Visa dina Watt
Precis.Wahoo Kickr med ”power smoothing” blir sådär. Tipset är enligt vad jag läst att stänga av det, för vad du ser är Kickrns mål-effekt, inte faktisk effekt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis.Wahoo Kickr med ”power smoothing” blir sådär. Tipset är enligt vad jag läst att stänga av det, för vad du ser är Kickrns mål-effekt, inte faktisk effekt.
MenWahoo Kickr med ”power smoothing” blir sådär. Tipset är enligt vad jag läst att stänga av det, för vad du ser är Kickrns mål-effekt, inte faktisk effekt.
Men varför egentligen? Som jag fattat det jämnar Power Smoothing ut effekten man ser under passet, men måleffekten under ex intervallen blir den samma. Mao blir det inte lättare på något vis?Precis.
Men
Men varför egentligen? Som jag fattat det jämnar Power Smoothing ut effekten man ser under passet, men måleffekten under ex intervallen blir den samma. Mao blir det inte lättare på något vis?
Ok träningsorakel, en fråga.
Har inte kört en enda intervall på allvar sedan cross-säsongen blev inställd i höstas och har mest harvat på Zwift sedan nyår, egentligen bara nu när Tour de Zwift gick igång sen ett par veckor.
Ikväll körde jag Recks 2x6 3/1 på 105% FTP för att testa. Pulsen ville inte riktigt upp men benen brann. Ska jag köra mer sub tröskel för att ge benen mer uthållighet, eller vad ska jag sikta in mig på i er mening?
Har dålig koll på min kadens, brukar inte bry mig jättemycket.Vilken kadens körde du på? Finns det Recks pass att ladda ner så man kan importera det i Zwift?
Gjorde ett eget intervallpass som i alla fall liknar det du beskriver och körde på 95rpm i kadens och det kändes rejält i benen 2:a setet.....
Nu ligger en länk till en zwo-fil längst ner i mitt inlägg på bloggen:Har dålig koll på min kadens, brukar inte bry mig jättemycket.
Återkommer med en .zwo till mitt pass.
Alright, andra omgången av 3-1 igår kväll, det kanske var lite enklare men inte mycket.Ok träningsorakel, en fråga.
Har inte kört en enda intervall på allvar sedan cross-säsongen blev inställd i höstas och har mest harvat på Zwift sedan nyår, egentligen bara nu när Tour de Zwift gick igång sen ett par veckor.
Ikväll körde jag Recks 2x6 3/1 på 105% FTP för att testa. Pulsen ville inte riktigt upp men benen brann. Ska jag köra mer sub tröskel för att ge benen mer uthållighet, eller vad ska jag sikta in mig på i er mening?
Jag igen, idag blev det två set av tre 30/15 på 130 % FTP. Benen var riktig grillade när jag kört klart andra settet så det i kombination med tidsnöd blev det lite för enkelt att avbryta i förtid.
Visa bilaga 468746
Ja, det är egentligen tre set med 15 intervaller per styck i passet, jag fick bara ihop två set idag.Det där ser ut som fler än 3 per set? Typ 15?
Första gången på Zwift idag! Precis skaffat trainer. FY FAN vad jobbigt det var, hade ingen aning!
Visa bilaga 468761
“Jon’s Short Mix” ser jag.
De två enminutarna i början kan bita riktigt rejält ja :)
Ja, det är egentligen tre set med 15 intervaller per styck i passet, jag fick bara ihop två set idag.
Tack, ja, det är ju "bara" 30 s i taget men de där 15 s blir väldigt korta på slutet... ?Då fattar jag! Starkt ändå med 2x15 @130% ftp.
Några funderingar.
Har just nu en ”uppskattad” FTP på 275w och börjar så smått ta mig framåt i träningen igen.
Detta skulle motsvara en Max 20:a enligt "kompiskampen" på 290 vilket jag nog skulle ha oerhört svårt för att genomföra utan att dö på kuppen.
Men väljer jag att köra 3-1:or eller än hellre 40/20 intervaller så kan jag köra dem på bra mycket högre effekt än de där 120-125% av FTP som rekommenderas.
Körde 2x20 för några dagar sedan på 125% och kände efter sista att det utan problem skulle gå att klämma 2-4st till.
Så hur skall man resonera för att orka de där lite längre intervallerna, utan att behöva sitta och nöta timme in och timme ut för det har jag inte pannben till nu, Cykla ute är tyvärr uteslutet i 1-2 månader till pga axeln.
Kör styrkeintervaller på låg kadens var tredje vecka och blandar resterande veckor med just 3/1, 7/3 och en hel del 40/20 och 30/15, Helgerna är vigda för Aktivitus 2h pass enligt de som finns som Zwift.
