Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Japp. 210x55 så behåller du 150 travel. Coil är inte overkill om du vill ha den känslan utför. Jag är mycket nöjd, men klättrar sämre.
Ska sitta en Float X 210x55 som standard (har ej fått cykeln ännu) Kan jag återanvända bussningarna om jag skaffar en dhx2? Tänkte i och med att det är samma tillverkare.

Nya Orbea OCCAM
Ska sitta en Float X 210x55 som standard (har ej fått cykeln ännu) Kan jag återanvända bussningarna om jag skaffar en dhx2? Tänkte i och med att det är samma tillverkare.
Borde vara en bussning/distans för att den ska bli 210x55. Bra pris med extra 40% rabatt.

Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Ni andra som haft era ett tag, hur tycker ni de håller i längden?

Jag fick min våren 2020 och var väl milt uttryckt cyklat rätt mycket på min och det börjar kännas som att den inte är helt pigg längre. Konstiga ljud som är svåra att hitta, lagersäten som inte år speciellt tighta och har behövt svarva en extra bricka till huvudpivoten för att det skavde. En del av detta kan säkert härledas till att jag cyklat med glapp någonstans någon tur men sånt händer ju faktiskt och märks inte alltid under pågående cykling.

Hur är det på modellerna som levereras nu, är det fortfarande lagersäten direkt i kolfibern? Känns som en rätt ömtålig lösning spontant.

Lacken däremot håller otroligt bra.

Nya Orbea OCCAM
Min 2020 har gått kring 600mil. Vid det här laget är alla lager utom styrlagren bytta en gång och jag har också en bricka i ena sidans lager vid bakaxeln p g a glapp… Övre styrlagret sitter inte speciellt tight i ramen och den matta färgen har jag skavt rejält på måååånga ställen, men annars är det mest sadeln (rätt ny…) som knakar…

Nya Orbea OCCAM
Prisläget är ju vad det är på Fox dämperiet. Så jag börjar fundera lite på Rockshox i stället som har bättre kurs. Passar Super Deluxe Coil Ultimate på en Occam 2022? Och vad säger folket om Super Deluxe Coil Ultimate och Lyrik Charger 3 RC2 Ultimate mot DHX2 och 36 Factory Grip2?

Nya Orbea OCCAM
Prisläget är ju vad det är på Fox dämperiet. Så jag börjar fundera lite på Rockshox i stället som har bättre kurs. Passar Super Deluxe Coil Ultimate på en Occam 2022? Och vad säger folket om Super Deluxe Coil Ultimate och Lyrik Charger 3 RC2 Ultimate mot DHX2 och 36 Factory Grip2?
Kolla efter en dvo jade den är grym och rätt billig. Fjäder finns på järvsö bikeparks hemsida om de inte är slut till riktigt bra pris.

Jag kör RS Zeb ultimate på min Spindrift och dvo coil på bakstöten och är mycket nöjd. Kör fox på stighojen. Köper du jade x så är den helt stum vid låsning.

Rean på dämpare på bikester är återkommande skulle jag säga. Jag köpte min bakstöt där och har sett samma priser flera ggr i vinter.

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Hur är Occam LT om man vill övergaffla till säg 160mm? Blir det bra eller skit? Går det att få ut mer slaglängd även bak eller är 210x55 med 150mm slag max?

Funderar på en sådan som komplement till min Alpha...

Nya Orbea OCCAM
...
Hur är det på modellerna som levereras nu, är det fortfarande lagersäten direkt i kolfibern? Känns som en rätt ömtålig lösning spontant.
...
Direkt i kolfibern!?
På min 22:a har jag bestämt för mig att det såg ut som metall i de säten jag bytte lager i i våras. Undre pivot och sadel-/kedje-stag vid bakaxeln.
...
Hur är det på modellerna som levereras nu, är det fortfarande lagersäten direkt i kolfibern? Känns som en rätt ömtålig lösning spontant....
Lagersäten direkt i kolfibern?

På min 22:a har jag bestämt mig för att det var metall i de lagersäten jag bytte i i våras (undre pivot och sadel/kedje-stag/kring bakaxeln).
Hade dock inga bilder från rätt håll från när jag höll på.

Nya Orbea OCCAM
Direkt i kolfibern!?
På min 22:a har jag bestämt för mig att det såg ut som metall i de säten jag bytte lager i i våras. Undre pivot och sadel-/kedje-stag vid bakaxeln.

Lagersäten direkt i kolfibern?

På min 22:a har jag bestämt mig för att det var metall i de lagersäten jag bytte i i våras (undre pivot och sadel/kedje-stag/kring bakaxeln).
Hade dock inga bilder från rätt håll från när jag höll på.
Rätt säker på att det inte är någon metall i mina.. och ena sidan vid kedjestaget är så lös att lagret nästan ramlar ur av sig självt. Varit så sedan första gången jag bytte. Sånt man kanske borde försökt reklamera i tid så här i efterhand.

Nya Orbea OCCAM
Rätt säker på att det inte är någon metall i mina.. och ena sidan vid kedjestaget är så lös att lagret nästan ramlar ur av sig självt. Varit så sedan första gången jag bytte. Sånt man kanske borde försökt reklamera i tid så här i efterhand.
Hmmm... glappa säten där har jag inte hört om innan.
Mina lager sitter snarare för hårt, så att nya lager trögar när man pressat in dem. Samma sak har flera andra rapporterat i FB-gruppen för Occam...att nya lager går trögt och pressar man ur dem igen går de lätt och fint. Problem att sätena är för tighta eller inte helt runda har jag läst...

Nya Orbea OCCAM
Letar efter knakande ljud i cykeln och tänkte gå igenom läckaget. Försökte skruva ur följande och drog den rund i stort sett bara genom att titta på den. Hur får jag ut den och finns det ersättning? Något som går på garanti? Cykeln är Occam h20 Lt modell 2022.

Bilagor

• 20230726_075859.jpg
    20230726_075859.jpg
    379.9 KB · Besök: 95
Nya Orbea OCCAM
Vilka bromsskivor sitter standard på H20 LT 2022? Går inte att utläsa någonstans. Har ej fått cykeln ännu, och tänkte flytta över ett annat hjulpar (DT Swiss XM1700) som jag antar är bättre än standard hjulen till den.

Nya Orbea OCCAM
Jag har precis monterat en super deluxe coil ultimate 210x55 på min occam 2021 XL, funkar kalas. Inte kört så mycket än men det lilla jag testat kändes bra.

Har även en 150mm Lyrik ultimate sen tidigare.

Nya Orbea OCCAM
Funderar nu att ev köra Öhlins RXF36 m.2, men ser att den har ca 9mm längre axle to crown än Fox 36. Vad innebär detta i praktiken? Har Orbea något max axle to crown mått på Occam?

Nya Orbea OCCAM
Funderar nu att ev köra Öhlins RXF36 m.2, men ser att den har ca 9mm längre axle to crown än Fox 36. Vad innebär detta i praktiken? Har Orbea något max axle to crown mått på Occam?

Om du kör med samma sag ger det 0,4 grad flackare vinklar och 3 mm högre vevlager.

Borde inte vara en problem till cyklen. Några procent mindre sag ger samma effekt.

Nya Orbea OCCAM
Om du kör med samma sag ger det 0,4 grad flackare vinklar och 3 mm högre vevlager.

Borde inte vara en problem till cyklen. Några procent mindre sag ger samma effekt.
Det går ju att övergaffla med 160 och den är ju 10mm längre än 150..och då blir väl den där Öhlins nästan som en Fox 160, men går inte trycka ihop lika mycket...och oftast är man ju långtgående ifrån bottnad, så det borde väl funka. Reach blir ju kortare om man höjer fronten, så det beror ju även på hur stor ram man har vilken marginal det finns...

Nya Orbea OCCAM
Det går ju att övergaffla med 160 och den är ju 10mm längre än 150..och då blir väl den där Öhlins nästan som en Fox 160, men går inte trycka ihop lika mycket...och oftast är man ju långtgående ifrån bottnad, så det borde väl funka. Reach blir ju kortare om man höjer fronten, så det beror ju även på hur stor ram man har vilken marginal det finns...

Reach blir bara 4 mm kortare. Och man kan sänka stammen för att kompensera för extra stack då blir reach nästan oförändrat.

Nya Orbea OCCAM
Attans. Läste att det skulle va bättre. Är det mer som går sönder på Orbeas än konkurrenterna ?
Just dämparskruven är ju enkelt att byta till stål.
Occam har ju ett par suboptimala konstruktionslösningar, men om den är markant sämre än andra hojar vet jag inte.
Har inte hängt tillräckligt trådar för andra märken och modeller.
...men den är i alla fall riktigt kul att cykla på...och förhållandevis mycket pang för pengarna tycker jag nog ändå...

Nya Orbea OCCAM
Letar efter knakande ljud i cykeln och tänkte gå igenom läckaget. Försökte skruva ur följande och drog den rund i stort sett bara genom att titta på den. Hur får jag ut den och finns det ersättning? Något som går på garanti? Cykeln är Occam h20 Lt modell 2022.
Försökte du lossa preload-skruven innan du lossade klämskruven till länkaget?
Förvisso fegt att läsa manualen, men ibland går det snabbare, för man slipper vänta på reservdelar...
Kolla sid 12 i blue-paper. Där ser du konstruktion för 2022 länkaget.
Röd pil preload som lossas och spänns med klämskruven lös.
Grön pil klämskruven

1690405100437.png

Nya Orbea OCCAM
Jag har bekymmer med länkaget på min Occam ALU 2021. Under en dag i bikepark måste jag lossa klämskruven och spänna åt med preload toolet 1-3gånger för att slippa glapp och sabbade lager. Bytt lager, använder Loctite på klämskruven. Drar åt klämskruven for hårt. Nån som sitter på lösningen?

Nya Orbea OCCAM
Jag har bekymmer med länkaget på min Occam ALU 2021. Under en dag i bikepark måste jag lossa klämskruven och spänna åt med preload toolet 1-3gånger för att slippa glapp och sabbade lager. Bytt lager, använder Loctite på klämskruven. Drar åt klämskruven for hårt. Nån som sitter på lösningen?
Pratar vi om dämpar-länken?
Har du loctite i splinesen på axeln också? Ska vara grön om jag inte minns fel men jag har fuskat med blå.
Om konstruktionen liknar kolfiberversionen dvs.

Nya Orbea OCCAM
Loctite 638 har jag för mig att de ska va.
Stämmer! Loctite 638 är cylindrisk fastsättning, och fungerar mer som ett lim än ”vanlig” Loctite gänglåsning. Text från produktbladet:
Cylindrisk fastsättning med maximal hållfasthet mot dynamiska, axiella och radiella belastningar. Idealisk för axlar, växlar, block och liknande cylindriska delar. Produkten härdar utan kontakt med luft mellan tätt inpassade metallytor och den förhindrar uppglappning och läckage på grund av stötar och vibrationer. Den fungerar både på aktiva metaller och passiva ytor, och den har mycket goda härdningsegenskaper.
Diametralt spel: Upp till 0,25 mm.
IMG_5894.jpeg

Nya Orbea OCCAM
Stämmer! Loctite 638 är cylindrisk fastsättning, och fungerar mer som ett lim än ”vanlig” Loctite gänglåsning. Text från produktbladet:
Cylindrisk fastsättning med maximal hållfasthet mot dynamiska, axiella och radiella belastningar. Idealisk för axlar, växlar, block och liknande cylindriska delar. Produkten härdar utan kontakt med luft mellan tätt inpassade metallytor och den förhindrar uppglappning och läckage på grund av stötar och vibrationer. Den fungerar både på aktiva metaller och passiva ytor, och den har mycket goda härdningsegenskaper.
Visa bilaga 643153
PERFEKT!

Nya Orbea OCCAM
Äntligen fått hem cykeln från Cykloteket, vart en Occam H20. Den har precis allt jag saknade med Trek Top Fuel, mycket nöjd!.

Håller på att flytta AXS drivlinan från Treken, och funderar på om det finns några vettiga rampluggar till Orbean för att täcka över hålen som blir i ramen efter den vajerstyrda bakväxeln?

Nya Orbea OCCAM
Halloj!

Inlägget avser däckval och däckbredd. Kunde inte heller fatta mig speciellt kort. Sorry.

Har efter en krasch bytt till ett framhjul med 35mm innerbredd, och har samtidigt bytt ut gamla framdäcket high roller 2 (som jag inte alls kom överens med) till dhr 2. HR 2 var i 2,5-tums bredd och jag köpte dhr 2 i 2,4-bredd, främst för att 2,6 lät för kralligt för min typ av cykling.

