YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Som jag kanske har nämnt någon gång innan i denna tråd så har jag nyligen köpt mig en Jeffsy 2017 begangnad som jag nu håller på att fixa till då den gammla ägaren inte servat den så mycket.. Jag går alltid på ny problem känner mig smått trött på den just nu :/ Just nu försöker få bort vevarmen för att montera en singel klinga men jag lyckas inte få loss den...
kollade på den här gör som han fast jag lyckas inte.. någon som har något bra tips? Jag tycker mig nu även känna ett litet glapp i vänstra vevarmen så nu nojjar jag för att jag tagit i för mycket... De ska väl bara va att skruva bort gör jag något fel?

Puh nu fick jag bort det när jag vände cyklen upp och ner! Jäklar vad det satt!

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Hej! Jag tog en bild på påsen som min Debonair-shaft kom i. Det är 150 mm till en Pike RCT3 för 29 tum. Årsmodell 2019. Den funkar så den är rätt. Såg att ditt itemsnummer var samma sånär som på sista siffran? Kanske inte spelar nån roll eller? Jag vet faktiskt inte... /Martin

Bilagor

• 15755676646021628621983226077834.jpg
    15755676646021628621983226077834.jpg
    143 KB · Besök: 182
YT Jeffsy - The tråd
Hej, någon som har erfarenhet att byta lager i länkaget på sin Jeffsy al Jag är behov av att byta några.

Kan jag trycka ut dessa lager rakt igenom de är två lager efter varandra. Såg något verktyg då man drog ut dom, är det nödvändigt eller går de pressa rakt igenom? Något annat jag bör tänka på när jag gör detta? Tänkt försöka mig på att pressa ut dem med hylsor.
IMG_20191220_100642.jpg

IMG_20191220_100642.jpg

Bilagor

• IMG_20191220_100725__01.jpg
    IMG_20191220_100725__01.jpg
    162.7 KB · Besök: 115
YT Jeffsy - The tråd
När jag ska byta mina lager så blir det de nya skf lager med solid oil eller vad de heter. Hoppas att dessa lager är mindre känsliga än de vanliga.

YT Jeffsy - The tråd
occepocke sa:
Hej, någon som har erfarenhet att byta lager i länkaget på sin Jeffsy al Jag är behov av att byta några.

Kan jag trycka ut dessa lager rakt igenom de är två lager efter varandra. Såg något verktyg då man drog ut dom, är det nödvändigt eller går de pressa rakt igenom? Något annat jag bör tänka på när jag gör detta? Tänkt försöka mig på att pressa ut dem med hylsor.

Du ska dra ut dom lagren från varsitt håll. Jag köpte ett set från e-bay med expanderplug för att dra av lager.

YT Jeffsy - The tråd
pnyberg sa:
När jag ska byta mina lager så blir det de nya skf lager med solid oil eller vad de heter. Hoppas att dessa lager är mindre känsliga än de vanliga.

Jag tror inte jag skulle rekommendera dem som lager i ramar. Har testat på min orange, fann ingen fördel över billiga kina lager tror jag. Som vevlager verkar de däremot trevliga.

YT Jeffsy - The tråd
Gillar färgerna på nya jeffsy! Inte större nyheter, alla får 150mm bak och inga mer alu baktrianglar (en nackdel för mig som är klantig).

Oh ja, alu modellen är ju borta.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Är en del jag inte hänger med på för Jeffsy 2020.
Nya Pro Race och Pro väger båda lika och är båda 8 hekto tyngre än min 2018 CF Pro (är det de extra 10mm fjädring fram och bak som väger och skiljer sig de verkligen ingenting i vikt sinsemellan? )

Beskrivningen för Pro Race säger GUIDE RSC bromsar medan spec säger CODE RSC. Vad gäller?

Pro modellen har nu YT sänkstolpe istället för Fox Transfer Elite Performance (vilket jag har på min 2018 och hade föredragit alla dagar i veckan).

Nu hade jag visserligen hellre haft ett 1x12 system än mitt 1x11, men jag fick XTR på min CF Pro och man får GX på nya Pro...

