Visa dina Watt

Visa dina Watt
lundatok sa:
Bra Bosse! Ska köra det ikväll fast på Fatmax, bli mysigare.
Nu när man är helt under isen och har noll topp så tror jag fanimig att 97% av tröskel nästan är mitt fatmax. :)

Skämt åsido, det värsta med dessa pass när de börjar komma upp i watt är all jävla svett. Dricker över två liter på 80 min och går ändå ner i vätskevikt av det ovan.

Visa dina Watt
Ja, men 290 W är ju rätt maxat för 80 min på i princip tröskel, du har bra pannben om inte annat. När jag hade 330-350 W tröskel så körde jag de du kör nu på typ 285 W.

Jag tänkte nog sikta på 260 W eller något och sänka om pulsen börjar skena.

Visa dina Watt
bomauritz sa:
Nu när man är helt under isen och har noll topp så tror jag fanimig att 97% av tröskel nästan är mitt fatmax. :)

Skämt åsido, det värsta med dessa pass när de börjar komma upp i watt är all jävla svett. Dricker över två liter på 80 min och går ändå ner i vätskevikt av det ovan.

Men kan det verkligen stämma att du kör det passet på 97% av tröskel utan att pulsen drar iväg mer, det känns som att din tröskel är högre?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
ujja sa:
bomauritz sa:

Men kan det verkligen stämma att du kör det passet på 97% av tröskel utan att pulsen drar iväg mer, det känns som att din tröskel är högre?

Både ja och nej.

Jag har generellt sett extremt lätt för att gneta på i Z3/Z4 strax under tröskel och drar på mig extremt lite mjölksyra på dessa nivåer av belastning. Samtidigt som min topp och mitt syreupptag är under all kritik just nu och maxtjugan jag gjorde innan vinterträning blev lidande av det.

På detta pass ska ju arbetet ligga kring 85-90% av FTP egentligen, beroende lite på vad man vill uppnå av det.

Dessutom återhämtar jag mig rätt bra på de där 60 sekundernas vila varje gång, det förklarar den låga pulsen än mer. Skulle jag ligga på 290W i säg 45 min konstant skulle pulsen vandra iväg en bra bit över den i tabellen ovan.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
NickPick sa:
En liten anekdot är att sedan jag köpte en Garmin 530 så föreslår den min FTP 2-3W ifrån den jag själv anser att jag har Enligt tidigare maxtjugor samt feedback från träningspass. I min värld bra estimerat.
Hur Garmin gör vet jag inte då det kan tex vara cxträning på varvbana.

Krävs wattmätare på cykeln för detta?

Visa dina Watt
littlebitrusty sa:
NickPick sa:
En liten anekdot är att sedan jag köpte en Garmin 530 så föreslår den min FTP 2-3W ifrån den jag själv anser att jag har Enligt tidigare maxtjugor samt feedback från träningspass. I min värld bra estimerat.

Effektmätare, effektmätare, effektmätare, EFFEKTMÄTARE!

Mvh #föreningenförstorheter

Visa dina Watt
NLC sa:
littlebitrusty sa:
NickPick sa:

Ja givetvis. Blir svårt att räkna annars.
Effektmätare tillför sjukt mycket för träning så det känns svårt att vara utan när man väl börjat.

Att estimera via en massa hittepågrejer brukar ju i regel vara kvacksalveri (more or less), men att den föreslår FTP så nära jag har fått från maxtjugor är intressant.

Visa dina Watt
NickPick sa:
NLC sa:
littlebitrusty sa:
NickPick sa:

Ja givetvis. Blir svårt att räkna annars.
Effektmätare tillför sjukt mycket för träning så det känns svårt att vara utan när man väl börjat.

Att estimera via en massa hittepågrejer brukar ju i regel vara kvacksalveri (more or less), men att den föreslår FTP så nära jag har fått från maxtjugor är intressant.

Jag upplever att min Fênix5 också estiminerar väldigt bra ihop med min Stages Vevarm ute, gentemot när jag kör FTP-tester inomhus (både max20 och steptest av Zwift eller GPLama)

Det som är intressant är att den räknar fram det utan att man måste köra just max i 20min. Så länge man tar i mycket och kör med hög puls så tolkar den att man kämpar.

Visa dina Watt
NLC sa:
littlebitrusty sa:
NickPick sa:

Ja, fast: tumstock och gradskiva. Jag har pluggat alldeles för mkt fysik, men tycker nog wattmätare är ett smidigare ord som tydligt berättar vad det handlar om.

