Visa dina Watt

Visa dina Watt
Byggde ett träningspass i TrainingPeaks, synkande till Garmin Connect och körde det på trainern med styrning från min 1030 och med Zwift som passiv mottagare av watten. Funkade kanon fram tills nedvarvningen när min svetthandduk tryckte på skärmen och stängde av passet…

6C275752-A88E-4AC6-B110-50C73DAC7CF6.jpeg

Passet byggs på % av ftp, så stegen blev irriterande ojämna…

32C5ECED-FBEE-489D-B296-10BD718580CB.jpeg

Körde samma pass i tisdags, med pigga ben efter en dags helvila och en god natts sömn. Jäklar vad mycket lättare det kändes då.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Veckans lärdom: det är stor skillnad på sk norska dödsfyror (om jag fattat terminologin rätt) på 420 watt eller 450 watt. Det sistnämnda gick inte…. Får väl bli vinterns mål i frånvaro av roligare utmaningar.

Bilagor

• AB662FDE-6BCB-4FEA-83D3-DB66C01FE25D.png
    AB662FDE-6BCB-4FEA-83D3-DB66C01FE25D.png
    62.6 KB · Besök: 104
  • 14E9828E-DC64-48E4-A65F-D125054D4A2D.png
    14E9828E-DC64-48E4-A65F-D125054D4A2D.png
    59.7 KB · Besök: 125
Visa dina Watt
Vad säger vetenskapen (på happy) om ftp-test á 20 min multiplicerat med 0,95? Blir det en skaplig uppskattning ev verkligt ftp? Hur viktigt är det med rätta förberedelser (20 min uppvärmning och jadajada)?

Visa dina Watt
Coggan:s Protocol
  1. 20 minutes easy warm up
  2. 3 x 1-minute wind ups with a minute rest between (100 RPM pedal cadence)
  3. 5 minutes easy
  4. 5 minutes all out (hard at first, but not so hard that you can't complete the effort)
  5. 10 minutes easy
  6. 20-minute time trial effort (this is the test - like the previous 5-minute all out effort, keep in control, hard but steady, you don't want to over cook it and die at the end)
  7. 10 to 15 minute cool down

Har inte provat själv. :)

Visa dina Watt
Coggan:s Protocol
  1. 20 minutes easy warm up
  2. 3 x 1-minute wind ups with a minute rest between (100 RPM pedal cadence)
  3. 5 minutes easy
  4. 5 minutes all out (hard at first, but not so hard that you can't complete the effort)
  5. 10 minutes easy
  6. 20-minute time trial effort (this is the test - like the previous 5-minute all out effort, keep in control, hard but steady, you don't want to over cook it and die at the end)
  7. 10 to 15 minute cool down

Har inte provat själv. :)
Jag tycker ett sånt test borde bli minst lika missvisande, om inte mer, än endast ett 20 minuterstest eftersom hur bra man gör 20an är starkt beroende av hur väl man återhämtar sig på 10 minuter vilket är en parameter som kan variera väldigt mycket från olika personer.

Det bästa är om man har någorlunda koll på vad man har för anaerobiskt kapacitet och då kan räkna uppskatta critical power med liten felmarginal.

Visa dina Watt
Jag tycker ett sånt test borde bli minst lika missvisande, om inte mer, än endast ett 20 minuterstest eftersom hur bra man gör 20an är starkt beroende av hur väl man återhämtar sig på 10 minuter vilket är en parameter som kan variera väldigt mycket från olika personer.

Det bästa är om man har någorlunda koll på vad man har för anaerobiskt kapacitet och då kan räkna uppskatta critical power med liten felmarginal.
Tanken är väl att man skall bränna av lite anaerobisk kapacitet, som annars kan ge ett för stort bidrag till en maxtjuga.

Visa dina Watt

Jag vill tro detsamma, man tillför ju väldigt många osäkra variabler. Om man dessutom ska följa protokollet exakt så tar det ju ändå över 60 min. Vad är då poängen? (Annat än att det kanske mentalt är lättare möjligen.)