Upplever det lite som att YT liksom Canyon gjorde efter något år börjar ta mer betalt för sina cyklar. Det är säkert naturligt, men tråkigt för oss.

Vad tycker ni andra?

YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
Är en del jag inte hänger med på för Jeffsy 2020.
Nya Pro Race och Pro väger båda lika och är båda 8 hekto tyngre än min 2018 CF Pro (är det de extra 10mm fjädring fram och bak som väger och skiljer sig de verkligen ingenting i vikt sinsemellan? )

Beskrivningen för Pro Race säger GUIDE RSC bromsar medan spec säger CODE RSC. Vad gäller?

Pro modellen har nu YT sänkstolpe istället för Fox Transfer Elite Performance (vilket jag har på min 2018 och hade föredragit alla dagar i veckan).

Nu hade jag visserligen hellre haft ett 1x12 system än mitt 1x11, men jag fick XTR på min CF Pro och man får GX på nya Pro...

Upplever det lite som att YT liksom Canyon gjorde efter något år börjar ta mer betalt för sina cyklar. Det är säkert naturligt, men tråkigt för oss.

Vad tycker ni andra?

Visst är det så, är ju NX nu på lägsta modellerna lika som på många andra hojar och t.ex. Fox rythm float 36. Trist men kanske naturligt om marginalerna inte varit tillräckliga och det tidigare mest har handlat om att ta sig in på marknaden. Men anledningen att köpa fultysk mot lbs-hoj minskar ju klart allt eftersom. Även om man säkert fortfarande får mer hoj hos YT än Trek/Scott för samma peng.

YT Jeffsy - The tråd
Så i årets upplaga blir Jeffsyn köttigare närmare Capra (har dom uppdaterat den med?)
Lite flackare i år 66 mot 66.5
Men skillnad på vikten Comp 14.9kg mot gamla CF Comp 13.4kg är rejäl.

YT Jeffsy - The tråd
Var också inne på Jeffsy men bestämde mig för en Ripmo AF. Då CK kk så nu är man strandad i väntan. Nu börjar den närmar sig Ripmo i fjädringsväg men tyvärr inte mer slack än 66 grader

YT Jeffsy - The tråd
Funderar på att testa 160mm fox 36 på min 2018 jeffsy cf nästa säsong (funderar fortfarande på vad jag skall sätta bak) . Hur lätt säljer man av Piken som sitter på, och får man ens ut så mycket att det är värt mödan?

Jag vet att jag kan uppgradera piken till 160 för en billig peng men, och det är också något jag överväger.

YT Jeffsy - The tråd
Funderar på den nya ALU till min sambo som är 165 cm lång
Ser att brytpunkten för small 165 och medium startar vid 164
Vad rekommenderar ni som vet lite mer kring Jeffsy för kvinnor?

YT Jeffsy - The tråd
tjone sa:

Alla är olika och tycker olika men jag hade gått på medium
Är själv 190cm och velade lite mellan XL och XXL 29” men beställde XXL och är nöjd med det (hade en 2018 Jeffsy 27” i XL innan)

YT Jeffsy - The tråd
miol11 sa:
tjone sa:

Alla är olika och tycker olika men jag hade gått på medium
Är själv 190cm och velade lite mellan XL och XXL 29” men beställde XXL och är nöjd med det (hade en 2018 Jeffsy 27” i XL innan)

Yes, jag är 192 och kör xl! Om man vill ha en stabilare hoj kör man på den större, om man vill ha en lekfullare hoj, den mindre. En sak dock, det är bättre att "minska" en hoj med kortare styrstam än att förlänga en cykel med än längre, iaf om man tänker på reach. Sadelröret är rätt lågt på jeffsy så jag tycker att man kan välja den storlek som passar med hänsyn till reachen.

YT Jeffsy - The tråd
Jag reagerade definitivt på att CF varianterna är markant tyngre. Min 29" CF Pro från 2018 uppgavs väga 12,9. Dessutom är väl årets däck lättare? Dämpningen väger säkert mer med sina extra 10mm men vad mer är det som väger? Kanske vill dom dimensionerna cyklarna för tuffare cykling? Men då känner jag personligen att dom har Capra i sin modellserie istället.

