Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
Cykeln kom idag. Tyvärr alldeles för stor. Ställer mig lite frågande till deras storleksguide?
186 lång och en XL ska passa från 182.
Men den var verkligen gigantisk.
Aja, får byta till en L.
Visa bilaga 619060

Har du cyklar på MTB med modern geometri förut? Om inte, så måste man vänja sig. Moderna MTB känns riktigt stor i början, men efter några tur glömmer man det och känner man bara fördelarna.

Jag tycker att Allebikes storlekstabell är precis rätt. L är på gränsen för små till 186 cm, men skulle just går. XL är lite stor, men inte för mycket.

Allebike MB31 Discovery
Vad är det för slaglängd? 125mm är standard enligt allebike men man kunde ändra vid beställning. Vet inte om ögonen lurar mig men den ser längre ut.

Allebike MB31 Discovery
Verkar galet om den inte går att sänka mer. Inte bara vajerhöljet som trycker emot och skapar stopp? kan du dra i höljet där vajern kommer ut vid styret samtidigt som du försöker trycka ner stolpen?

Allebike MB31 Discovery
Jag fick ner den en halv cm till då. Har mätt och det är en 170. Vad jag fått fram är den 478mm lång. Visa bilaga 619121
Så det blir vid kröken, så den går inte längre.
Låter väl som att du borde höra av dig till Allebike? Låter ju som en 182cm lång person med normal kroppsbyggnad inte kommer att kunna sitta på cykeln med standard-grejer på? Utan att ha testat cykel så är ju måtten för L ganska så spot-on för mig som är 181 så XL borde ju åtminstone teoretiskt kunna funka för dig kan man tycka.

Allebike MB31 Discovery
Men allvarligt talat, pratar vi från sadeln eller toppröret? Om från sadeln (vilket är ett mått som inte finns?) är det med maximal insertion på droppern? Det går liksom inte att välja storlek efter vilken random dropper tillverkaren slängt på

Allebike MB31 Discovery
Men allvarligt talat, pratar vi från sadeln eller toppröret? Om från sadeln (vilket är ett mått som inte finns?) är det med maximal insertion på droppern? Det går liksom inte att välja storlek efter vilken random dropper tillverkaren slängt på
Oklart, jag utgick ifrån att det är sittandes på sadeln. Men, det ger eventuellt en indikation på storleken överlag, vilket får mig att tveka något.

Allebike MB31 Discovery
Detta är ju stäld på vad jag ska ha från sadeln och till vevpartiet! Är ju inget mer man kan ändra på. Jag har nästan sadelstolpen i botten. ?

Allebike MB31 Discovery
Detta är ju stäld på vad jag ska ha från sadeln och till vevpartiet! Är ju inget mer man kan ändra på. Jag har nästan sadelstolpen i botten. ?
jo, men med en dropper med längre slag och mindre stack så kommet den längre ner.

baserat på att jag har en mega 290 large och är 176 så låter det helt omöjligt. För det första. För det andra spelar väl bara höjden från marken till sadeln roll när man inte cyklar?

har inte medium 410mm i st? Det är I så fall lågt.

Allebike MB31 Discovery
jag får stå på tå för att nå ner till marken
Är det unikt för MB31? Har en TopFuel och når inte heller ner helt till marken såvida jag inte har all tyngd på sadeln vilket ger den SAG jag valt att ha på dämparen. Är det fortfarande ett problem då så är det väl bara att sänka droppern någon cm i sadelröret?!?

Allebike MB31 Discovery
Jag har tolkar det som att det är med droppern nere....annars är det ju helt meningslöst. Vem når ner med sadeln uppe?
Jag når själv inte ner med droppern ner men jag är 176cm med STA på 458mm. Det saknas några cm. Rätt surt när man sitter och vilar efter att knuffat upp cykeln för en backe. Hade löst sig med sadel + dropper med mindre bygg.

Jag hittar inte enkelt nån FS som är lägre än MB31. Fuel EX är inte lägre och inte Neuron.

Allebike MB31 Discovery
Jag har tolkar det som att det är med droppern nere....annars är det ju helt meningslöst. Vem når ner med sadeln uppe?
Jag når själv inte ner med droppern ner men jag är 176cm med STA på 458mm. Det saknas några cm. Rätt surt när man sitter och vilar efter att knuffat upp cykeln för en backe. Hade löst sig med sadel + dropper med mindre bygg.