Visa dina Watt
Tanken är väl att man skall bränna av lite anaerobisk kapacitet, som annars kan ge ett för stort bidrag till en maxtjuga.
Jo precis, men du vet ju inte hur mycket anaerobiskt kapacitet personen hinner få tillbaka på 10 minuters vila. Du vet ju heller inte hur sliten muskulärt man blir av 5 min max och till hur stor grad man hinner återhämta sig på 10 minuter. Det kan som sagt variera väldigt mycket och bara för att man har bra aerob förmåga behöver man inte nödvändigtvis återhämta sig bra efter en hård effort.

Visa dina Watt
Hemmakarantän med två barn som har covid. Har hållit mig frisk själv men funderat på om jag ska köra hårt eller inte i väntan på att själv få det, men efter negativt snabbtest och noll symptom så bestämde jag mig för att köra norska fyror. Satte fyrorna på 330W. Gick i två intervaller, sen fick jag korta av de sista två till 2:30. Flåset är rätt bra, men benen är för klena. Om jag håller mig fortsatt frisk ska jag prova att sänka till 320 och göra ett nytt försök senare i veckan.

Körde en liten stund extra på slutet för att väga upp en gnutta för de kortade fyrorna (hastigheten är virtuell och irrelevant).

665D8FEC-4582-4FCB-BDB5-84E5E67818C1.jpeg

Visa dina Watt

Haha, gillar dessa "alla vi som skriver på ett internetforum är experter" inlägg....

Jag menar, stackars Coggan! Killen har gjort en massa research och tester och kan anses vara en expert inom sitt område... men blir gång på gång tillbakavisad av en stor den av internet communityn...

Nåja, alla har vi väl rätt till en åsikt ;)

Visa dina Watt
Vad säger vetenskapen (på happy) om ftp-test á 20 min multiplicerat med 0,95? Blir det en skaplig uppskattning ev verkligt ftp? Hur viktigt är det med rätta förberedelser (20 min uppvärmning och jadajada)?

Coggans protokoll för testet skrevs ovan av Lingon redan.
Eftersom de flesta inte orkar med hela baletten inför, så förespråkar en del coacher att man tar sin "maxtjuga" och multiplicerar med en lägre multiplikator istället runt 0,9-0,92 ish.
Diskussionen speglar grundproblemet - FTP är ett verktyg för att skapa en referensram, inte en absolut sanning man slaviskt ska förhålla sig till.

Visa dina Watt
Eftersom de flesta inte orkar med hela baletten inför, så förespråkar en del coacher att man tar sin "maxtjuga" och multiplicerar med en lägre multiplikator istället runt 0,9-0,92 ish.
Diskussionen speglar grundproblemet - FTP är ett verktyg för att skapa en referensram, inte en absolut sanning man slaviskt ska förhålla sig till.
Precis, jag har det som utgångspunkt för min träning. Vissa verkar ha det som förlängare för att jämföra med andra.

Visa dina Watt
Haha, gillar dessa "alla vi som skriver på ett internetforum är experter" inlägg....

Jag menar, stackars Coggan! Killen har gjort en massa research och tester och kan anses vara en expert inom sitt område... men blir gång på gång tillbakavisad av en stor den av internet communityn...

Nåja, alla har vi väl rätt till en åsikt ;)
En snabb sökning i en vetenskaplig databas gav i alla fall inte mig övertygande svar om att Coggan har tung vetenskaplig evidens för att hans sätt att approximera FTP är uppenbart tillförlitligt för alla. Men han är ju ansedd som expert för all del, det är ju viktigt det också för vissa…

Visa dina Watt
Visa bilaga 536872
Från TTT i Zwift. Inte så länge, men när man går på rött räknas varje minut. Vart tungt.

Ojojoj vilken stark rackare du är, 360W i snitt................. och 46,7 km/h i snitt, are you kidding me?? ? ? Var ni ett lag på 8 (?) TTT i WTRL serien eller var det från gårdagens ZRL serie som väl också körde ett TTT race? Det var en jäkla speed och kraft hur som helst. :cool: Hela laget för övrigt borde varit sjukt starkt om du inte solokörde ditt TTT race. ?

Själv var jag klart nöjd med dessa WTRL TTT siffror från i torsdags, vi var dock enbart 6 cyklister största delen, en dök ej upp innan start och en annan bröt ihop (lite sämre draft med andra ord). Men man kan säga att vi ligger på olika nivåer här i tråden. *skratt*
1643791900979.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Starkt kört, MrSthlm. TTT-loppen frestar på, men vilket race gör inte det i Zwift(?)
Det är ifrån gårdagens ZRL. Vi körde på 6 man, de andra starka som oxar, så det vara bara att spotta ut snuset och tugga styrlinda ?

