Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
ju lättare person desto lägre däcktryck. en 60 kilos person på 2,4-2,6 däck får det stötigt i stök vid däcktryck över säg 0,8 bar. det förhållandevis låga trycket och den däckbredden kräver skulle jag säga ovillkorligt över 30 mm innerbredd för att inte wobbla och självstyra. och hellre 35i.

men å andra sidan behöver en så lätt person som tar det lugnt inte i närhet av så feta däck för att hindra genomslag. det räcker gott med 2,25 tum, och varför inte 2,1. jag menar det!. då kapas lätt 3-400 g per däck, och nästan liknande per fälg. klättring blir betydligt lättare, och däcken känns mjuka och bekväma kring 1,1 bar, och med det trycket och de däcken kan man klara sig utmärkt både komfortabelt och stabilt med 25i-fälgar.
Jag instämmer i att 2,6" på 25-fälg låter lite sisådär.

Men föreslår annars för alla som inte har en egen smak redan att hålla sig till ett mer normalt spann och köra 2,3-2,4" på 25-fälg så det inte blir varken så sladdrigt eller onödigt liten volym. Sen när man vet vad man gillar kan man experimentera som du gör men det är bra med en baseline.

Hjulbyggartråden
Inte så spännande. Men eftersom jag tarvat i tråden efter råd så är det väl rätt att visa upp resultatet. Till slut blev det hjul.
Light Bicycle AR24-fälgar.
SON28 fram och DT350 bak.

1716933951939.png

Hjulbyggartråden
Kan jag klara mig, med långa nipplar, typ 16mm?
Som jag har skrivit här tidigare:
Vad som kommer att funka för dig och på dina hjul kanske ngn annan kan lova, men inte jag.

Med den brasklappen avklarad så kan jag berätta att för flera år sedan byggde jag hjul med ekrar som var för korta, de var tom så pass korta att jag fick byta från 12 => 14mm nipplar
De hjulen fungerade sedan utan problem i många mil innan jag sålde dem.
Men det var 14mm mässingsnipplar och 32 ekrar i det hjulet.

Hjulbyggartråden
Om man bara vill justera ett hjul, som har något ojämn ekerspänning och skevar någon enstaka millimeter –

Vad behöver man då ha för verktyg och grejer? Tänk då att man är helt grön på hjulbyggarfronten och det finns en veritabel risk att ens bättre hälft kastar ut en ur lägenheten om kom hemsläpande med ett riktställ...

Vad är minsta möjliga man behöver ha för att rikta ett hjul helt enkelt?

Hjulbyggartråden
Om man bara vill justera ett hjul, som har något ojämn ekerspänning och skevar någon enstaka millimeter –

Vad behöver man då ha för verktyg och grejer? Tänk då att man är helt grön på hjulbyggarfronten och det finns en veritabel risk att ens bättre hälft kastar ut en ur lägenheten om kom hemsläpande med ett riktställ...

Vad är minsta möjliga man behöver ha för att rikta ett hjul helt enkelt?
En sån här:
https://www.bike-discount.de/en/rix...?number=YY00002138&__delivery=25&__currency=1

Ett bundband att fästa i ramen och klippa till rätt längd som referenspunkt mot fälgen kan också vara en hjälp, cykeln uppochner som riktställ.

Hjulbyggartråden
har byggt några tiotals hjul, haft typ två ekerbrott under alla år, att bygga och färdigjustera ett hjul tar cirka en timme. med det anser jag mig adekvat men medelmåttig på att bygga hjul.

aldrig använt riktställ. aldrig heller någonsin längtat efter ett sådant. en pryl som är till hjälp i första hand om cykeln som ska få hjulet inte är närvarande.

vad man behöver är i första hand en förståelse för vad den enskilda ekern har för uppgift i hjulet. sen en bra ekernyckel i rätt dimension med hellre fyra än tre gripande hörn, absolut inte två. lite wd40 mellan eker och nippel är bra. det torkar bort sedan, men gör nytta för att inte dra sönder nipplarna.

är det platta sidan bak som behöver spännas upp är det av värde att temporärt lätta på andra sidan, och slutjustera på den sidan.

Hjulbyggartråden
har byggt några tiotals hjul, haft typ två ekerbrott under alla år, att bygga och färdigjustera ett hjul tar cirka en timme. med det anser jag mig adekvat men medelmåttig på att bygga hjul.

aldrig använt riktställ. aldrig heller någonsin längtat efter ett sådant. en pryl som är till hjälp i första hand om cykeln som ska få hjulet inte är närvarande.

vad man behöver är i första hand en förståelse för vad den enskilda ekern har för uppgift i hjulet. sen en bra ekernyckel i rätt dimension med hellre fyra än tre gripande hörn, absolut inte två. lite wd40 mellan eker och nippel är bra. det torkar bort sedan, men gör nytta för att inte dra sönder nipplarna.

