Lackeringstråden

Lackeringstråden
Tror det finns lite billigare m

Vinylskärare är grymt bra och jag ångrar inte en sekund min Silhuette Cameo. Tror det finns lite billigare och mindre maskiner på marknaden för runt 1000 kr nu. Jag har använt min en hel del utöver cykelmålande, bla roliga saker till barnen och lite roliga presentinslagningar m.m. ?
Har du/ni något tips på snikmaskiner?

Lackeringstråden
Tror det finns lite billigare m

Vinylskärare är grymt bra och jag ångrar inte en sekund min Silhuette Cameo. Tror det finns lite billigare och mindre maskiner på marknaden för runt 1000 kr nu. Jag har använt min en hel del utöver cykelmålande, bla roliga saker till barnen och lite roliga presentinslagningar m.m. ?

Jag har googlat en del men hittar inget under 2200:-, menar du det finns billigare än så?

Lackeringstråden
Jag tänker att jag inte bara ska skära ut loggor med den utan även möjlighet att lacka mönster samt ev. schabloner till annat måleri.

Det förändrar allting. Jag hade ju räknat med 10k. :)
Ska reka lite och se vilken man ska köpa. Använder både procreate på Ipad och Photoshop på macen. Är precis värdelös på filformat och grejer, därför vore det skönt med en maskin som är enkel att använda.
De stora maskinerna är jättestora och behöver ett rum liksom, de kan också printa på väldigt stora bredder. Men om du inte skall foliera hela bilar eller skyltfönster med specialdekor kanske man inte behöver det?

För vanliga dekler håller ju som regel A4 jättebra. Materialet är ju på rulle också, så längden är inte avgörande bara bredden på printern.

Lackeringstråden
Jag tänker att jag inte bara ska skära ut loggor med den utan även möjlighet att lacka mönster samt ev. schabloner till annat måleri.

Det förändrar allting. Jag hade ju räknat med 10k. :)
Ska reka lite och se vilken man ska köpa. Använder både procreate på Ipad och Photoshop på macen. Är precis värdelös på filformat och grejer, därför vore det skönt med en maskin som är enkel att använda.
Ja, med Silhuoette ingår ett skärpeogram som är ganska enkelt att använda. Finns mängder med videos på YT om hur man gör. ?

Lackeringstråden
Ja, med Silhuoette ingår ett skärpeogram som är ganska enkelt att använda. Finns mängder med videos på YT om hur man gör. ?
Detsamma hos Cricut. Man kan köpa någon form av abbonemang om man känner för, men det är nog främst om man vill handla deras bilder för att skära ut dem. I grund och botten är det en drag-and-drop-programvara med lite olika möjligheter att skapa mönster o.s.v. utifrån de bilder man själv laddar upp. Jag tror att sihuoette och cricut är relativt jämförbara på så sätt.

Lackeringstråden
Hej!

Jag pratade med en billackerare idag som ska lacka om min downhill-ram. Han sa då att han kunde maskera bort gängor, lager etc, men jag undrar hur ni andra gjort? Jag förstår att det är bäst att plocka bort lager, men är det nödvändigt om det går att maskera bort?

Jag har inga verktyg för att få bort lager, men kan säkerligen ordna det om det är ett måste.

Lackeringstråden
Hej!

Jag pratade med en billackerare idag som ska lacka om min downhill-ram. Han sa då att han kunde maskera bort gängor, lager etc, men jag undrar hur ni andra gjort? Jag förstår att det är bäst att plocka bort lager, men är det nödvändigt om det går att maskera bort?

Jag har inga verktyg för att få bort lager, men kan säkerligen ordna det om det är ett måste.

Jag har lackerat DH ramar, jag valde Pulverlack och inte våt lack. Och jag strippade hela ramen, samt drog ut alla lager och skruvar och maskerade med tejp och silikonpluppar som man sätter i hålen.

Efter maskringen såg det ut såhär:

IMG_1250.JPG

Lackeringstråden
Hej!

Det går men måste rengöras mycket väl. Ta ett rakblad sen och fasa ut lack kanten så slipper du flisa lacken när du måste byta lager.

Lackeringstråden
Hej!

Hej!

Allt går, men det är kanske inte optimalt. Men om du inte har grejer så är ju ett alternativ att du plockar av allt du kan och sen lämnar till din LBS för att ta lager m.m. Tar 5 min för dem som har rätt grejer och kunskap.

Lackeringstråden
Tack för svar!

Jag drog iväg ett sms till lackeraren som än en gång försäkrade mig att det var helt lugnt att enbart maskera lager, men jag dubbelkollar nog ändå om någon shop i stan kan ta bort dom.

Lackeringstråden
Ett litet långskott som inte har så mycket med cyklar att göra, men det finns ju flera kloka och erfarna personer i tråden.

Jag ska måla en postlåda med motiv men är inte helt säker på hur jag ska gå tillväga rent tekniskt. Grejen är att det idag sitter vit pulverlack på den. Måste jag ta bort all färg eller räcker det med att man ruggar upp lacken? Tanken är att måla den med sprayfärg och markers.

Lackeringstråden
Ja man tycker ju det borde räcka. Sen ska ju inte utsättas för något mer än regn och solljus. Men jag har slängt iväg ett mail till Highlight för säkerhetsskull. Vore ju jävligt trist om lacken reser sig
Kemisk sätt är du rätt säker men om pulverlacken slipas ner tills det blir väldigt tunnt så kan lösningsmedlet få det att skrynkla sig så räcker med att rugga upp.

Lackeringstråden
Kemisk sätt är du rätt säker men om pulverlacken slipas ner tills det blir väldigt tunnt så kan lösningsmedlet få det att skrynkla sig så räcker med att rugga upp.
Jag funderar på att dra på ett lager 2k primer efter jag ruggat upp lacken. De fäster ju akrylfärgen bra på. Läster att det ska går att måla med epoxyfärg på pulverlack

Lackeringstråden
Jag har på ett par cyklar fått skav från väskor i lacken. Den har mattats av och blivit lite mjölkig. Är det något jag kan ordna till på egen hand?
Gnugga med polermedel och sen eventuellt ett lager klarlack på det borde snygga upp rätt bra om färgen inte skavts ner till grundfärgen eller metall. Sen nåt tjockare skydd för att hindra nötning i framtiden, typ såna där genomskinliga ark som fäster på eller typ linda gammal slang runt ramdelen eller nåt.

Lackeringstråden
Dremel med polertrissa och autosol fungerar fint på många olika ställen. Kan polera upp till högblankt.

Det finns olika sorters bike-cover (tejp) som man kan lägga över känsliga områden. Jag har testat en billig från kina, den var inte bra för den släpper i kanterna.

Bilfolierare har säkert en bättre typ av genomskilnig plast som man tejpar på, och klipper i önskad storlek. Den för att skydda kofångar och trösklarna vid insteg är tjockare och fungerar bra på cykelramar också.

Om du vill släta ut veck och bubblor så finns det varmluftpistol, fungerar sjukt bra.

Lackeringstråden
Gnugga med polermedel och sen eventuellt ett lager klarlack på det borde snygga upp rätt bra om färgen inte skavts ner till grundfärgen eller metall. Sen nåt tjockare skydd för att hindra nötning i framtiden, typ såna där genomskinliga ark som fäster på eller typ linda gammal slang runt ramdelen eller nåt.
Tack för svar! Får göra ett försök innan jag lämnar bort det…

Lackeringstråden
Någon som vet om de finns en transparant primer för kolfiber på sprayburk?
hittar en från spray.bike man de står ju bara att den fungerar för spray.bike-färg
eller kan man annvända annan sprayfärg/klarlack på denna primer?

Lackeringstråden
På kolfiber funkar ”adhesion promotor” som är transparent. Ang att de påstår att den bara funkar på deras färg är ett vanligt ”trick” för att få folk att hålla sig till deras märke. Men en grundregel är att testa på ett täeströr eller liknande.

Lackeringstråden
Mitt aktuella projekt. Min polares Electra beach cruiser som på bilden fått grundfärg, färg för grafiken (Porsche white pearl) och är maskad, redo för huvudfärgen (Porsche sapphire blue metallic). ?

IMG_4152.jpeg

Bilagor

• IMG_4154.jpeg
    IMG_4154.jpeg
    389.4 KB · Besök: 59
  • IMG_4153.jpeg
    IMG_4153.jpeg
    447.1 KB · Besök: 65
Lackeringstråden
Hoppar in lite då nadderf hade hört av sig i våras men som jag totalt hade missat då jag har varit en aning afh (away from happy). Försöker helst hålla mig från att ge tips om lackering då det fortfarande blir misstag varje gång jag ger mig på det. Verkligen lite av en svartkonst att försöka lära sig utan riktig mentor eller gå utbildning.

Men hur som helst, jag har hunnit med fler misstag än många och lite har man lärt sig åtminstone. Det kanske allra svåraste som hemmapulare med spraybuttar är att få lacken att hålla för fem öre sen. Jag har tyvärr inte hunnit testa mer än att bokstavligen banka med hammare på en lackad testbit, men det som förmodligen ger slitstarkast resultat är något i stil med följande:

- Slipa noga med 240-papper och rengör ännu noggrannare med silkonborttagning
- Lägg två rätt rejäla lager 2K Epoxy-primer från ColorMatic, finns på exempelvis tipro.se
- Kom ihåg att så fort du jobbar med tvåkomponents så blir avluftningstider etc väldigt viktiga. Det är alltså tiden det tar för gaserna i färgen att evaporera tillräckligt för att du ska kunna lägga nästa lager. Exempel: lägger du för tjocka lager 2K klarlack med för kort avluftningstid kommer du stänga in gas och lacken kommer aldrig härda/hårdna helt. Det påverkas även av temperatur, tider anges oftast för 20 grader men även annat som att hänger du en nylackad ram i ett svinkallt förråd så kan den kemiska härdningsprocessen till och med avstanna i värsta fall. Kallare än 20 grader = längre avluftning och vice versa.
- Slipa allt slätt och fint med 500-600-papper (400 funkar absolut också, då denna primer ändå inte går att förtunna för perfekt resultat i nästa steg. Med det menar jag alltså att gör man det "på riktigt" så förtunnar man primern för att den ska lägga sig lika slätt och fint som vanlig färg, men det betyder också att för grova sliprepor kan "lysa igenom" om man tittar noggrant. Det går såklart inte med en sprayburk, så vad som händer är att man får en något skrovligare struktur på färgen men inget man tänker på om man inte verkligen går på inspektion.)
- Rengör noggrant igen
- Nu till anledningen för valet av den specifika primern ovan, den är gjord för att läggas "wet-on-wet" vilket ger mycket högre vidhäftning för själva färgen. Man sprayar alltså färgen på primern innan den har torkat helt.
- Lägg ett normalt/tunt lager primer
- Låt avluftas 20min (vid 20 grader)
- Lägg nu ditt första lager färg och fortsätt enligt instruktionerna för den
- Maskera för andra färger eller loggor och lackera dem
- Lägg 2K klarlack av önskat fabrikat. Än en gång, lägg inte för tjockt med för kort mellanrum. Räkna med visst "apelsinskal", ska du ha perfekt finish måste du våtslipa och polera vilket är en annan historia.
- Vaxa inte ramen på åtminstone några veckor, då detta stänger in eventuell kvarvarande gas och gör du det för tidigt riskerar du mjuk klarlack.

Sammanfattning:
Slipa/rengör -> 2 lager primer -> slipa finare/rengör -> 1 lager primer -> vänta 20 min -> börja spray färgen enligt dess anvisningar -> maskera och måla vidare -> klarlacka och kom än en gång ihåg avluftningen

Allmäna tips:
- Undvik att ta i grejor mer än nödvändigt, använd helst latexhandskar vid hantering. Fettfläckar osv kan leda till fisheyes (bubblor i lacken) och annat jobbigt.
- 2K är klart ett snäpp värre än 1K när det kommer till hälsan, så ha bra mask oavsett hur bra ventilation du har
- Ska du maskera linjer, kosta på dig bra tejp. Typ blå 3M (inte vanlig maskeringstejp utan tunn plastig variant).
- Räkna med att allt tar väldigt mycket mer tid än du tror, och avsätt tid till att kunna göra allt i ett svep (tänk en helg). Låter man färg stå för länge och väntar för många dagar eller i vissa fall timmar innan man gör nästa steg riskerar man dålig vidhäftning.
- Ha gärna en testbit du om möjligt gör stegen på några timmar i förväg, så du kan se om något inte är kompatibelt eller blir fel och slipper börja om på nytt på en hel ram

Så för att sammanfatta, lackering är svårt som fan och kommer generera massor av svordomar om du ger dig på det MEN det är å andra sidan fint att stå och spana in vad man har åstadkommit när allt väl är klart!

