Yeti på Cykelkraft!

Yeti på Cykelkraft!
1991 betalade jag 12000 för en för en yetivärsting på Active Pro Stuff, så jag vågar påstå att cyklar blivit dyrare. Å andra sidan har de blivit väldigt mycket bättre.

Edit: priset var för en ram.

Senast ändrad:
Yeti på Cykelkraft!
Henrik_E sa:
1991 betalade jag 12000 för en för en yetivärsting på Active Pro Stuff, så jag vågar påstå att cyklar blivit dyrare. Å andra sidan har de blivit väldigt mycket bättre.

Hur hög har inflationen varit sedan dess?

Yeti på Cykelkraft!
Rock sa:
Henrik_E sa:

Hur hög har inflationen varit sedan dess?

Det motsvarar 17 papp idag. Men då var ju säkerligen dåtidens ram inte lika fräsig som dagens.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Yeti på Cykelkraft!
Skönt att man skaffade en Santa Cruz istället! Nu när Pivot finns på cykloteket och Yeti på cykelkraft lär varenda fd. Scott-svetto skaffa en sån som nästa hoj! Lär bli vanligare än Jeffsy ?

Yeti på Cykelkraft!
AX3L sa:
Skönt att man skaffade en Santa Cruz istället! Nu när Pivot finns på cykloteket och Yeti på cykelkraft lär varenda fd. Scott-svetto skaffa en sån som nästa hoj! Lär bli vanligare än Jeffsy ?

Lägre arbetslöshet kommer leda till att var och varannan människa kommer lägga sitt överflödeskapital på en Yeti XX1 med DT kolfälgar, vi har det för bra.

Yeti på Cykelkraft!
Skogling sa:
70 papp för en XT-hoj? Nej tack.

Är du en sån där som kollar på bakväxeln och sen avgör om hojen är prisvärd? Trodde folk hade slutat med det för länge sen;-)

Mer seriöst: Nej, man kommer aldrig få lika fräsiga komponenter på en cykel från ett prestige-märke, men inte sällan prioriterar de sånt som inte direkt syns. I just det här fallet har jag ingen koll, men exempelvis skulle jag ju lätt hellre välja Deore-komponenter och fina hjul, än vice versa.

Yeti på Cykelkraft!
Makten sa:
Skogling sa:

Är du en sån där som kollar på bakväxeln och sen avgör om hojen är prisvärd? Trodde folk hade slutat med det för länge sen;-)

Mer seriöst: Nej, man kommer aldrig få lika fräsiga komponenter på en cykel från ett prestige-märke, men inte sällan prioriterar de sånt som inte direkt syns. I just det här fallet har jag ingen koll, men exempelvis skulle jag ju lätt hellre välja Deore-komponenter och fina hjul, än vice versa.

Hur ofta händer det då?

Yeti på Cykelkraft!
Makten sa:
Skogling sa:

Eller att köpa en riktigt fin ram med bra komponenter än en dålig ram med bra komponenter. Dels för att du kan uppgradera efter hand men också för att den viktigaste komponenten trots allt är ramen.

Yeti på Cykelkraft!
Yeti är ett riktigt starkt varumärke i MTB-communityn. Men varför uppdaterar dom aldrig sina ramar? Är det ens möjligt att cykla med så hög, kort och brant geo 2018???
;)

Yeti på Cykelkraft!
AX3L sa:
Makten sa:
Skogling sa:

Eller att köpa en riktigt fin ram med bra komponenter än en dålig ram med bra komponenter. Dels för att du kan uppgradera efter hand men också för att den viktigaste komponenten trots allt är ramen.

Lit efter devisen hellre rik i och frisk än sjuk och fattig? ;-)

Yeti på Cykelkraft!
Makten sa:
Skogling sa:

Jag skrev inte XTR-bakväxel. Och jag menade inte bakväxel enkom. Jag menade att en hoj i den prisklassen kanske borde ha full XTR. (Eller XX1 eller vad det heter).

Med ditt resonemang behövs inget annat är Deore. Nä kanske inte. Behövs kolfiber och SPD? Nä. Egentligen inte.

Måste vara en fantastiskt fin ram.

edit:stavfle

Senast ändrad:
Yeti på Cykelkraft!
Är det där med switch infinity bra grejer? Känns som det sitter lite utsatt för stänk å skit. Service? Delar? Blev sugen på en sb5 när jag såg den.

Yeti på Cykelkraft!
Tergorotas sa:
Fjällgeten sa:
Var där igår och klämde på en, de hade tre srycken

Gäller att lämna kreditkortet hemma, men det ska bli kul att kika på skapelserna.
Tyvärr kan de inget, så klämma utan att fråga funkar bäst. Ville veta om de kunde ta hand om min SB95 eller om man kunde köpa reservdelar, men det blev bara ett stort frågetecken. Kanske blir bättre senare...

Yeti på Cykelkraft!
Fjällgeten sa:
Tergorotas sa:
Fjällgeten sa:
Var där igår och klämde på en, de hade tre srycken

Gäller att lämna kreditkortet hemma, men det ska bli kul att kika på skapelserna.
Tyvärr kan de inget, så klämma utan att fråga funkar bäst. Ville veta om de kunde ta hand om min SB95 eller om man kunde köpa reservdelar, men det blev bara ett stort frågetecken. Kanske blir bättre senare...
Ge det lite tid, märket har väl precis kommit in till dem som jag förstått det?