Visa dina Watt
Jag har en Quarq DZero på min Epic som är lite av en glädjemätare. Nu på morgonen så kalibrerade jag den tre gånger i rad i källaren (varm) och fick liknande värden alla tre gångerna.

Sen när jag kom ut så låg jag väl högt och då kalibrerade jag om den, vilket gav ett annat värde, tre gånger i rad. Känns lite som att temperaturkompensationen inte riktigt funkar, eller? Har ni samma problem?

Jag har en annan Quarq som är väldigt konstant i rapporteringen oavsett temperaturförändringar.

Visa dina Watt
Om man lägger sig runt tröskeleffekt i 5 minuter men pulsen inte svarar som förväntat så kan man nog anta att det är effektmätaren som visar lite för mycket snarare än att man är i oväntat bra form den dagen.

Visa dina Watt
Jag får helt plötsligt Power-PR i Trainingpeaks på en halvhård runda som jag kört 100 gånger. Kör den ena gången med grushojen och andra med mtb, att jag då skulle ha gått upp 60 W eller 20% FTP från en dag till en annan verkar otroligt.

Läste på lite på Quarqs supportsidor, ska göra en reset utan batteri och byta batteri i den till att börja med.

Visa dina Watt
NLC sa:
Om man lägger sig runt tröskeleffekt i 5 minuter men pulsen inte svarar som förväntat så kan man nog anta att det är effektmätaren som visar lite för mycket snarare än att man är i oväntat bra form den dagen.

Vanskligt att utgå från puls för att kalibrera effekt... Pulsen kan ju ockås bero på 10 andra saker som stress, sömn, matintag, glykogennivåer osv. klart att om effekten diffar 30 watt märker du det kanske men diffar den säg 3-5% så tycker jag inte man kan detektera det genom att se vad man har för puls.

Visa dina Watt
josik sa:
NLC sa:

Vanskligt att utgå från puls för att kalibrera effekt... Pulsen kan ju ockås bero på 10 andra saker som stress, sömn, matintag, glykogennivåer osv. klart att om effekten diffar 30 watt märker du det kanske men diffar den säg 3-5% så tycker jag inte man kan detektera det genom att se vad man har för puls.

Exakt. Jag tror väldigt få skulle fixa att gissa sin effekt i blindo. Jag skulle behöva säkert uppemot 100watt fel på 10min+ för att förstå att nåt är galet.
I en sprint tex är det mer eller mindre omöjligt tror jag.

Visa dina Watt
Tegheim83 sa:
josik sa:
NLC sa:

Exakt. Jag tror väldigt få skulle fixa att gissa sin effekt i blindo. Jag skulle behöva säkert uppemot 100watt fel på 10min+ för att förstå att nåt är galet.
I en sprint tex är det mer eller mindre omöjligt tror jag.

Inte för att kalibrera utan som "smoke test" och jag har aldrig menat att man kan gissa effekt särskilt bra, men de gånger mitt gamla PT 3G ballat ur pga temperaturskillnader har just en sådan snabb check visat att det var dags att kailbrera/tarera om mätningen.

Visa dina Watt
Efter några år med diverse skador ser det ut som att jag kan börja träna så smått i vinter (känner jag mig själv rätt så blir det nog ordentligt först framåt våren). Tänkte ge mig själv en Garmin 1030 och ev. effektmätare i present.

Finns det någon dedikerad tråd för frågor om effektmätare?
Ställer frågorna här ändå. I första hand på utecykel (kanske trainer i framtiden).
Vad gäller, vilken effektmätare rekommenderas? Känns som smärtgränsen är 4K, kanske inte är rimligt?

Visa dina Watt
Har också en Quarq Dzero som jag misstänkt visar för mycket, mest för att "snacket går så".
Dock tycker jag den är relativt likvärdig i visning mot en Stages jag också har, på annan cykel, men den är såklart svårare att lita på pga ensidig mätning.

Det är först nu när man har införskaffat en Neo (som inte går att kalibrera) som man kan ha någon form av benchmark att testa övriga effektmätare mot.
Visst, Quarqen visar i regel 2-3% högre effekt jämtemot Neon, men det känns som en rimlig siffra att lägga på drivelineförluster. Det intressant för min del är hur konsekvent mätningen är, för att kunna dra nytta av siffrorna över tid och här har jag inget att anmärka på.

