Service för Marzocchi i Sverige?

Lanegan

Ny medlem
Funderar lite på att köpa en Marzocchi ATA 55 gaffel....men frågan är hur bra service man kan få på den här i detta land?

Har läst i flera tidningar att det är en väldigt bra gaffel!

MVH

[edit]: Ändrat uppfattning om Marzocchis service. Förbannade jävla skitföretag! Svenska MArzocchi-representanten är fullständigt värdelös!

Senast redigerad av en moderator:
Hur många är det här på detta forum som kör med Marzocchi?

Är det värt att satsa på en eller ska man ta något annat?

MVH

Väldigt många kör med Marzocchi här. Har själv tre Marzocchigafflar. Stryktåliga och lätta att meka med, oftast. Allmänt är de välkända för just sin hållbarhet och känsla, prova sök på forumet så får du se.

/Leo

Plumse. Vart skickar man gaffeln för att få ta del av den påstådda värdsklasservicen? Som jag förstår det (och jag kan ha fel) finns det ingen generalagent för Marzocchi i Sverige och precis som du säger så är det svårt att få tag på nya delar.

I somras bröt jag av kompressionsskruven och stiftet från "cartridgen" som sitter nertill på min 888. Min LBS i Östersund sa att de kunde fixa reservdelar direkt från Marzocchi men när de skulle beställa delarna visade det sig att serienumren på delarna från återförsäljarhemsidan inte stämde, de mailade Marzocchi för att fråga om de rätta numren men så vitt jag vet har dem inte svarat än, jävla colwner (Marzocchi alltså). Jag beställde i alla fall en ny skruv från chainreaction och tänker svetsa på ett nytt stift på "cartrigden".

Det där med kompressionsskruven på 06:ans 888 är verkligen en designmiss, det borde vara en platt skruv istället för den avlånga "stenskottssamlaren" som sitter på nu. Funderar starkt på att tillverka en egen platt skruv för att råda bot på Marzocchis fuckup. Är det ngn här på happy som kan förklara varför man sätter så långa skruvar på så utsatta delar av en gaffel? Det värsta exemplet måste dock ändå vara Fox 40 gaffeln? Hur tänkte de där? Finns det några fördelar?

Men i alla fall Lanegan. Som svar på din fråga om man bör satsa på ngt annat svarar jag som kört på 3 Marzocchi gafflar i mitt liv att de är väldigt hållbara och prisvärda men servicen får du sköta själv.

Det är dock inte så blodigt med tanke på de eminenta trådarna som bla Kebarb har skrivit kompletta med oljeblandningsberäkningar (om du inte vill köpa originaloljan härifrån för 300kr inkl frakt http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=5_83&products_id=1211) och länkar till servicemanualer. Dock kvarstår problemet med reservdelar.

Nej nu ska jag sova, ortopedi imorgon, vill vara fräsch till den föreläsningen!

Är osäker på om det där nummret verkligen stämmer.... Han har ju flyttat till Övik (strax utanför) så... Mailen borde dock funka.

Jepp! Mailen funkar. Har inte nummret tillgängligt just nu men det är ju bara att maila honom och fråga efter det, och adress tll nya stället.

Ngn som känner sig manad att svar på mina frågor ang inställningsskruvar på gafflars undersidor?

(sorry om jag highjackar din tråd Lanegan)

Det är ingen som helst fara dimitri!

Tack för alla svar.....låter som det kan tänkas bli en Marzocchi om det kommer på tal i framtiden!

MVH

Jag drar upp den här tråden ur avgrunden med en undran om Marzocchi i dagsläget har någon represenation i Sverige (ovan nämnde Björn eller annan)?

Enligt marzocchi.com:
MARZOCCHI.COM SRL
Via Poli, 5a - 40069 - Zola Predosa (Bologna) - Italy - Italy
Phone: +39 051 6168737
Fax: +39 051 7459504
E-mail: info@marzocchi.com
Web site: http://www.marzocchi.com
Distributor for: Sweden

Se mitt editerade inlägg i början *micke*
Kanske är det äntligen så att Björn fått sparken? Förtjänat det har han gjort länge...

Tja... Skickade en gaffel till honom för reparation för två år sedan. Har ännu inte fått den. Har försökt få tag på honom via telefon och mail sedan dess men gav upp i våras

Jo då Prällen, tanken har slagit mig... Får se hur jag gör. Det jag vet är att den reparerades på en verkstad i Tyskland februari 2007 och att den sedan dess väntat på att Björn skall betala reparationen och därefter skicka gaffeln till mig tillsammans med en räkning.
Han ville först att jag skulle betala räkningen direkt till verkstaden men det vägrade jag för det är han som har ansvaret för gaffeln tills den hamnat i mina händer så det är han som skall ha kontakt med verkstaden och kontrollera gaffeln innan den skickas till mig. Sedan dess har jag inte kunnat få tag på honom.

dimitri skrev:
-------------------------------------------------------
> Ngn som känner sig manad att svar på mina
> frågor ang inställningsskruvar på gafflars
> undersidor?
>
> (sorry om jag highjackar din tråd Lanegan)

Varför gå över ån efter vatten? Ring kebarb!

plumse: kanske dags att ta kontakt med tyskland då, annars får du ju aldrig den.

dimitri: vilken modell av gaffel har du, alt. vad står det för benämningar nära juster-rattarna?

Själv är bäste dräng när det gäller reparation av Marzocchi. Nu finns det i alla fall en amerikansk representant som svarar på frågor på mtbr, alltid nått.

Fan vad gött att jag skickade min gaffel till crc istället för Björn, det tog ju bara 5mån för crc att fixa den på garantin :).

