Nu har jag börjat vaxa men är inte så imponerad av resultatet såhär långt. Har testat med två st nya XTR-kedjor för 12-delat, tvättat dessa i 3x bad med lacknafta, följt av 2x bad i aceton. Sen smältvaxat i slow-cooker med Silca Hot Melt. Inga problem med den processen i vilket fall.
Initialt har kedjorna funkat bra, men tycker att man ganska snabbt märker att växlingen degraderar och så småningom hör man att kedjan börjar "frasa", vilket jag tar som ett tecken på att den behöver nytt vax.
Detta var t.ex. tydligt på årets Lida Loop. Körde med en ny kedja som bara gått nån mils uppvärmning i torra förhållanden. Efter ca 50km var jag tvungen att stanna och droppa på lite Squirt som de turligt nog delade ut inför loppet. Gjorde en enorm skillnad för växlingen, som innan stoppet börjat låta "klick klick klick", dvs. som om den försöker växla med har fel vajerspänning. Med nytt smörj så blev det dock helt tyst igen och växlingen satt som den skulle.
Ska testa att vaxa om kedjorna och se hur det utvecklas, samt komplettera med ett dropp-vax som man kan ha med sig ifall det behövs. Initialt intryck är dock att vaxet håller 30km snarare än 300km som utlovats.