Tidigare när man hade en sämre trainer var det svårt att relatera till hur exakt och tillförlitlig visningen var, vilket gjorde att man helst körde med sin utomhuscykel och effektmätare även inomhus för att kunna följa progression.
Nu med en bra trainer kan man med gott samvete köra med en sunkig lvg-cykel inomhus och känna sig säker att siffrorna lever upp till ens prestation.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
me.I.am sa:
Efter några år med diverse skador ser det ut som att jag kan börja träna så smått i vinter (känner jag mig själv rätt så blir det nog ordentligt först framåt våren). Tänkte ge mig själv en Garmin 1030 och ev. effektmätare i present.

Ställer frågorna här ändå. I första hand på utecykel (kanske trainer i framtiden).
Vad gäller, vilken effektmätare rekommenderas? Känns som smärtgränsen är 4K, kanske inte är rimligt?

Jag har alltid gillat den här tråden om effektmätare - https://happyride.se/forum/read.php/1/523849 numer är det som en liten resa genom tiden. Den första jag skaffade, 2011, var en PowerTap Elite+ (8 loppor för bara navet), den andra (2013) var en PT 3G på HED Ardennes SL-fälg för ungefär samma pengar, den tredje och fjärde P2M TypeS för ~5K styck (2016). För 4K kan du nog hitta något begagnat, lite beroende på skick och krav.

Visa dina Watt
NLC sa:
me.I.am sa:

Jag har alltid gillat den här tråden om effektmätare - https://happyride.se/forum/read.php/1/523849 numer är det som en liten resa genom tiden. Den första jag skaffade, 2011, var en PowerTap Elite+ (8 loppor för bara navet), den andra (2013) var en PT 3G på HED Ardennes SL-fälg för ungefär samma pengar, den tredje och fjärde P2M TypeS för ~5K styck (2016). För 4K kan du nog hitta något begagnat, lite beroende på skick och krav.

Tack, flyttar dit.

Visa dina Watt
Körde min första maxtjuga med effekt förra veckan, dock på trainer, men jag har ju kört med puls alltid innan så det här känns ändå som ett steg uppåt. Kanske att man har råd med en cykelmonterad effektmätare nån gång också...

Eftersom jag är snål och bekväm har jag inte monterat trainerhjul på min egen cykel utan körde med frugans hjul och hennes kassett funkar dåligt till mig. Med min kadens (95-100) hittade jag ingen bra växel att ligga på utan det var antingen 215 eller 260W och jag hade nog velat ligga runt 235-240 för att kunna köra jämnt hela tjugan. Men det var första försöket. Nu tränar jag med det här resultatet ett tag så kanske 260 är vad jag fixar nästa gång det är dags!

Bilagor

• Screenshot 2019-10-26 at 09.44.13.png
    Screenshot 2019-10-26 at 09.44.13.png
    35.8 KB · Besök: 81
Visa dina Watt
GustafH sa:
Körde min första maxtjuga med effekt förra veckan, dock på trainer, men jag har ju kört med puls alltid innan så det här känns ändå som ett steg uppåt. Kanske att man har råd med en cykelmonterad effektmätare nån gång också...

Eftersom jag är snål och bekväm har jag inte monterat trainerhjul på min egen cykel utan körde med frugans hjul och hennes kassett funkar dåligt till mig. Med min kadens (95-100) hittade jag ingen bra växel att ligga på utan det var antingen 215 eller 260W och jag hade nog velat ligga runt 235-240 för att kunna köra jämnt hela tjugan. Men det var första försöket. Nu tränar jag med det här resultatet ett tag så kanske 260 är vad jag fixar nästa gång det är dags!

Bra kämpat, den första är alltid svårpacead! =) Vad har du för trainer?
En idé hade varit att även köra ett ramp-/step-test för att bringa evidens för dina resultat, utförs dessa med en smart trainer slipper du även kadensproblematiken.

Ride on!

Visa dina Watt
GustafH sa:

Bra jobbat!

Det är bara att nöta på vintern genom och du kommer få en utveckling som heter duga!

Du kommer bli svårslagen i kompiskampen.

http://www.ckhymer.com/kompiskampen

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Skulle vilja påstå att wattmätare är absolut nödvändigt för all slags cykelträning. Tänk er att ni går till gymmet och lyfter en vikt ni aldrig vet vad den är, låter det effektivt?

Visa dina Watt
Smaland sa:
Bra kämpat, den första är alltid svårpacead! =) Vad har du för trainer?
En idé hade varit att även köra ett ramp-/step-test för att bringa evidens för dina resultat, utförs dessa med en smart trainer slipper du även kadensproblematiken.

Ride on!

Tack! Jag har en Tacx Flow Smart. Körde ett ramptest i Zwift också bara för att se och där fick jag en FTP på 257 W och det kändes lite tufft. Men vi får se, det blir fler test så småningom gissar jag.

bellasoda sa:
Bra jobbat!

