[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Fler spontana frågor. Har någon testat köp-besiktning hos någon av besiktningsbolagen? För mig som är okunnig känns det som en grym deal att en yrkesman besiktigar en begagnad bil innan jag köper den.

Naturligtvis förutsatt att säljaren erbjuder den tjänsten/kan tänka sig erbjuda den tjänsten.

Har inte testat, men det var ganska dyrt. Hade jag skullat sälja en bil och någon efterfrågat detta hade jag sagt att köparen får betala. Du ger mig 729 kr i handpenning, jag besiktigar bilen. Är den ok köper du den annars får du hoppa av affären om du vill.
Jag tänker så här: antingen är bilen relativt ny eller så är den besiktigad de senaste 14 månaderna. Inte värt att göra extra. Elektronikkoll kan du låna OBD-läsare av någon kunnig kompis eller köpa för någon tusenlapp och ha nytta av sedan. Kan du inte kolla däcktryck och mönsterdjup själv skall du inte äga en bil ändå.

Senast ändrad:
Man får väl värdera utifrån intresse också. På detta forumet pratas det ofte om cyklar som börjaar närma sig sexsiffriga belopp utan att folk lyfter på ögonbrynen. Frågar man valfri person på stan är nog en bil som närmar sig miljonen vansinne, men en cykel som närmar sig 100k ännu vansinnigare.
Det finns en inte försumbar mellanklass som kan prioritera så man har råd till en P3/Q8. Eller en cykel för 100k. Eller en cool båt. Eller en sommarresa och en vinterresa för familjen. Upp till var och en hur man prioriterar och vad man väljer bort.
Den som prioriterar kan driva en P3 på en högst normal lön.
Märkligt jämförelse. 100 lax är exakt lika mycket i förhållande till ens egendom oavsett om du lägger det på en bil eller en cykel. Att man har råd med en hoj för 100k borde inte betyda att du har råd med en bil för tio gånger så mycket. Vad fasen skulle logiken bakom det vara?

Hjälp!!

Behöver en bil att pendla till jobbet med (2 mil enkel). Budget 45-60.000:-
Sneglar på Toyota Auris eller Subaru Impreza mellan 2008-2011, vad har ni att säga om dessa eller har ni några tips som kan bli en god vägledning till något annat?
Eftersom jag har mycket liten erfarenhet får du ta detta med en hink salt, men:

Ville ha nåt liknande och forskade länge och väl i recensionsdjungeln. Kom fram till att jag ville ha en Suzuki Swift, helst sportversionen. När det väl kom till kritan var standard såpass mkt billigare att det blev en sån istället. 45 papp för en 2011 med 16000 mil på mätaren och 94-hästarsmotorn, och inga uppenbara fel utom lite kosmetiskt.
Av allt att döma är dessa bilar mycket tillförlitliga. Jag kör mycket i "förortstrafik" med mängder av start och stopp, och snittar ändå 0,5 liter milen. Den är väldigt rolig att köra men trivs bäst under 80-90 blås. Motorn är trött under 2500 varv men sen piggnar den till betänkligt. Tror det de variabla ventiltiderna, vilket antagligen också är det som gör att den trots åldern går att köra väldigt snålt.
Nåt jag håller på att bli vansinnig på är att instrumenteringen skramlar och knakar rätt rejält när det är knöligt vinterföre. Men det är å andra sidan enda direkta nackdelen som jag hittar, sett till priset.

Edit: Jo, en till stor nackdel: Fullständigt uselt ljus. Körde lite oupplyst motorväg igår med såpass mkt trafik att jag inte kunde ha helljus, och det var sjukt läskigt. Såg fan ingenting. ?

