Har också en Quarq Dzero som jag misstänkt visar för mycket, mest för att "snacket går så".
Dock tycker jag den är relativt likvärdig i visning mot en Stages jag också har, på annan cykel, men den är såklart svårare att lita på pga ensidig mätning.
Det är först nu när man har införskaffat en Neo (som inte går att kalibrera) som man kan ha någon form av benchmark att testa övriga effektmätare mot.
Visst, Quarqen visar i regel 2-3% högre effekt jämtemot Neon, men det känns som en rimlig siffra att lägga på drivelineförluster. Det intressant för min del är hur konsekvent mätningen är, för att kunna dra nytta av siffrorna över tid och här har jag inget att anmärka på.
Tidigare när man hade en sämre trainer var det svårt att relatera till hur exakt och tillförlitlig visningen var, vilket gjorde att man helst körde med sin utomhuscykel och effektmätare även inomhus för att kunna följa progression.
Nu med en bra trainer kan man med gott samvete köra med en sunkig lvg-cykel inomhus och känna sig säker att siffrorna lever upp till ens prestation.