Det är bara att nöta på vintern genom och du kommer få en utveckling som heter duga!

Du kommer bli svårslagen i kompiskampen.

http://www.ckhymer.com/kompiskampen

Oh, det där ser spännande ut. Vinter blir dock mest löpning med ett till två pass i veckan på trainern. Vi får se.

Distanscykling sa:
Skulle vilja påstå att wattmätare är absolut nödvändigt för all slags cykelträning. Tänk er att ni går till gymmet och lyfter en vikt ni aldrig vet vad den är, låter det effektivt?

Om målet är en elitsatsning så är väl effektmätare att rekommendera men om målet är att bli snabbare i motionsklassen så går det alldeles utmärkt att träna mot puls. Det funkar till och med bra!

Visa dina Watt
ancientacid sa:
Har också en Quarq Dzero som jag misstänkt visar för mycket, mest för att "snacket går så".
Dock tycker jag den är relativt likvärdig i visning mot en Stages jag också har, på annan cykel, men den är såklart svårare att lita på pga ensidig mätning.

Det är först nu när man har införskaffat en Neo (som inte går att kalibrera) som man kan ha någon form av benchmark att testa övriga effektmätare mot.
Visst, Quarqen visar i regel 2-3% högre effekt jämtemot Neon, men det känns som en rimlig siffra att lägga på drivelineförluster. Det intressant för min del är hur konsekvent mätningen är, för att kunna dra nytta av siffrorna över tid och här har jag inget att anmärka på.

Tidigare när man hade en sämre trainer var det svårt att relatera till hur exakt och tillförlitlig visningen var, vilket gjorde att man helst körde med sin utomhuscykel och effektmätare även inomhus för att kunna följa progression.
Nu med en bra trainer kan man med gott samvete köra med en sunkig lvg-cykel inomhus och känna sig säker att siffrorna lever upp till ens prestation.

Samma här, Q XX1 visar på tröskeln ca 3-5% mer än Kickr levererar i motstånd som beräknas som arbete. Ännu värre när det gäller peak-effekt, kan skilja 7-10%.

Men å andra sidan inte en trainer en effektmätare utan en ergometer, den beräknar bara arbetet som krävs för att övervinna ett visst motstånd exkl drivlineförluster. Så det är rimligt att dom visar olika.

Visa dina Watt
konscious sa:
Inga som har värden på sin aeroba tröskeleffekt, dvs riktig uthållighet på 2,5 till 3 timmar.

Gjorde en mätning på klinik i våras, då fick jag beräknad aerob tröskel på 200W.
2mån efter detta gjorde jag mitt hittills bästa långlopp på MTB, fick då ett snitt av 240W över totalt 3tim. Snitteffekt vid 2tim var 262W, och det var efter denna tidpunkten som effekten sjönk relativt linjärt.

Som referens så har jag som bäst hållit mig över 200W i uppemot 4tim, även detta taget från långlopp. Och på en ordentlig långtur på 11tim+ dalade snittet ned mot 154W...

Sett till ovanstående så känns det som sifforna man får via Aktivitus tex är relativt användbara för att få veta sina trösklar. Om jag skulle gå ut på en distanstur med målet att hålla så jämnt kring 200W som möjligt så skulle det nog bli ett perfekt pass för ändamålet. Värdena från lopp inkluderar ju naturligt en hel del anaerob effekt och blir därmed högre i snitt.

Bilagor

• trösklar.JPG
    trösklar.JPG
    19.5 KB · Besök: 106
  • 3tim_långlopp.JPG
    3tim_långlopp.JPG
    51.1 KB · Besök: 101
  • powercurve_2017_2019.JPG
    powercurve_2017_2019.JPG
    45.5 KB · Besök: 73
Visa dina Watt
konscious sa:
Du har definitivt en Anaerob tröskel över medel, frågan om du inte kan pressa din distanströskel (Aet, Lt1, Vt1 eller vad det nu kallas för) klart högre.

Exakt samma utlåtande jag fick av testledaren på Aktivitus. Med den ATn jag fick fram, ihop med en wingate på 1200W+ i peak och omkring 900W i snitt över 30s så fick jag rådet att fokusera på att jaga upp distanströskeln för att markant förbättra tider på långlopp.