Uppdaterade lite..Du kör inte 3-1or på 120%/330w?
Och vad var det för pass du körde 125% på? :)
Kör en maxtjuga eller ramptest så du får korrektare värden. 30:15 och 40:20 brukar köras på MAP effekt (5 min effekt). Jag har 300 FTP och 350 MAP och kör 40:20 på 340-350w.Några funderingar.
Har just nu en ”uppskattad” FTP på 275w och börjar så smått ta mig framåt i träningen igen.
Detta skulle motsvara en Max 20:a enligt "kompiskampen" på 290 vilket jag nog skulle ha oerhört svårt för att genomföra utan att dö på kuppen.
Men väljer jag att köra 3-1:or på 105-106% eller än hellre 40/20 intervaller så kan jag köra dem på bra mycket högre effekt än de där 120-125% av FTP som rekommenderas.
Körde 2x20 (40/20) för några dagar sedan på 125% och kände efter sista att det utan problem skulle gå att klämma 2-4st till.
Så hur skall man resonera för att orka de där lite längre intervallerna, utan att behöva sitta och nöta timme in och timme ut för det har jag inte pannben till nu, Cykla ute är tyvärr uteslutet i 1-2 månader till pga axeln.
Kör styrkeintervaller på låg kadens var tredje vecka och blandar resterande veckor med just 3/1, 7/3 och en hel del 40/20 och 30/15, Helgerna är vigda för Aktivitus 2h pass enligt de som finns som Zwift.
Kör en maxtjuga eller ramptest så du får korrektare värden. 30:15 och 40:20 brukar köras på MAP effekt (5 min effekt). Jag har 300 FTP och 350 MAP och kör 40:20 på 340-350w.
just för att bli bättre på att köra längre intervaller så har jag ökat intervall-längden varje vecka : 8min, 12min, 15min osv på intervaller runt tröskeleffekt och upplever att jag nu kan köra 3x20 min strax under tröskel utan större problem. Gissar att jag tappat lite på de kortare intervallerna eftersom jag inte tränat det på ett tag men det är inget jag behöver just nu ändå.Några funderingar.
Men väljer jag att köra 3-1:or på 105-106% eller än hellre 40/20 intervaller så kan jag köra dem på bra mycket högre effekt än de där 120-125% av FTP som rekommenderas.
Körde 2x20 (40/20) för några dagar sedan på 125% och kände efter sista att det utan problem skulle gå att klämma 2-4st till.
Skall köra en ramp inom kort tänkte jag, vill mest ha lite mer timmar i benen innan jag drar den.
Tyvärr brukar jag precis som med det andra överprestera på en ramp och underprestera på en Max20, om man nu kan göra det. :-)
Just nu är min MAP beräknad på 354W och jag kör mina 40/20 på 343... så kanske skall kliva upp en bit till på dem.
Några funderingar.
Samma här, jag kör 5-8x9/1 på 90 % av FTP.något som hjälp mig är mycket subtröskel90-95% 4x10 4x15 5x10 med 3 min vila
Jag måste uppskatta de som kör träningar med Zwift eller motsvarande. Mitt pannben är inte tillräckligt tjockt för det.
Som en gammal racingcyklist tror jag att den traditionella metoden är minst lika effektiv som den moderna åt oss amatörer/söndagskörare. Jag förstår dock också de som stampar på stället med sin kondition och måste pröva nya metoder för att ta steget upp.
Min typisk vecka innehåller t.ex en Zwift criterium race. Effekterna över FTP i ca 90% av 20minuter. Före racet har jag kört 30-45min. En lite längre race på Zwift eller en TTT på ca 50-60min. Effekterna i snitt just under FTP men det blir ju en typ av intervall med lagtempo eller race på kuperad terräng. De andra träningspassen kan man ta det lugnt med gott samvete. För min del blir det 1-2st lugna ca 90min -2 timmar nu på vintern.
Då jag började dra upp effekterna i november var min FTP ca 270w och nu har den stigit till 300w. Mycket motiverande att följa med i Zwift power hur man har utvecklats.
Jag tror aldrig att jag fått de effekterna på träningspass utan mina virtuella träningskompisar.
Zwift-race är ju inte en strukturerad intervall. Det pratas ofta bland Zwift-raceare (i SZ) hur svårt det kan vara att bygga träning med enbart massa race och att folk sedan efter en vinter av race kommer ut och inte alls får resultatet de önskat efter all nedlagd tid. En Zwift-workout är ju identiskt med att köra fyror, åttor, 40/20 etc på den gamla monarken med ett kryss i väggen. Den gamla skolan.Träningar som i workouts? Det är nog så enkelt att om man är kass så är det inte så roligt att köra race utan då är det mer avslappnat med WO. Skippar man sen Zwift så kan man kolla Netflix istället.