Som exempel är detta lackat enligt metoden ovan (ColorMatic 2k primer, Montana Metallic spray) förutom att klarlacken är lagd med pistol, och sen massa timmar slipande och polerande för att få den sådär jämn. Sen får vi se hur bra det håller, men bör vara ett bra snäpp bättre än med 1k primer -> färg -> 2k klarlack.

p5pb18815622.jpg
Hur långt efter lackering lägger du på klarlack?

Lackeringstråden
Hade en ide om Timascus så testade med färg jag hade. Kunde bli mycket bättre men tekniken utvecklades medans jag höll på.

Bilagor

• IMG_20240115_130135272.jpg
    IMG_20240115_130135272.jpg
    546.4 KB · Besök: 101
  • IMG_20240115_125800123.jpg
    IMG_20240115_125800123.jpg
    998.8 KB · Besök: 95
  • IMG_20240115_125823725_HDR.jpg
    IMG_20240115_125823725_HDR.jpg
    761.9 KB · Besök: 90
  • IMG_20240115_130013400_HDR.jpg
    IMG_20240115_130013400_HDR.jpg
    561.2 KB · Besök: 94
  • IMG_20240115_125931587_HDR.jpg
    IMG_20240115_125931587_HDR.jpg
    697.8 KB · Besök: 93
Lackeringstråden
Mitt aktuella projekt. Min polares Electra beach cruiser som på bilden fått grundfärg, färg för grafiken (Porsche white pearl) och är maskad, redo för huvudfärgen (Porsche sapphire blue metallic). ?

Visa bilaga 670881
Fråga på den:

Först har du grundat, sen lackat grafikfärgen där sådan behövs, sen lagt på vinyldekaler varefter du lackar huvudfärgen?

Lackeringstråden
Precis. Kommer släppa en video om detaljerna snart. Men jag lägger huvudfärgen, maskar av och sen klarlack på det.
Nu skulle jag ju kunna bläddra tillbaks lite i tråden eftersom jag frågat om detta innan, men frågar ändå för att hålla funderingen vid liv. Har för mig att du tidigare pratat om inverterad grafik som läggs efter huvudfärgen. Hur väljer man vad man ska göra? Att göra som du gör i detta fallet låter ju klart smidigast!

Kan man få bekymmer med att grafikvinylen "sitter fast" i färgen så att kanterna spricker eller blir otydliga?

Lackeringstråden
Nu skulle jag ju kunna bläddra tillbaks lite i tråden eftersom jag frågat om detta innan, men frågar ändå för att hålla funderingen vid liv. Har för mig att du tidigare pratat om inverterad grafik som läggs efter huvudfärgen. Hur väljer man vad man ska göra? Att göra som du gör i detta fallet låter ju klart smidigast!

Kan man få bekymmer med att grafikvinylen "sitter fast" i färgen så att kanterna spricker eller blir otydliga?
Grundregeln är ljus färg först och mörk färg på. En mörk färg täcker bättre än en ljus och påverkas mindre av en ljus färg under. Detta är särskilt viktigt för metallic och andra transparenta/semitransparenta färger.

Fördelen är också att du slipper riskera att få ”overspray” på resten av ramen, något som är rätt stor risk för när man målar dekaler på huvudfärgen. Detta är särskilt stor risk med sprayburkar (jämfört med en airbrush).

Lackeringstråden

Nä då ska man allt måla tjockt, jag brukar också pilla bort grafiken efter några timmar när färgen är så torr att man kan hantera ramen men ändå inte härdad.

Vanligast för oss amatörer är ju att man köper en dekal/logga som redan är utskuren så man får jobba bakvänt men det är ju klart smidigt om man kan få ett negativ gjort och kan bara lacka dekalen på slutet.

Risken för overspray handlar ju mest om hur lat man är med maskning @Jonas Bleckert ?

Tillbaka
Topp