"Problemet" är bara att jag har en förkärlek till hårda intervaller och styrketräning. Är långt ifrån en renodlad cyklist men jag försöker harva på med det lågintensiva också ?
Som konsekvens så har den anaeroba tröskeln enligt egna mätningar börjat närma sig 330W i dagsläget.
Aerobtröskel är svårare att mäta själv, så blir en koll på Aktivitus igen i vinter bara för skojs skull, för att se om man gör rätt överlag.

Visa dina Watt
Jag skulle satsa på en fin aerob bas och maxstyrka samt undvika puls <90% på intervallerna i grundträningen.
MAF testerna ser din AeT, bör ligga 30-40W under din AnT.

Visa dina Watt
konscious sa:
Jag skulle satsa på en fin aerob bas och maxstyrka samt undvika puls <90% på intervallerna i grundträningen.

AnT 30-40w under AnT, låter jävligt snabbt. Ligger eliten på det?
Jag har en aet runt 210w och ant på 310w, testat på aktivitus.

Visa dina Watt
Jag tror att eliten ligger däromkring. Dom har högre FTP än dom flesta så det kan skilja mer i absolut effekt men möjligtvis liknande i procent?

Jag testade mig våren 2016 på Aktivitus: 290W respektive 250W. Idag ligger jag på ~350W / 295W.

Finns givetvis variationer mellan individer och under själva säsongen, men kollar jag på mig själv säsong för säsong så ser det ut som att jag har ca 85% av min AnT i aerob tröskel.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
konscious sa:

Tack för tipset, man lär sig nåt nytt varje dag.
Det där med MAF-test var något jag inte bekantat mig med, får kika på det.

Jag förstår att man under ett sådant test ska hålla pulsen så rak i Z3 som möjligt, och alltså låta intensiteten/hastigheten/effekten gradvis sjunka för att därmed se sin aeroba utveckling över tid.
Finns det generella riktlinjer för var i Z3 man bör lägga sig, lågt/mitten/högt?

Se urklipp nedan för en detaljerad bild över mina zoner som exempel, min Z3 sträcker sig pulsmässigt från 130 till 154, och uppskattade effekten 200-283W inom zonen.

En idé kan vara att tex utgå från 280W, köra sålänge man kan såtillvida pulsen ej stiger över 154, och om/när den gör det så sänker man gradvis för att ständigt hålla sig strax under Z4?
Några rekommendationer rent tidsmässigt hur långt ett sånt här test bör vara?

Bilagor

• _20191028_104705.JPG
    _20191028_104705.JPG
    39.1 KB · Besök: 83
Visa dina Watt
calleking sa:
Jag tror att eliten ligger däromkring. Dom har högre FTP än dom flesta så det kan skilja mer i absolut effekt men möjligtvis liknande i procent?

Jag testade mig våren 2016 på Aktivitus: 290W respektive 250W. Idag ligger jag på ~350W / 295W.

Finns givetvis variationer mellan individer och under själva säsongen, men kollar jag på mig själv säsong för säsong så ser det ut som att jag har ca 85% av min AnT i aerob tröskel.

Hur testar du din aeroba tröskel själv?

Jag körde på Aktivitus i mars, och hade då 230w / 150w (2,93w/kg / 1,91w/kg).
Idag ligger min FTP omkring 270watt (3.7w/kg, har tappat ett gäng kilo också sedan mars)

Visa dina Watt
Det enda sättet att se progress, gör om testet varje månad på exakt samma sätt.
Max aerob funktion, submaxtest på 30 min och 15 min uppvärmning.
Jag siktar 85% tröskelpuls, Borg 13-14 dvs Ingen plåga.

Visa dina Watt
Läser om hiskeliga toppeffekter i denna tråden. Försökte maxa på bodybiken igår under ett pass. Lyckades bara trycka 966 W, trodde jag skulle fixa lite mer.

Visa dina Watt
fiskarn sa:
Läser om hiskeliga toppeffekter i denna tråden. Försökte maxa på bodybiken igår under ett pass. Lyckades bara trycka 966 W, trodde jag skulle fixa lite mer.

En stillastående trainer är svår att maxa på. Ett 5s max är enklare att få till med en riktig cykel som du kan rycka från sida till sida.

Visa dina Watt
Spacekitty sa:
fiskarn sa:

Under hur lång tid?

Den visar bara effekt under passet och sen medel och max. Så kort, typ 1 sekund eller nåt skulle jag tro. Absolut inte 5 iaf.

Hur sopigt är detta :) Väger ca 77 kg.

Edit: Förresten vet jag inte exakt. Började när den visade kanske 300, drog på ordentligt upp till 500 kanske och sen ordentligt igen och då visade den inte så mycket innan det högsta. Får ju inga kurvor eller så.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp