Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Lust att länka till något material så att man kan läsa mer om sättet du anser att ekrarna tar upp laster?
Det blir svårt.
Tex animationen nedan visar att det Jobst Brandt har skrivit om hjul stämmer:
Dvs att det är ekerspänningsminskningen i de undre ekrarna som bär upp lasten.
ANSYS_Spoke_tension.gif

Från: w4kz0k4AdI4
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."

Läs även här
http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/

Att det är flera, inte endast här utan även på andra delar av nätet, som inte förstår hur ett hjul fungerar och postar många, långa ordrika och mer eller mindre förolämpande inlägg om honom är inget som helst bevis mot hans påstående.
Men det säger en hel del om de som postar dem.

Hjulbyggartråden
så vi ser än en gång hur de nedåtriktade ekrarna avlastas.

lasten tas av övriga ekrar, enligt animationen mer av ekrarna snett nedåt sidan. det betyder inte att dessa bär upp hjulet, bara att de belastas mer än övriga av deformationen. förutsätter förstås då deformation av en i sammanhang mjuk fälg. är fälgen styv blir fördelningen jämnare och sprids uppåt i hjulet. är den tillräckligt styv kommer bara övre halvans ekrar att belastas.

ekrarna i kanten av deformationen hjälper mer än övriga till att hålla ut det nedåtriktade valvet av deformerande fälgbana. på det sättet kan man ju hävda att dessa ekrar mer än övriga hjälper till att hindra att fälgbanan trycks upp.

men om utsagan stämmer att cykeln och navet bärs upp av nedåtriktade och i det begreppet välvilligt inkluderar de inte rakt nedåtriktade kantekrarna i deformationen skulle man i det aktuella fallet med animationen kunna ta bort de övriga övre säg 2/3 av ekrarna.

lycka till på det.

Hjulbyggartråden
Den invändningen ser ut att vara främst språklig och/eller en fråga av definition.

Om vi antar att matematiken i denna är korrekt

så framgår det att det att övriga ekrar visst påverkas men de nedre påverkas mer både totalt och per eker. Det innebär då att man inte kan plocka bort de andra ekrarna. Troligen finns det fler anledningar till detta.

Jag vet inte om det också finns en förvirring kring "ej mätbart" != "går ej att mäta". Något som är noll kan ändå gå att mäta men engelskan är ett språk som är fullt av nyanser och nått som går att mäta till nära nog noll kan ändå vara omätbart.

Sen är enligt länken effekten av de övre ekrarna inte omätbara på något språk

Finally I've split the figures by location - which quarter of the rim the spoke attaches to.

• The top spokes resist 139.613 N (14kg, less than one seventh of the load)
  • The bottom spokes resist 859.828 N

Även definitionerna avhandlas i länken. Vill man ha andra defintioner så blir det annorlunda.

Hjulbyggartråden
Finns det fler rackare (tillverkare) med nav som går att konvertera? Såg att Mavic verkade ha sånt i sina hjul men de verkar enligt internetutsago vara sådär bra (hjulen).
DT om du vill ha det enkelt, alla går att konvertera till "allt".
Novatec's egna hjul går ofta att konvertera (heter typ 4-in-1).

Men förstår jag det rätt att du har en 135 QR (Disc) frame som du ska/vill kunna uppgradera?

Hjulbyggartråden
Den invändningen ser ut att vara främst språklig och/eller en fråga av definition.

Om vi antar att matematiken i denna är korrekt

så framgår det att det att övriga ekrar visst påverkas men de nedre påverkas mer både totalt och per eker. Det innebär då att man inte kan plocka bort de andra ekrarna. Troligen finns det fler anledningar till detta.

Jag vet inte om det också finns en förvirring kring "ej mätbart" != "går ej att mäta". Något som är noll kan ändå gå att mäta men engelskan är ett språk som är fullt av nyanser och nått som går att mäta till nära nog noll kan ändå vara omätbart.

Sen är enligt länken effekten av de övre ekrarna inte omätbara på något språk

Även definitionerna avhandlas i länken. Vill man ha andra defintioner så blir det annorlunda.

