Anledningen att rattarna sitter på undersidan är för att det numer är så många olika justeringsmöjligheter på en gaffel och att man därför har olika kompresson/retur enheter i nedre respektive övre delen av benet. Om man monterar isär en gaffel så förstår man snabbt varför.
Varför de skall ha justeringsrattar som sticker ut så långt kan jag däremot inte förstå, det är en ren och skär designmiss. Eller ett utökat sätt att tjäna pengar på reservdelar. Ingen av mina kamrater som åker på 888RC2 eller nyare har båda sina undre justeringsrattar intakt. Har även sett fall med Fox40 där gaffeln gått sönder efter smäll på justeringsratten. Boxxers med returratten undertill har också problem, de tappar helt enkelt justeringsratten under färd. Vissa tar bort den själv och åker runt utan den för att inte tappa den.
Lika mycket som det är placeringen är det också den mekaniska fastsättningen och designen i sig, på en MZ fästes ratten på ena sidan med en oring. Ingen direkt mekanisk montering med skruv som på andra sidan. Boxxers har något liknande.
Manitou har en liten annorlunda approach på problemet och har satt en platt stor ratt där istället, som man har på ovansidan gaffeln. Kanske är detta bättre? Jag har aldrig kört en Travis dubbelkronad gaffel men skulle gärna testa. Kanske är den ett vettigt alternativ idag? Den är billig på CRC iallafall =)
Vad gäller gafflarnas kvalitet är det dumt att generalisera om ett visst märkes förträfflighet, jag tror det är mer korrekt att visa på vissa modellers fördelar respektiva nackdelar och låta behoven hos cyklisten avgöra om produkten passar eller ej.
MZ har enligt rykten haft mycket problem med 55 serien, en cykeluthyrare i Åre hade samtliga gafflar ur 55 serien bortplockade från sina hojar inväntandes serice om jag inte missminner mig. Jag har även hört att de haft mycket problem sedan de lade ut produktionen till Asien. Om detta är rykten eller fakta vet jag ej, eftersom jag inte har insikt i försäljarledet.
I 888 serien föredrar jag RC modellen med rattarna på ovansidan, även om den inte är något tekniskt undeverk så är det en modell som bidragit till MZ goda rykte i termer av driftsäkerhet. Ingen av de andra äldra gafflarna fungerar heller dåligt, men jag föredrar RC.
Kanske vore det på tiden att alla cyklister skickade mail till MZ, RS, osv och klagade högljutt på deras värdelösa garantiåtaganden så att det blir något förändring? Själv köper jag alltid beg. så garantin är sällan ett problem eftersom den inte finns där ens från början.
Reservdelstillgången är som vanligt ett SKÄMT.
//K
Edit: som preach skriver är det inget fel på RS garantiåtaganden och reservdelstillgång, däremot har jag upplevt problem med manitou och marzocchi.