Har inte testat, men det var ganska dyrt. Hade jag skullat sälja en bil och någon efterfrågat detta hade jag sagt att köparen får betala. Du ger mig 729 kr i handpenning, jag besiktigar bilen. Är den ok köper du den annars får du hoppa av affären om du vill.
Jag tänker så här: antingen är bilen relativt ny eller så är den besiktigad de senaste 14 månaderna. Inte värt att göra extra. Elektronikkoll kan du låna OBD-läsare av någon kunnig kompis eller köpa för någon tusenlapp och ha nytta av sedan. Kan du inte kolla däcktryck och mönsterdjup själv skall du inte äga en bil ändå.
Fast 700kr för mig som köpare är ju inget om jag köper en bil för 50 eller mer. Bensinen + lunch på mc Donalds på vägen dit när man åker och kollar på bilen är ju nästan lika mycket i vissa fall :) Självklart betalar jag som köpare.

Vet inte hur det funkar. Om bilen inte fått en tvåa är det ju svårt att veta vad de sagt till ägaren om begynnande rost i balkar etc. Jag kan kolla mönsterdjup men inte mycket mer än så och hade helhjärtat gärna sluppit äga en bil men livet kräver snart det.

Tjena!

Nu är ju det här väldigt arbetsrelaterat för mig och jag är absolut inte opartisk i frågan.
Men om man inte har full koll på bilar är ett begagnattest riktigt vettigt.

Man får gå med och titta och får då reda på klart mer än vad föregående besiktningsprotokoll säger. Begynnande rost, dåliga bussningar, småskador på tätningar, halvtaskig hjulinställning, missljud med mera.. En hel del av oss är riktiga nördar och kan berätta en del om modellen i sig, om det är hållbara motorer med mera, vad man ska se upp med osv.

Märkligt jämförelse. 100 lax är exakt lika mycket i förhållande till ens egendom oavsett om du lägger det på en bil eller en cykel. Att man har råd med en hoj för 100k borde inte betyda att du har råd med en bil för tio gånger så mycket. Vad fasen skulle logiken bakom det vara?
Vad var fel i mitt inlägg?
Visst 100k är 100k men ändå finns det fler bilar för över miljonen i mitt hemmakvarter än det finns cyklar över 100k. Tom på cykelklubbens parkering står det fler miljonbilar än 100k-cyklar. Att jag valde de summorna var väl för att få någon form av "lyxjämvikt". Att jämföra en bil för 100k med en cykel för 100k hade väl varit ännu konstigare? Det var lite det som var poängen...
Jag tror helt enkelt fler är beredda att köpa en bil för en miljon än en cykel för 100k. Men att detta forum kanske inte är helt representativt för medelsvensken. Inlägget var bara ett inspel för att påpeka att allmänheten nog tycker många här gör dummare inköp än om de lagt 1msek på en bil. Och att det inte finns något rätt eller fel i vad som är dumt så länge man inte offrar sin egen eller familjens trygghet.

Auris är väl ett bra men tråkigt val. Finns någraKia Ceed inom spannet, känns mycket trevligare men jag har inte koll på kvaliteten på de årsmodellerna. Tror dock de är helt ok.
Sen går det att få en Fiesta eller kanske Focus, som jag tycker är ett roligare val. Ford har inte bästa ryktet men min erfarenhet är att det är oförtjänt, har haft mer än dubbelt så många fel på min nya Volvo som på mina tre Fordar, vara två köpta begagnade. Sammanlagt alltså.
Fast var hör "roligt" hemma i ekvationen billig pendlarbil, typ Auris? Hur kul är det med ständiga problem som ska åtgärdas eller paneler som sitter och skramlar eller vad det nu kan vara?

Nej, roligt i sammanhanget "bruksbil" bör vara likställt med driftsäkert så man kan lägga tid och pengar på sånt som faktiskt är roligt på riktigt.

Fast var hör "roligt" hemma i ekvationen billig pendlarbil, typ Auris? Hur kul är det med ständiga problem som ska åtgärdas eller paneler som sitter och skramlar eller vad det nu kan vara?

Nej, roligt i sammanhanget "bruksbil" bör vara likställt med driftsäkert så man kan lägga tid och pengar på sånt som faktiskt är roligt på riktigt.
Det är väl ett val men har att göra. Är man bara ute efter transport får roligt väldigt liten påverkan på valet. Men varför välja en tråkig bil om man kan få en roligare bil utan att offra annat?
I åldern och prisklassen vi pratar om här är det väldigt viktigt hur exemplaret är skött. Kanske tom viktigare än vilken bilmodell man väljer...