Nu vill jag ha in @HåkanC och @aben här!

Också @Makten och @ooms hade varit en välsignelse. Diskussionen får inte dö!

Hjulbyggartråden
DT om du vill ha det enkelt, alla går att konvertera till "allt".
Novatec's egna hjul går ofta att konvertera (heter typ 4-in-1).

Men förstår jag det rätt att du har en 135 QR (Disc) frame som du ska/vill kunna uppgradera?
Ja, i dagsläget har jag en 135 QR disk som framledes kommer bytas mot något modernare och styvare. Bra om hjulet inte bara ligger kvar när det finns lösningar.

Rätt inställd på Straight pull iom jag har pajat ett gäng J-bend ekrar på ett av hjulparen precis vid böjen. Kan ju vara något annat men jag intalar mig att Straigt pull är tåligare och lättare att byta om de väl pajar.

Jag har en tråd, om vårt spår här lyckas segla bort från denna trådens ämne.

Hjulbyggartråden
är den där bicycle physics-grejen rätt då?
Visst är den det, och det han så pedagogiskt förklarar är att ekrade cykelhjul fungerar exakt så som Jobst Brandt, professor Göran Grimvall och alla andra som har tittat närmare på det påstår.
"It’s mostly the few spokes directly under the hub that carry most of the load through a decrease in their tension"

Hjulbyggartråden
OK, jag gör ett försök
I #5.365 skrev jag bla
Hos R2 skäms de inte för att posta den här bilden
hjulmassage-jpg.618366

Jag skulle skämmas för att göra det
Men det betyder inte att hjulen från dem är förstörda, däremot är de inte färdigbyggda. Ekrarna bör därför spänningsbefrias på riktigt, dvs momentant belastas över sträckgränsen, typ så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.618368

Läs mer om varför det gör skillnad här
Alltså att spänningsbefring av ekrar ("stress relieving spokes") kräver en såpass hög kraft att ekrarna momentant belastas över sträckgränsen("yield"). En så hög kraft får man inte genom att klämma på hjulet såsom i R2-bilden
hjulmassage-jpg.618366

eller genom att påverka fälgen sidledes med navet fastskruvat i gaffeln eller riktställ, kraften blir inte tillräckligt hög för nå över sträckgränsen.
Allt detta är förstås självklart för alla(?) som har läst och förstått(?) det Jobst Brand skriver om spänningsbefrielse av ekrar
Att man genom att påverka fälgen sidledes med navet fastskruvat i gaffeln eller riktställ slipper ta i så hårt som på R2-bilden ovan är inte bättre det är tvärtom sämre eftersom kraften i ekrarna blir ännu längre från sträckgränsen och då förstås även ännu längre från att bli spänningsbefriade.
Även det är förstås självklart för alla(?) de som har läst och förstått(?) det Jobst Brand skriver om spänningsbefrielse av ekrar

Vad gäller hur hjul fungerar och kanske ffa vilka ekrar som bär hjulet och om Jobst Brandts och professor Göran Grimvall påstående
"Nästan hela lasten (cirka 95 procent) bärs därför upp genom förändringen i de understa ekrarna." skulle vara bisarra utsagor(!) tycker jag besvaras bra i länken i #5.373
"It’s mostly the few spokes directly under the hub that carry most of the load through a decrease in their tension"
liksom förstås även
"Naturally, without the spokes in the upper part of the wheel the lower ones couldn’t do their work, so ultimately all the spokes serve an important role in keeping a bicycle wheel functional."
vilket är samma sak som det Jobst Brandt och professor Göran Grimvall liksom alla andra som har tittat närmare på ekrade hjul och hur de fungerar påstår, men annorlunda formulerat.

Den som trots allt detta fortfarande har problem med hur hjul fungerar bör läsa hela texten
Helst innan tokpostandet drar igång. (En from förhoppning, men ändå en förhoppning!)

Hjulbyggartråden
Ja, jag fattar inte riktigt de däringa böckerna men kollar man på park tools instruktion i fyra steg så går det det att snöra ett hjul utan allt för mycket tankeverksamhet

Hjulbyggartråden
det är iaf intressant att följa dessa atletingenjörers tankar. det vore ju kul om man kunde ansluta sig till det bisarra tänket.

men det man fortfarande närmast frågar sig är snarare var det gick snett. någonstans mellan mätning av stress och slutsatser om last?

Hjulbyggartråden
Jag hoppas att du förstår att det inte är du som är ngn bisarr tokpostare?
Åtminstone inte i den här tråden.

Det är mycket mycket svårare att läsa sig till hur man bygger hjul än att faktiskt bygga hjul.
+1
Jag hade byggt flera hjul genom att följa Sheldons hjulbyggarbeskrivning utan att ha en aning om hur ett ekrat hjul fungerade. Men trots det kunde jag avhålla mig från bisarrt tokpostande.
Sedan skaffade jag Jobst Brandts utmärkta bok som även den har en mkt bra hjulbyggarbeskrivning
91ulAWengQL._AC_UL600_SR600,600_.jpg

En annan tanke apropå att de övriga ekrarna eventuellt kan vara onödiga.
Det är de inte, det är det ingen som har påstått
"Naturally, without the spokes in the upper part of the wheel the lower ones couldn’t do their work, so ultimately all the spokes serve an important role in keeping a bicycle wheel functional."
roterar inte skiten?
Jo, om du inte skiddar
Även det visas och förklaras pedagogiskt i länken @bekväm grop hejdå postade i #3.373
En lång text men ge den tiden som krävs så besvaras förhoppningsvis fler av dina funderingar.

Hjulbyggartråden
Så...Räcker det att hoppa/stampa på hjulet?
glöm inte att det finns inslag av religion här. bara vissa sätt att stressa ekrarna är uttryckligen ok. liksom att kalla stress som det i verkligheten handlar om, för stressbefrielse.

kombinerar man det med att i samma grepp faktiskt även befria stress, och inkludera även torsionsstress är man off limits. det är harpgreppet som gäller? läs gärna mer i länken nedan och bilda en egen uppfattning. min är att det finns fler vägar till rom.

ett fastsittande nav och i gaffeln ta spjärn åt sidan duger så bra så. ger minst samma krafter som harpagreppet. och kombinerar stressen med befrielse av densamma.

samtidigt är det här av allt att döma viktigt, och kan antas vara en medverkande kanske avgörande faktor till att det är så svårt få professionell hjälp med hjul som börjat krångla med återkommande ekerbrott. ska det vara så svårt?? men det görs väl helt enkelt inte när svensson lämnar in sitt krånglande hjul för åtgärd?

vi som stressbefriat våra ekrar även innan brandt torgförde begreppet är iaf nöjda. hjul som håller decennier igenom utan ekerbrott. som svar på frågan vill jag för egen del dock inte gärna göra som den italienska stjärnmekanikern brandt bevittnade gå runt på det nygjorda hjulet med sina skor 'to make it last longer'. verkar för grovt på något sätt. men brandt upptäckte iaf att inte heller han var ensam, och tog intrycket att det fanns substans för hans ide. som han väl möjligen troligen kommit på själv, liksom alla vi andra som haft liknande erfarenhet.

man kan i sammanhanget påminna om att det mesta inom cykling var upptäckt och stadfäst redan på 1800-talet. även om det inte alltid skrevs böcker i frågan.

Hjulbyggartråden
6/7 är inte 95% så beräkningarna eller mätningarna verkar i alla fall skilja sig åt.

Jag väldigt oklar över vad det spelar för roll. Skiten funkar väl likadant oavsett hur man definierar "stå på"?

Hjulbyggartråden
Jag ska bygga ett par vinterpendlarhjul till fruns pendlarcykel. Tight budget. Ska vara klara till första hösthalkan ;-) Kom med tips!

Nav
Prio är robusta nav (mot saltslask och skit). Skivbromsat 142x12 resp 100x12. Lätta att serva. 32 ekrar. 10/11- delad kassett. Tänker typ Shimano 105 eller liknande.

Fälgar
Fälgarna ska ha en OD på ca 28-30 mm. Gärna asymmetriska. 32 ekrar.

Hjulbyggartråden
Inte byggt hjul på ett år, trodde jag hade tappat det. Blev fel hur jag än gjorde, efter tre om-ekringar ger jag upp. Tänker att detta kanske inte är för mig längre. Inser att jag har räknat på 28 istället för 32 ekrar... Nu är allt bra igen och nya ekrar beställda. Firar med guldiga nipplar!

wheel.jpg

Hjulbyggartråden
Nu blev det en kovändning för mig.
Skrotar planen på en finare stål-HT och bygger en enklare stål-gravel istället. För pendling och vardagsbruk.

Dock har jag redan fälgarna (Newmen SL X.A.25) till tilltänkta HT:n hemma. Men jag kan använda dem till en gravel med misstänker jag?

Tittar man på Newmens hemsida har de dock en annan fälg för gravel som är snarlik, SL X.R.25. Samma ERD, samma vikt osv.

Jag antar att jag kan köra på X.A.25 på en gravel med? Den skall främst gå i pendlingstrafik. Någon som vet vad det är för skillnad?

Och till sist, lufttryck. Newmen rekommenderar max 3,5 bar / 50 psi för 25mm fälg med 35-40mm däck. Det känns lite lågt? Jag är bara van vid 25mm lvg eller 2,1-2,35" mtb. Men vad kör "man" på för tryck på 35-40mm när det är asfalt/grus?

Hjulbyggartråden
Nu blev det en kovändning för mig.
Skrotar planen på en finare stål-HT och bygger en enklare stål-gravel istället. För pendling och vardagsbruk.

Dock har jag redan fälgarna (Newmen SL X.A.25) till tilltänkta HT:n hemma. Men jag kan använda dem till en gravel med misstänker jag?

Tittar man på Newmens hemsida har de dock en annan fälg för gravel som är snarlik, SL X.R.25. Samma ERD, samma vikt osv.

Jag antar att jag kan köra på X.A.25 på en gravel med? Den skall främst gå i pendlingstrafik. Någon som vet vad det är för skillnad?

Och till sist, lufttryck. Newmen rekommenderar max 3,5 bar / 50 psi för 25mm fälg med 35-40mm däck. Det känns lite lågt? Jag är bara van vid 25mm lvg eller 2,1-2,35" mtb. Men vad kör "man" på för tryck på 35-40mm när det är asfalt/grus?
Bara att köra på! Den cykel jag lägger mest tid på, tror jag, har mtb-fälgar men är en grus- och asfaltscykel.

Däcktryck vågar jag inte uttala mig om eftersom det så gärna blir tråkig stämning om man pratar religion och politik på internet.?

Hjulbyggartråden
Tycker också det låter lågt, har 38 mm och brukar ha runt 4 bar i bakdäcket med ungefär 80 kg belastning på däcket för blandat asfalt/grus.

Hjulbyggartråden
Självklart!

3,5 bar med 40mm däck är ganska högt tryck. Tom onödigt högt i många (de flesta?) fall
Åtminstone enl Silcas däckstrycksguide

Tycker också det låter lågt, har 38 mm och brukar ha runt 4 bar i bakdäcket med ungefär 80 kg belastning på däcket för blandat asfalt/grus.
Även det verkar vara onödigt högt, åtminstone enl Silcas däckstrycksguide

Hjulbyggartråden
annars kan du ju bara slumpa bort fälgarna för en spottstyver på k&s ??‍♂️
haha ja det är ett alternativ. Antar att du står först i kön? :)

Jag har nog kvar dem oavsett. Kör med Crest MK3 på min FS nu och de har ju en tendens att inte hålla enligt vad jag läst. Så då har jag några fälgar att byta till. Men tills dess får de nog gå på graveln.

Tillbaka
Topp