Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hur menar du med bakåttramp? Det ska väl gå att trampa bakåt på samtliga växlar om du har allt rätt inställt?

Längden på korgen med trissorna brukar inte inverka på hur många kedjedrev du kan ha utan vilket omfång du kan ha på kassetten, är min erfarenhet.
Alla ska gå bakåt trampa på samtliga växlar är inte mycket som behövs för att de skall störas när linjering ligger mer off kjedjan spel och spretiga kassett kugg spetsar bak och stora framdrev linjering är också farme lägga av om cogen är efter rätad till lodrätt i stället för 3 mm ut och det ända sättet få fram drev inåt är ju ram in bukta stag bakåt och den åtgärd skall inte behövas på on/off rodrunner ram.

Längden på koge arm vet jag har mer med drev omfång göra inte antal bakdrev i parallella sidoföring.

En sak undrar jag efter läst på forumet det är kassett drev där någon skrev spreta drev för 2 fram klingors och att det skulle finnas kassett med inte spretiga drev kassett för det med 3 fram klingors sa det stod på beställning sida,?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Calling @Skyerider!
Hur går det med din nya älskling?

Med styrstammen ur världen, vilket jag utgår ifrån kommer att bli fallet, hur tänker du dig återuppbyggnaden?

Känns det som att världen ligger öppen framför 26-tummaren eller vaknar du i vargtimmen och ligger och vrider dig sedan i svettiga lakan och undrar vad fan du har gett dig in på?

Sen vet du väl att det finns fästen från Thule med vilka du kan koppla plåtisen bakpå cykeln? Då kan du ge dig av men ändå ha plåtisen med dig. Min egen erfarenhet är att det ändå oftast slutar med att man kommer hem efter ett par veckor och konstaterar att bilen bara har åkt med och varit dödvikt, men det kan ändå kännas skönt att ha den med.

Visa din Miyata!
Alla ska gå bakåt trampa på samtliga växlar är inte mycket som behövs för att de skall störas när linjering ligger mer off kjedjan spel och spretiga kassett kugg spetsar bak och stora framdrev linjering är också farme lägga av om cogen är efter rätad till lodrätt i stället för 3 mm ut och det ända sättet få fram drev inåt är ju ram in bukta stag bakåt och den åtgärd skall inte behövas på on/off rodrunner ram.

Längden på koge arm vet jag har mer med drev omfång göra inte antal bakdrev i parallella sidoföring.

En sak undrar jag efter läst på forumet det är kassett drev där någon skrev spreta drev för 2 fram klingors och att det skulle finnas kassett med inte spretiga drev kassett för det med 3 fram klingors sa det stod på beställning sida,?
Vad menar du med ”spretiga drev”? Så vi kan hjälpa!

Visa din Miyata!
Godmorgon kamrater. Började igår att skrapa loss löst sittande klarlack och sedan gått på med våtslippapper. Nu är ju frågan, finns det nya dekaler att få tag i till en - 92 valley runner carbon?

Blir lite sugen på att göra det ordentligt. Annars blir det 2k klarlacka där jag skrapat och slipat.

Men skulle vilja gå över hela ramen men då känns det som nya klibbor behövs

Bilagor

• 20220721_091013.jpg
    20220721_091013.jpg
    494.8 KB · Besök: 59
  • 20220721_091026.jpg
    20220721_091026.jpg
    525 KB · Besök: 60
  • 20220721_091036.jpg
    20220721_091036.jpg
    1.1 MB · Besök: 57
Visa din Miyata!
Godmorgon kamrater. Började igår att skrapa loss löst sittande klarlack och sedan gått på med våtslippapper. Nu är ju frågan, finns det nya dekaler att få tag i till en - 92 valley runner carbon?

Blir lite sugen på att göra det ordentligt. Annars blir det 2k klarlacka där jag skrapat och slipat.

Men skulle vilja gå över hela ramen men då känns det som nya klibbor behövs
Kolla med Sebbe (@Carl Edfeldt) som har gjort några helrenoveringar. Har du tagit fan i båten…

Visa din Miyata!
Kolla med Sebbe (@Carl Edfeldt) som har gjort några helrenoveringar. Har du tagit fan i båten…
Godmorgon,
jag har beställt dekaler från velocals i USA till ett av byggena. Dom har nog bara i svart och vitt men dra ett mejl och kolla om det finns möjligheter till Guld. De erbjuder alla kontrastfärger på y:et. Nu kommer jag inte ihåg exakt men det finns också olika typer av tjocklek på folien och jag valde nog den fetare med Gloss och UV skydd.
Är man säker på sin sak kan man nog välja den tunna folien. Jag avstod den tunna då jag ville kunna korrigera om jag satte folien fel på röret utan missöden.
Beställningen blev 4 miyatatexer, 2 i svart och 2 i vitt, Headbage, made in Japanlogga och 4 gaffelemblem. Tror jag betalade 700 pix med frakt för 4 årsedan.

//Sebbe☀️

Visa din Miyata!
Godmorgon,
jag har beställt dekaler från velocals i USA till ett av byggena. Dom har nog bara i svart och vitt men dra ett mejl och kolla om det finns möjligheter till Guld. De erbjuder alla kontrastfärger på y:et. Nu kommer jag inte ihåg exakt men det finns också olika typer av tjocklek på folien och jag valde nog den fetare med Gloss och UV skydd.
Är man säker på sin sak kan man nog välja den tunna folien. Jag avstod den tunna då jag ville kunna korrigera om jag satte folien fel på röret utan missöden.
Beställningen blev 4 miyatatexer, 2 i svart och 2 i vitt, Headbage, made in Japanlogga och 4 gaffelemblem. Tror jag betalade 700 pix med frakt för 4 årsedan.

//Sebbe☀️
Grymt ska kolla. Vet du om de har själva valley runner logon till toptuben? Kan ej hitta där

Visa din Miyata!
Jaja, då blir det ju en annan sak förstås. Har tänkt tanken med bock på denna men blir nog inte det i första steget iaf.
V-bromsar med parallellogram, som de LX (BR-M570?) du visar i #7.581, är den bästa varianten av V-bromsar, eftersom bromsklossen trycker rakt mot fälgen istf i vinkel.
Men v-bromsar med parallellogram är endast problemfria att använda så länge lederna inte är slitna då kan de "tjuta" när man bromsar, tyvärr har LX-varianten sämre rykte än XTR (och åtminstone några XT)-varianter.
Bra bromsgummin påstås kunna hjälpa, läs: Kool Stop laxfärgade (salmon)

Vad gäller vajerdraget så är det mkt riktigt så att det skiljer mellan v-bromsar och vanliga.
Men det finns utväxlingsadaptrar som anpassar v-bromsar till lvg-bromsreglage
Problem Solvers Travel Agent
De monteras på v-bromsen så här
09_problemsolvers_3.jpg

27,30 € här
Det finns även billigare kopior hos kinahandlare

På en pendlarcykel har jag XTR v-bromsar, 10-delade STi-reglage och Travel Agent. Det har fungerat helt utan problem under mer än 10 år.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vad menar du med ”spretiga drev”? Så vi kan hjälpa!
Drev som ser ut lite såg klinga skränknig på tänderna är nog för att växla lättare på av men är linjering mer gräns off är det ingen fördel då halkar den av och nästa tar i gavel lägger ner kjedjan fick fenomen var där 1 och 3 inte låg kvar men men 2-4-5-6-7 låg kvar ända jag ser är tänder inte är lika linje som de som går.

Visa din Miyata!
Drev som ser ut lite såg klinga skränknig på tänderna är nog för att växla lättare på av men är linjering mer gräns off är det ingen fördel då halkar den av och nästa tar i gavel lägger ner kjedjan fick fenomen var där 1 och 3 inte låg kvar men men 2-4-5-6-7 låg kvar ända jag ser är tänder inte är lika linje som de som går.
Om inte tänderna är linjerade så är det fel på drevet. De ska inte vara skränkta, vissa har ramper för bättre växling men det är inte samma sak.

Visa din Miyata!
En till fråga till er proffs. Vevlager? Enkelt att serva eller ska man ta och köpa ett nytt kapslat 4kantslager i rätt strl? Funkar det?
Ta isär befintligt och kolla hur det ser ut. Om det är fritt från ”pitting” både på axel och i kopparna så kör vidare med original.

Jag rev länge och väl alla gamla vevlager på ren slentrian och skaffade nya bb-un55, men har med avtagande ungdom blivit gubbe nog att påstå att allt var mycket bättre när far och jag ännu var pojkar (egentligen har jag bara kopierat RJ the Bike Guy). Riv ut de gamla korgarna med nio kulor och byt ut mot 2x11 nya lösa 1/4” kulor.

Visa din Miyata!
V-bromsar med parallellogram, som de LX (BR-M570?) du visar i #7.581, är den bästa varianten av V-bromsar, eftersom bromsklossen trycker rakt mot fälgen istf i vinkel.
Men v-bromsar med parallellogram är endast problemfria att använda så länge lederna inte är slitna då kan de "tjuta" när man bromsar, tyvärr har LX-varianten sämre rykte än XTR (och åtminstone några XT)-varianter.
Bra bromsgummin påstås kunna hjälpa, läs: Kool Stop laxfärgade (salmon)

Vad gäller vajerdraget så är det mkt riktigt så att det skiljer mellan v-bromsar och vanliga.
Men det finns utväxlingsadaptrar som anpassar v-bromsar till lvg-bromsreglage
Problem Solvers Travel Agent
De monteras på v-bromsen så här
09_problemsolvers_3.jpg

27,30 € här
Det finns även billigare kopior hos kinahandlare

På en pendlarcykel har jag XTR v-bromsar, 10-delade STi-reglage och Travel Agent. Det har fungerat helt utan problem under mer än 10 år.
Ja, jag har bara testat den vanligare varianten utan parallellogram tidigare men tyckte dessa såg lite mer intressanta ut så får hoppas de funkar bra med lite smörja i lederna.
Tror inte jag behöver adapter för utväxling i nuläget men ba att veta att det finns.

Visa din Miyata!
Ja, jag har bara testat den vanligare varianten utan parallellogram tidigare men tyckte dessa såg lite mer intressanta ut så får hoppas de funkar bra med lite smörja i lederna.
Tror inte jag behöver adapter för utväxling i nuläget men ba att veta att det finns.
Med tanke på priset för en sån där adapter hade jag hellre köpt ett par nya reglage.

Bikester har rea på de som jag använde på Pralin. Väldigt nöjd med dem - kan ställas om mellan v- och cantileverbroms.

Visa din Miyata!
Ta isär befintligt och kolla hur det ser ut. Om det är fritt från ”pitting” både på axel och i kopparna så kör vidare med original.

Jag rev länge och väl alla gamla vevlager på ren slentrian och skaffade nya bb-un55, men har med avtagande ungdom blivit gubbe nog att påstå att allt var mycket bättre när far och jag ännu var pojkar (egentligen har jag bara kopierat RJ the Bike Guy). Riv ut de gamla korgarna med nio kulor och byt ut mot 2x11 nya lösa 1/4” kulor.

Inte så lätt att hitta lösa lagerkulor av bra kvalitet till rimligt pris bara. Var köper du dina?

Visa din Miyata!
Med tanke på priset för en sån där adapter hade jag hellre köpt ett par nya reglage.

Bikester har rea på de som jag använde på Pralin. Väldigt nöjd med dem - kan ställas om mellan v- och cantileverbroms.

Ja de såg inte så dumma ut!

Vad är det förresten för skillnad på Kool stops olika belägg? Endel är ju både svarta och laxfärgade, är de bra nog?

Visa din Miyata!
Calling @Skyerider!
Hur går det med din nya älskling?

Med styrstammen ur världen, vilket jag utgår ifrån kommer att bli fallet, hur tänker du dig återuppbyggnaden?

Känns det som att världen ligger öppen framför 26-tummaren eller vaknar du i vargtimmen och ligger och vrider dig sedan i svettiga lakan och undrar vad fan du har gett dig in på?

Sen vet du väl att det finns fästen från Thule med vilka du kan koppla plåtisen bakpå cykeln? Då kan du ge dig av men ändå ha plåtisen med dig. Min egen erfarenhet är att det ändå oftast slutar med att man kommer hem efter ett par veckor och konstaterar att bilen bara har åkt med och varit dödvikt, men det kan ändå kännas skönt att ha den med.
Vill å det bestämdaste råda dig till att sitta still på sadeln. Är fortsatt på resande fot och innan hemkomst kommer det inte att hända någonting alls. Detta kommer att pågå i en dryg vecka till.

Visa din Miyata!
Tog isär stem och kollade idag. Såg verkligen inte vidare ut. Så stam och styre
Någon som har något i gömmorna som kan tänkas gå vidare till mitt projekt. Skulle vara snyggt med något silver/krom i mitt huvud. Betalar såklart om ni vill ha något för de.

Sen är växlar och bromshandtag troligt bortom räddning. Om ni har något där med. Eller kan hjälpa mig söka på ebay eller tradera efter beg par.

Jag vet ju inte alls vad typ deore lx har för modelllbeteckning. Tycker XT ser väldigt trevliga ut med. Vad heter de?

Bilagor

• 20220721_094010.jpg
    20220721_094010.jpg
    583 KB · Besök: 52
  • 20220721_094015.jpg
    20220721_094015.jpg
    554.3 KB · Besök: 44
Visa din Miyata!
Tog isär stem och kollade idag. Såg verkligen inte vidare ut. Så stam och styre
Någon som har något i gömmorna som kan tänkas gå vidare till mitt projekt. Skulle vara snyggt med något silver/krom i mitt huvud. Betalar såklart om ni vill ha något för de.

Sen är växlar och bromshandtag troligt bortom räddning. Om ni har något där med. Eller kan hjälpa mig söka på ebay eller tradera efter beg par.

Jag vet ju inte alls vad typ deore lx har för modelllbeteckning. Tycker XT ser väldigt trevliga ut med. Vad heter de?
På bilderna ser de ok ut tycker jag, lite svinto på stammen så blir den som ny :)

Stammen är i cr-mo, har en likadan och enbart upputsad med stålull utan ny färg tycker jag den får ett rått, brutalt utseende som jag tror skulle passa cykeln.

Visa din Miyata!
Jag löste bakåt trampning växel problemet var lite små fix i kassett hade blivit skränk slag på tänderna och lite avstånd grop fel funkar nu fullt ut alla växlarna vad lite kan störa funktioner i växel systemet.?
Japp, känsligt som fasen. Och ju fler drev, desto känsligare.

Visa din Miyata!
Japp, känsligt som fasen. Och ju fler drev, desto känsligare.
Jo fick studera att den löpande gick på kjedjans rullar och inte på plåt länk gavel på drev kugg pinnar där den just lägger på och närliggande drev men de gick få till sedan måste kjedjan vara flexibla korrekt spel och inga styv länkar i kjedjan blir mer viktiga när den ligger snett i linjeföring.

Kassett är G T13-T30. 00 går 8 delat 11-30 om 11 drev tas bort är inte så mycket 7 delat såg att BT är 11-32 i 7 delars.
Är ju nu inge fel så senare fråga byta.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Om jag får för mig att köpa en ny stam ist vad snackar vi för mått?

Och jag testade kanske något knasigt förut. Tog ett par hjul från en white 26" jag hade liggandes. Med skivbromsar (som så klart skall tas bort)

Skulle dessa funka? Eller blir det något knas. Är de gjorda för fälgbroms med? Sitter 8 delad kasett på så tanken är att kanske köra något modernare.

Bilagor

• 20220721_203223.jpg
    20220721_203223.jpg
    1.1 MB · Besök: 48
  • 20220721_203226.jpg
    20220721_203226.jpg
    1 MB · Besök: 47
  • 20220721_203232.jpg
    20220721_203232.jpg
    957.5 KB · Besök: 46
Visa din Miyata!
Om jag får för mig att köpa en ny stam ist vad snackar vi för mått?

Och jag testade kanske något knasigt förut. Tog ett par hjul från en white 26" jag hade liggandes. Med skivbromsar (som så klart skall tas bort)

Skulle dessa funka? Eller blir det något knas. Är de gjorda för fälgbroms med? Sitter 8 delad kasett på så tanken är att kanske köra något modernarare
Vågar inte uttala mig om stamdiametrar längre men ett problem du lär stöta på med hjulen är att de nog inte är gjorda för fälgbroms och därför inte har någon slitbana på fälgen så att säga. Synd det, för snyggt blev det!

Visa din Miyata!
Vågar inte uttala mig om stamdiametrar längre men ett problem du lär stöta på med hjulen är att de nog inte är gjorda för fälgbroms och därför inte har någon slitbana på fälgen så att säga. Synd det, för snyggt blev det!
Var nog det jag trodde med. Får putsa upp originalfälgarna istället. Om inget sitter på några 26" hjul med svarta fälgar för fälgbroms?

Visa din Miyata!
Det är 1 1/8” på de där stammarna.

Slitytan är väl aldrig svart på fälgbromsad fälg va? Jag vet inte för jag håller inte på med sånt modernt.

Visa din Miyata!
Det är 1 1/8” på de där stammarna.

Slitytan är väl aldrig svart på fälgbromsad fälg va? Jag vet inte för jag håller inte på med sånt modernt.
Jo, så brukar kunna vara fallet har jag märkt! Superdåligt eftersom "svart färg" har dålig friktion tydligen... Jag gjorde någon form av välgörenhets-cykel i en tråd för ett tag sedan, där hjulen hade halvt om halvt utsliten svart färg på bromsytan. Det bromsade inget när svarta färgen åkte förbi klossarna, men supermycket där aluminiumet var framme. Vi kan kalla det "intressant" bromsverkan.?

Man vill mao inte ha svart bromsyta på fälgar för fälgbromsade hjul.

Visa din Miyata!
Vad är det förresten för skillnad på Kool stops olika belägg? Endel är ju både svarta och laxfärgade, är de bra nog?
De flerfärgade är dyrare, då måste de väl vara bättre?
I verkligheten vet jag inte, jag har bara använt de som är helt laxfärgade.

Man vill mao inte ha svart bromsyta på fälgar för fälgbromsade hjul.
För flera år sedan, innan skivbromsar helt tog över, fanns det fälgar med keramisk beläggning på bromsytan,
för mindre fälgslitage och bättre bromsverkan, särskilt i blöta
Jag har inte sett ngra sådana fälgar i verkligheten, men på bilder ser bromsbanan mörk ut
07C6F6B4-1C0E-45E1-B797-85C2881DEC78.jpeg

Visa din Miyata!
Ja, de är bra.
  • black (KS-EC2B): for dry conditions
  • silver (KS-EC2): for dry conditions
  • red (KS-EC2TR): for dry conditions
  • yellow (KS-EC2Y): for dry conditions
  • blue (KS-EC2BLU): for dry conditions
  • salmon (KS-EC2SA): for wet / muddy conditions
  • black/salmon (KS-EC2DL): dual-compound for a superior braking performance in almost any conditions

Visa din Miyata!
Det dök upp en Miyata på ett av de tyska foren jag besöker (läs: Darknet)...diskussionen gick igång och det postades en intressant artikel om produktionen hos Miyata i Japan:

Bilagor

• Koga1.jpeg
    Koga1.jpeg
    189.9 KB · Besök: 40
  • Koga2.jpeg
    Koga2.jpeg
    194.9 KB · Besök: 36
  • Koga3.jpeg
    Koga3.jpeg
    194.9 KB · Besök: 38
  • Koga4.jpeg
    Koga4.jpeg