Många intressanta inspel på morgonens angelägna fråga. Tack för det.
I eftermiddags bet jag hur eller hur huvudet av skam och lusade ned den svala Tuppgöken med både pakethållare (gårdagens loppisfynd), för liten barnstol, flaskhållare och ramväska och gav mig åstad för att hämta grabben på sommarförskolan.
Ordinarie förskola ligger drygt 12 km hemifrån, dvs. a good round 2,5 mil tur och retur.
Sommarförskolan däremot ligger inne i Stora Staden, så å ena sidan längre väg och mindre tillgängligt för spontan cykelhämtning. Men å andra sidan blir det mer lönt att cykla när man hinner bli varm i kläderna innan turen är över.
Som sagt, iväg bar det, i medlut och medvind. Resan från De Omgivande Bergen till förskolan i Den Stora Staden gick i för mig rasande 24 km/h i snitt, på blandat grus, traktorväg och asfalt.
Och hastighet hit eller hastighet dit, cykeln gled som… som en tuppgök on fire!
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle ta Tuppgöken för att få testa den på lite distans eller om jag skulle testa Norrskensflamman med sitt nya styre. Tuppgöken skämdes inte för sig, och Norrskensflamman stod visst kvar här hemma när vi kom tillbaka, så det blir tillfälle att testa den någon annan gång.
Visa bilaga 567302
Ett pusslande att få rum med färdkost, regnkläder, en påse tvätt och allt vad det var.
Hem var det motlut, motvind och en 4,5-åring i sadeln, men tro fan om det inte gick som ett skott då också. Några extra pumpslag luft i bakdäcket bara och sen en blandning av #5 och #10. Halvvägs hem blev det en knivsudd #9, men knappt så mycket att det räknades. Grabben fick iaf lov att ta på sin regnjacka, sån är jag.
Visa bilaga 567301
Samma plats som där den lilla röda fotograferades i inlägg 180, men två år, två storlekar upp och många On/Off senare.
Visa bilaga 567303
Paus för att ta på tröja och regnkläder och visa fränaste grimaschen.
Visa bilaga 567304
Sista milen, keep on truckin’.
Otroligt skönt att få en sväng, och glädjande att det gick så bra på hemvägen trots uppförsbacke, last och motvind.
Jag tror mig också ha kommit på varför växelreglaget känns ännavänt. Det skulle kunna ha att göra med operatörsfel, men han som skruvade ihop cykeln skulle aldrig erkänna något sådant öppet på Happy så vi släpper den frågan för tillfället.
Inga
@aben-distanser, men jag kommer att somna ovaggad och sova med ett nöjt flin på läpparna.