är det platta sidan bak som behöver spännas upp är det av värde att temporärt lätta på andra sidan, och slutjustera på den sidan.
Vilka ekernycklar finns det som greppar om alla fyra hörnen på en nippel?

Hjulbyggartråden
Vilka ekernycklar finns det som greppar om alla fyra hörnen på en nippel?
har själv en noname för fyra olika ekerdimensioner som jag glömt inköpskanalen för. kommer inte åt att fotografera just idag. så här ser en annan variant ut på temat är nog i storlek för mc, men mindre bör finnas.

på den cykelspecifika jag har går sista hörnen in mer än denna, kräver dock helst reducerade ekrar.
.
IMG_2013.jpeg

Hjulbyggartråden
har själv en noname för fyra olika ekerdimensioner som jag glömt inköpskanalen för. kommer inte åt att fotografera just idag. så här ser en annan variant ut på temat är nog i storlek för mc, men mindre bör finnas.

på den cykelspecifika jag har går sista hörnen in mer än denna, kräver dock helst reducerade ekrar.
.
Visa bilaga 704748
Sådana kör jag med. Tycker inte jättemycket om dem faktiskt.
De där röda spokey hade jag på ett gammalt jobb och tyckte nog bättre om dem. Men det var 15 är sen minst så minnet är kanske inte helt klart.

Hjulbyggartråden
Fick hem mina nya hjul igår, fina hope nav med mindre fina Palindrom fälgar (https://www.palindromwheels.com/en/)

Märken från gjutformen på flera ställen, som att det varit luftbubblor under där det nu är 0.5mm djupa märken. Finns på flera ställen på båda fälgar precis runt kanten. Inget jag hade accepterat inom mitt yrke som kvalitetstekniker på en välkänd försvarsindustri. Hur petig ska man vara? Försöka reklamera eller bara meddela leverantör för att kunna hävda garantirätt om det skulle braka/börja käka däck?

Rätt besviken måste jag säga för så billiga var inte fälgarna precis. Borde gått på mer välrenommerat märke. Byggt av lokal hjulbyggare som också köpte delarna.
1000014771.jpg
1000014772.jpg
1000014758.jpg

Hjulbyggartråden
Jag hade också klagat på tejpen om du inte har gjort den själv.
Den följde med gratis så där är jag svensk och inte säger något.
Självklart skall du kontakta dem och klaga, det där är ju inte acceptabelt någonstans.
Bra, så får det bli. Skulle ha köpt light bicycle fälgar istället, de verkar ju hålla rätt hög kvalitet. Han jag köpte hjulen av menade dock att eftersom dessa var italienska så är de bättre...

Hjulbyggartråden
Får lämna tillbaka hjulen och pengarna tillbaka men jag behöver ju hjul igentligen, fick inga andra alternativ dock. Finns det någon bra hjulbyggare i östergötland?

Skulle vilja ha hopenav för pålitlighet och några lätta kolfiberfälgar till det.

Synd att detta sket sig.

Bilagor

• 20240613_153655.jpg
    20240613_153655.jpg
    677 KB · Besök: 65
Hjulbyggartråden
Den följde med gratis så där är jag svensk och inte säger något.

Bra, så får det bli. Skulle ha köpt light bicycle fälgar istället, de verkar ju hålla rätt hög kvalitet. Han jag köpte hjulen av menade dock att eftersom dessa var italienska så är de bättre...
Varför skulle Italienska fälgar vara bättre än Kinesiska?

Hjulbyggartråden
Ni som är erfarna, hur svårt är det att bygga hjul mellan tummen och pekfingret? Värt att ge sig på? Om jag köper riktställ, spoke tension meter, dishing verktyg osv så ser det ju inte så svårt ut. Skulle vara kul att kunna det hantverket.

Hjulbyggartråden
Det är inte så svårt om man inte fuckar upp. Mitt första blev bra och sen fuckade jag upp ordentligt och har inte pallat styra upp det ännu-

Om man funkar som jag så kan det vara bra att inte bygga nåt man behöver ha klart inom några dagar. Och att ha ekonomi att reparera fuck-up gemom att besälla ett färdigt set lite snabbt så barnet kan cykla

Hjulbyggartråden
Ni som är erfarna, hur svårt är det att bygga hjul mellan tummen och pekfingret?
Inte särskilt svårt. Inte ens första gången
Värt att ge sig på?
Ja!
Om jag köper riktställ, spoke tension meter, dishing verktyg osv så ser det ju inte så svårt ut.
Det enda verktyg du verkligen behöver är det du inte har räknat upp;
En bra ekernyckel! Tips på sådana finns längre upp på denna sida, tex
jpg_55-050_800x800@2x.jpg