En bil och en cykel fyller två olika funktioner, så det är ju helt självklart att många är beredda att lägga betydligt mer på en bil än på en cykel. Cykeln är ju antingen ett nöjesredskap eller ett fordon som löser transport av en person kortare sträckor, medan bilen utöver det även kan transportera många personer, lastar mycket mer, och framförallt över mycket längre sträckor.

Det är väl ett val men har att göra. Är man bara ute efter transport får roligt väldigt liten påverkan på valet. Men varför välja en tråkig bil om man kan få en roligare bil utan att offra annat?
I åldern och prisklassen vi pratar om här är det väldigt viktigt hur exemplaret är skött. Kanske tom viktigare än vilken bilmodell man väljer...
Absolut. Och jag har väl en viss färgad inställning efter att ha kört felfria Toyotas i många år och hört kompisar med Ford berätta sina inte lika trevliga upplevelser.

Men jag skulle iaf aldrig välja en gammal ford framför en gammal Toyota, även om Forden är roligare att köra.

Absolut. Och jag har väl en viss färgad inställning efter att ha kört felfria Toyotas i många år och hört kompisar med Ford berätta sina inte lika trevliga upplevelser.

Men jag skulle iaf aldrig välja en gammal ford framför en gammal Toyota, även om Forden är roligare att köra.
Jag tror också att Toyota är det säkrare valet. Ville bara lyfta något alternativ som jag tycker är underskattat baserat på min erfarenhet, men den är inte statistiskt säkerställd.
Vad gäller Toyota verkar de gå som klockor, men servicen åtminstone på nya är i absoluta toppskiktet. Prismässigt då, inte kvalitetsmässigt. De fyller ju inte på med den sorts olja som de själva kräver enligt Vi Bilägares erfarenhet. Ta med servicepriser i ekvationen. (Mina Fordar har också varit onödigt dyra att serva kan jag påpeka).

röstar också på toyota för nämnda ändamålet. den gummiaktiga tröga styrningen på landsväg, och mjuk fjädring som samtidigt förmedlar varje smågupp rakt upp i rumpan får man stå ut med. och på vissa modeller buller. men inte alla.

en komfortabel och helt oväntat tyst bil i sammanhanget är nissan pulsar.

tråkigt yttre men goda utrymmen.

sa jag att den är tyst?

Tjena!

Kolla på försäljningen av liknande bil.
Audi Q8 E-Tron börjar på 860', fort uppe över miljonen med lite utrustning. Speiclet om man väljer 55:an som börjar på 960'
Såldes nästan 2000 st under 2023.

Drygt 280 stycken till företag, drygt 260 till privatpersoner och drygt 1400 på leasing.

Så det finns definitivt en marknad för bilar i den prisklassen. Men som flera skriver, der flesta går via leasing/företaget. För av de 1400 som sålts via leasing är till största delen företagare som leasar, inte privatpersoner.

Just den modellen såldes väl med väldigt fördelaktigt leasing-erbjudande under en period vilket kanske förklarar siffrorna?

Edit: eller var det nån annan etron-modell?

Senast ändrad:
Just den modellen såldes väl med väldigt fördelaktigt leasing-erbjudande under en period vilket kanske förklarar siffrorna?
Intressant tanke, jag blir nämligen mest förvånad över att så många går på annat än leasing. Men den är kanske lite utanför många företags tillåtna gränser, så storföretag som jag tror kör uteslutande leasing köper inte så många, de går mer till småföretags-vd:ar?
140 k extrautrustning tar den över miljonen, en Audi med extrautrustning för 140k är sjukt nog inte särskilt välutrustad

Har du möjlighet att ladda hemma eller (kanske rent av gratis) på jobbet?
Då borde du kunna få beg enklare elbil för de pengarna.
Den kanske inte klarar av så många mil utan laddning och inte heller ngn särskilt snabb laddning,
men ToR jobbet borde en enklare beg elbil klara och milen borde bli billiga, särskilt om du kan ladda på jobbet (gratis?)
Där jag bodde förut hade jag en granne som hade samma förutsättningar, 20km enkel, men han hade även möjlighet att ladda gratis på jobbet och hade flera arbetskamrater som redan el-pendlade.