Jag har några funderingar nu efter att jag har bytt (har ej hunnit provcykla än). Rent visuellt så ser ju 2,4 mindre ut, vilket kopplar till frågan om 2,4 är för smalt för en fälg med 35mm ib? Blir profilen på däcket ofördelaktigt? Jag hade gärna fortsatt med 2,5-bredd pga fälgens ib, men dhr 2 finns ej i den bredden. Nu sitter ju däcket redan på så det blir svårt att returnera, men jag skulle kunna flytta det baktill om 2,4 avråds till 35mm ib.

Vad kör ni med för kombo däck + hjul?

(Anledningen till att jag valt dhr 2 framför exempelvis dhf (som finns i 2,5) är att jag inte gillar den breda fåran mellan mitten- och hörnknobbarna på HR 2, vilket också finns på dhf)

Tldr: funkar dhr 2 i 2,4 till ett hjul med 35mm ib?

Nya Orbea OCCAM
Halloj!

Inlägget avser däckval och däckbredd. Kunde inte heller fatta mig speciellt kort. Sorry.

Har efter en krasch bytt till ett framhjul med 35mm innerbredd, och har samtidigt bytt ut gamla framdäcket high roller 2 (som jag inte alls kom överens med) till dhr 2. HR 2 var i 2,5-tums bredd och jag köpte dhr 2 i 2,4-bredd, främst för att 2,6 lät för kralligt för min typ av cykling.

Jag har några funderingar nu efter att jag har bytt (har ej hunnit provcykla än). Rent visuellt så ser ju 2,4 mindre ut, vilket kopplar till frågan om 2,4 är för smalt för en fälg med 35mm ib? Blir profilen på däcket ofördelaktigt? Jag hade gärna fortsatt med 2,5-bredd pga fälgens ib, men dhr 2 finns ej i den bredden. Nu sitter ju däcket redan på så det blir svårt att returnera, men jag skulle kunna flytta det baktill om 2,4 avråds till 35mm ib.

Vad kör ni med för kombo däck + hjul?

(Anledningen till att jag valt dhr 2 framför exempelvis dhf (som finns i 2,5) är att jag inte gillar den breda fåran mellan mitten- och hörnknobbarna på HR 2, vilket också finns på dhf)

Tldr: funkar dhr 2 i 2,4 till ett hjul med 35mm ib?

Alla DHR II 2,40x29 är WT så inga problem alls ??

Screenshot_20230813_184812_Chrome.jpg

Nya Orbea OCCAM
Alla DHR II 2,40x29 är WT så inga problem alls ??

Visa bilaga 645889
Ja men juste! Tänkte på det när jag beställde men hade glömt det helt, skyller på min utmattningshjärna..!

Det avseende profilen på däcket då? Antar då att Maxxis har designat däcket med detta i åtanke och att det inte är ett problem?

Ska bli kul att testa ny kombo med dhr 2 och dissector bak. Tror det kommer att bli toppen till occam, kanske slänger på rekon bak ibland om det är propagandaförhållanden!

Nya Orbea OCCAM
Vill byta ut mina vevarmar mot kortare så jag slipper en del islag. Just nu har 175mm långa och funderar på att byta till 160. Vad skall man tänka på? Vad behövs mer bytas och vad passar på en Occam h20 Lt?

Nya Orbea OCCAM
Vill byta ut mina vevarmar mot kortare så jag slipper en del islag. Just nu har 175mm långa och funderar på att byta till 160. Vad skall man tänka på? Vad behövs mer bytas och vad passar på en Occam h20 Lt?

Du kommer att sitta 15 mm högre. Då behöver du troligtvis också höja styret lite. Om du har tur kan du flytta distanser från ovanpå till under styrstammen.

Antar att cykeln har Boost. Då behöver du ett Boost vevparti. Och ett ny vevlager om du inte köper en vevparti med samma vevlagerstandard. Om du har Shimano 12-delat behöver du en klinga som är kompatibel med Shimano 12-delat.

Nya Orbea OCCAM
Menar du 170 mm, eller tänker du verkligen byta till 160 mm? Utbudet av 160-vevar är väl inte enormt. Enklast är förstås att hålla sig till exakt likadant vevparti som sitter på cykeln, men bara i en annan längd. Då behöver du knappt tänka på nåt.

Tillbaka
Topp