Jag hittar inte enkelt nån FS som är lägre än MB31. Fuel EX är inte lägre och inte Neuron.

Ibis Ripley har 381 på Medium, tror det var samma på min Ripmo.

Allebike MB31 Discovery
Finns det någon i Östergötland som har en MB31 i storlek L eller XL som man skulle kunna få kika på?
Vet inte om han bara är mellanhand för leverans eller om han har hemma, värt att kolla om man vill testa bägge

Allebike MB31 Discovery
Jag fick hem min i storlek L och har hunnit med en provrunda. I första anblick upplever jag den inte särskilt stor, jag jämför med en Merida från 2018 storlek L. Jag är 184 och precis på gränsen mellan L och XL men den känns som att även XL hade funkat för mig.

Allebike MB31 Discovery
Vet inte om han bara är mellanhand för leverans eller om han har hemma, värt att kolla om man vill testa bägge
Tack för tips! Det var en för mig ny butik.
Och tack för erbjudandet rob3rt. Jag kollar med Uffes först.

Allebike MB31 Discovery
Jag fick min MB31 Discovery för drygt en vecka sedan, i storlek XL (Är 186 cm lång). Min uppfattning är att storleken passar mig väldigt bra (är dock totalt nybörjare när det gäller MTB och cyklar generellt). Har hunnit med en runda och cykeln kändes väldigt behaglig! (Har dock inget att jämföra med)

Allebike MB31 Discovery
Jag fick hem min i storlek L och har hunnit med en provrunda. I första anblick upplever jag den inte särskilt stor, jag jämför med en Merida från 2018 storlek L. Jag är 184 och precis på gränsen mellan L och XL men den känns som att även XL hade funkat för mig.
Vilken Merida hade du innan?

Nu är det en hel del som fått hem sina discovery, vore trevligt om någon/några har möjlighet att skriva lite mer om hur cykeln upplevs nu när ni haft möjlighet att cykla lite mer för oss som har svårt att komma till beslut?

Allebike MB31 Discovery
Vilken Merida hade du innan?

Nu är det en hel del som fått hem sina discovery, vore trevligt om någon/några har möjlighet att skriva lite mer om hur cykeln upplevs nu när ni haft möjlighet att cykla lite mer för oss som har svårt att komma till beslut?

Jag hade en One-Twenty 800, https://happyride.se/annonser/merida-one-twenty-800.221427/

Jag har inte hunnit testa så mycket så jag vågar mig på någon längre recension men jag gillar cykeln, framförallt utför märker jag en stor skillnad mot Meridan. Den är dock tung men förhoppningsvis välbyggd, Shimano SLX verkar växla otroligt bra direkt från butik.

Droppern tycker jag känns lite kort och ibland tycker jag det är svårt att få ner den i botten men det har troligtvis att göra med sadelstolpsvinkeln som gör att den inte vill gå "rakt" ner.

Allebike MB31 Discovery
Någon som provat denna och alphan?
Jag letar efter något lite mer kapabelt än min Top fuel 9.8 2020, dock cyklar jag 95% XC / drag med hund

Allebike MB31 Discovery
Någon som provat denna och alphan?
Jag letar efter något lite mer kapabelt än min Top fuel 9.8 2020, dock cyklar jag 95% XC / drag med hund
Om du cyklar mestadels XC så är nog Alphan ett mycket bättre alternativ, eller en modern XC cykel som Orbea Oiz 2023. Båda borde var bättre utför än din Top Fuel.

Edit: Var mindre skillnad än vad jag trodde på din Top Fuel och nya Oiz. Den är lite längre och flackare dock.

Allebike MB31 Discovery
Blir snart gbg-bo och funderar på om jag ska sälja min MB31 HT i samband med flytten och uppgradera mig sedan :)
Någon i göteborgsområdet som kör Discovery och kan berätta om hur väl den tämjer stigarna? Kommer bo i Kallebäck så nära till delsjön och lackarebäck. Blir 130 slag tillräckligt? Gillar både stök och flow!

Allebike MB31 Discovery
Blir snart gbg-bo och funderar på om jag ska sälja min MB31 HT i samband med flytten och uppgradera mig sedan :)
Någon i göteborgsområdet som kör Discovery och kan berätta om hur väl den tämjer stigarna? Kommer bo i Kallebäck så nära till delsjön och lackarebäck. Blir 130 slag tillräckligt? Gillar både stök och flow!
MB31 HT funkar fint här också!

Tillbaka
Topp