Tour de France 2022, 1-23 juli

Jaha, kommer Porre köra i gult till Paris nu?
Det är ju ingen högoddsare. Sen är han inte oslagbar eller immun mot dåliga dagar eller krascher som vissa verkar tro. Jumbo har ett starkare lag och även om Roglic är en bit efter så är fortfarande gula tröjan inom räckhåll. Nu kommer de tvingas köra mer aggressivt. Hoppas det ger spännande racing framöver.

Varför körde WvA igår? Hade inte varit klokare att bara dominera huvudfältet och låta de andra lagen stå för jobbet om de ville åstadkomma något.

Undrar om roboten heter Gustaf Rauer?
Texten i artikeln är ganska ordentligt uppdaterad/korrigerad nu. När Andy publicerade inlägget så innehöll artikeln uppenbara språkfel och översättningsfel som är typiska för ett dåligt översättningsprogram. Omöjligt att en (normalbegåvad) människa kan ha skapat eller ens korrekturläst texten som den såg ut då.

Varför körde WvA igår? Hade inte varit klokare att bara dominera huvudfältet och låta de andra lagen stå för jobbet om de ville åstadkomma något.

Jag är också lite småskeptisk till om gårdagens soloraid var det mest taktiskt korrekta. Den finalen kunde han mycket väl vunnit med den formen han är i. Men, det är väl lite tjusningen med speciellt honom och Van der Poel och Pogacar, ibland bara kör dom. Lyckas det blir det spektakulärt, lyckas det inte undrar folk varför de körde med huvudet under armen. Jag tycker det är lite uppfriskande jag.

De hävdas i inslaget att det är en åskadare som lutar sig fram för att filma som orsakar kraschen, men så vitt jag kan se är det mannen i gult som orsakar den. Daniel Oss tappar kontrollen över cykeln efter närkontakt med honom och sen krockar han med åskådaren som böjer sig fram för att filma. Då bryter han nacken.

De hävdas i inslaget att det är en åskadare som lutar sig fram för att filma som orsakar kraschen, men så vitt jag kan se är det mannen i gult som orsakar den. Daniel Oss tappar kontrollen över cykeln efter närkontakt med honom och sen krockar han med åskådaren som böjer sig fram för att filma. Då bryter han nacken.
Bröt han nacken, men körde färdigt etappen ändå? Respekt och lite dumt.

Japp. Fast jag har fortfarande inte sett klippet om igår så vet inte om jag spådde rätt, men både WvA's körning istället för att hjälpa laget, eller sig själv att försöka ta etappen, och Roglic's attack som defacto bara drog fram Pogacar, han borde legat framför Vingegård och gjort vad han kunnat för honom. Det var ren tur att Pogacar inte fick extra sekunder förutom bonusen.

Romain Bardet imponerade idag. Riktigt rejält brant. Intressant taktik Louis Meintjes (t v) hade de sista 200
Screenshot 2022-07-08 at 18.35.38.png

Ska man gissa att GC-åkarna tar det lite mer piano imorgon, möjligen med undantag för om ngn får för sig att sprätta till slutbacken? Skulle annars kunna tänka mig att det är läge för en utbrytning att hålla alternativt att lag med åkare som Matthews vill hålla ihop det till en spurt men med de riktiga spurtkanonerna avhängda. Eller så är WvA sugen att vara med och fajtas om en etappseger igen.

Helt omöjligt att svara på efter 2 korta uppförsspurter där alla går på rött. Vi får se när det blir hårdkörning lite längre sträckor. Tyckte Vingegaard såg riktigt vass ut idag.
Tyckte också trots allt det var ett positivt formbesked från Vingegaard. Sen är det tyvärr nog inte tillräckligt för att knäcka Pogacar. Men förhoppningsvis kan det göra tävlingen lite spännande. Vi får se, som många sagt, vad som helst kan hända även om en önskar att det avgörs på cykeln.

Tyckte också trots allt det var ett positivt formbesked från Vingegaard.
Håller med. Egentligen är väl detta en etapp som på pappret passar Pogacar mer än Vingegaard. Att han inte slår Vingegaard på ett mer övertygande sätt gör att jag ser fram emot de lite tuffare bergsetapperna där Jumbo, iaf teoretiskt skulle kunna sätta Pogacar under rejäl press.