Det går åtminstone att hitta elbilar på Blocket <60kSEK

Har du möjlighet att ladda hemma eller (kanske rent av gratis) på jobbet?
Då borde du kunna få beg enklare elbil för de pengarna.
Den kanske inte klarar av så många mil utan laddning och inte heller ngn särskilt snabb laddning,
men ToR jobbet borde en enklare beg elbil klara och milen borde bli billiga, särskilt om du kan ladda på jobbet (gratis?)
Där jag bodde förut hade jag en granne som hade samma förutsättningar, 20km enkel, men han hade även möjlighet att ladda gratis på jobbet och hade flera arbetskamrater som redan el-pendlade.

Det går åtminstone att hitta elbilar på Blocket <60kSEK
Fast vad skall man göra efter 11 månader? ;)

Vad var fel i mitt inlägg?
Visst 100k är 100k men ändå finns det fler bilar för över miljonen i mitt hemmakvarter än det finns cyklar över 100k. Tom på cykelklubbens parkering står det fler miljonbilar än 100k-cyklar. Att jag valde de summorna var väl för att få någon form av "lyxjämvikt". Att jämföra en bil för 100k med en cykel för 100k hade väl varit ännu konstigare? Det var lite det som var poängen...
Jag tror helt enkelt fler är beredda att köpa en bil för en miljon än en cykel för 100k. Men att detta forum kanske inte är helt representativt för medelsvensken. Inlägget var bara ett inspel för att påpeka att allmänheten nog tycker många här gör dummare inköp än om de lagt 1msek på en bil. Och att det inte finns något rätt eller fel i vad som är dumt så länge man inte offrar sin egen eller familjens trygghet.
Jag kanske missförstod dig, men du skrev ju om prioriteringar av cykel och bil som om de vore likvärdiga trots helt olika kostnad på nåt sätt. För mig är det inte ett dugg konstigt att jämföra en bil för 100k med en cykel för 100k. Det är ju exakt samma pengar. Förstår inte varför det ena skulle vara "vettigare" än det andra. Det beror helt på hur mycket pengar man har. Du tar dig från A till B med en bil för 10k liksom.

Om du kollar noga så finns det riktiga
Jag kanske missförstod dig, men du skrev ju om prioriteringar av cykel och bil som om de vore likvärdiga trots helt olika kostnad på nåt sätt. För mig är det inte ett dugg konstigt att jämföra en bil för 100k med en cykel för 100k. Det är ju exakt samma pengar. Förstår inte varför det ena skulle vara "vettigare" än det andra. Det beror helt på hur mycket pengar man har. Du tar dig från A till B med en bil för 10k liksom.
önskar verkligen man tog sig från a till b för tio tusen! Vad jag förstår är det snarare a-c-v. A, startpunkt, c,bärgare och v verkstad. smärtgränsen verkar gå mellan 50-100 tkr om man ska våga använda bilen och inte betala hög månadskostnad hos bilverkstäder.

Har jag fel vore det helt underbart! Tar tacksamt emot tips i så fall (med krok) :)

önskar verkligen man tog sig från a till b för tio tusen! Vad jag förstår är det snarare a-c-v. A, startpunkt, c,bärgare och v verkstad. smärtgränsen verkar gå mellan 50-100 tkr om man ska våga använda bilen och inte betala hög månadskostnad hos bilverkstäder.

Har jag fel vore det helt underbart! Tar tacksamt emot tips i så fall (med krok) :)
För 10 k får du en lott. Kan funka länge. Eller så blir det skrot på första turen.

Helt rätt, i mitt fall så ska bilen inte vara rolig, vi ska slå till på en familjebil för betydligt mycket mera pengar under våren men jag har nytt jobb och behöver kunna pendla.
Mitt önskemål är något billigt som krånglar så lite som det rimligt kan göra. :)

Tjena!

