Lackeringstråden

Lackeringstråden
Spraymax 2k Epoxy är riktigt bra och lätt att jobba med (om du målar med burk). Finns på hlstore.se till bra pris.

När det gäller klarlack sen. Har inte provat den själv, men på burk har ju HL-store tagit in det finska märket car-rep 2k som du inte måste aktivera och därmed göra slut på allt inom 48 h, eller slänga resten. Annars är även där spraymax att rekommendera. Vad gäller färgval, är min rek att undvika Montana gold. Finns mycket bättre ”riktigt” bilfärg på sprayburk.

Jag har använt Car-rep 2k klarlack till flera projekt och tycker den är toppen. Även deras Primer är riktigt bra.

Lackeringstråden
Finns det tips på vilken färgborttagare som funkar på pulverlack? Rust-oleum? Beckers? ANNAT?
Jag kan meddela att Biltemas 36-871 har ytterst begränsad effekt trots upprepad behandling med tjocka lager, plastfolie och väntan!

Lackeringstråden
Det enda jag lyckats bra med när det gäller pulverlack är mekanisk borttagning. Vinkelslip och stålborste t ex.
Hoppas på tips om enklare metoder här!

Lackeringstråden
Jag har kört rustoleum no 1 green. Kan dock inte svära på att det var pulver jag har kört på, men hittills har den tagit allt. Jag kör nästan alltid vinkelslip med flap-disk (”soft”) och sen paint stripper i vinklar och vrår där jag inte kommer åt med slipen. ?

Lackeringstråden
Är det någon som har erfarenhet av "ready to paint"-ramar? Behöver man göra något underarbete eller är det bara att börja måla?
Jag målade min mtb på en kinaram som var ”raw, ready to paint”. Vet inte om det behövdes, men jag gick över den med 600 sandpapper ett varv innan. Men det tog typ 30-40 min och det var skönt att ”lära känna” ramen innan jag la grunden.

Lackeringstråden
Jag målade min mtb på en kinaram som var ”raw, ready to paint”. Vet inte om det behövdes, men jag gick över den med 600 sandpapper ett varv innan. Men det tog typ 30-40 min och det var skönt att ”lära känna” ramen innan jag la grunden.
Ok, så du grundmålade den med primer? Läser man t ex Spec. hemsida så ska ramarna var prime:ade från fabrik.

Lackeringstråden
Om det blir aktuellt med RTP-ram så lär man nog kunna få information av tillverkaren. Man är ju lite nyfiken hur det blir mer garantier osv, om man målar den själv. Kan tänka mig att det skiljer om man lämnar in den till en för tillverkaren "certifierad" lackerare.

Lackeringstråden
Våtslipade Gravelbikens ram och gaffel. Det är en Carbonda 505 från slutet av 2019. Lackade själv med 2 komponents lack. Ramen hade några märken av skav och slag men lacken har hållit väldigt bra. Lackade direkt på ram utan Epoxygrund. Några lager klarlack med pigment i. Denna gången ska ramen Epoxygrundas. Ska göra några prov med sprutan och grunden, innan ramen grundas och lackas.Vägde gaffeln 430g kapad/ ramen 1090g.
IMG_20240420_135752.jpg
IMG_20240420_132335.jpg
IMG_20240420_132246.jpg

Lackeringstråden
Våtslipade Gravelbikens ram och gaffel. Det är en Carbonda 505 från slutet av 2019. Lackade själv med 2 komponents lack. Ramen hade några märken av skav och slag men lacken har hållit väldigt bra. Lackade direkt på ram utan Epoxygrund. Några lager klarlack med pigment i. Denna gången ska ramen Epoxygrundas. Ska göra några prov med sprutan och grunden, innan ramen grundas och lackas.Vägde gaffeln 430g kapad/ ramen 1090g.Visa bilaga 694067Visa bilaga 694068Visa bilaga 694066
Ja, på ren kolfiber behövs egentligen inte epoxy. Men en adhesion promotor är inte fel. Men uppdatera gärna med din progress. ?

