Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tja,Nej, inte än. Har inte bestämt mig för cykel än?
Jag köpte en AL 5.0. Kan bara hålla med, den är sjukt grym! Har kört väldigt mycket stig med den men även en del utförs med hopp.Tja,
Jag köpte en svart spectral al 6. Galen maskin, mosar allt i sin väg och kvick där det behövs. Kan varmt rekomendera den! (Om du inte redan köpt den el ngn annan)
//SenadVisa bilaga 415302
Riktigt snyggt med röda detaljer ?Jag köpte en AL 5.0. Kan bara hålla med, den är sjukt grym! Har kört väldigt mycket stig med den men även en del utförs med hopp.
Den klarar allt?
Tackar och tack detsamma!?Riktigt snyggt med röda detaljer ?
Grattis till en bra hoj!
Oh fin cykel!Tja,
Jag köpte en svart spectral al 6. Galen maskin, mosar allt i sin väg och kvick där det behövs. Kan varmt rekomendera den! (Om du inte redan köpt den el ngn annan)
//SenadVisa bilaga 415302
Jag beställde den på en tisdag runt 16 tiden och fick den på torsdagen veckan efter runt 15, så det gick snabbt. Du kommer älska den!Oh fin cykel!
Beställde en likadan för en vecka sedan... väntar tålmodigt. :D
and on that note, när beställde du din och hur lång tid tog det innan du fick den? :)
Ajdå!Trevliga cyklar de där Spectral. Köpte min i december och den har fått smaka såväl teknisk stig som vallåsen kontinuerligt. Se dock till att gå över och spänn allting till angivet moment. Jag ska även gå på med Loctite annars finns risken att det slutar som för mig under gårdagen..
Nu får vi bara hålla tummarna Canyon kan skicka nya delar innan premiären i Järvsö.
Trevliga cyklar de där Spectral. Köpte min i december och den har fått smaka såväl teknisk stig som vallåsen kontinuerligt. Se dock till att gå över och spänn allting till angivet moment. Jag ska även gå på med Loctite annars finns risken att det slutar som för mig under gårdagen..
Nu får vi bara hålla tummarna Canyon kan skicka nya delar innan premiären i Järvsö.
Jag upptäckte idag under lunchturen att bakhjulet satt löst, det skramlade en del men drog åt axeln. Men känns fortfarande lite skramlig så ska gå igenom alla delar i kväll. Har som tur är inte tappat mer grejer :)Den där bulten som håller bakdämparen lossade för mig med efter nån månad, dock ingen skada skedd.
När beställde du? Min bror beställde för en vecka sen och idag skickade de den. Beräknas komma på torsdTråkiga nyheter, cykeln försenad till 8-12 juni. Nästan väntat men fortfarande segt. Hoppas det inte blir ännu senare bara..
Jag är 174cm och 80 i grenmått. Droppern är nästan i botten. Jag föreslår att du tittar på lägsta höjd på droppern på S och M ram och sen jämför med vad du ska ha. Jag tror inte att dem är fel ute med S ram för dig. Då tänker jag bara på dropperns lägsta höjd.Enligt canyon ska jag köpa en S ram. Jag är 171 och 77 grenlängd. Har hört att man gärna kan gå upp en storlek hos Canyon. Vad ska jag välja?
Hittade du ngt mer?Jag upptäckte idag under lunchturen att bakhjulet satt löst, det skramlade en del men drog åt axeln. Men känns fortfarande lite skramlig så ska gå igenom alla delar i kväll. Har som tur är inte tappat mer grejer :)
Kanon! Tack så mycket.Jag är 174cm och 80 i grenmått. Droppern är nästan i botten. Jag föreslår att du tittar på lägsta höjd på droppern på S och M ram och sen jämför med vad du ska ha. Jag tror inte att dem är fel ute med S ram för dig. Då tänker jag bara på dropperns lägsta höjd.
Hoppas du fattar hur jag menar :)
Jag satte höjden enligt denna metod. Passade perfekt!
Nej, inget mer. Verkar bara som axeln släppt lite men dragit åt allt nu :)Hittade du ngt mer?
Enligt canyon ska jag köpa en S ram. Jag är 171 och 77 grenlängd. Har hört att man gärna kan gå upp en storlek hos Canyon. Vad ska jag välja?
Exakt så för mig med!Vilken cykel tittar du på? Själv är jag 172 och ca 80 i grenlängd. Har en Spectral i storlek M och den sitter som en smäck, men då har jag droppern i botten. Om det är den modellen skulle jag definitivt välja en S annars kommer du inte att kunna sitta med droppern helt utfälld, vilket garanterat blir väldigt störande.
Tittar mest på en Neuron.Vilken cykel tittar du på? Själv är jag 172 och ca 80 i grenlängd. Har en Spectral i storlek M och den sitter som en smäck, men då har jag droppern i botten. Om det är den modellen skulle jag definitivt välja en S annars kommer du inte att kunna sitta med droppern helt utfälld, vilket garanterat blir väldigt störande.
20e april eller något. Vilken modell beställde han? Jag beställde spectral 5.0När beställde du? Min bror beställde för en vecka sen och idag skickade de den. Beräknas komma på torsd
Han beställde spectral al 6, den kommer idag!20e april eller något. Vilken modell beställde han? Jag beställde spectral 5.0
Funderar mest på en Neuron 6.0. Känns den prisvärd? Jag måste nog ha S men då får man ju en 27.5:a vilket känns lite sådär.Vilken cykel tittar du på? Själv är jag 172 och ca 80 i grenlängd. Har en Spectral i storlek M och den sitter som en smäck, men då har jag droppern i botten. Om det är den modellen skulle jag definitivt välja en S annars kommer du inte att kunna sitta med droppern helt utfälld, vilket garanterat blir väldigt störande.
AL alltså.Funderar mest på en Neuron 6.0. Känns den prisvärd? Jag måste nog ha S men då får man ju en 27.5:a vilket känns lite sådär.
Ny på forumet. Tänkte börja träna med MTB och fick i veckan hem min första cykel. Känns väldigt gedigen och riktigt fin. Sjukt snabb leverans, skickades från Tyskland i måndags och vid onsdags lunch dök den upp utanför mitt hus...
Någon mer som har samma modell?
![]()
Grand Canyon AL SL 7.0
Den här cykeln för samman en högkvalitativ aluminiumram, bekväm slaglängd på 120 mm, breda fälgar, däck och en lättanvänd 1x drivlina. Oavsett om du laddar för nästa oförglömliga äventyr eller bara vill ge dig ut på de lokala stigarna så är det bara att ge sig ut och åka!www.canyon.com
Kul, jag har bara hunnit med ett par kortare vändor än och den är verkligen skön att köra. Väldigt mjuk över stockar och sten och jag är supernöjd än så länge.Hej!
Jag har den inte men är väldigt nära att slå till på en likadan, som min första riktiga MTB. Har svårt att bestämma mig mellan denna och Neuron AL 6.0. Vilken typ av åkning kommer du använda den mest till? Ska bli kul att höra hur du trivs med den!
Mvh
Mikael
Den här tråden vänder in och ut på Neuron. Dock 2019 modellen, men så mycket har nog inte egenskaperna ändrats.Hej!
Börjar luta mer och mer åt en FS för min del, så jag skulle gärna vilja höra lite omdömen om Neuron. För vilken typ av åkning och terräng tycker ni den passar bäst? Nån som inte har varit helt nöjd med den och i så fall varför? Tack på förhand!
Den här tråden vänder in och ut på Neuron. Dock 2019 modellen, men så mycket har nog inte egenskaperna ändrats.
Canyon Neuron 2019
Neuron AL 7 eller AL 6? Jag är på väg att köpa min första FS då jag i stort sett bara cyklar stig. Grusväg och asfalt endast som transportsträcka. Har idag en Focus Whistler HT från 2016 kostade då 8 k. Räcker det med en AL 6 eller får jag så mycket för de extra 4 k så att är det är dumt om jag...happyride.se
Fast vilken åkning och vilken terräng den passar bäst för har väl inte ändrats? Det är väl fortfarande en ok "do it all" som har vikten mer mot xc än brutal stig...?Det är väl jätteskillnad? 2020 fick ju AL ramarna helt ny geometri.
Fast vilken åkning och vilken terräng den passar bäst för har väl inte ändrats? Det är väl fortfarande en ok "do it all" som har vikten mer mot xc än brutal stig...?
Neuron är en grym allround trailhoj med egenskaperna mer åt XC än enduro. Perfekt för vanlig svensk skogsstig. Har en 2019 CF 9.0 SL själv och är helnöjd. Årets AL-modell är i princip identisk med CF sånär som på materialet i ramen.Hej!
Börjar luta mer och mer åt en FS för min del, så jag skulle gärna vilja höra lite omdömen om Neuron. För vilken typ av åkning och terräng tycker ni den passar bäst? Nån som inte har varit helt nöjd med den och i så fall varför? Tack på förhand!
Skulle inte säga att det är jätteskillnad. Länkaget är annat och dämparen sitter horisontellt istället för vertikalt. Allt annat är samma; reach, hjulbas, sadelvinkel, vinkel på styrhuvud etc. Så de upplevs troligen liknande på stigenDet är väl jätteskillnad? 2020 fick ju AL ramarna helt ny geometri.
Funderar mest på en Neuron 6.0. Känns den prisvärd? Jag måste nog ha S men då får man ju en 27.5:a vilket känns lite sådär.
Funderar på en Neuron AL 6.0 då den är lite billigare, eller är det värt dom extra 4-5kkr för 7.0:an?
Tack för dina svar:). Kört HT bara innan så det ska bli kul med en FS. Får satsa på en 6.0 då. Den blå är ju snyggast:)Ja, det är ju lite synd om du vill ha en 29". Personligen gillar jag 27,5, visst kanske det är lite stötigare bland rötter men det stör mig inte när jag åker för nöjes skull.
Min bedömning när jag jämför båda är att du i princip betalar extra för något vassare stötdämpning. Växlarna är dyrare på 7.0, men inte nödvändigtvis bättre. Skulle säga att 6.0 har den bästa pris/prestanda-upplägget på växlarna som du kan få idag och jag skulle vara nöjd med det upplägget. Personligen skulle jag inte betala 5k extra för det om det är min första hoj. Tvivlar på att du kommer känna dig begränsad av dämpningen.
Behöver er hjälp med Canyons så kallade ramgaranti?
Vad har ni för tips, hur skall jag agera, vad skulle ni göra?
Köpte en Lux 2015.
Fick en ny ram på garantin mars/april 2018.
Nu två år senare har även denna ram gått sönder, nedre svingfästet har klappat upp i sig i ramen (själva ingjuta hylsan i ramen som glappar i karbonramen)
Denna årsmodell av ram finns inte tillgänglig längre. Därav erbjuder Canyon endast ett återköp för endast 6229 kr ????
Och 10% på ny valfri ny cykel. Inköpskostnad var 28tkr lite drygt med 5% i rabatt, ordinarie pris var 30tkr.
Återköpet baseras på inköpsdatum, i mitt fall från juli 2015 vilket ger 57 månaders användning. Detta innebär att Canyon endast erbjuder sig att återköpa min kompletta cykel för 6229 sek och att det utbetalas till mig när cykeln åter är i Tyskland.
För mig innebär en garanti att jag får den nya ramen som gäller nu enligt gällande modell av Lux då den gamla inte finns kvar.
Eller motsvarande produkt eller att produkten lagas
Problemet med nya ramen är att min nuvarande bakdämpare inte passar och inte heller mitt bakhjul då nya ramen har bokat men Canyon erbjuder mig inte ens detta som ett alternativ.
PS: Måste erkänna att jag hittills bara haft gott att säga om Canyon med bra service men nu känner jag mig mycket besviken och kommer inte rekommendera köp och det kommer inte bli någon mer Canyon för egen del.
Men Canyon är ju så oerhört prisvärda!? Sägs det..... ?