Olyckor i JBP

Olyckor i JBP
Vad innebär "oönskat folk"? Har folk åkt i backen som inte löst liftkort och/eller har rätt utrustning? Eller menar de folk som åker över sin förmåga? Det senare kan väl knappast kategoriseras som "oönskat folk"? Vad upplevde du att de menade?
Har du följt diskussionen i tråden så borde du fatta att dom menar folk som åker över sin förmåga/inte är redo för TT.

Att tro nåt annat är bara löjligt.

Olyckor i JBP
Ja det där är nog en del av problemet. Det finns inte något egentligt bra mellansteg avs hoppled mellan Barbro (även om det egentligen kanske inte är en riktig sådan) och TT, för resten av de röda är ju mer tech/stök än hopp. Och då åker nog fler till TT än vad som egentligen borde.

För mig är det självklart:
Sätter man inte de här två hoppen med landningen på rätt ställe 100% av gångerna så är man inte klar att gå vidare från barbro.
Två exempel på olika färdighet:

Men det kanske borde göras tydligt i informationen man får när man hyr. Typ "lägg upp din dag på det här viset för att undvika olyckor".

Olyckor i JBP
Järvsö har ju som få ställen ett utmärkt tillfälle att samla statistik.

De skulle kunna lägga in en flagga varje gång nånköper ett liftkort där klparen får självskatta sin DH-erfarenhet: "Nybörjare, Medel, Erfaren" för att få ett statistiskt underlag på hur deras besökare är fördelade.
Sedan kan de skapa ett webbformulär för incidentrapporter, där man kan rapportera in om man själv eller någon närstående har skadat sig. Även där får man ange DH-erfarenhet, men även vilken led olyckan skett på och en siffergradering på hur allvarlig olyckan varit, alternativt ha ett antal förval.

Detta skulle kunna summeras efter varje säsongdm där man då kan se vilka som är riskgrupper för olyckor, både vad gäller val av leder och hur erfarna de är.

Det skulle ge JBP ett systematiskt kvalitetsverktyg för att kunna höja säkerheten ytterligare.

Olyckor i JBP
Sätter man inte de här två hoppen med landningen på rätt ställe 100% av gångerna så är man inte klar att gå vidare från barbro.

Men det kanske borde göras tydligt i informationen man får när man hyr. Typ "lägg upp din dag på det här viset för att undvika olyckor".

Exakt dessa två hopp är de jag vill se att en polare skall sätta tvärsäkert innan jag tar med dem till TT.

För övrigt samma krav man får höra om man går JBP200 har jag tjuvlyssnat mej till.

Olyckor i JBP
Men det vara egentligen inte det som var syftet men mitt babblande... Jag tycker att det sättet att bygga ger sken av att det är en roller man är påväg upp på och inte ett dropp.
Håller med.
Jag tycker att många bikeparks borde kolla över sin säkerhet och skyltning men jag tycker att Järvsö ligger långt fram.
Ja, det kanske vore läge att se över skyltningen så den är mer konsekvent. Varningsskyltar en viss färg, anvisningar en annan. Det var ju något exempel i tråden där en Barbros riktning visas med gul/röd/svart skylt som snarare känns som varningsfärger. Kanske borde vara blå/vit som i trafiken.

Olyckor i JBP

Exakt! Tror en stor andel kör som i den första videon, kontrollerat men hoppar inte alls tillräckligt stort/långt och med tillräcklig fart för att klara de hopp och drops som är i TT eller LFL. Men som nån skrev tidigare är det inte alltid så att man har koll på det heller. Eftersom det funkar utmärkt att köra lite som man vill/kan i Barbro/Manolito/Kristin typ.

Olyckor i JBP
Exakt dessa två hopp är de jag vill se att en polare skall sätta tvärsäkert innan jag tar med dem till TT.

För övrigt samma krav man får höra om man går JBP200 har jag tjuvlyssnat mej till.
De byggde ju på den delen av Barbro inför årets säsong och den känns nu "större" än tidigare. Syftet kan mycket väl ha varit just det vi diskuterar.

