Rekordolof
Medlem
Visa dina Watt
Någon som använder polar för att mäta watt som vet om det är möjligt att justera så att man mäter under exempelvis 1s 5s 10s? (har en mv450 enhet).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
BjornR sa:Är 1500w i 5sek eller 1sek? Är det 5sek så är det riktigt bra, annars ganska lågt för vikten.
eketjall sa:Har tränat dåligt hela hösten (kanske tom senaste 6-8månaderna om vi ska vara ärliga) och körde första trainerpasset för vintern igår.
Körde ett FTP-test för att få svart på vitt hur mycket jag tappat sedan förra vintern.
I januari i fjol låg FTP på ~300W i går låg den på 270W.
Vet inte om det blev en bekräftelse som sporrar till att ta tag i träningen igen eller om det bara grävde graven djupare.
NickPick sa:eketjall sa:Har tränat dåligt hela hösten (kanske tom senaste 6-8månaderna om vi ska vara ärliga) och körde första trainerpasset för vintern igår.
Körde ett FTP-test för att få svart på vitt hur mycket jag tappat sedan förra vintern.
I januari i fjol låg FTP på ~300W i går låg den på 270W.
Vet inte om det blev en bekräftelse som sporrar till att ta tag i träningen igen eller om det bara grävde graven djupare.
Man kan alltid jämföra sig med andra. Det är ju bra om man jämför tex mot många som går på spinning regelbundet osv. :) Går det 12km/h uppför och skittungt så brukar jag tänka att det är vad random tant/gubbe håller på platten vid bra väglag. Då känns det bättre.
Jag gjorde försök #2 på maxtjuga igår och fick ihop 298w i snitt på en monark 828e. Nu vet jag inte om det går att analysera en "varvtid" på garmin connect men passet innebar 17m 34sek i zon 5. Värsta jag har gjort tror jag.
Nog var det 3-4 plus- och inte minusgrader i förrådet!? Bra kört för övrigt.NLC sa:Det var kallt i förrådet så skippade vilan på dagens pass "Starr King" och mosade på. Efter att ha stirrat på min Garmin i en timma visade den 307 W i snitteffekt eller drygt 4,5 W/kg (om man tar och delar på morgonvikten). Kan nog bli bra det här till slut.
EDIT: Bytte skala från km till minuter i grafiken.
Dr_Rydell sa:Nog var det 3-4 plus- och inte minusgrader i förrådet!? Bra kört för övrigt.NLC sa:Det var kallt i förrådet så skippade vilan på dagens pass "Starr King" och mosade på. Efter att ha stirrat på min Garmin i en timma visade den 307 W i snitteffekt eller drygt 4,5 W/kg (om man tar och delar på morgonvikten). Kan nog bli bra det här till slut.
NLC sa:Det var kallt i förrådet så skippade vilan på dagens pass "Starr King" och mosade på. Efter att ha stirrat på min Garmin i en timma visade den 307 W i snitteffekt eller drygt 4,5 W/kg (om man tar och delar på morgonvikten). Kan nog bli bra det här till slut.
lundatok sa:Härligt Geologen, bra siffror. Igår blev det veckans första åtta på 342 monarkwatt. Vector-pedalerna är rätt optimistiska.
konscious sa:NLC sa:Det var kallt i förrådet så skippade vilan på dagens pass "Starr King" och mosade på. Efter att ha stirrat på min Garmin i en timma visade den 307 W i snitteffekt eller drygt 4,5 W/kg (om man tar och delar på morgonvikten). Kan nog bli bra det här till slut.
Real pannbensFTP och bra jobbat! Hur definierar man tröskelpuls? Median eller medel..
sambra sa:Inte postat ngt här tidigare, men är ju wattnörd under vintern så måste väl bidra lite. Drog iväg en maxtjuga i måndags på 365w, 20w kvar till förra årets toppnivå. Men med tanke på omständigheterna så börjar det se bra ut igen, så det finns hopp!
sambra sa:Inte postat ngt här tidigare, men är ju wattnörd under vintern så måste väl bidra lite. Drog iväg en maxtjuga i måndags på 365w, 20w kvar till förra årets toppnivå. Men med tanke på omständigheterna så börjar det se bra ut igen, så det finns hopp!
NickPick sa:sambra sa:Inte postat ngt här tidigare, men är ju wattnörd under vintern så måste väl bidra lite. Drog iväg en maxtjuga i måndags på 365w, 20w kvar till förra årets toppnivå. Men med tanke på omständigheterna så börjar det se bra ut igen, så det finns hopp!
