Visa din Propain

Visa din Propain
Ni med wired SRAM-växel o SRAM bromsar, har ni fått ett Matchmaker X fäste till växeln som pekar åt höger eller vänster? Mitt pekar åt vänster vilket gör att jag inte når reglaget ordentligt. Och då växeln är fäst i det vänstra hålet går den endast att flytta ännu mer åt vänster.
Har inte tänkt på det men det är samma på min 2021 Spindrift så som du beskriver det.

Mvh
Magnus

Visa din Propain
Ni med wired SRAM-växel o SRAM bromsar, har ni fått ett Matchmaker X fäste till växeln som pekar åt höger eller vänster? Mitt pekar åt vänster vilket gör att jag inte når reglaget ordentligt. Och då växeln är fäst i det vänstra hålet går den endast att flytta ännu mer åt vänster.
Två propain vi har levererades likadant. Inte så kul alls tyvärr, speciellt när det är en juniorcykel och en XS. Fick ta och beställa nya match makers.

Visa din Propain
Har nu pratat med Propain direkt. Tydligen har de haft problem med bussningarna från Rockshox, delvis beroende på att det är ganska stora röreler i det övre länkaget. Kommer få ny hårdvara, förhoppningsvis Huber-bussningar, skickade till mig för att ersätta.
Vad kan vara problemet med bussningarna då, om dom går lätt att snurra i dämparen?
låter ju nästan som att något är snett om det går trögt först när du drar fast bussningen i ramen.

Visa din Propain
Vad kan vara problemet med bussningarna då, om dom går lätt att snurra i dämparen?
låter ju nästan som att något är snett om det går trögt först när du drar fast bussningen i ramen.
Det måste ju helt enkelt vara distansringarna som är något för tjocka. Borde va lätt att fixa. Lägg dem på en platt yta med ett sandpapper på och slipa bort nån tiondels millimeter på varje distansring.

Visa din Propain
Det jag noterade när jag monterade dämparen var att det var sjukt tight i dämparinfästningarna. Jag monterade Huberbussningar som var exakta i måtten men att få in dämparen i fästena krävde en del övertalning.
Lät dämparen ligga i frysen ett par timmar och fick sen svettas en del för att få in dämparen.
Jag räknar med att allt "lossar" lite efter användning.

Visa din Propain
Då Propain svarade att dom inte kunde skicka högerfästet fick det bli en tur till Sportson som hade ett liggandes i lådan (y)
IMG_20210818_174719.jpg

Senast ändrad:
Visa din Propain
Det måste ju helt enkelt vara distansringarna som är något för tjocka. Borde va lätt att fixa. Lägg dem på en platt yta med ett sandpapper på och slipa bort nån tiondels millimeter på varje distansring.
När jag drar åt skruvarna blir det trögt. Dämparen rör sig dåligt mao. Både uppe och nere. Kan säkert vara så att bussningarna är för tjocka. Kan ev testa att slipa lite på dem i väntan på nya.

Visa din Propain
Man får ju lite halvdåliga vibbar av alla små fel som är här och där. Känns mest slarvigt. Då vill man ju hellre gynna en lokal handlare som fixar såna grejer.
Nu skulle jag kanske inte kalla detta för ett fel. Har samma på ming och har inte upplevt det som ett problem. Visst förekommer det problem på Propain hojarna men skulle säga att alla tillverkare har sina egna problem till en viss grad. Måste säga att jag är sjukt nöjd so far och speciellt med tanke på vad jag fick för pengarna. Personligen vill jag bara gynna LBS om dom erbjuder något jag inte får online, då främst bra service, know how och liknande och då har jag inga problem att betala lite extra. Tyvärr har jag inte upplevt att det finns så mycket professionell personel (med vissa undantag) och då beställer jag hellre från nätet.

Visa din Propain
Nu skulle jag kanske inte kalla detta för ett fel. Har samma på ming och har inte upplevt det som ett problem. Visst förekommer det problem på Propain hojarna men skulle säga att alla tillverkare har sina egna problem till en viss grad. Måste säga att jag är sjukt nöjd so far och speciellt med tanke på vad jag fick för pengarna. Personligen vill jag bara gynna LBS om dom erbjuder något jag inte får online, då främst bra service, know how och liknande och då har jag inga problem att betala lite extra. Tyvärr har jag inte upplevt att det finns så mycket professionell personel (med vissa undantag) och då beställer jag hellre från nätet.

Nej Absolut. Min tanke är väl mer att just såna småsaker som kan upplevas som irriterande, då har man väldigt stor hjälp av LBS, de brukar fixa direkt. Rambrott känns ju som att det är lika samma. Vi får se, blir kanske en Spindrift eller en Transition Patrol, men Spindriften är ju överlägsen i pris prestanda.