För övrigt får jag rysningar av att kolla på den där ungen köra, hen är grym!

Exakt! Tror en stor andel kör som i den första videon, kontrollerat men hoppar inte alls tillräckligt stort/långt och med tillräcklig fart för att klara de hopp och drops som är i TT eller LFL. Men som nån skrev tidigare är det inte alltid så att man har koll på det heller. Eftersom det funkar utmärkt att köra lite som man vill/kan i Barbro/Manolito/Kristin typ.

Och det är helt rätt att köra så om det är där man är i sin utveckling. Kudos till de som kör efter sin förmåga och har bibehållen självbevarelsedrift. Vi verkar alla rätt överens om att problemet uppstår när man vill "testa något annat".

Olyckor i JBP
Ett tips är att du tar en privatlektion i vad de kallar "JBP 200 Introduktion hopp 2 h" länk
Du får en coach som guidar dig i hopp, do's and dont's och som kommer göra dig redo för att ta hopp o dropps med säkerhet..
En inte helt dum idé. Men som en som började cykla efter 30 är jag inte säker på om jag vill lära mig hoppa ens :p

Fair! Men då är mitt tips att du hugger tag i någon som du ser är duktig och frågar om du kan få tips och pace.
Sedan kan jag nog säga att om du inte vet om du clearar ett hopp eller inte så har du nog inte hopprutin att köra TT/LFL.
Jag tror ju att jag klarar dom. Jag välter inte, jag landar inte på toppen, osv. Men jag gör inga aktiva hopp utan har bara fart över krön. Skulle jag göra på samma sätt i TT så skulle det ju inte alls gå, det fattar jag iallafall!

Olyckor i JBP
Jag tror att ett annat problem är att folk som inte kört DH innan verkar sätta likhetstecken mella DH och Barbro, även fast Barbro är väldigt långt från vad det oftast handlar om. Men mdd inställningen att det ska vara brett och innehålla hopp så blir ju TT den naturliga fortsättningen om man vill göra det svårare, istället för att gå över till smalare och trixigare som Manolito och Malin.

Men TwistTwist är ju mer som Funparken i skidbackarna och där tycks ju de flesta förstå att de inte hör hemma om de inte kan hoppa och också att det är en helt annan typ av skidåkning än carvingsvängar och puderåk.

Olyckor i JBP
En inte helt dum idé. Men som en som började cykla efter 30 är jag inte säker på om jag vill lära mig hoppa ens :p

Jag tror ju att jag klarar dom. Jag välter inte, jag landar inte på toppen, osv. Men jag gör inga aktiva hopp utan har bara fart över krön. Skulle jag göra på samma sätt i TT så skulle det ju inte alls gå, det fattar jag iallafall!

Det kan mycket väl vara så att du galant klarar TT, men det kan bara bedömas av någon på plats. Hugg tag i någon i parken som verkar vettig och duktig (brukar faktiskt framgå om man tittar runt och tjuvlyssnar i liftkön).

Har blivit frågad om pace av främlingar vid tre tillfällen. Två gånger av personer som varit avsevärt bättre än mej men som var i Järvsö för första gången.

Olyckor i JBP
Fast...jo. Visst fasen känner man om man sätter eller inte?
Jag är också en passande person på tidigare beskriven besökare. Medelålders manlig parkbesökare som gärna kör fort och utför i hemmaskogen utan problem, kör stökigt i bikepark utan (större) problem, men inte alltid sätter hoppen i Barbro (eller Shimano för den delen). Ibland går det ibland case. Men jag känner det, och därmed hänger jag inte i TT eller större. Inte för att jag inte tror att jag fixar droppet - det är jag rätt säker på att jag gör, utan för att jag garanterat skulle käka grus i gaps eller dubblar.

