en ganska perfekt hoj. En Bergamont, där det finns bra marginal på gaffelinfästningen. Så det var inget att tveka på, bara slå till, lite reapris också. Perfa ju!!Får fundera ut något annat
Var jag inte tydlig nog längre upp i tråden va: inga fler såna svarvbilder.
Hm.... undrar om jag inte skulle kunna få in en liten svarv i gästrummet?
Fast då blir jag ju skild förstås, men då blir det ju ännu mera plats
I morgon är det jag som greppar tumstocken och mäter lite.![]()
Den delaltrimmningen lär väl ge 50w+Gjorde lite pedal-swap mellan olika hojar så jag fick mina nya XT-pedaler på finhojen:
Visa bilaga 588460
Så fick nya grushojen en dekal också:
Visa bilaga 588459
Ja, lätt! Undrar om det dubblas om jag sätter en likadan på andra sidan?Den delaltrimmningen lär väl ge 50w+
Eller?
Ja, lätt! Undrar om det dubblas om jag sätter en likadan på andra sidan?
Biltema säljer även egolapparDubbla Biltema bak-skärmar, satte en fram också 😀 deras framskärm var så kort så det fick bli en anpassad bakskärm istället.
Ok, det visste jag inte, bra tips. Tänkte ta till det om inte detta räcker. Ville inte göra den längre än sådär, då tar jag helre lapp sista biten 😀Biltema säljer även egolappar
Men de är kanske i kortaste laget för att göra tillräcklig skillnad?![]()
F'låt att jag bryter mig in här :-) men jag kan annars tipsa om Biltemas gummiduk 2mm som finns i bl.a. 25x30cm-bitar för 74,90/st. Jag köpte nyligen såna som ska klippas till fram&bak-lapp och popnitas fast på ett par nya SKS Bluemels som nyss inhandlats. Med rostfri bred båtbricka mot gummit vid nitskallen för extra hållbarhet. Ska montera under någon av de kommande dagarna och försöka komma ihåg att ta bilder och visa i lapp-tråden sen.Biltema säljer även egolappar
Men de är kanske i kortaste laget för att göra tillräcklig skillnad?![]()
+42 på det.F'låt att jag bryter mig in här :-) men jag kan annars tipsa om Biltemas gummiduk 2mm som finns i bl.a. 25x30cm-bitar för 74,90/st. Jag köpte nyligen såna som ska klippas till fram&bak-lapp och popnitas fast på ett par nya SKS Bluemels som nyss inhandlats. Med rostfri bred båtbricka mot gummit vid nitskallen för extra hållbarhet. Ska montera under någon av de kommande dagarna och försöka komma ihåg att ta bilder och visa i lapp-tråden sen.
![]()
Gummiduk, 250 x 300mm
Med hög bränsle- och oljebeständighet. Klipps/skärs till önskad form.www.biltema.se