Visa dina Watt
Man ligger ju inte inne med liknande siffror precis :D Jag ursäktar mig med att jag inte "tränar" cykling. Men på vinterhalvåret försöker jag köra Friskis "Giro"-pass en gång i veckan. Det är ganska kul. Nu var det starten på ett nytt block med lite kortare hårda intervaller.

3 varv med 12 intervaller i varje som körs på 125%. Fallande arbetstid i intervallerna med start på 60s och 20s återhämtning, sen ännu en 60 följt av 50, 50, 40, 40, 30, 30, 30, 20, 20, 20 (totalt 7.5 min arbete). Mentalt känns det bra att veta att tiden blir kortare, men att starta upp ett nytt varv var tufft :D

1643794638618.png

Visa dina Watt
Starkt kört, MrSthlm. TTT-loppen frestar på, men vilket race gör inte det i Zwift(?)
Det är ifrån gårdagens ZRL. Vi körde på 6 man, de andra starka som oxar, så det vara bara att spotta ut snuset och tugga styrlinda ?
Hehe "oxar" är ni allihopa ? du måste vara med i ett riktigt stark lag men det är ju roande/motiverande.

Ja, det är bra träning, jag kör inte särskilt strukturerat men hoppas att Zwift TTT race och solorace har bra träningseffekt, att tortera sig så själv är inte helt enkelt. Jag inleder nästa fas nu när jag äntligen (bättre sent än aldrig) ska försöka stå upp lite mer under racen (i synnerhet då under hysteriska partier uppför), hoppas få en liten boost av det även om det blir tufft de första loppen. :cool: Du stark som en oxe :sneaky: kanske inte behöver stå upp så mycket men jag behöver sannolikt det för att undvika bli droppad i vissa partier. Ungefär hur mycket brukar du stå upp under race?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag tror mitt ftp blir överskattat även med en 20minutare x 0,90. Men det kan kanske bero på att jag inte mentalt har orkat gå all in på 60 min någon gång. Jag får väl hoppas det…

Visa dina Watt
Jag tror mitt ftp blir överskattat även med en 20minutare x 0,90. Men det kan kanske bero på att jag inte mentalt har orkat gå all in på 60 min någon gång. Jag får väl hoppas det…
Har du testat göra ett Critical Power test?

Finns en excelsnurra att ladda ned, men du måste ta den andra länken längre ned på sidan, den första funkar inte. Så har du något att jämföra med.

Visa dina Watt
Har du testat göra ett Critical Power test?

Finns en excelsnurra att ladda ned, men du måste ta den andra länken längre ned på sidan, den första funkar inte. Så har du något att jämföra med.
Ojojoj, det blir bara mer och mer saker att testa. Jag är ambivalent till allt mätande - å ena sidan är det roligt med resultatet men å andra sidan blir det mycket att sätta sig in i och fundera på. Jag vill liksom ha kakan men inte baka den själv.
Kanske tar mig i kragen och gör en 60minutare en vacker dag i garaget istället. Känns enklare för mig som är icke-ingenjör.

Visa dina Watt
Ojojoj, det blir bara mer och mer saker att testa. Jag är ambivalent till allt mätande - å ena sidan är det roligt med resultatet men å andra sidan blir det mycket att sätta sig in i och fundera på. Jag vill liksom ha kakan men inte baka den själv.
Kanske tar mig i kragen och gör en 60minutare en vacker dag i garaget istället. Känns enklare för mig som är icke-ingenjör.
Kör istället några Zwift-race där du startar samtidigt som starkare cyklister (Hare & Hounds är också bra då man jagar/är jagad i grupp, så inget taktikvilande). Inte bara kommer du hamna nära ditt ftp, du kommer också lära dig att känna hur ftp känns i kroppen. "Just precis det här klarar jag - lite mer och det blir väldigt tungt, lite mindre och det blir lätt".

Förresten ftp är inte lika med 60-minutaren. Hur länge man klarar att hålla ftp kan variera från 35 till 80 minuter mellan olika personer.