Visa din Propain
Kort provrullning för att upptäcka alla skruvar man glömt dra åt och bromsa in beläggen :)
Klättrar bra, känns lättare än jag räknat med och mindre monster truck än jag tänkt. Man blir ju inte lite sugen på få till nåt liftåka nu.

Bilagor

• 20210819_193456.jpg
    20210819_193456.jpg
    917.4 KB · Besök: 287
Visa din Propain
Samma som jag tänker mig just nu ?
Lust att lägga upp en närbild? Tycker det varit svårt att hitta en bild på den combon på nätet.
Finns några steg bak här i tråden, har för mig att jag lagt upp en bild på min också som är raw med chrome. Såg att Glitch hade närbild på typ sida 22 eller liknande.
Men sen kom jag på när jag ändå sitter här å skriver så kan jag likförbannat lägga upp en bild :)

Bilagor

• tyee.jpg
    tyee.jpg
    971.4 KB · Besök: 264
Visa din Propain
Finns några steg bak här i tråden, har för mig att jag lagt upp en bild på min också som är raw med chrome. Såg att Glitch hade närbild på typ sida 22 eller liknande.
Men sen kom jag på när jag ändå sitter här å skriver så kan jag likförbannat lägga upp en bild :)

Ser smutt ut. Jag har själv tänkt att det skulle se skumt ut med den kombon men det är riktigt nice.

Visa din Propain
När jag drar åt skruvarna blir det trögt. Dämparen rör sig dåligt mao. Både uppe och nere. Kan säkert vara så att bussningarna är för tjocka. Kan ev testa att slipa lite på dem i väntan på nya.

När det är löst snurrar nog alltsamman runt skruven och nöter mot länkaget osv, men när man drar åt fixeras allting så som det ska, och då går det trögt för att glidbussningen är för tight. Tror sidoringarna oftast har ganska mycket spel mot dämparen så den kläms nog inte fast i sidled så att säga. Men det kan man enkelt utesluta genom att montera dämparen utan ringarna och se hur lätt allt löper när man dragit åt.

Visa din Propain
Tack =)
Precis så bra som jag hoppats! Kan nog se riktigt bra ut med Lyrik ultimate gaffelns chrome dekaler ??

Visa din Propain
Ni som fått era nya hugene:s. Vilken bakdämpare kör ni? Vad väger ni? Och hur många psi får ni köra i för 30% sag?

Är lite orolig att mina 90-95 kg kommer göra att jag får pumpa i tokhögt tryck med tanke på leverege ration.

Visa din Propain
Uppdatering kring ram-gate:

Propain ville inte skicka en ny ram förrän jag hade förstört den befintliga, deposition etc. för att de skulle skicka ramen var tyvärr inget alternativ. Väntade således till efter semestern innan jag skred till verket.
Visa bilaga 507077
Efter jag snackat med dem och skickat bilder/film tog det en vecka innan jag hade ramen. Rätt okej hanterat och de är ju lätta att snacka med över telefon.
Är det där deras Tyee med 2021 petrol färg?

Visa din Propain
Är det där 2021 petrol färgen på Tyee? Tycker hemsidan är sjukt missvisande mot andra bilder man ser.
Det där är väl kolfiber i bad mint, min är alu i deras petrol:

Svår o fånga färgen, den har dessutom skyddsfilm på sig.
lite detaljbilder här:

Visa din Propain
Det där är väl kolfiber i bad mint, min är alu i deras petrol:

Svår o fånga färgen, den har dessutom skyddsfilm på sig.
lite detaljbilder här:
Jag klurar på en Tyee AL i petrol men tycker det är svårt att få grepp om hur färgen är irl.

Visa din Propain
Vore väldigt trevlig om det inte tog 9 månader, vill såklart börja nästa säsong med den. Hoppas hoppas, men samtidigt står man inte utan cykel vilket är viktigast ?

Visa din Propain
Verkligen random. Polaren beställde i somras och fick datum i oktober. Han cykel skickades igår, så 1.5mån tidig. Tyee CF i L.
De som får cyklar tidigare än PD har nog fått cyklar som det blivit återbud på?
Med tanke på att den generella väntetiden är runt 6-9 månader.

Jag beställde en Tyee AL 29 i L i början på augusti med förväntad PD mellan 26/11-3/12 typ. Enligt de flesta forum lär detta flyttas fram. Jag håller såklart tummarna för att allt ska flyta på!

Visa din Propain
De som får cyklar tidigare än PD har nog fått cyklar som det blivit återbud på?
Med tanke på att den generella väntetiden är runt 6-9 månader.

Jag beställde en Tyee AL 29 i L i början på augusti med förväntad PD mellan 26/11-3/12 typ. Enligt de flesta forum lär detta flyttas fram. Jag håller såklart tummarna för att allt ska flyta p
Har de allt på hyllan så kan det nog gå fort. Gissar många kör liknande config. Polaren hade en CF ram med luft. Många vill ju ha fjäder.

Tillbaka
Topp