Kolla på försäljningen av liknande bil.
Audi Q8 E-Tron börjar på 860', fort uppe över miljonen med lite utrustning. Speiclet om man väljer 55:an som börjar på 960'
Såldes nästan 2000 st under 2023.

Drygt 280 stycken till företag, drygt 260 till privatpersoner och drygt 1400 på leasing.

Så det finns definitivt en marknad för bilar i den prisklassen. Men som flera skriver, der flesta går via leasing/företaget. För av de 1400 som sålts via leasing är till största delen företagare som leasar, inte privatpersoner.
Marknaden för miljonbilar är nog väldigt liten nu när räntan inte är noll längre. Och utbudet väldigt stort. Tesla gjorde ju samma misstag när dom släppte sin knasiga truck. Hade dom hållt sig till sin ursprungliga plan och gått downmarket med en billig model 2 hade dom verkigen ägt elbilsmarknaden nu. Kineserna hade haft svårt att komma in med sina kommande modeller pga Teslas starka varumärke. Nu är ju den planhalvan fortfarande tom.

Helt rätt, i mitt fall så ska bilen inte vara rolig, vi ska slå till på en familjebil för betydligt mycket mera pengar under våren men jag har nytt jobb och behöver kunna pendla.
Mitt önskemål är något billigt som krånglar så lite som det rimligt kan göra. :)
Det är alltså ett krav att bilen inte skall vara rolig :-)?
Faktum är att jag en gång sålde just min gamla Ford Fiesta till ett företag. De hade lärt sig att de gick billigt och felfritt och hade som krav att bilen INTE skulle vara för rolig. Deras anställda var nämligen 18-åringar med nya körkort...

Marknaden för miljonbilar är nog väldigt liten nu när räntan inte är noll längre. Och utbudet väldigt stort. Tesla gjorde ju samma misstag när dom släppte sin knasiga truck. Hade dom hållt sig till sin ursprungliga plan och gått downmarket med en billig model 2 hade dom verkigen ägt elbilsmarknaden nu. Kineserna hade haft svårt att komma in med sina kommande modeller pga Teslas starka varumärke. Nu är ju den planhalvan fortfarande tom.

Tjena!

Tittar man Q8 E-Tron så minskar ju inte direkt försäljningen i takt med att ränta stigit.

M2 är ju på väg, men jag förstår att dom satsar på en gigantisk Pickup, USA är deras primära marknad och där köper man pickuper.

Jaja, det är klart att en bil för 10k inte är vettigt om man vill att den ska funka och gå utan bekymmer.
Men 50-100k som du nämner är ju mer rimligt och fortfarande sjukt mycket billigare än en ny bil. För att inte tala om jämfört med en del av de lyxbilar som nämns i tråden. Är väl ingen som "behöver" nåt fräsigare än så egentligen?

Edit: Därmed sagt kommer jag själv troligen uppgradera till nåt i ca 150k-klassen nästa år. Fast egentligen borde jag betala av det sista på mina lån först. :rolleyes:

Jaja, det är klart att en bil för 10k inte är vettigt om man vill att den ska funka och gå utan bekymmer.
Men 50-100k som du nämner är ju mer rimligt och fortfarande sjukt mycket billigare än en ny bil. För att inte tala om jämfört med en del av de lyxbilar som nämns i tråden. Är väl ingen som "behöver" nåt fräsigare än så egentligen?

Edit: Därmed sagt kommer jag själv troligen uppgradera till nåt i ca 150k-klassen nästa år. Fast egentligen borde jag betala av det sista på mina lån först. :rolleyes:
Jo jag vill nog påstå att det inte finns någon bil för 100k som uppfyller mina behov, åtminstone inte om man i behov inkluderar krav på säkerhet, driftsäkerhet mm.
Men visst har du en poäng, jag hade utan problem kunnat hitta en bil för mindre än halva pengen mot den jag beställde som hade uppfyllt mina egentliga behov.