Visa dina Watt
Kör istället några Zwift-race där du startar samtidigt som starkare cyklister (Hare & Hounds är också bra då man jagar/är jagad i grupp, så inget taktikvilande). Inte bara kommer du hamna nära ditt ftp, du kommer också lära dig att känna hur ftp känns i kroppen. "Just precis det här klarar jag - lite mer och det blir väldigt tungt, lite mindre och det blir lätt".

Förresten ftp är inte lika med 60-minutaren. Hur länge man klarar att hålla ftp kan variera från 35 till 80 minuter mellan olika personer.
Den vedertagna användningen av FTP som begrepp är väl ändå vad man kan hålla för effekt i 60 min? Meningen är som jag förstått det att det ska vara en surrogatmarkör för laktattröskel och då blir det ju konstigt om man ska använda sig av olika tider? Sen kan det på ett teoretiskt plan säkert stämma bättre för olika personer med olika uthållighetsprofil, men då blir ju liksom hela begreppet oanvändbart om man kan göra lite hur som helst för att ”mäta” ändå.

Zwift är ändå någon form av tävlande så det blir rimligen ojämn belastning och därmed ett ganska dåligt sätt att mäta FTP. I alla fall sämre än att bara tramp på jämn belastning. (Sen har jag inte Zwift heller iofs.) Jag tror mer på att jag får ta mig samman och riva av en tråkig timme även om det är just tråkigt.

Visa dina Watt
Den vedertagna användningen av FTP som begrepp är väl ändå vad man kan hålla för effekt i 60 min? Meningen är som jag förstått det att det ska vara en surrogatmarkör för laktattröskel och då blir det ju konstigt om man ska använda sig av olika tider? Sen kan det på ett teoretiskt plan säkert stämma bättre för olika personer med olika uthållighetsprofil, men då blir ju liksom hela begreppet oanvändbart om man kan göra lite hur som helst för att ”mäta” ändå.

Zwift är ändå någon form av tävlande så det blir rimligen ojämn belastning och därmed ett ganska dåligt sätt att mäta FTP. I alla fall sämre än att bara tramp på jämn belastning. (Sen har jag inte Zwift heller iofs.) Jag tror mer på att jag får ta mig samman och riva av en tråkig timme även om det är just tråkigt.
Här är ett rätt nyligt inlägg där Coggan själv förtydligar att det handlar om ungefär en timme, inte exakt en timme.

För en otränad person så kommer mjölksyran att dra iväg långt innan 60 minuter har passerat.

Zwift-race blir lite ojämna, men kör man rätt race brukar den normaliserade watten inte hamna långt ifrån snitt-watten. Och jag tror faktiskt inte att det är så himla lätt att pricka rätt watt i 60 minuter. Intressant projekt hur som helst. Nästan en sån där grej man måste testa minst en gång i sin cykelkarriär.

Förresten: här är en Youtube-video där Stephen Seiler analyserar Zwift-race som ftp-test.(Har inte sett videon på över ett år, men jag har för mig att han kom fram till att det fungerade)

Visa dina Watt
Här är ett rätt nyligt inlägg där Coggan själv förtydligar att det handlar om ungefär en timme, inte exakt en timme.

För en otränad person som kommer mjölksyran att dra iväg långt innan 60 minuter har passerat.

Zwift-race blir lite ojämna, men kör man rätt race brukar den normaliserade watten inte hamna långt ifrån snitt-watten. Och jag tror faktiskt inte att det är så himla lätt att pricka rätt watt i 60 minuter. (Skaffa Zwift, det är roligt ? )
Fast det är väl inte Coggan som ansvarar för definitionen? Och, som sagt, ett race blir rimligen ett sämre sätt än en jämn insats att möta just FTP. Plockar man in normaliserad effekt får man ju bara ännu en osäkerhetsfaktor. Fattar inte poängen
med det alls även om det kan sluta med ungefär samma slutresultat ändå.

