Visa din uppgradering

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Face-Palm_emoji.jpg

Det borde jag har förstått.

Peth

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
En uppgradering i det lilla. Men inte desto mindre en viktig sådan, då ögonen ville gråta blod och själen dö en aning som det såg ut innan.
BED17873-234F-45D7-8B3C-9B017C811742.jpeg

612BB340-551B-4E1A-8C82-578D79972CF9.jpeg

Som grädde på moset så hittade jag den sedan länge försvunna presta-adaptern till minipumpen. Vilken kväll!!
68C446B1-AC28-4FD5-938B-1E90BA37C7B6.jpeg

manneblask

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Efter att ha försummat min HT i eoner så fick den en ny trevlig gaffel (tidigare flexiga hoppstylte-Recon) via en bra deal på Happy. Även ca -0,5 grader flackare gaffelvinkel. 😁

Hade räknat lite fel på styrrör bara men tur som det var hade jag stam med lägre stack och ett passande styre med rise för att kompensera.
IMG_20220614_172532.jpg

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Inte perfekt färgmatch, men mixar man tillverkare med anodiserat aluminium kan man inte vara perfektionist, det matchar aldrig perfekt. Bromsskivorna är från reverse components och de har jag haft ett tag, det nya är hybridbromsarna JuinTech GT, som även säljs under märke/modell Yokozuna Ultimo.

Hade hellre haft hydrauliska bromsar, men då det är en tandem med 3x-grupp och hydraulik bara finns i 2x skulle det behövas väldigt mycket dyra delar i drivlinan, så istället satsade jag på "det bästa" mekaniska skivbromsarna. Dessutom tycker jag det är lite roligt med förfinad "underdog tech" och detta är precis det.

Har Yokozuna Reaction-bromsvajer och så dessa bromskaliprar med fyra cylindrar som har hydraulik i själva kalipern men vajer därifrån. För att minska risken för överhettning satte jag i bromsklossar med kylfläns också (Swissstop Exotherm). Kalipern saknar reservoar så blir det överhettning nyper bromsen (bättre än att bromsförmågan försvinner i och för sig).

Har haft andra bromsklossar innnan på skivorna så det var lite knepigt att bädda in dem, blev ett tvåtimmars pass i vägen upp till lokala skidbacken för att hetta upp bromsarna ordentligt utför. Nu biter de bra, men man får använda rätt mycket handkraft ändå, även med de bästa vajrarna och mest rejäla bromsarna så märks skillnaden mot hydraulik.

286199823_5445766092111657_8296013493526831255_n.jpg

286161126_5445765782111688_3845275941943765462_n.jpg

MagerValp

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
För några veckor sedan lyckades jag med konststycket att tappa min Garmin Edge Explore på marken och trampade på den. Väldigt smidig support däremot, och de erbjöd en ersättningsenhet för knappt 700 + frakt. Paketet kom idag, men det var tydligen slut på Explore:
1655380837867.png

Nu ska jag ut och fincykla! 🥳

Farsan

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Sätter på grusdäck, kanske det blir en hybridgravelhybrid.
Ska bli spännande att se vilken av dom stora drakarna som hänger på och börjar serietillverkning.

Brakastruten

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Inte mycket till uppgradering, men hundrastaren fick sig i.a.f. en X-board i sommarhettan! En prestation i sig, om man cyklar svartklädd..

Bilagor

• 20220627_160504.jpg
    20220627_160504.jpg
    534.4 KB · Besök: 61

manneblask

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Sram bakväxel och shimanoreglage
Funkade bra med shimano-reglaget också men tål verkligen inte dem (eller bakväxeln). XT/XTR är säkert jättebra men lägger ogärna de pengarna på drivlina.

Nu kör jag Sram bakväxel + reglage och Shimano kassett + kedja. Är fast med microspline hjul annars hade jag kört Sram all the way 😛 Ska prova lite med sram-kedja också hur det funkar.

pme

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Funkade bra med shimano-reglaget också men tål verkligen inte dem (eller bakväxeln). XT/XTR är säkert jättebra men lägger ogärna de pengarna på drivlina.

Nu kör jag Sram bakväxel + reglage och Shimano kassett + kedja. Är fast med microspline hjul annars hade jag kört Sram all the way 😛 Ska prova lite med sram-kedja också hur det funkar.
Du kunde sagt till, så hade vi kunnat byta. Jag är i transformationen från X01/GX till XT 🤣

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Newmen advanced SL A x 30 i coolfiber, bara bakhjul än då framhjul var slut tyvär.

Fade-navet är nästan knapptyst 😍

Hittade ett framhjul på bike-boarder.de, skiljde typ 1500:- mot om det var R2 också, så det var stor prisdiff på dessa hjul mellan olika sidor. Körde newmens fälgband för slanglöst också, sanslöst bra jämfört med tejp 10 sek montage och snortätt direkt.

Berk

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Hittade ett framhjul på bike-boarder.de, skiljde typ 1500:- mot om det var R2 också, så det var stor prisdiff på dessa hjul mellan olika sidor. Körde newmens fälgband för slanglöst också, sanslöst bra jämfört med tejp 10 sek montage och snortätt direkt.

Vad tycker du om bike-boarder?

Dom har då och då saker som jag inte hittar hos andra butiker. Men recensioner jag har hittat är ofta inte positiva. Det fanns en butik i staden i Tyskland där jag bodde. Den verkade inte direkt dåligt, men det var något konstigt med den.

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Vad tycker du om bike-boarder?

Dom har då och då saker som jag inte hittar hos andra butiker. Men recensioner jag har hittat är ofta inte positiva. Det fanns en butik i staden i Tyskland där jag bodde. Den verkade inte direkt dåligt, men det var något konstigt med den.

Vet inte än 🙀

Får väl se vad som kommer på tisdag, jag drog en rövare...

Hittade dom via en tysk prisjakt variant och dom hade där bra betyg. Betalade med OK/Q8 kreditkort som hjälpt mig förut när jag gick på en nit hos en regelrätt bluffmakare till e-handel. Fick den gången svar från kundservice som skyllde på en praktikant (dom skickade två par fake oakley solglasögon när jag beställt en väska till snöskoter) dom ville inte ge mig pengarna tillbaka så jag reklamerade köpet och bifogade korrespondensen med kundservice och fick pengarna tillbaka.

Newmen har ju obegränsad garanti på sina hjul så jag utgår ifrån att man kan få hjälp av dom om hjulen går sönder el.dyl.

Berk

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Newmen har ju obegränsad garanti på sina hjul så jag utgår ifrån att man kan få hjälp av dom om hjulen går sönder el.dyl.

Lite dyrare tyska tillverkare brukar har riktigt bra service. Därför betalar man också. Syntace, där Newmen killarna kommer ifrån, skickade direkt nya delar efter jag hade skickat bilderna på delarna som gick sönder. Kanske skulle jag hade kontakterad bike-components där jag köpte hjulen, men trodde att det skulle går snabbare om jag kontaktade tillverkaren direkt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Lika enkelt montage av slanglöst igen 👌

Vikt med pedaler, i strl XL ~13,7kg. Inkl insert fram och bak och ca 250 ml gucka, 29x2,4" däck.

Att byta till float x bakdämpare och AXS kostade ca +500 gram, men det blev ju roligare att cykla 😁

Framhjulet vägde enligt min våg 590gram naket, Id30

Bilagor

• 49239D5D-E5FA-4096-B501-73837188A79E.jpeg
    49239D5D-E5FA-4096-B501-73837188A79E.jpeg
    1.3 MB · Besök: 70
Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Efter en hel del testning av olika däck landade jag nu igen på den pålitliga kombon DHR II/DHF. Maxxis är en sån fröjd att montera och poppa också. DD Maxxterra bak och EXO Maxxgrip fram.

En ny dropper i form av OneUp 180mm fick också landa på hojen. Hade lätt kunna köra 200mm om inte sadeln skulle toucha bakdäcket vid full kompression. Inte illa på min lilla medium.
IMG_20220725_133252_edit_440214000836472.jpg

RacerBurgare

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Åhå, är Yari en märkbar uppgradering alltså? Jag trodde inte det var någon större skillnad, båda har ju DebonAir och MoCo.
Tycker yarin känns lite styvare. Placebo eller ej? 😁 35 gold är ingen riktig Debon air utan någon enklare variant. Den gaffeln verkar dela en del interna delar med 32mm-gafflarna.
Planen är väl att hitta en chargerdämpare att peta i högerbenet så smånlngom.

Topp