Edit: Jo, en till stor nackdel: Fullständigt uselt ljus. Körde lite oupplyst motorväg igår med såpass mkt trafik att jag inte kunde ha helljus, och det var sjukt läskigt. Såg fan ingenting. ?

Torka av strålkastarna med vått papper, vintervägarna gör dem skitiga på nolltid. Speciellt om bilen inte har strålkastarspolare. Något som numera är rätt ovanligt men på lite äldre bilar brukar det ofta finnas.

Det är för övrigt stor skillnad på att KÖPA en billig bil och att ÄGA en bil som sjunkit i värde men som man har koll på historiken för. Jag har kört land och rike runt i en Saab för 10 000 kr*, körde 15000 nästan helt problemfria mil med den på tre år innan den började strula.

1998 års penningvärde, verkar motsvara ca 16000 kr idag.

Har ni märkt att vissa bilmärke håller värde på andrahandsmarknaden? Typ Volvo. 2017 köpte jag en beggad V70 T4 för 160k. Liknande bilar kostar 120k nu. Kompisen sålde 2010 3liters BMW3 för mer pengar än han köpte den 5 år sen (han lämnade 1.5 miljon hos BMW service men ändå…)

Det är ju lite lotteri så klart. Min V70 med krok köpte jag 2016 för 35, 28 000 mil på mätaren då. Den går lika bra nu 15 000 mil senare. Fyllde 20 förra året. Inte behövt göra några blodiga reparationer heller. Nån led,, stötdämpare, kamrem, två bromsok, skivor osv. Rätt billigt med delar om man fixar själv. Men visst börjar det kännas lite allmänt i chassit att den gått 40+.

Jag är inte på nåt sätt i en ekonomiskt utsatt sits utan det handlar helt enkelt om att det inte är något jag vill prioritera. Får väl se vad som känns rimligt när den här inte vill vara med längre. Eller om AC:n lägger av, blir ju direkt dyrare än bilen att laga nåt där.

Har ni märkt att vissa bilmärke håller värde på andrahandsmarknaden? Typ Volvo. 2017 köpte jag en beggad V70 T4 för 160k. Liknande bilar kostar 120k nu. Kompisen sålde 2010 3liters BMW3 för mer pengar än han köpte den 5 år sen (han lämnade 1.5 miljon hos BMW service men ändå…)
Mina BMWar var billiga att serva. Men jag hade 4:or, 6orna är värre. Kommer ihåg att jag skulle byta bromsskivor. Lämnade in på BMW, tog hyrbil under dagen, bytte tillbaka på kvällen.
Kompisen med en V70 körde 10 mil där han kände en som jobbar på Volvo-verkstad som gjorde det till kompis-pris på obetald tid.
Mitt bromsskivebyte var billigare...

Jag har haft två "billiga" bilar, de var väldigt dyra i drift massa verkstads kostnader. Och den där känslan att aldrig riktigt kunna lita på att de skulle funka när man behövde iväg var inte kul.
Fast kostnadsmässigt kan du göra ganska stora reparationer innan det närmar sig värdeminskningen på en nyare bil. Men om en bil inte är tillförlitlig är den oanvändbar för mig, det är det större problemet.

Har väl också varit lite galen situation under covid då det var långa leveranstider på nya bilar vilket drev upp beg-priser. Även Teslor har väl periodvis kunnat säljas för mer än man köpte dom för. Men nu förstår jag det som att vi börjar gå tillbaka till en mer normal marknad, precis som för cyklar.

Fast kostnadsmässigt kan du göra ganska stora reparationer innan det närmar sig värdeminskningen på en nyare bil. Men om en bil inte är tillförlitlig är den oanvändbar för mig, det är det större problemet.
Ja, det där är lite intressant. Man hör ofta folk oja sig att en beg bil börjar kosta i reparationer, också springer de iväg och köper en ny som kan tappa 50-100k i värde på ett år.
F.ö. kan ju även nya bilar kräva verkstadsbesök och drabbas av problem i tid och otid, så det är ju inte heller nån garanti att det blir mindre problem. Så det är ju alltid lite av ett lotteri att byta bil, och som jomper skriver finns det ett värde i en bil man känner och kan historiken på också.