Vi som följer dig på instagram får ungefär en monarkbild om dagen så nog fan är du wattnörd allt :D
Stark som en oxe.
Att alternera en maxtjuga med ståcykling ibland är nog bra om musklerna börjar kännas trötta. Det ska jag testa!
sambra sa:NickPick sa:sambra sa:Inte postat ngt här tidigare, men är ju wattnörd under vintern så måste väl bidra lite. Drog iväg en maxtjuga i måndags på 365w, 20w kvar till förra årets toppnivå. Men med tanke på omständigheterna så börjar det se bra ut igen, så det finns hopp!
Vi som följer dig på instagram får ungefär en monarkbild om dagen så nog fan är du wattnörd allt :D
Stark som en oxe.
Att alternera en maxtjuga med ståcykling ibland är nog bra om musklerna börjar kännas trötta. Det ska jag testa!
Sorry för monarkbombandet där NickPick, vintern är ju tyvärr inte mer spännande än så... Monark eller frostigt skägg ?
\"Munken\" sa:Hur mycket mer watt får ni när ni klättrar jämfört med när ni kör på slätan?
Upplever att det skiljer ca 5%. Dvs enklare att få watt när man klättrar. Det blir ju över 20watt mer när jag kör mina 20 min test.
Är det någon som vet varför det är så?
Micke S sa:\"Munken\" sa:Hur mycket mer watt får ni när ni klättrar jämfört med när ni kör på slätan?
Upplever att det skiljer ca 5%. Dvs enklare att få watt när man klättrar. Det blir ju över 20watt mer när jag kör mina 20 min test.
Är det någon som vet varför det är så?
Mer upprätt sittställning, "bättre" feedback avseende motstånd att arbeta mot - lättare att hålla bra pace. Att vara bra på att prestera under olika förutsättningar är viktigt men uppförskörning är nog det mest okomplicerade för de flesta och kräver minst träning för att prestera bra inom.
ancientacid sa:När det kommer till maxwatt, som i exemplet med 1500w här tidigare i tråden; Hur tränar/testar ni är helst på detta?
Med effektnav utomhus, trainer som går mot en target eller trainer med fritt motstånd (och mha växlar och kadens pressa fram en så hög siffra som möjligt för egen maskin)?
Antar att det självklart finns olika sätt, men vore kul att höra lite olika exempel på just spurtträning (förslagsvis <20s med målet till så hög kortsiktig effekt som möjligt 5/10s max)
BjornR sa:"Släng" cykeln mycket, det aktiverar överkroppen och bålen. Tänk även aerodynamiskt - titta Caleb Ewans, han spurtar kanske med ~1100w men drar ändå ifrån spurtare med ~1500w.
Jag nådde 1s-max i onsdags 1317w med plattisar, ~30w mindre än med bindningar. Det här med att dra är mer ifall man faktiskt övat för det, jag har inga "dragmuskler" så när jag väl försöker dra så tappar jag effekt.
Cannondale jekyl 1000 sa:Körde fem treminutersintervaller idag. Kändes riktigt bra så på den sista klämde jag till med 5.08 på 345w. Kört en dryg vecka med ett träningsupplägg med mycket 30 sekundare blandat med 3 minutare och lite mindre total tid än jag brukar. Tidigare verkade jag ha fastnat på 320w på fyraminutare och totalbästa på 330w. Har gått ner från 70kg till 66kg så w/kg har ökat sen i höstas. Tredje passet med fläkt så det kan ju vara en förklaring till dagens höga siffror också.
Kan man göra någon beräkning av vo2max med dessa siffror?
NickPick sa:Lätt deprimerande att se era resultat.
Nja, det är ju FTP det.NickPick sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Körde fem treminutersintervaller idag. Kändes riktigt bra så på den sista klämde jag till med 5.08 på 345w. Kört en dryg vecka med ett träningsupplägg med mycket 30 sekundare blandat med 3 minutare och lite mindre total tid än jag brukar. Tidigare verkade jag ha fastnat på 320w på fyraminutare och totalbästa på 330w. Har gått ner från 70kg till 66kg så w/kg har ökat sen i höstas. Tredje passet med fläkt så det kan ju vara en förklaring till dagens höga siffror också.
Kan man göra någon beräkning av vo2max med dessa siffror?
Kör en 20minutare och ta snittwatt gånger 0.95 så får man tydligen något som är i närheten.