Visa din uppgradering

n_andersson

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Kolfibersaldelstolpe och skärmar på graveln plus en kolfibersadel på mtb👍
20221110_202359.jpg

simson

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Nu när man är hemma å sjukskriven så har jag passat på att servat tre
8E3AE983-6816-4AC2-8583-C89EAC7858D0.jpeg
framgafflar, ”uppgraderat ” slaglängd bytte ju till ett kortare airshaft på ena lyriken förut å nu bytte jag till ett längre på en annan när man ändå har isär dem .
Riktat bromsskivor , bytt ett par belägg , fettat in naven på lillpojkens cykel , köpte en skraltig bmx å har servat den oxå. Fan vet va man ska göra nästa vecka (knät mår inte bra) för blir hemma då med☹️

Sup

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
P_20221113_115726.jpg

Bananpaus under dagens gråa men vindstilla asfaltsrunda med nya sulor.

P_20221106_093746.jpg

Det blev tyvärr en lite mörk bild från förra helgens regniga och geggiga runda på "gamla" sulor.

Min hyfsat nya grusraket Orbea Terra M30 Team har fått nya sulor (och lite annat smått gott tidigare i somras). Tidigare rullade den på ett par Pirelli Cinturato Gravel H 45 mm breda men på Zipp 303S-hjul blev dom 51 mm breda så det var tajt mellan hjul och ram bak, men det gick bra ändå. Relativt följsamma och bekväma och rullar ganska lätt men dom kändes lite tunga med dom nya hjulen.

I veckan kom ett par Tufo Gravel Thundero 40 mm breda med PostNord. De är lättare och enligt Google ska de dessutom vara mer lättrullade på packad grus och asfalt, vilket cykeln kommer att rulla en hel del på under de mörka och skitiga månaderna på året. Första turen idag blev på mestadels asfalt och de var faktiskt ganska lättrullade på den blöta och stundtals leriga asfalten. Körde dock med lite högre tryck i däcken.

I slutet av sommaren fick den nya Zipp-hjul, skivor och en lättare 11-34t-kassett från Shimano vilket resulterade i att ett helt kilo försvann. Nu försvann några hekto till med däcken (tubeless) så vågen står nu på lite drygt 8,8 kg körglädje 🙂

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Skor till Saint-pedalerna trillade in idag också! Haft ett par riktiga plattis-skor tidigare men de satt inge vidare så sålde dem och har kört med Keen vanliga skor i många år. Men tyckte att det var dags att prova "riktiga" skor nu igen. De här (verkar) sitta rätt skönt och känns rätt bra. Nu väntar vi bara på sommaren! 😀

20221117_154550.jpg

Hittade en väska till grushojen som passar som gjutet! 5,5 liter ramväska! 😮 får t om plats med en stor och en liten flaska under. Stor triangel på den här 😛

20221117_214628.jpg

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
F'låt att jag bryter mig in här :-) men jag kan annars tipsa om Biltemas gummiduk 2mm som finns i bl.a. 25x30cm-bitar för 74,90/st. Jag köpte nyligen såna som ska klippas till fram&bak-lapp och popnitas fast på ett par nya SKS Bluemels som nyss inhandlats. Med rostfri bred båtbricka mot gummit vid nitskallen för extra hållbarhet. Ska montera under någon av de kommande dagarna och försöka komma ihåg att ta bilder och visa i lapp-tråden sen.

Är inte risken att de sugs in i hjulet när man bromsar och åker med upp bakom skärmen och går sönder? Jag hade inte vågat fram i alla fall.

C

CCS

Guest
Visa din uppgradering
Är inte risken att de sugs in i hjulet när man bromsar och åker med upp bakom skärmen och går sönder? Jag hade inte vågat fram i alla fall.
Jo. Det stämmer. 😐

Måste nu ta tillbaka allt jag skrev 😬 för det som verkade så bra "på papperet" visade sig nu när jag klippt till en bit och provat på plats; att det mycket riktigt är alldeles för klent material med bara 2mm gummi. Alldeles för sladdrigt!

Biltema har ju även denna gummiduk i 6mm som säkert hade varit mycket mer passande för stänkskydd, men tyvärr finns den bara i större och betydligt dyrare bitar, det jag kunde se åtminstone. (Tillägg: Dessutom skulle det ju faktiskt bli märkbart mer vikt med den tjockleken på gummi (och i synnerhet längst ut på skärmarna vill man ju inte ha onödig vikt som bidrar till extra skärmrörelser när stagen flexar vid ojämnt underlag) jämfört med den lätta plasten i böjbar skärbräda.)

Så jag återgår till ruta ett, och kommer väl istället att använda det väl utprövade och säkra kortet böjbar skärbräda istället, som jag (och många andra här) använt med framgång som ego-/ kompislappar i flera år. 👍

Senast redigerad av en moderator:

nisselarsa

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Blev en uppgradering. Ny kedja , nya trissor grx 817 till min grx600 så nu har den tätade lager ist så blev en grx800 av min 600 samt en xtr 11-40t 11sp kassett 👌🏻 växlar grymt gött nu. Visa bilaga 597346 Visa bilaga 597347
Är inte låsringarna specifika för varje modell på kassett? Känns ju rimligt att det räcker med rätt märke och eventuellt antal växlar, men jag vågade inte chansa och köpte nyss låsring från tysken.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Är inte låsringarna specifika för varje modell på kassett? Känns ju rimligt att det räcker med rätt märke och eventuellt antal växlar, men jag vågade inte chansa och köpte nyss låsring från tysken.
Inget jag märkt kört alla möjliga olika låsringar, då låsningen är standard på 11t drevet vad jag vet. Dock har jag en xt låsring på xtr kassetten råkade bara hamna en 105a på bilden 😆

Sam00

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Den här pumpen från Bikester kom med en sprucken manometer. Sen fick jag en ersättningspump men fick behålla den ursprungliga. Så idag när jag öppnar den nya, visar det sig att den är sönder på exakt samma ställe.🙂 Är det nån som faktiskt lyckats få en hel?

Nån som vet om det går att fixa på nåt sätt? Tänkte skänka den ena iallafall. Kanske kan nån få den att funka.

9569F7B8-6819-4BA9-B693-6EE82B8D5AE1.jpeg
6FBF224F-6CD0-4D8E-B120-5EF48FC16D14.jpeg

LDG

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Den här pumpen från Bikester kom med en sprucken manometer. Sen fick jag en ersättningspump men fick behålla den ursprungliga. Så idag när jag öppnar den nya, visar det sig att den är sönder på exakt samma ställe.🙂 Är det nån som faktiskt lyckats få en hel?

Nån som vet om det går att fixa på nåt sätt? Tänkte skänka den ena iallafall. Kanske kan nån få den att funka.

Visa bilaga 597399 Visa bilaga 597400
Jag tar den gärna om du vill skänka, skicka pm så kan jag swisha frakt.

simson

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Blev en uppgradering. Ny kedja , nya trissor grx 817 till min grx600 så nu har den tätade lager ist så blev en grx800 av min 600 samt en xtr 11-40t 11sp kassett 👌🏻 växlar grymt gött nu. Visa bilaga 597346 Visa bilaga 597347
Men du verkar ha en del för mycket eller är grx annorlunda än andra shimano, typ byta ut fästet på växeln mot wolftooth eller liknande…
22DFB7AF-EB68-41D0-AD4F-2D46C68CA4AE.jpeg

Köp & Sälj

Topp