Spokey
Vad du inte behöver är ett centreringsverktyg.
Vänd på hjulet i riktstället eller jmf mot ram/gaffel om du bygger hjulet direkt i cykeln.
Och därav kommer att inte heller ett riktställ är nödvändigt för att bygga hjul. Däremot är det är bra att ha, särskilt om det gör att du inte behöver bygga hjulet under tidspress, precis som @jonte987 skriver.
Inte heller ekerspänningsmätare behövs, särskilt om du redan har ett liknande hjul kan du jmf ekerspänningen genom att knäppa på ekrarna med en nagel och jmf "tonen".
Jag byggde många hjul helt utan ekerspänningsmätare, nu har jag den enkla Park Tool TM-1 och jag knäpper fortf på ekrarna eftersom det då är enklare att höra små skillnader i ekerspänning.

Vad som däremot kan bara bra att ha är en bra hjulbyggarbeskrivning. Jag byggde mina 1a hjul enl Sheldons hjulbyggarbeskrivning
Det kan vara bra att skriva ut den på papper, fingrarna blir lätt kladdiga åtminstone när jag mekar cykel

@Egress har postat en hjulbyggarbeskrivning som funkar bättre för dagens fälgar
och
(läs gärna hela den tråden)

Men det allra viktigaste för ett lyckat hjulbygge är att du inte bygger under tidspress!
Låt det ta den tid som krävs, tycker du att att du inte får till det, gå därifrån och fortsätt i morgon, eller ännu senare.
Jag brukar dela upp mina hjulbyggen i flera steg som jag ofta gör uppdelat under några dagar.
Spänn också ekrarna i små steg, typ ¼ - ½ varv.
Avsluta med att spänningsbefria ekrarna (dvs momentant belasta dem över sträckgränsen för att minimera livslängdsförkortande inneboende spänningar)
Gör tex så här
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

UNDVIK att klämma hjulet med navet mot golvet, typ så här
Hjulmassage.jpg

Kraften i ekrarna är för låg, men du riskerar att överbelasta fälgen.

Lycka till och återkoppla gärna med det färdiga hjulet

Hjulbyggartråden
Ni som är erfarna, hur svårt är det att bygga hjul mellan tummen och pekfingret? Värt att ge sig på? Om jag köper riktställ, spoke tension meter, dishing verktyg osv så ser det ju inte så svårt ut. Skulle vara kul att kunna det hantverket.

Byggandet är inte svårt alls om man är någorlunda noggrann och metodisk och ännu lättare med bra verktyg. Det svåra brukar vara att bestämma vilka komponenter man ska bygga med :)

Hjulbyggartråden

.
Visa bilaga 704748
.
så här ser min fyrhörniga nyckel ut, lyckades söka fram en leverantör. det fanns flera andra.

att den är bäst på reducerade ekrar beror på att den har optimerats att få så stor gripyta som möjligt. så därför liten öppning för att trä på ekern. vill man ha ett exemplar till raka ekrar kan man ju slipa upp öppningen något. jag har rundat av vingarna lite.

ett av mina mest användbara cykelverktyg.

.

IMG_0745.jpeg
IMG_2033.jpeg

Hjulbyggartråden
Bygga hjul är inte svårt alls, enkla mekaniska principer. Du kan spänna/rikta det byggda hjulet direkt i ramen.
En bra ekernyckel och en flatmejsel räcker som verktyg.

Hjulbyggartråden
Detta känns ju bra, det får nog bli eget bygge då. Ska försöka få tag på ett riktställ och skaffa lite vippindikatorer för att få ett premiumställ till låg kostnad.

Hjulbyggartråden
Annars går det bra att ha hjulet på cykeln och cykeln i mekstället eller ståendes upp och ner. Personligen håller jag ekerspänningsmätare över riktställ även om man klarar sig utan sån också.

Hjulbyggartråden
Vilka kolfiberfälgar bör jag gå på? Runt 3000sek per fälg inkl. Frakt och 27-30mm ID. För xc/långlopp så fokus på lättvikt (under350g/fälg). Väger 78 oklädd..

Kikat lite på light bicycle och eie carbon bl.a men vad finns det mer för tillverkare?

Hjulbyggartråden
Vilka kolfiberfälgar bör jag gå på? Runt 3000sek per fälg inkl. Frakt och 27-30mm ID. För xc/långlopp så fokus på lättvikt (under350g/fälg). Väger 78 oklädd..

Kikat lite på light bicycle och eie carbon bl.a men vad finns det mer för tillverkare?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp