Jag kan tänka mig att du som du skrev tidigare kommer få ett aningen skeptiskt bemötande inledningsvis, och jag hade nog varit noga med att påtala vilken typ av cykel jag planerar dyka upp med innan den faktiska bikefiten. Om du sitter galet kommer styrets höjd- och längdläge behöva justeras, vilket enkelt löses med vanlig ahead-stam då bikefitaren har en hel uppsättning sådana, men jag gissar att han inte har en enda quill-stam.
Därtill tror jag att det är ganska stor skillnad på styrhöjd och dylikt beroende på vilket styre som avses användas. Min uppfattning är att man passas in för att sitta med händerna på hoodsen, med underarmarna raka (under min bikefit påtalades att raka underarmar med låg handposition är det snabbaste). Har man då ett styre anpassat för att alltid hålla i bocken kommer ju styrhöjden förändras diametralt om man har de två olika styrena på cyklar med i övrigt likadan geo.
Jag hade också varit noggrann med att aktuell tilltänkt bikefit-person förstod och accepterade vilka förutsättningar man söker hens hjälp för. Man har inte en 10-12-kilos omoderns stålcykel för att man ska försöka cykla så snabbt det bara går utan man har den för att den ska vara trivsam, bekväm, rolig eller valfritt annat adjektiv, men inte för att vara så snabb som möjligt (eftersom en modern cykel är snabbare, utan tvivel). När jag gjorde min bikefit kom jag direkt efter en person som satsade på topp-placeringar på tempo-SM, där avsikten med hens möte var att justera någon enstaka millimeter i sittpositionen. Jag själv hade en modern räsercykel, moderna kläder och ambitionen att kunna cykla snabbt och länge utan handproblem. Hade jag haft sämskskinnsbyxor, läderhjälm och flanellskjorta (eller något annat livsstilsplagg) kan jag gissa att bemötandet hade varit ett annat - men det vet jag inget om egentligen.
Jag gjorde min bikefit hos Klas Johansson på Probikefit (
https://probikefit.se/). Första känslan var att han hade mycket att göra och jag var en aning tveksam till hans engagemang i just mig, men väl på plats fick jag ett mycket proffsigt bemötande där han ganska ingående motiverade åtgärderna som gjordes i sittställningen. Först undersöktes rörlighet och fysiska förutsättningar, sen gjorde han en grovjustering av cykeln utifrån mina mått osv, för att därefter mäta in allt i detalj med mig på cykeln på en trainer.
Jag köpte hela hans koncept kring hur jag skulle sitta, och när jag satt så var det uppenbart att den sadeln jag hade inte fungerade för det tänkta användningsområdet. Efter utprovning av annan sadel kändes det jäkligt rätt och därmed köpte jag just en sådan sadel. Om sadeln som inte dög hade varit en svindyr lädersadel vet jag faktiskt inte hur det skulle ha blivit, men jag antar att med en modern räsercykel sitter man på ett sätt som gör en sådan olämplig medan man på en stålcykel med annat användningsområde kanske blir placerad på ett sätt som gör att sadeln också fungerar.
För att sammanfatta ovanstående så är jag en aning osäker kring hur man bemöts när man dyker upp med annat än en modern cykel. Jag har ingen anledning att tro att man blir bemött på ett dåligt sätt, men det finns ju ofta någon form av yrkesstolthet bland yrkesmänniskor, och om just Klas anser att en såpass daterad cykel som en Miyata faktiskt är (på gott och ont) "inte är något att ha" eller ej har jag ingen aning om. Kolla upp detta med honom innan ni ska dit, är mitt allmänna råd.
Jag vill också passa på att påtala att jag inte har någonting med varken Probikefit eller Rene Herse-däck att göra, utan att allt jag skriver om dessa saker är helt opartiska och bara baserat på godtyckligt tyckande från min fullständigt amatörmässiga synvinkel. :D