YT Jeffsy - The tråd
Jag reagerade definitivt på att CF varianterna är markant tyngre. Min 29" CF Pro från 2018 uppgavs väga 12,9. Dessutom är väl årets däck lättare? Dämpningen väger säkert mer med sina extra 10mm men vad mer är det som väger? Kanske vill dom dimensionerna cyklarna för tuffare cykling? Men då känner jag personligen att dom har Capra i sin modellserie istället.

Varför dom väger som dom gör kan jag inte svara på men 2018 är gamla ramen och 2019/2020 är nya ramen så direkt jämförelse är väl inte relevant.

YT Jeffsy - The tråd
15.1kg för en Jeffsy Al Base i Large? Är inte det lite på tunga sidan eller är det där trail-cyklarna ligger nu?

/Magnus

Min Fuel ex 2020 med ram helt i kolfiber och en fox 36 väger 14kg i XL. Betydligt tyngre än förra modellen, jag har iofs byggt den själv och har inte samma topspec som en 9.9. Men ramkitet var tyngre också, en 9.9 är originalspecad på 13,5kg för en strl M. 1,3kg tyngre än den gamla, så det verkar ju som de flesta går uppåt.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
De väger storlek Large i år och vägde Small tidigare år så det gör väl lite skillnad.

YT Jeffsy - The tråd
Misstänker att detta frågats ett antal gånger här, men hoppas någon vänlig själ kan svara ändå och ha förståelse för att jag inte orkar leta igenom hela tråden ?

Ni som köpt era YT cyklar på nätet. Gör ni det direkt via deras officiella webshop eller beställer ni någon annan stans ifrån? Hur lång är leveranstiderna?

Är grymt sugen på en Jeffsy Comp 29 efter allt gott jag läst om den modellen.

YT Jeffsy - The tråd
Misstänker att detta frågats ett antal gånger här, men hoppas någon vänlig själ kan svara ändå och ha förståelse för att jag inte orkar leta igenom hela tråden ?

Ni som köpt era YT cyklar på nätet. Gör ni det direkt via deras officiella webshop eller beställer ni någon annan stans ifrån? Hur lång är leveranstiderna?

Direkt från hemsidan, finns det ens ett annat alternativ?

Fick order bekräftelse den 21 Maj och hade cykeln den 7 Juni.

YT Jeffsy - The tråd

Jag beställde direkt från deras webbshop, inga konstigheter från YTs sida! Passa dig dock för den tyska industrisemestern i sommar för så stänger även YT. Lååång väntan då...
Bonusomdöme: Eftersom Postnord slarvade bort min Jeffsy så provade jag även YTs kundtjänst rätt hårt. Och de får med beröm godkänt, inget strul från YTs sida! ?
Mvh
Magnus

YT Jeffsy - The tråd
Är det här en bra deal? :)

Det där så väl 2018 ramen och inte nya som kom 2019? Han kanske menar köpt 2019. Kanske lite dyrt för förra generationen? Cykelgrejer håller ju värdet dåligt och det är CF Pro varianten gick väl för typ 35 när den va ny? Har han köpt en 2018 modell 2019 så borde den vart rabatterat? Spekulationer men det kan la va värt att kolla 2 ggr först.
EDIT: Det är 2018 modellen, såldes ny för 3999 euro och reades för 3799 utöver någon extra rea eventuellt. Säkert en svinbra hoj men lite prut kan väl vara på plats för en 2 år gammal modell.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Det där så väl 2018 ramen och inte nya som kom 2019? Han kanske menar köpt 2019. Kanske lite dyrt för förra generationen? Cykelgrejer håller ju värdet dåligt och det är CF Pro varianten gick väl för typ 35 när den va ny? Har han köpt en 2018 modell 2019 så borde den vart rabatterat? Spekulationer men det kan la va värt att kolla 2 ggr först.
Tror cf pro gick för 4000 eur nypris, ca 42k. 30k kanske är något saftigt, men inget överdrivet om det är riktigt bra skick. Testa att pruta någon lapp.

Tillbaka
Topp