Det är väl det jag tror behövs men är omöjligt att uppnå: Lite ödmjukhet och självkännedom hos alla som åker. :)

Olyckor i JBP
Hmm, skulle det behövas en sammanfatting av "features" i ledens början, en innehållsförteckning typ,
innehåller gaphop, drops som ej går att rulla, eller rulllbara drops typ?

Jag förstår heller inte poängen med gaphop, det är lite märligt att aktivt straffa misstag. Lite som att sätta taggtråd på liftstolpar istället för mjuka mattor.

Men det är absolut så att det är superlätt att köra över sin förmåga i grävda spår, slätt underlag, jämfört med stöket.
Alla hårda vurpor jag gjort i åre är grävda, slätt underlag, leder. Dock bara gjort illa mig i en feature. De andra bara för hög fart rakt fram när det var lite fuktigt och framhjulet stack i fart.

Olyckor i JBP
Jag skulle nog ändå vilja sticka emellan och säga att skillnaden mellan Barbro och TT inte är så stor som vissa vill göra gällande. Om man kör barbro som en hoppled med moderat fart och poppar av kickarna så kommer det att kännas bekant i TT. Bara det att en del av hoppen är lite större och lite sprättigare. Kan man hoppa någorlunda så finns det ju ganska stor marginal för att hoppa lite kort också utan nån större konsekvens annat än att man sätter ett fult märke i landningen. Kan man inte cykla/hoppa så kan ju vad som helst hända vid vilket givet ögonblick som helst i nästan vilken led som helst.
Ang. skyltning osv. tycker jag nog att det kan vara vettigt med squirrel catchers/jerry traps, jag själv uppskattar ju iaf att veta vad man ger sig in på när man droppar in. Väl byggt så får man ju också takten för resten av leden på en gång i kroppen.

Som sagt inget förslag till lösning på något, men då har jag nog också ansett att JBP är väldigt välordnat och säkert så jag har ingen riktig känsla för problemet.

Olyckor i JBP
Hmm, skulle det behövas en sammanfatting av "features" i ledens början, en innehållsförteckning typ,
innehåller gaphop, drops som ej går att rulla, eller rulllbara drops typ?

Jag förstår heller inte poängen med gaphop, det är lite märligt att aktivt straffa misstag. Lite som att sätta taggtråd på liftstolpar istället för mjuka mattor.

Men det är absolut så att det är superlätt att köra över sin förmåga i grävda spår, slätt underlag, jämfört med stöket.
Alla hårda vurpor jag gjort i åre är grävda, slätt underlag, leder. Dock bara gjort illa mig i en feature. De andra bara för hög fart rakt fram när det var lite fuktigt och framhjulet stack i fart.

Exakt den infon står tydligt på skylten i starten på TT. Innehåller gap och dropp som inte är rullbara.

Olyckor i JBP
Jag skulle nog ändå vilja sticka emellan och säga att skillnaden mellan Barbro och TT inte är så stor som vissa vill göra gällande. Om man kör barbro som en hoppled med moderat fart och poppar av kickarna så kommer det att kännas bekant i TT. Bara det att en del av hoppen är lite större och lite sprättigare. Kan man hoppa någorlunda så finns det ju ganska stor marginal för att hoppa lite kort också utan nån större konsekvens annat än att man sätter ett fult märke i landningen.
Den stora skillnaden som gör att jag håller mig borta från TT än så länge är att Barbro är mer förlåtande. Är man inte helt jämn och bekväm i hoppandet så klarar man sig i Barbro, medans i TT går det åt pipan (tror jag),
Det är väl den bedömningen, när man är redo att ta nästa steg, som är svår om man inte blir coachad. Jag gissar att åtminstone några olyckor inträffar pga exakt detta.

Olyckor i JBP

Det låter även som en beskrivning av mig. Den verkar dock felaktig på så vis att vi båda två verkar väldigt lätt att avskräcka med både skyltar och andra medel.

Jag kan meddela att 70cm drop går bra med enduro utan att du gör nåt annat än kör fram i maklig fart- och ger fan i att bromsa. Det känns ingenting. Antagligen går 100cm lika bra.