Zwift-race är ju inte en strukturerad intervall. Det pratas ofta bland Zwift-raceare (i SZ) hur svårt det kan vara att bygga träning med enbart massa race och att folk sedan efter en vinter av race kommer ut och inte alls får resultatet de önskat efter all nedlagd tid. En Zwift-workout är ju identiskt med att köra fyror, åttor, 40/20 etc på den gamla monarken med ett kryss i väggen. Den gamla skolan.
Ett "vanligt" race ersätter enligt mig inte ett intervallpass. Det är två olika grejer (men jag tror 40min med valfri intervall-struktur ger mer effekt än 40min zwiftrace/tröskel+maxande)
Mellan oktober-december körde jag mycket race pga det är så lätt att göra, lättmotiverat, kul och belönande. Men nu (lite närmre Östgöta) försöker jag begränsa det till Zwift racing league på tisdagar och sedan köra "riktiga" pass resten och utedistans på helger.
Håller verkligen med. Har bara blivit ett eller två intervallpass för mig.. Har inte träningsstruktur i kroppen. Lägger upp veckans cykling dag för dag.Jag höll just på och skriva ett ganska liknande inlägg när det här kom mitt i ;)
Zwift race känns som de ofta blir rätt jämnt runt tröskel, så kör man bara det så blir det ju lite enformig träning.
Speciellt om man är inriktad på att tävla på sommaren och säsongen börjar närma sig.
Men, iaf för mig, så ska ju cycklingen vara kul (även på vintern).
Så allt behöver inte vara optimalt in i minsta detalj, hålla på med strukturerad träning in i minsta detalj med förplanerade block etc blir för uppstyltat för mig för att jag ska hålla mig motiverad.
Jag kör mer på ostrukturerad strukturerad träning, kör hårdare i vissa perioder och sen tar lugnare i nån vecka när jag känner för det. Typisk vecka nu under vintern har varit nåt zwift race (eller tour de zwift nu i början av året) och sen en planerad intervallträning. Resten har varit ~2h basträningspass + 3-6h baspass på helgen.
För att vara ontopic med "visa dina watt" slänger jag in dagens tour de zwift 8.
Zwift-race är ju inte en strukturerad intervall. Det pratas ofta bland Zwift-raceare (i SZ) hur svårt det kan vara att bygga träning med enbart massa race och att folk sedan efter en vinter av race kommer ut och inte alls får resultatet de önskat efter all nedlagd tid. En Zwift-workout är ju identiskt med att köra fyror, åttor, 40/20 etc på den gamla monarken med ett kryss i väggen. Den gamla skolan.
Ett "vanligt" race ersätter enligt mig inte ett intervallpass. Det är två olika grejer (men jag tror 40min med valfri intervall-struktur ger mer effekt än 40min zwiftrace/tröskel+maxande)
Mellan oktober-december körde jag mycket race pga det är så lätt att göra, lättmotiverat, kul och belönande. Men nu (lite närmre Östgöta) försöker jag begränsa det till Zwift racing league på tisdagar och sedan köra "riktiga" pass resten och utedistans på helger.
Massiva Watt "stefank", säg inte bara att du väger 65kg?
ja det är helt otroligt hur zwift-rejs får en att verkligen maxa ur sig själv. Egentligen otroligt hur lite grafik på datorn får en att plåga sig så hårt. Och det är ju fortfarande sjukt roligt med zwift-rejs och ett väldigt bra verktyg även för att få ett kvitto på sina framsteg. Både med sina siffror, bättre ranking, placeringar och kategorier.Med gamla skolan menade jag det att man brukade ju köra mängd hela vintern och så lite effekt på Monarken i garaget och sen blomstrade formen upp när man hade tillräckligt många starter under bältet på våren. Sedan lite intervall ifall man ville satsa hårt på något evenemang.
Swift race är ju helt rätt som ni säger inte strukturerat ifall det är t.ex just intervaller man vill köra. Men det är ju inte ett vanligt linjelopp heller. Med Zwift race blir det ju lite olika träningar ifall man vill vara aktiv eller kör man för att vinna.
Det jag ville komma till var att för mig passar ett race bättre för det får mig att ge 100% i stället för kanske 85% ifall jag kör emot mig själv eller en dator. Det viktigaste med att träna är att man njuter av det och ser framsteg. Jag vet att det finns massor av saker man kan göra bättre men det finns inte resurser, vilja eller tid att fokusera 100% på cyklingen.
Massiva Watt "stefank", säg inte bara att du väger 65kg?
Fina Watt också "eapea"
Nivå i zwift har jag då gjort 5.0/368w i drygt 20min på race. Ett fredagscrit.Får man fråga vilken nivå ni kör på?
Får man fråga vilken nivå ni kör på?