Romain Bardet imponerade idag.
Han skulle ju inte gå för totalen sa han på förhand. Dags att tänka om kanske.
Ska man gissa att GC-åkarna tar det lite mer piano imorgon, möjligen med undantag för om ngn får för sig att sprätta till slutbacken? Skulle annars kunna tänka mig att det är läge för en utbrytning att hålla alternativt att lag med åkare som Matthews vill hålla ihop det till en spurt men med de riktiga spurtkanonerna avhängda. Eller så är WvA sugen att vara med och fajtas om en etappseger igen.
Rent logiskt borde det vara utbrytning som tar det med skulle inte förvåna mig om Pogacar ändå är upp och hugger efter bonussekunder i slutändan igen. Det förutsätter väl, som du är inne på, att Bex tycker att det är värt mödan för ge Matthews en chans.

Är jag helt snurrig eller partisk men var det någon annan som tyckte att Roglic höll inne på krafterna lite i slutet idag? Oavsett verkar det vara uppenbart vem Jumbo Visma ser som sin ledaren vid det här laget.

Japp. Fast jag har fortfarande inte sett klippet om igår så vet inte om jag spådde rätt, men både WvA's körning istället för att hjälpa laget, eller sig själv att försöka ta etappen, och Roglic's attack som defacto bara drog fram Pogacar, han borde legat framför Vingegård och gjort vad han kunnat för honom. Det var ren tur att Pogacar inte fick extra sekunder förutom bonusen.

Undrade också över Roglic långspurt, var tanken att han skulle lägga sig framför Vingegård? (kommer inte ihåg exakt hur det såg ut) Annars kändes det lite desperat, att Pogacar skulle ligga klistrad bakom honom tills han ryckte förbi var väl ganska troligt. Om Roglic gick för etappseger borde han väl försökt ligga klistrad bakom Pogacar.
Men nu har jag inte själv kört på den nivån, så... :)

Undrade också över Roglic långspurt, var tanken att han skulle lägga sig framför Vingegård? (kommer inte ihåg exakt hur det såg ut) Annars kändes det lite desperat, att Pogacar skulle ligga klistrad bakom honom tills han ryckte förbi var väl ganska troligt. Om Roglic gick för etappseger borde han väl försökt ligga klistrad bakom Pogacar.
Men nu har jag inte själv kört på den nivån, så... :)
Ja exakt, det talar emot det hela, man hoppas in i det sista att det ska bli en tävling av detta.

Tre man gick väl loss sen blev det vurpor i klungan som sedan väntade in diverse cyklister som varit inblandade, bla Pogacar mfl.
Verkligen dåligt med offensiven bland lagen i år, endast tre man i utbrytning igen.

Som etappen utvecklade sig kunde ju WvA nästan inkassera vinsten med en timme kvar, mekaniskt trassel och vurpor borträknade. Vann ju enkelt trots att han ju hade lite strul för att komma loss i början av spurten.

Trots att WvA vann etappen och gav en pinne till Jumbo-Visna, så måste jag säga att jag tycker att de var jäkla otaktiska. De borde låtit UAE dra istället. De måste spela ett long game om gula tröjan genom att tvinga UAE att trötta ut hjälpryttarna. Idag fick Pogi och resten av UAE en skitnajs färd hela vägen till sista backen. Och JV var tvungna att jaga utbrytningen. Juniorfasoner hos DS:en.

Trots att WvA vann etappen och gav en pinne till Jumbo-Visna, så måste jag säga att jag tycker att de var jäkla otaktiska. De borde låtit UAE dra istället. De måste spela ett long game om gula tröjan genom att tvinga UAE att trötta ut hjälpryttarna. Idag fick Pogi och resten av UAE en skitnajs färd hela vägen till sista backen. Och JV var tvungna att jaga utbrytningen. Juniorfasoner hos DS:en.
Det är väl det där med flera olika mål och att gapa efter mycket. Hade ju varit riktigt fiasko om WvA inte vunnit etappen.

Tillbaka
Topp