Hjälp!!

Sneglar på Toyota Auris eller Subaru Impreza mellan 2008-2011, vad har ni att säga om dessa eller har ni några tips som kan bli en god vägledning till något annat?
Titta på detta om billiga bruksbilar. Unga killar som gillar BMW men har köpt och sålt, "flippat" en massa bilar och vet vad de pratar om.
[
]

Ja, det där är lite intressant. Man hör ofta folk oja sig att en beg bil börjar kosta i reparationer, också springer de iväg och köper en ny som kan tappa 50-100k i värde på ett år.

Både ja och nej, kan man meka själv kan man ju komma väldigt billigt undan. Men att lämna in en bil som börjar bli väl gammal i tid och otid känns antagligen inte rimligt. En kompis V70 har kostat mer än den var värd i service/rep två år i rad, dvs han har sänkt 40k x 2 i en bil värd ungefär de pengarna. (kamrem, turbo, stötdämpare runtom, bromsar... etc.. etc..)

Sen är det ju ändå precis som du skriver, en ny bil har med största sannoliket tappat mer än 80k i värde på de åren. Men då har man i alla fall fått åka i en ny och förhoppningsvis pålitligare bil, det har ju också ett värde.

Torka av strålkastarna med vått papper, vintervägarna gör dem skitiga på nolltid. Speciellt om bilen inte har strålkastarspolare. Något som numera är rätt ovanligt men på lite äldre bilar brukar det ofta finnas.
Även om det såklart påverkar så ÄR ljuset helt rikskass. Provade nyss att peta in H4-lampor med 80 Watt (jag vet, det får man inte) och det gjorde oväntat liten skillnad. Så jag tror hela systemet är strömbegränsat av alldeles för smala kablar. :cautious:

Ska prova ett LED-konverterings-kit (nej, det får man inte heller) så fort jag fått hem dammtätningar där kylflänsen får plats. Sen när det blir mer mekmässigt väder tänkte jag på kais01:s inrådan sätta in reläer och dra fetare tåtar direkt från batteri/generator. Såhär kan man nämligen inte ha det och LED:arna måste bort vid besiktning ändå.

Senast ändrad:
F.ö. kan ju även nya bilar kräva verkstadsbesök och drabbas av problem i tid och otid, så det är ju inte heller nån garanti att det blir mindre problem. Så det är ju alltid lite av ett lotteri att byta bil, och som jomper skriver finns det ett värde i en bil man känner och kan historiken på också.
Mina båda Volvo var inte dyra i reparationer, den dyraste besöket var 12k - stor service med ventil justering och byte bromsar fram. Vanlig service kostar 3.5k, kamremsbyte 6.5k. Bilia/ Mechanum - inte Bogdan i Angered eller Slobodan i Kortedala. Jmfrt med kompisar med begade tyska bilar i samma åldern är det 50% billigare. Hade dock haft tur och aldrig behövde en grov reparation.

Mina båda Volvo var inte dyra i reparationer, den dyraste besöket var 12k - stor service med ventil justering och byte bromsar fram. Vanlig service kostar 3.5k, kamremsbyte 6.5k. Bilia/ Mechanum - inte Bogdan i Angered eller Slobodan i Kortedala. Jmfrt med kompisar med begade tyska bilar i samma åldern är det 50% billigare. Hade dock haft tur och aldrig behövde en grov reparation.
Hade också blivit uppskrämd med det, men det visade sig vara en myt. Min Volvo var dyrare att serva än min BMW. Volvon krävde service varje år, BMW:n varannat. Dessutom var varje service dyrare på Volvon. Ingen kamrem på BMW:n. Båda märkesverkstäder. Upplever generellt att kvaliteten är bättre på BMW:n, bättre ihopskruvad och bättre komponenter vilket också lett till färre reparationer trots att den nu gått betydligt längre än vad Volvon gjort när jag bytte.

Tillbaka
Topp