Det var en väldigt lång väg dit för mig. Jag var rädd att jag skulle tveka och ramla ner. Jag var också rädd för att inte kunna hålla cykeln på rätt köl i luften.

Inga problem. Inte heller händer det nåt om man landar lite på framhjulet. Inte med en rimligt inställd lyrik på en mega i alla fall. I efterhand fattar jag inte att jag inte bara gjorde det direkt.

Nu försöker jag köra lite mer aktivt på hopp och drop. Körde lite pump med barnen och tyckte det hjälpte till lite med känslan.

Nästa steg är att våga ta lite hopp med brant landning. Vilket inte bör vara några problem men där har jag tydligen nästa spärr.

Edit.
Gap och annat är en annan femma.

Senast ändrad:
Olyckor i JBP
Den stora skillnaden som gör att jag håller mig borta från TT än så länge är att Barbro är mer förlåtande. Är man inte helt jämn och bekväm i hoppandet så klarar man sig i Barbro, medans i TT går det åt pipan (tror jag),
Det är väl den bedömningen, när man är redo att ta nästa steg, som är svår om man inte blir coachad. Jag gissar att åtminstone några olyckor inträffar pga exakt detta.

Det går att komma kort på en del av hoppen i twist twist också, inte direkt hela världen om bakhjulet inte landar perfekt. Det är väl mer om man gör vissa typer av fel som kanske är mer allvarliga, typ bromsa innan droppen eller om man kommer väldigt kort och fastnar med framhjulet i gapet eller landar med huvudet först. Sen så kan så klart allvarliga olyckor hända där ändå.

Olyckor i JBP
"I fjol hade vi 27 000 cykeldagar, 270 000 åk och 27 ambulanshändelser"

Är det bara jag som tycker att denna statistik är helt orimlig med alla de där 27or?

Olyckor i JBP

Ja, och det är väl bra om du känner så. Till slut känns det ju bekvämt om man tränar på det :). TT ska ju vara ett steg upp från Barbro och en hoppled. Kan man inte hoppa så ska man ju inte köra den och hoppa kan man lära sig i Barbro. Både det fina och problemet med Barbro är att man kan köra den utan att kunna hoppa trots att det är en led med hopp. Psykologin varför folk i allmänhet tror sig kunna göra saker man inte kan osv. och hur det ska avhjälpas lämnar jag därhän. Men att TT inte är en bra progression från Barbro tycker jag är nys, iaf med det begränsade antal leder som finns i JBP.

Jag menar inte att läxa upp någon, men jag bara tycker att idén om att TT skulle vara en superavancerad led känns konstig. Det känns precis som den röda hoppled den är. Jag tycker den är bekväm och jag är ingen slopestyle-åkare bara en medelgod/medelmåttig entusiast som tycker att det är kul att hoppa lite emellanåt. Tycker man att det är läskigt med gap hopp finns det andra leder att köra. Men är man på rätt nivå för leden är den inte farligare än nåt annat.

Ang utformningen av droppet som föranleder hela diskussionen. Det ser nog ut som en potentiell roller och då tror man att man kan rulla det, trots skyltning (vilket ju visats kan få ödesdigra konsekvenser). Men det ska ju ändå inte rullas för att då får man inte fart till första hoppet. Så lösningen är kanske att bara bygga om det hoppet till ett gap som syns från starten.

Olyckor i JBP
Jag tror på det på det här med utbildning också och övningskörning likt med bil. Antingen med utbildad utbildare eller en handledare som gått kurs för att bli handledare. Övningskörningsskylt tror jag också är bra, då ser man när man kommer bakifrån att man måste anpassa hastighet och körsätt för att inte skrämma den stackars lilla nybörjaren.

Och precis som med bil så kan man ha olika behörigheter för olika banor - typ slät bana, hoppbana och stökig bana. Sen kan man ha slumpvisa kontroller i spåren så att ingen tjuvkör i fel spår. Man kan även passa på att kolla nykterheten när man ändå håller på.

För de mideråriga kanske man kan strypa cyklarna också, så att det inte går för fort...

Olyckor i JBP
Jag tror på det på det här med utbildning också och övningskörning likt med bil. Antingen med utbildad utbildare eller en handledare som gått kurs för att bli handledare. Övningskörningsskylt tror jag också är bra, då ser man när man kommer bakifrån att man måste anpassa hastighet och körsätt för att inte skrämma den stackars lilla nybörjaren.

Och precis som med bil så kan man ha olika behörigheter för olika banor - typ slät bana, hoppbana och stökig bana. Sen kan man ha slumpvisa kontroller i spåren så att ingen tjuvkör i fel spår. Man kan även passa på att kolla nykterheten när man ändå håller på.

För de mideråriga kanske man kan strypa cyklarna också, så att det inte går för fort...

Tycker det låter bra, men skulle vilja tillägga någon typ av stilpolis, speciellt då på hoppbanorna som kontrollerar att landningen sker i landning osv.

Olyckor i JBP
Automatkamera kopplad
Tycker det låter bra, men skulle vilja tillägga någon typ av stilpolis, speciellt då på hoppbanorna som kontrollerar att landningen sker i landning osv.

Automatkamera med uppladdning till Insta och storbildsskärm nere vid liften så kan man sätta lägstanivå på likes för att få köra nästa åk?

Olyckor i JBP
Automatkamera kopplad

Automatkamera med uppladdning till Insta och storbildsskärm nere vid liften så kan man sätta lägstanivå på likes för att få köra nästa åk?
Man måste få X antal likes på en blå led innan man får cykla nästa svårighetsgrad? Som man måste få 123 likes i en blå led för att få köra en röd?

Olyckor i JBP
Man måste få X antal likes på en blå led innan man får cykla nästa svårighetsgrad? Som man man måste få 123 likes i en blå led för att få köra en röd?
Men är inte Internet till för att skratta åt folk som ramlar? Typ som Americas Funniest homevideos men som aldrig tar slut? Så om man ramlar mycket och roligt så är man också välkommen till nästa nivå? Verkar ju iofs rimligt ur ett sociala-medier-perspektiv.

Olyckor i JBP
En lösning som jag tycker kan utforskas som även hjälper den generella trafikstockningen är att Järvsö verkligen skulle behöva använda andra sidan på berget. Har varit sjukt mycket folk i sommar (givet Corona förstår jag att man kan inte tvinga 4 i alla liftar) och kö tiden är typ 4:1 mot åktiden om inte mer.

Det skulle vara rätt sweet om man hade en nybörjarsida och expert sida. Då får man iaf enkelt bort en del folk som hamnar fel och man fattar att ta jag vänster av liften så är det "rock n'roll" som gäller.

Säger inte att det är hela lösningen men det vore överlag tror jag en förbättring för allas vistelse i parken. Man ska ju även komma ihåg att de flesta långsamma upplever mycket obehag när en snabb åkare ligger bakom och "stör".

Men överlag ja lite Darwin måste det ändå vara. Fattar man inte att cykla i terräng i sig självt är farligt är det inte mycket mer än en barnvakt som kan rädda personen.

Olyckor i JBP
En lösning som jag tycker kan utforskas som även hjälper den generella trafikstockningen är att Järvsö verkligen skulle behöva använda andra sidan på berget. Har varit sjukt mycket folk i sommar (givet Corona förstår jag att man kan inte tvinga 4 i alla liftar) och kö tiden är typ 4:1 mot åktiden om inte mer.

Det skulle vara rätt sweet om man hade en nybörjarsida och expert sida. Då får man iaf enkelt bort en del folk som hamnar fel och man fattar att ta jag vänster av liften så är det "rock n'roll" som gäller.

