Ni som är erfarna, hur svårt är det att bygga hjul mellan tummen och pekfingret?
Inte särskilt svårt. Inte ens första gången
Ja!
Om jag köper riktställ, spoke tension meter, dishing verktyg osv så ser det ju inte så svårt ut.
Det enda verktyg du verkligen behöver är det du inte har räknat upp;
En bra ekernyckel! Tips på sådana finns längre upp på denna sida, tex
Spokey
Vad du inte behöver är ett centreringsverktyg.
Vänd på hjulet i riktstället eller jmf mot ram/gaffel om du bygger hjulet direkt i cykeln.
Och därav kommer att inte heller ett riktställ är nödvändigt för att bygga hjul. Däremot är det är bra att ha, särskilt om det gör att du inte behöver bygga hjulet under tidspress, precis som
@jonte987 skriver.
Inte heller ekerspänningsmätare behövs, särskilt om du redan har ett liknande hjul kan du jmf ekerspänningen genom att knäppa på ekrarna med en nagel och jmf "tonen".
Jag byggde många hjul helt utan ekerspänningsmätare, nu har jag den enkla Park Tool
TM-1 och jag knäpper fortf på ekrarna eftersom det då är enklare att höra små skillnader i ekerspänning.
Vad som däremot kan bara bra att ha är en bra hjulbyggarbeskrivning. Jag byggde mina 1a hjul enl Sheldons hjulbyggarbeskrivning
A tutorial on how to choose parts for, build and true a spoked bicycle wheel
www.sheldonbrown.com
Det kan vara bra att skriva ut den på papper, fingrarna blir lätt kladdiga åtminstone när jag mekar cykel
@Egress har postat en hjulbyggarbeskrivning som funkar bättre för dagens fälgar
Lite svårt att se med tanke vinkeln bilden är tagen från, så jag kan ha fel p.g.a. parallaxfel, men jag tror att du ekrat med fel offset på ena sidan. Kolla på ekrarna som är vinklade medsols. Ekern på flänsen längst bort från kameran (markerat med rosa), ska förskjutas ett ekerhål motsols.
happyride.se
och
Jag behöver bygga ett hjul kring ett alfine di2 nav med 36 hål och har hittat en fälg från bike-discount(deras enda) men behöver hjälp med vilka och hur långa ekrar som behövs. Fälgen https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-545-d-28-disc-rim-36-hole-520829
happyride.se
(läs gärna hela den tråden)
Men det allra viktigaste för ett lyckat hjulbygge är att du inte bygger under tidspress!
Låt det ta den tid som krävs, tycker du att att du inte får till det, gå därifrån och fortsätt i morgon, eller ännu senare.
Jag brukar dela upp mina hjulbyggen i flera steg som jag ofta gör uppdelat under några dagar.
Spänn också ekrarna i små steg, typ ¼ - ½ varv.
Avsluta med att spänningsbefria ekrarna (dvs momentant belasta dem över sträckgränsen för att minimera livslängdsförkortande inneboende spänningar)
Gör tex så här
UNDVIK att klämma hjulet med navet mot golvet, typ så här
Kraften i ekrarna är för låg, men du riskerar att överbelasta fälgen.
Lycka till och återkoppla gärna med det färdiga hjulet