Visa dina Watt
Reflektion: att ge sig in i sån här diskussioner är lärorikt.
Kvarstår dock vid mina invändningar.
Varför så negativ till 20minuters test och allt som har med Coggan att göra? :D

Jag vill tro detsamma, man tillför ju väldigt många osäkra variabler. Om man dessutom ska följa protokollet exakt så tar det ju ändå över 60 min. Vad är då poängen? (Annat än att det kanske mentalt är lättare möjligen.)
Ja, det tar längre än 60 min, men det är med uppvärmning och vila mellan fem minuterstömningen. Så det är helt klart mentalt enklare att köra än ett 60 minuterstest, vilket kräver ett tjockt pannben!

Ett korrekt utfört 20 minuters FTP-test har för mig hamnat nära uppmätt FTP. Inom felmarginalen för två olika effektmätare.
Men vill man ha ett 100%-igt test svar så får man antingen skaffa sig en laktatmätare eller besöka ett testlabb.

Visa dina Watt
Varför så negativ till 20minuters test och allt som har med Coggan att göra? :D

Ja, det tar längre än 60 min, men det är med uppvärmning och vila mellan fem minuterstömningen. Så det är helt klart mentalt enklare att köra än ett 60 minuterstest, vilket kräver ett tjockt pannben!

Ett korrekt utfört 20 minuters FTP-test har för mig hamnat nära uppmätt FTP. Inom felmarginalen för två olika effektmätare.
Men vill man ha ett 100%-igt test svar så får man antingen skaffa sig en laktatmätare eller besöka ett testlabb.
Jag är inte negativ till Coggan. Vet inte var du läser in något negativt? Däremot vill jag försöka förstå bakgrunden och den vetenskapliga basen till FTP och den verkar (som så mycket när det kommer till träningslära) vara baserad på små enstaka studier som drar stora växlar på de resultat de fått. Om man då utifrån sådana svaga grundfundament dessutom försöker generalisera och förenkla ännu mer (som tex 20min-FTP-testet) så blir ju förenklingarna så grova att de kanske inte ens är värda mer än vilken gissning som helst utifrån något slags vetenskapligt perspektiv.
(Förtydligande: dessa gissningar behöver alltså inte visa fel resultat, det kan ju mycket väl vara bra och korrekta gissningar men det är omöjligt att veta eftersom det de bygger på redan är svajigt.)

Visa dina Watt
Jag är inte negativ till Coggan. Vet inte var du läser in något negativt? Däremot vill jag försöka förstå bakgrunden och den vetenskapliga basen till FTP och den verkar (som så mycket när det kommer till träningslära) vara baserad på små enstaka studier som drar stora växlar på de resultat de fått. Om man då utifrån sådana svaga grundfundament dessutom försöker generalisera och förenkla ännu mer (som tex 20min-FTP-testet) så blir ju förenklingarna så grova att de kanske inte ens är värda mer än vilken gissning som helst utifrån något slags vetenskapligt perspektiv.
(Förtydligande: dessa gissningar behöver alltså inte visa fel resultat, det kan ju mycket väl vara bra och korrekta gissningar men det är omöjligt att veta eftersom det de bygger på redan är svajigt.)
Är inte hela tanken att det ska vara en förenkling då? Man ska kunna, på ett repeterbart sätt, testa sig själv och utifrån resultatet justera sin fortsatta träning mot det man önskar bli bra på. Att använda värdet man får som någon form av jämförelse mot andra cyklister är förmodligen ganska meningslöst.

Sen kan man såklart gå till ett testlabb och se exakt var gränsen går för att man inte längre kan hantera effekten under en längre stund, men det är ju ett jäkla projekt. Utan att kunna så mycket om det förstår jag det dessutom som att vissa kan hantera en jäkla massa mjölksyra och liksom "kötta sig förbi" sin tröskeleffekt under ganska lång tid utan att vika ner sig även om laktatvärdet säger att det inte ska gå.

Förmodligen har man mest nytta av att ha ett repeterbart test som resulterar i en FTP som man sen på ett framgångsrikt sätt kan justera träningen utifrån, varpå man på längre sikt märker hur man reagerar och på så vis får koll på var man är i sin träningsnivå.

Eftersom jag blir sänkt i en vecka eller så efter en max-tjuga så har jag ganska dålig koll på min FTP. Däremot så känner jag någorlunda när en given intervall är på rätt nivå. Tror jag.

Allt ovan sagt av en för gammal och för långsam cyklist för att ha någon som helst pondus i frågan egentligen.

