Visa din uppgradering

Visa din uppgradering
Första gången med frambroms på en DJ.
Har fastnat för jibbing men även att köra mer trial. Med en DJ. För att fortsätta kunna göra barspins, med en frambroms har Reverse en top-cap som är ihålig.
Funkar hur bra som helst.
Ska göra samma sak med min Enduro.
En för mig riktigt rolig uppgradering, som i princip inte kostar mer än några hundralappar.
Jag körde några år med bara frambroms, rätt smidigt faktiskt. Framförallt kan man fuska och bromsa när man gör footjam whips ?

Visa din uppgradering
Precis min tanke, började med BMX 1992, gick sedan över till DJ. Ser det inte som fusk utan som evolution. Hur många börjar inte köra med en FS direkt idag. Inlärningskurvan för stökigare leder, med en FS, skulle jag säga sker betydligt snabbare än med en odämpad helstel Miyata som var min första mtb. Saker och ting förändras. När folk började använda gyro på DJ-hojar sågs det också som ”fusk”. Eller när stötdämpare kom som inte gick av efter ett halvår.

Visa din uppgradering
När man har delar liggande och en mancold. Billigaste yarin ,chargern och dekaler jag kunde hitta blev en ful-lyrik…
IMG_1336.jpeg
IMG_1337.jpeg

Visa din uppgradering
Första gången med frambroms på en DJ.
Har fastnat för jibbing men även att köra mer trial. Med en DJ. För att fortsätta kunna göra barspins, med en frambroms har Reverse en top-cap som är ihålig.
Funkar hur bra som helst.
Ska göra samma sak med min Enduro.
En för mig riktigt rolig uppgradering, som i princip inte kostar mer än några hundralappar.
1699251356351.png

Hur löser du detta?

Visa din uppgradering
Använder ett kabelhölje med ”rätt längd” och några buntband.
Om bromshöljet ligger så pass nära däcket, antar jag att du kapat för mycket.
Jag har inte gjort något alls, det var din egen bild jag länkade. Bara lite inzoomad.
När gaffeln komprimerar, viker sig inte slangen ner mot däcket menar du?

Visa din uppgradering
Jag har inte gjort något alls, det var din egen bild jag länkade. Bara lite inzoomad.
När gaffeln komprimerar, viker sig inte slangen ner mot däcket menar du?
Nu är jag med, i den första bilden var inte höljet fastsatt, som nu. Ej heller i bromsoket. Har släppt ur all luft i gaffeln, och höljet går inte emot däcket.

Med andra ord inget att oroa sig för, jag antar att det var anledningen till frågan. Inte att påpeka bara för påpekandets skull.

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Nu är jag med, i den första bilden var inte höljet fastsatt, som nu. Ej heller i bromsoket. Har släppt ur all luft i gaffeln, och höljet går inte emot däcket.

Med andra ord inget att oroa sig för, jag antar att det var anledningen till frågan. Inte att påpeka bara för påpekandets skull.
Nej det var en uppriktig fråga. I mina ögpn såg det ut som en dålig idé :) Men uppenbarligen funkar det

Visa din uppgradering
Nej det var en uppriktig fråga. I mina ögpn såg det ut som en dålig idé :) Men uppenbarligen funkar det
Det fungerar utmärkt :)
Åtminstone på min DJ-hoj, som har en stenhårt pumpad Marzocchi Bomber DJ-gaffel med 100mm slaglängd.

Att göra samma ”ingrepp” på min Enduro, med betydligt mer slaglängd och hydrauliska bromsar, blir intressant att testa.

Visa din uppgradering
"kapa och sätta på ny oliv" Pratar vi om styret i pungen nu? :o
Nu svarar jag på en annan medlems inlägg.
Yes, styret behöver ha tillräckligt med clearance, så att det inte slår i sadeln, men ännu viktigare, att det inte slår i pungen om man nu har en sådan. Alla cyklister är ju inte biologiskt födda med 46 XY kromosomer och har en pung ?.

Visa din uppgradering
Nu svarar jag på en annan medlems inlägg.
Yes, styret behöver ha tillräckligt med clearance, så att det inte slår i sadeln, men ännu viktigare, att det inte slår i pungen om man nu har en sådan. Alla cyklister är ju inte biologiskt födda med 46 XY kromosomer och har en pung ?.
Ganska ovanligt att ha 46 xy kromosomer. Det vanligaste är att ha 22 kromosompar och sen det sista består av antingen xx eller xy kromosomer ?

Visa din uppgradering
Ganska ovanligt att ha 46 xy kromosomer. Det vanligaste är att ha 22 kromosompar och sen det sista består av antingen xx eller xy kromosomer ?
Hehe absolut, hade kunnat skriva att människans korrekta karyotyp består av 22 par autosomala kromosomer som bestämmer vilka egenskaper som ärvs och 1 par könkromosomer, allosomer. Men tyckte det var lite torrt i det här forumet ?.
Nu skrev jag det ändå, har därmed outat mig själv som torr och som besserwisser ?.
Får genast bege mig ner till minirampen runt hörnet och öva in något nytt trick för att kompensera detta ?.

Visa din uppgradering
Min gamla Canyon Ultimate CF SL 9.0 Di2 racer från 2016 behövde nya klingor då jag slitit ut mina Rotor Q-klingor 50/34. Denna gång blev det runda Praxis Works Buzz 52/36 på mina Power2Max Type S vevar. Nu ska bara några kassetter göras rent på två hjuluppsättningar. Sedan blir det nya kedjor som ska rengöras och sedan vaxas in, men det väntar jag med, för premiären lär inte bli förrän tidigast i april...
20240207b-001.jpg
20240207b-002.jpg
20240207b-003.jpg

Tillbaka
Topp