marten_larsson
Aktiv medlem
Visa dina Watt
NickPick sa:marten_larsson sa:NickPick sa:marten_larsson sa:Dagens 40/20. Höjde återigen FTP med 2-3W (Xerts beräkning).
Är det inte konstigt att få ökad FTP av 40/20, eller tänker jag fel?
Eller jag menar såklart ökad estimerad FTP.
Det är ju det som ska vara det fina med Xert, att man slipper göra ”hederliga” FTP-test. Körde ett over-under-pass på 98/102 2/2min i 4x16 min på Xert-baserad FTP i söndags, det gick bra. Det som jag kan tycka är märkligt är att Garmin sänker min VO2max trots bättre effekter på 40/20 och lägre registrerad vikt i Garmin Connect...
Xert beräknar MPA (maximum power available) som sjunker beroende på effekten och tiden man trampar. Hur effekten sjunker är också beräknat utifrån ens egna fysiska profil (självklart baserat på massa andra personers data) för olika effektdurationer. MPA är det som sjunker på grafen och när effekten överstiger MPA under en viss tid beräknar den ett nytt FTP utifrån det.
Du får köra en tjuga och kolla om det stämmer ?.
Garmin vill sänka FTP 7 slag. Zwift vill höja 10 slag. Alla olika beräkningar blir man ju snurrig av. Xert verkar dock trevligt...
Tanken har slagit mig, alternativet är ett ramptest eller något av Xerts "FTP-test". Garmin vägrar höja FTP på 50/30-passens effekt men om jag inte är riktigt trött så ger den mig alltid +5-7 i "formberäkningen" i början av passet.