Visa dina Watt
Är inte hela tanken att det ska vara en förenkling då? Man ska kunna, på ett repeterbart sätt, testa sig själv och utifrån resultatet justera sin fortsatta träning mot det man önskar bli bra på. Att använda värdet man får som någon form av jämförelse mot andra cyklister är förmodligen ganska meningslöst.

Sen kan man såklart gå till ett testlabb och se exakt var gränsen går för att man inte längre kan hantera effekten under en längre stund, men det är ju ett jäkla projekt. Utan att kunna så mycket om det förstår jag det dessutom som att vissa kan hantera en jäkla massa mjölksyra och liksom "kötta sig förbi" sin tröskeleffekt under ganska lång tid utan att vika ner sig även om laktatvärdet säger att det inte ska gå.

Förmodligen har man mest nytta av att ha ett repeterbart test som resulterar i en FTP som man sen på ett framgångsrikt sätt kan justera träningen utifrån, varpå man på längre sikt märker hur man reagerar och på så vis får koll på var man är i sin träningsnivå.

Eftersom jag blir sänkt i en vecka eller så efter en max-tjuga så har jag ganska dålig koll på min FTP. Däremot så känner jag någorlunda när en given intervall är på rätt nivå. Tror jag.

Allt ovan sagt av en för gammal och för långsam cyklist för att ha någon som helst pondus i frågan egentligen.
Jo det är klart det ska vara en förenkling, men som Einstein (kanske) sa: ”förenkla så långt som möjligt men inte längre”.
Jag tror att en ren maxtjuga eller en timme på max är enkla och repeterbara test och med flera insatser borde de ge någorlunda jämna och jämförbara resultat som man kan ha personlig nytta av. Om man däremot slänger in en ganska avancerad uppvärmning för att få till tjugan så blir det så många fler parametrar som kan påverka. Och den data som hittills presenterats och som jag funnit kring att Coggans 20minutare skulle vara bättre sammantaget känns svag.

Visa dina Watt
Skulle ta det lugnt idag och signade upp för Tour de Zwift eftersom det ju inte är en riktig tävling. Gick bra i en kvart, sen började hornen växa ut lite (skyller på att man ser sin placering, så det är omöjligt att strunta i hur det går).

6807794D-3FEF-416A-B143-5BBE250C7E7F.jpeg

Visa dina Watt
När jag kört 20-minuterstest och ramptest, så har FTPn legat inom 6 W mellan min och max under några år. När jag gjorde test på lab, så låg min FTP 17 W högre än mitt max hemma på trainer. Tror inte jag var avsevärt starkare vid labtestet. Sedan spelar det inte någon roll, så länge ansträngningsnivån under träningspassen blir bra. Att sedan utgå från FTP vid pass på hög eller låg effekt, förutsätter att man har en profil som stämmer med genomsnittet. T ex 1-minutseffekten kan variera väldigt mycket mellan individer med samma FTP.

Visa dina Watt
Sen är ju ingenting "absolut" - vissa dagar har man bättre form, andra dagar sämre form. Det finns ingen poäng med att säga att en intervall ska vara på 123% av VO2 max för att den ska göra nytta. Det kan vara 128% en dag och det kan vara 119% en dag, det är inte ett enskilt pass som ger effekten utan konsekvensen över tid.

Största styrkan är att FTP gör något komplicerat enkelt och begripbart för folk som är "nya" på effektbaserad träning, sen ju mer erfarna de blir desto fler blir frågorna och vips inser man att det kanske inte är så enkelt :)

Fördelen med Critical Power är ju att man får en power duration curve (också det ett estimat) baserad på flera olika tidsparametrar där man tydligare kan se ens styrkor och svagheter på kortare respektive längre tider.

Visa dina Watt
Vilken jäkla dipp jag fick efter tredje sprutan, ingen kraft i benen hela den veckan. Idag är det 10 dagar sedan sprutan och nu är jag tillbaka där jag var för två veckor sedan. ?
Screenshot_20220203-205752_Chrome.jpg

Visa dina Watt
Jag har en enminutseffekt på ca 150% av ftp. Många pass med längre delar i z5+ dödar mig fullständigt. Däremot går det ganska ok om det är många kortare partier

Tillbaka
Topp