trailmig sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
trailmig sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
trailmig sa:
Stumpy sa:
Körde några veckor FTP Builder i Swift. Det var väldig lama pass och gav ingen utdelning.
Skiftade över till TrainerRoad nu och då blev passen mer utmanande. Får se om det ger resultat, eller om man bara skall fortsätta mellanmjölka.
Bästa tipset jag sett hittills är att köra 2x20min sweetspot 3 gånger i veckan och öka med 2% varje vecka alternativt 4x10min på sweetspot och öka med 2% varje vecka.
Fan vad bra. Klarar lätt 300w på 2x20 nu. Om jag kör på enligt det där tipset så är jag uppe på 840w om ett år?
Finns naturligtvis en fysiologisk gräns som du säkerligen uppnår innan dess. Ge det 12 veckor så bör du ha ökat på bra. Klarar du dina 300W lätt så bör du nog ändå öka tills det inte är lätt iaf.
Fast sweetspot ska väl vara lätt? Förra veckan körde jag tre pass med 3x20 på 91% av ftp och det är först i andra halvan på sista intervallen som det börjar bli lite jobbigt. Ska man bara köra 2x20 så skulle man nog kunna öka på lite med effekten. Frågan är vad som ger mest? Vad tänkte du att man skulle fylla ut dom övriga dagarna i veckan med då?
Lätt och lätt. Är det för lätt stämmer inte din FTP.
Sweetspot ligger mellan 88-93/95% beroende på vem man frågar eller utgår ifrån. Kör du 2x20 tre dagar i veckan så vila alt. styrketräna vilodagarna och kör distanspass på helgen. Personligen kör jag bas nu och varvar med ett HIT-pass i veckan och ett distanspass. Troligtvis får du större effekt av att "vila" två dagar i veckan än vad du tror. Men det är helt omöjligt att svara på eftersom jag inte kan din historia eller träningsbelastning. Återhämtning är bra även om ingen vill inse det. Framför allt elitmotionärer tror inte det är möjligt att ligga på en överträningsgräns där man inte utvecklas speciellt. Antingen kör man SST eller så kör man HIIT. Valet är fritt och ger antagligen lika god utveckling om man bara håller det strukturerat.
Steptest ger 2% högre ftp än 0,95xmaxtjuga för mej. 341w respektive 333w. Har gått på den lägre siffran av dem. Men det är inte alla dagar då det går lätt. En dålig dag kan allt över 300w kännas riktigt tungt och en sådan dag har jag oftast svårt att hålla uppe kadensen. En riktigt bra dag upplevs en tjuga på 350w som lätt även om pulsen och kroppen signalerar att det närmar sej max på slutet. Ska ta det lite lugnt några dagar sen får jag väl pröva att skruva upp effekten lite. Är ändå lite sugen på att pröva att köra 3x20 ett tag för att se om det ger något.
Ligger på 500-600h/år. Om du har ork, tid och intresse så kan jag skicka en stravalänk via pm så kan du se hur jag brukar träna. Kör oftast tre hårdare pass, ett långpass och 2-3 lugna pass i veckan. Följer sällan någon direkt plan utan kör det jag känner för och det som är roligast för stunden.