Säger inte att det är hela lösningen men det vore överlag tror jag en förbättring för allas vistelse i parken. Man ska ju även komma ihåg att de flesta långsamma upplever mycket obehag när en snabb åkare ligger bakom och "stör".

Men överlag ja lite Darwin måste det ändå vara. Fattar man inte att cykla i terräng i sig självt är farligt är det inte mycket mer än en barnvakt som kan rädda personen.
Visst borde de bygga ut men en sådan separation tror jag inte på. När jag åker med familjen väljer jag tex ofta svarta leder medan min fru tar blåa. Men vi vill ju ändå ses nere vid liften och åka upp tillsammans.

Olyckor i JBP
Automatkamera kopplad

Mm! Det vore bra, skulle även kunna ha någon form av handikappssystem, varje bana har en normaltid och varje sekund över normaltid räknas till ens handikapp, justerat för banans längd så klart. Så med typ 30 i handikapp får man bara köra grönt till rött osv. Så får man logga sitt handikapp genom Skistar-appen eller Strava typ.

Olyckor i JBP

Jag började cykla vid 42 års ålder. Är 44 nu och har hitills i år närmare 50 bikeparkdagar på cykeln.. TT är som jag skrivit i ett tidigare inlägg inte mycket svårare än Barbro rent hoppmässigt sätt (OM man hoppar dom större kickarna på Barbro) TT hoppen har lite brantare kickar men största skillnaden är den visuella biten IOM att det inte är några tabletops som i Barbro. Ta rygg på nån som kan TT utan å innantill och fega inte nånstans så bör det gå bra i 98% av fallen

Olyckor i JBP
Jag skulle nog ändå vilja sticka emellan och säga att skillnaden mellan Barbro och TT inte är så stor som vissa vill göra gällande. Om man kör barbro som en hoppled med moderat fart och poppar av kickarna så kommer det att kännas bekant i TT. Bara det att en del av hoppen är lite större och lite sprättigare. Kan man hoppa någorlunda så finns det ju ganska stor marginal för att hoppa lite kort också utan nån större konsekvens annat än att man sätter ett fult märke i landningen. Kan man inte cykla/hoppa så kan ju vad som helst hända vid vilket givet ögonblick som helst i nästan vilken led som helst.
Ang. skyltning osv. tycker jag nog att det kan vara vettigt med squirrel catchers/jerry traps, jag själv uppskattar ju iaf att veta vad man ger sig in på när man droppar in. Väl byggt så får man ju också takten för resten av leden på en gång i kroppen.

Som sagt inget förslag till lösning på något, men då har jag nog också ansett att JBP är väldigt välordnat och säkert så jag har ingen riktig känsla för problemet.

Jag tror faktiskt mer på er som har bra koll än min egen uppfattning om TT. Ändrar mig, klarar man Barbro bra så har man nog tekniken för TT. Steget är kanske inte så stort, det är nog det mentala som är den största skillnaden.
Och när man tänker på det så är Barbro fantastiskt bra byggd för just det, ett hopp som är ett kvitto på nästa led, som dessutom är så stort att det är hyfsat ofarligt att landa för kort men ändå skickar hyfsat bra.

Ett annat tips angående att lära sig hoppa och särskilt just Stockholmare som kör Järvsö är att nöta lite i Dome, ligger ändå på vägen. Förutom att det är sjukt kul så är det ett bra sätt att känna hur det är att köra just hopplinjer med ganska låg konsekvens.

Olyckor i JBP
Freeride-spåret i Flottsbro är rätt bra med. Man kan ju även köra massvis av åk i samma hopp och välja två olika spår beroende på kunskapsnivå.

Olyckor i JBP
Freeride-spåret i Flottsbro är rätt bra med. Man kan ju även köra massvis av åk i samma hopp och välja två olika spår beroende på kunskapsnivå.
Sist jag körde det svårt (vilket iofs var några år sedan) så var hoppen väldigt sprättiga jämfört med exempelvis Barbro. Är det fortfarande så eller har det blivit "bättre"?

Tillbaka
Topp