Yeti på Cykelkraft!
D i U sa:
Är det där med switch infinity bra grejer? Känns som det sitter lite utsatt för stänk å skit. Service? Delar? Blev sugen på en sb5 när jag såg den.
Jag är inne på min 4e säsong nu och switchen har inte fått annat underhåll än att jag tryckt in lite fett med en fettspruta 2 gånger om året och
den är fortfarande som ny.
Switchen verkar vara en riktigt bra konstruktion, däremot så har jag bytt lager i övriga länkar några gånger..

Yeti på Cykelkraft!
Mogen text i deras annons här på happy ”världens bästa jävla cyklar”
Nu ska vi inte överdriva.

Starkaste minnen från min 575 var att den var sladdrig i länkaget och käkade växelöron :)
Men gud vad stolt jag var haha

Senast ändrad:
Yeti på Cykelkraft!
TK sa:
D i U sa:
Jag är inne på min 4e säsong nu och switchen har inte fått annat underhåll än att jag tryckt in lite fett med en fettspruta 2 gånger om året och
Switchen verkar vara en riktigt bra konstruktion, däremot så har jag bytt lager i övriga länkar några gånger..

Aok, såg nåt klipp på youtube där de ska plockas isär å smörjas/rengöras var 40e timma men det e klart, så säger dom om gafflar å dämpare också.
SB5an i svart/turkos såg riktigt läcker ut.

Yeti på Cykelkraft!
glitch sa:
Mogen text i deras annons här på happy ”världens bästa jävla cyklar”
Nu ska vi inte överdriva.

Starkaste minnen från min 575 var att den var sladdrig i länkaget och käkade växelöron :)
Men gud vad stolt jag var haha

Haha ja det reagerade jag också på! Säljarna på cykelkraft verkar ju inte riktigt veta vad det är de fått in heller.. Hybris at its finest ?

Yeti på Cykelkraft!
SB6an jag hade är den överlägset bästa 27,5an jag nånsin testat. Fantastisk cykel.

B3EDD1BF-E27C-4122-8ABE-1D838A12848B.jpeg

Yeti på Cykelkraft!
D i U sa:
TK sa:
D i U sa:

Aok, såg nåt klipp på youtube där de ska plockas isär å smörjas/rengöras var 40e timma men det e klart, så säger dom om gafflar å dämpare också.
SB5an i svart/turkos såg riktigt läcker ut.
Nej det är fel, man skall aldrig plocka isär dem.
Det sitter smörjnipplar där man trycker i lite fett emellanåt, kanske var 40 timma. Det är ett jobb som tar ungefär hälften så lång tid som att smörja kedjan.

Yeti på Cykelkraft!
Var och kikade på dem Idag och två saker slog mig.

1. De är så mycket finare på alla sätt än vad jag trodde, betydligt smidigare intryck än vad bilder och videos inger.

2. De är verkligen blodigt dyra sett till utrustningsnivå. DT m1900 och SRAM GX på en cykel för 56000:- det är äckligt.

Bilagor

• 20180307_130539.jpg
    20180307_130539.jpg
    508.9 KB · Besök: 42
Yeti på Cykelkraft!
Fredrik Z sa:
VKruger sa:
Alltså, hur är kunskapsnivån hos Cykelkraft? Monterat Maxxis Aggressor fram och DHF bak?
Dhf bak är det nya svarta. Körde jag på hela förra året. Men säg det inte till någon.

För övrigt så brukar väl däcken sitta på från leverantör?

Mycket möjligt att det är så, dock är nog Aggressor bak att föredra.

Är man även mån om att sälja nischade cyklar till nischade kunder är det nog viktigt att det blir rätt från start.

Yeti på Cykelkraft!
"if you have to ask you'll never know"

Hakar man på MTB idag så är väl det rationella att köra typ Canyon, YT, osv. Kanske Specialized som premiumalternativ. Alla är bra numera.

Yeti köper man av nostalgiska skäl.

Glitch; jag minns faktiskt inte min 575 som flexig utan snarare rätt stiff i både ram och dämparkaraktäristik! Det passade bra för mig som står upp 90% av tiden. Jag gillade verkligen min (trots att jag bröt armarna och fick hjärnskakning på den). Som en hardtail med backup. Sen bytte jag dämp till en large volume sleeve och sabbade hela ekvationen, cykeln blev konstig och jag trivdes inte mer.

Yeti på Cykelkraft!
Fredrik Z sa:
VKruger sa:
Alltså, hur är kunskapsnivån hos Cykelkraft? Monterat Maxxis Aggressor fram och DHF bak?
Dhf bak är det nya svarta. Körde jag på hela förra året. Men säg det inte till någon.

För övrigt så brukar väl däcken sitta på från leverantör?

Då undrar man ju hur kunskapsnivån ser ut hos Yeti (och rimligen hos Zander).

Tillbaka
Topp