Lackeringstråden
Maskade några delar i aluminium och kolfiber. Ett tidsödande pyssel.
Lackade delarna i skåpet, använde epoxigrund spädde med thinner 20 procent. Sprutade med en riktigt kass sprutpistol, rekommenderat munstycke 1,5-2,0. Valde 1,4/ 2 bars tryck och helt öppen fan. Den där Kina sprutan gick inte att ställa in blev att välja mellan punkt eller pilbågs formad sprut bild. Men efter 24 timmars torkning torr slipades delarna med 240 kloss. Slutresultatet ser bra ut.
IMG_20240425_163849.jpg
IMG_20240425_160933.jpg
IMG_20240425_130358.jpg

Lackeringstråden
Maskade några delar i aluminium och kolfiber. Ett tidsödande pyssel.
Lackade delarna i skåpet, använde epoxigrund spädde med thinner 20 procent. Sprutade med en riktigt kass sprutpistol, rekommenderat munstycke 1,5-2,0. Valde 1,4/ 2 bars tryck och helt öppen fan. Den där Kina sprutan gick inte att ställa in blev att välja mellan punkt eller pilbågs formad sprut bild. Men efter 24 timmars torkning torr slipades delarna med 240 kloss. Slutresultatet ser bra ut.Visa bilaga 695008Visa bilaga 695007Visa bilaga 695006
Vad ska du måla på det? 240 låter grovt för att lägga basfärg på?!

Lackeringstråden
Vad ska du måla på det? 240 låter grovt för att lägga basfärg på?!
Det blev fin yta med 240 klossaen men använde den på två delar. Dåligt väder gjorde att allt slipande förlades inomhus. Använde 800 våtslippapper på ramen och alla delar. Vill inte damma ner inomhus. Bra med att lägga en grund för då kommer alla märken fram som inte observedes innan. Så nu blir det bakläxa, ska lägga i lite epoxy i några små slag märken från grus som stänkt upp från vägen.

Lackeringstråden
Det blev fin yta med 240 klossaen men använde den på två delar. Dåligt väder gjorde att allt slipande förlades inomhus. Använde 800 våtslippapper på ramen och alla delar. Vill inte damma ner inomhus. Bra med att lägga en grund för då kommer alla märken fram som inte observedes innan. Så nu blir det bakläxa, ska lägga i lite epoxy i några små slag märken från grus som stänkt upp från vägen.
Grymt. Jag kör bara våtslip. Blir inget damm, och man kan se hur man progressar. ?

Lackeringstråden
Lackade med vit bas på insidan av ramen+ bakgaffeln och framgaffeln. Ska vänta 24h och sedan våtslipa med 800 papper. Nästa steg blir ett lager med silver klarlack. Har en plan för hur slutresultatet ska bli. Fick lite apelsin tendenser, prövade tre olika tryck (20, 22 och 25 psi. Tror att det blev för mycket färg. Gör inte så mycket, ska ändå våtsipa innan nästa skikt.
IMG_20240502_154144.jpg
IMG_20240502_154150.jpg

Lackeringstråden
Det blev lite misslyckat, skulle lägga silver lack mellan gafflarna. Gjorde misstaget att lösa upp silver pigmentet i för mycket lösningsmedel. Ska göra om men med bättre finish. Matt lackade delar och större delen av ramen, helt okej resultat. Använder en ANI mini spraypistol. Fungerar bra till ändamålet
Fortsättning följer, tar ledigt över helgen, återkommer med rapport.
IMG_20240506_192846 (1).jpg
IMG_20240506_151430.jpg

Senast ändrad:
Lackeringstråden
Det blev lite misslyckat, skulle lägga silver lack mellan gafflarna. Gjorde misstaget att lösa upp silver pigmentet i för mycket lösningsmedel. Ska göra om men med bättre finish. Matt lackade delar och större delen av ramen, helt okej resultat. Använder en ANI mini spraypistol. Fungerar bra till ändamålet
Fortsättning följer, tar ledigt över helgen, återkommer med rapport.Visa bilaga 697509Visa bilaga 697508
Kör du löst pigment? Eller var det en koncentrerad färg du reducerade för mycket? Vilket färgmärke kör du?

Lackeringstråden
Apropå slipning, jag la ner 40 min på gamla toyan som hade fruktansvärt trötta lyktor. 2 papper 2000 våtslip och lite autosol med skruvdragare och trissa. Som nya ?

Bilagor

• 512B5B86-6816-4CC1-B31D-5823E9D31BCF.png
    512B5B86-6816-4CC1-B31D-5823E9D31BCF.png
    301.3 KB · Besök: 78
  • D3DE680E-B571-4CD6-A7B3-BF5D1C2A3E07.png
    D3DE680E-B571-4CD6-A7B3-BF5D1C2A3E07.png
    187.9 KB · Besök: 85
Lackeringstråden
Min ram blev ej maskerad vid vevlagret så klarlacken har blivit helt knas. Byter vevlager nu så använder en skalpel för att skära bort det värsta.

Men klarlacken, fattar inte hur. Det går att lyfta av den som apelsinskal. Den sitter liksom inte fast i ramen, den ligger utanpå som ett skal. Går att plocka bit för bit, som små plastbitar.

Känns så tråkigt när motivlacken är helt okej men klarlacken förstört alltihopa. Vill verkligen inte ta tag i detta idag. Men framöver, hur löser jag detta bäst? Vill ju behålla färgen med ny RIKTIG klarlack som sitter fast och inte har bubblor/apelsinskal finish.

Gammal bild för illustration

Bilagor

• IMG_20230413_180125.jpg
    IMG_20230413_180125.jpg
    1.3 MB · Besök: 169
Lackeringstråden
Min ram blev ej maskerad vid vevlagret så klarlacken har blivit helt knas. Byter vevlager nu så använder en skalpel för att skära bort det värsta.

Men klarlacken, fattar inte hur. Det går att lyfta av den som apelsinskal. Den sitter liksom inte fast i ramen, den ligger utanpå som ett skal. Går att plocka bit för bit, som små plastbitar.

Känns så tråkigt när motivlacken är helt okej men klarlacken förstört alltihopa. Vill verkligen inte ta tag i detta idag. Men framöver, hur löser jag detta bäst? Vill ju behålla färgen med ny RIKTIG klarlack som sitter fast och inte har bubblor/apelsinskal finish.

Har du en bild på vevlagret/själva ”problemet”?

Lackeringstråden
Hjälp sökes! Jag har ett kolfiberobjekt som ska in på lack, men innan jag gör det vill jag maskera av en logotyp så att loggan efter lack utgörs av det underliggande kolfibret. Gissar att man vill göra det i typ laserskuren vinyl för bästa resultat? Någon som har tips på vem man skulle man kunna vända sig till för att få hjälp med att skapa och printa logotypstencilen?

Tips tas tacksamt emot!

Lackeringstråden
Hjälp sökes! Jag har ett kolfiberobjekt som ska in på lack, men innan jag gör det vill jag maskera av en logotyp så att loggan efter lack utgörs av det underliggande kolfibret. Gissar att man vill göra det i typ laserskuren vinyl för bästa resultat? Någon som har tips på vem man skulle man kunna vända sig till för att få hjälp med att skapa och printa logotypstencilen?

Tips tas tacksamt emot!
PM

Lackeringstråden

Tag ett våtslippapper typ 800 grovlek, slipa en liten yta på insidan av framgaffeln där det inte kommer att synas. Slipa försiktigt i omgångar och torka av med smarttrasa mellan slipningarna. Frågan är om det är vattenbaserad lack eller lösningsmedelbaserad?

Lackeringstråden
Lackade ram och delar
IMG_20240522_193713.jpg
IMG_20240520_160810.jpg
IMG_20240520_160801.jpg
, klarlack med pigment i. Färgen skiftar från blått mot violett, underlaget påverkar utfallet av färgtonen. Svart bas blir nästa lager (blå) vitt botten blir rosa och två lager med pigment blir violett.
Ska lacka loggor i brons färg först, låter torka 15 minuter. Sedan på med två lager klarlack.

Lackeringstråden
Lackade ram och delarVisa bilaga 702566Visa bilaga 702567Visa bilaga 702568, klarlack med pigment i. Färgen skiftar från blått mot violett, underlaget påverkar utfallet av färgtonen. Svart bas blir nästa lager (blå) vitt botten blir rosa och två lager med pigment blir violett.
Ska lacka loggor i brons färg först, låter torka 15 minuter. Sedan på med två lager klarlack.
Milda makter vad snyggtttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wow

Är du proffs eller vad händer ? Såå snyggt!

Lackeringstråden
Blev klar med långköraren, tog några veckor att bli klar. Prövade mig fram, blev nog misslyckat i 3 av fyra försök. Så nu vet jag hur tillvägagångssättet skulle genomförts. Är rätt nöjd med slutresultatet. Färgen skiftar mellan blått och violett med lite skimmer av metall. Skar ut loggorna för hand. Med facit i hand skulle det vara lättare att lacka en ny ram än min väl begagnade. En sak som är problematiskt är ramen är rund på några ställen och överröret är lätt rundad neråt men över delen är mer skarpt rundad. Svårt att lacken får fäste där.
IMG_20240610_192343.jpg
IMG_20240612_141005.jpg
IMG_20240610_192411.jpg
IMG_20240611_164003.jpg

Bilagor

• IMG_20240612_141005.jpg
    IMG_20240612_141005.jpg
    1.3 MB · Besök: 81
Tillbaka
Topp