HejaSverige!
Aktiv medlem
Allebike MB31 Discovery
Visst känns det väl skönt att ha googlat färdigt?..?Då var velandet över
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst känns det väl skönt att ha googlat färdigt?..?Då var velandet över
Haha, jo. Men en viss tomhet ändå. Vad ska man nu ha för lektyr på kvällarna?Visst känns det väl skönt att ha googlat färdigt?..?
Haha, jo. Men en viss tomhet ändå. Vad ska man nu ha för lektyr på kvällarna?
Cykeln kom idag. Tyvärr alldeles för stor. Ställer mig lite frågande till deras storleksguide?
186 lång och en XL ska passa från 182.
Men den var verkligen gigantisk.
Aja, får byta till en L.
Visa bilaga 619060
Okej, det borde man titta på. Man vill ju kunna få ner hela droppern.Stolpen som den är på bilden är för hög, men gick inte och få ner den mer
Och fungerar inte det går det väl i värsta fall att byta till en med mindre slaglängdOkej, det borde man titta på. Man vill ju kunna få ner hela droppern.
Kanske borde kolla med leverantören?
Låter väl som att du borde höra av dig till Allebike? Låter ju som en 182cm lång person med normal kroppsbyggnad inte kommer att kunna sitta på cykeln med standard-grejer på? Utan att ha testat cykel så är ju måtten för L ganska så spot-on för mig som är 181 så XL borde ju åtminstone teoretiskt kunna funka för dig kan man tycka.Jag fick ner den en halv cm till då. Har mätt och det är en 170. Vad jag fått fram är den 478mm lång. Visa bilaga 619121
Så det blir vid kröken, så den går inte längre.
Hejsan. Jag har den i stM. 82 cm innerben och 178 lång och jag får stå på tå för att nå ner till marken. Så stor är den! Har en Canyon Neuron st m och den känns mindre. Men jag är jävliigt nöjd med Discovery.Ingen som har beställt den i medium? Hur upplever ni den storleksmässigt i så fall?
Jävlars, jag är 175, innerben 78 cm… Nu börjar jag tveka.Hejsan. Jag har den i stM. 82 cm innerben och 178 lång och jag får stå på tå för att nå ner till marken. Så stor är den! Har en Canyon Neuron st m och den känns mindre. Men jag är jävliigt nöjd med Discovery.
Nej, onödigt. ?Varför ska ni nå marken?
Oklart, jag utgick ifrån att det är sittandes på sadeln. Men, det ger eventuellt en indikation på storleken överlag, vilket får mig att tveka något.Men allvarligt talat, pratar vi från sadeln eller toppröret? Om från sadeln (vilket är ett mått som inte finns?) är det med maximal insertion på droppern? Det går liksom inte att välja storlek efter vilken random dropper tillverkaren slängt på
Men du har väl samma sadelhöjd oavsett ramstorlek?Oklart, jag utgick ifrån att det är sittandes på sadeln. Men, det ger eventuellt en indikation på storleken överlag, vilket får mig att tveka något.
Detta är ju stäld på vad jag ska ha från sadeln och till vevpartiet! Är ju inget mer man kan ändra på. Jag har nästan sadelstolpen i botten. ?Men allvarligt talat, pratar vi från sadeln eller toppröret? Om från sadeln (vilket är ett mått som inte finns?) är det med maximal insertion på droppern? Det går liksom inte att välja storlek efter vilken random dropper tillverkaren slängt på
jo, men med en dropper med längre slag och mindre stack så kommet den längre ner.Detta är ju stäld på vad jag ska ha från sadeln och till vevpartiet! Är ju inget mer man kan ändra på. Jag har nästan sadelstolpen i botten. ?
Jo, så är det. Även om sadelröret är olika högt. Jag försöker bara få en känsla för hur stor hojen är. Hade senast en Trek fuel, jämförde dem och Discoveryn är lägre. Oavsett, det spelar bara roll när man står still.Men du har väl samma sadelhöjd oavsett ramstorlek?
Är det unikt för MB31? Har en TopFuel och når inte heller ner helt till marken såvida jag inte har all tyngd på sadeln vilket ger den SAG jag valt att ha på dämparen. Är det fortfarande ett problem då så är det väl bara att sänka droppern någon cm i sadelröret?!?jag får stå på tå för att nå ner till marken
Du har nog rätt, det är ju det enda rimliga.Jag har tolkar det som att det är med droppern nere....annars är det ju helt meningslöst. Vem når ner med sadeln uppe?
Verkar som att springcykel är populärt här på happy?Att nå ner till marken sittande på sadeln har väl inget med storleken på cykeln att göra? Du ska nå ner till pedalerna och hur mycket längre det är ner till marken beror endast på vevlagrets höjd över marken samt vevarmarnas längd.
Jag har tolkar det som att det är med droppern nere....annars är det ju helt meningslöst. Vem når ner med sadeln uppe?
Jag når själv inte ner med droppern ner men jag är 176cm med STA på 458mm. Det saknas några cm. Rätt surt när man sitter och vilar efter att knuffat upp cykeln för en backe. Hade löst sig med sadel + dropper med mindre bygg.
Jag hittar inte enkelt nån FS som är lägre än MB31. Fuel EX är inte lägre och inte Neuron.
Riktigt lågt. Bra för mig men kan tänka mig att folk med långa ben gnäller.Ibis Ripley har 381 på Medium, tror det var samma på min Ripmo.
Ja, jag är 175ish, körde med en oneup 180mm dropper och hade redigt mycket uppstick då jag har ganska långa benRiktigt lågt. Bra för mig men kan tänka mig att folk med långa ben gnäller.
Vet inte om han bara är mellanhand för leverans eller om han har hemma, värt att kolla om man vill testa bäggeFinns det någon i Östergötland som har en MB31 i storlek L eller XL som man skulle kunna få kika på?
Jag slog till på en storlek L i veckan, finns att syna i Linköping om så önskas.Finns det någon i Östergötland som har en MB31 i storlek L eller XL som man skulle kunna få kika på?
Tack för tips! Det var en för mig ny butik.Vet inte om han bara är mellanhand för leverans eller om han har hemma, värt att kolla om man vill testa bägge
![]()
Uffes rullande cykelverkstad
Uffes rullande cykelverkstad. 836 gillar · 3 pratar om detta. Expertis inom dämpande gafflar och bakdämpare.www.facebook.com
Vilken Merida hade du innan?Jag fick hem min i storlek L och har hunnit med en provrunda. I första anblick upplever jag den inte särskilt stor, jag jämför med en Merida från 2018 storlek L. Jag är 184 och precis på gränsen mellan L och XL men den känns som att även XL hade funkat för mig.
Vilken Merida hade du innan?
Nu är det en hel del som fått hem sina discovery, vore trevligt om någon/några har möjlighet att skriva lite mer om hur cykeln upplevs nu när ni haft möjlighet att cykla lite mer för oss som har svårt att komma till beslut?
Om du cyklar mestadels XC så är nog Alphan ett mycket bättre alternativ, eller en modern XC cykel som Orbea Oiz 2023. Båda borde var bättre utför än din Top Fuel.Någon som provat denna och alphan?
Jag letar efter något lite mer kapabelt än min Top fuel 9.8 2020, dock cyklar jag 95% XC / drag med hund
MB31 HT funkar fint här också!Blir snart gbg-bo och funderar på om jag ska sälja min MB31 HT i samband med flytten och uppgradera mig sedan :)
Någon i göteborgsområdet som kör Discovery och kan berätta om hur väl den tämjer stigarna? Kommer bo i Kallebäck så nära till delsjön och lackarebäck. Blir 130 slag tillräckligt? Gillar både stök och flow!