Anledningen att rattarna sitter på undersidan är för att det numer är så många olika justeringsmöjligheter på en gaffel och att man därför har olika kompresson/retur enheter i nedre respektive övre delen av benet. Om man monterar isär en gaffel så förstår man snabbt varför.

Varför de skall ha justeringsrattar som sticker ut så långt kan jag däremot inte förstå, det är en ren och skär designmiss. Eller ett utökat sätt att tjäna pengar på reservdelar. Ingen av mina kamrater som åker på 888RC2 eller nyare har båda sina undre justeringsrattar intakt. Har även sett fall med Fox40 där gaffeln gått sönder efter smäll på justeringsratten. Boxxers med returratten undertill har också problem, de tappar helt enkelt justeringsratten under färd. Vissa tar bort den själv och åker runt utan den för att inte tappa den.

Lika mycket som det är placeringen är det också den mekaniska fastsättningen och designen i sig, på en MZ fästes ratten på ena sidan med en oring. Ingen direkt mekanisk montering med skruv som på andra sidan. Boxxers har något liknande.

Manitou har en liten annorlunda approach på problemet och har satt en platt stor ratt där istället, som man har på ovansidan gaffeln. Kanske är detta bättre? Jag har aldrig kört en Travis dubbelkronad gaffel men skulle gärna testa. Kanske är den ett vettigt alternativ idag? Den är billig på CRC iallafall =)

Vad gäller gafflarnas kvalitet är det dumt att generalisera om ett visst märkes förträfflighet, jag tror det är mer korrekt att visa på vissa modellers fördelar respektiva nackdelar och låta behoven hos cyklisten avgöra om produkten passar eller ej.

MZ har enligt rykten haft mycket problem med 55 serien, en cykeluthyrare i Åre hade samtliga gafflar ur 55 serien bortplockade från sina hojar inväntandes serice om jag inte missminner mig. Jag har även hört att de haft mycket problem sedan de lade ut produktionen till Asien. Om detta är rykten eller fakta vet jag ej, eftersom jag inte har insikt i försäljarledet.

I 888 serien föredrar jag RC modellen med rattarna på ovansidan, även om den inte är något tekniskt undeverk så är det en modell som bidragit till MZ goda rykte i termer av driftsäkerhet. Ingen av de andra äldra gafflarna fungerar heller dåligt, men jag föredrar RC.

Kanske vore det på tiden att alla cyklister skickade mail till MZ, RS, osv och klagade högljutt på deras värdelösa garantiåtaganden så att det blir något förändring? Själv köper jag alltid beg. så garantin är sällan ett problem eftersom den inte finns där ens från början.

Reservdelstillgången är som vanligt ett SKÄMT.

//K

Edit: som preach skriver är det inget fel på RS garantiåtaganden och reservdelstillgång, däremot har jag upplevt problem med manitou och marzocchi.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker att reservdelstillgången till RS håller rätt så hög nivå i detta landet faktiskt.

Och det är det enda märket som har en ordentlig representant i detta land, stor synd och skam att Mz. inte har någon vettig dist. här eller som täcker upp norden i alla fall, såsom danskarna gör med Fox.

Sen kan man ha synpunkter på våra grannar vad gäller delar och leverandstider.

Sedan Mz lade om sin tillverkning så har väldigt många gafflar haft problem med glappande bussningar. Det är ofta så att gafflar har varit glappiga från start, om det beror på inkorrekt bussningsdjup, taskiga dimensioner på ytterbenen eller för tunna bussningar låter jag vara osagt.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------

> dimitri: vilken modell av gaffel har du, alt. vad
> står det för benämningar nära juster-rattarna?

Det är en RC2X 06 och det är kompressions rattens "stift" som är avbruten. Jag ställde frågan retoriskt för att peka på den totala idiotin i att placera en sådan sak på ett så utsatt ställe. Man tycker att det bör finnas ngt skydd som monteras i axelklämmbultarna eller liknande.

Aha, ja jag förstår dig.

Det känns jäkligt trist, många av de justerrattar som sitter på gafflar behöver man ju inte ens röra efter en initial inställning.

Returdämpning kan ju vara bra att kunna variera "on the fly" när man kommer till en bana av annorlunda karaktär. Men de flesta av de andra justeringarna rör man inte ofta efter man har fått gaffeln rätt inställd för sin åkstil.

En extern returjustering upptill, ytterben gjutna så de skyddar bultarna längst ned och alla andra justeringar gjorda internt. Det vore mumma det. :D

Haha, låter som en RC med compressionsleeve där preach =) (skämt å sido)

Jag tror att det är marknaden som drivit fram alla rattarna på utsidan, när jag började åka tyckte jag att det var bra med alla möjliga justeringar så att man kan ratta och vrida. Idag så rör jag dem inte alls. Som du skriver är det frågan om en initialjustering när man just skaffat gaffeln, kanske ett byte av fjädrar. Efter det rör man inte skiten.

MZ har en del gafflar helt utan inställningsmöjligheter, där vet jag inte riktigt hur de tänkte, men för många åkare spelar det verkligen ingen roll..

//K

Annrs kan man ta steget längre och göra som Pace(dt-swiss). Där är kompresionsratten så lättåtkomlig att man måste ta en titt på den varje gång man startar cykeln för att se att den står i rätt läge:\

Ibland tänker de verkligen till!

Verkar rimligt. Men betydligt bökigare än att rulla över till något av mina lokala alternativ som servar Rock Shox direkt i butiken på ett par dar. Svårt det här med Marzocchi..om man är så lat som jag.
Fråga din LBS, bättre än att fråga på ett forum. De äga väl av Fox numera så bör ju inte vara något problem.

Vet inte vilken gaffel som är aktuell men på deras Z2 står det 125 timmar som serviceintervall, är det standard för full-service? Underben är väl 50 men det hittade jag inget om.

Tillbaka
Topp