Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Hej!
Lite uppföljning för den som är intresserad vad som hände med min Spark RC Pro -22 efter service.

1) Bromsarna justerades, men troligen snävare toleranser på XTR samt annorlunda skivor, så får försöka runda pölarna. Inget jätteproblem, men irriterande när det händer, som tex under CV -23 att åka med gnissel på en ganska dyr cykel. Komponenterna är snygga och funkar kanske bäst i en mässhall i Tyskland, vad vet jag... Upplevde inte detta på -18 och -19

2) De bytte ytterben på gaffeln och glappet är borta. Gick på garanti.

3) Direkt efter service var gaffeln helt stum i låst läge, nu ca 50 mil grusväg senare börjar den bli svampig igen. "Svampar" ca 1-2 cm i låst läge. Tycks kunna vara helstum ett tag och varför skulle den inte vara det i låst läge? Kanske finns en bra anledning som jag inte fattat? Verkar finnas delade meningar om detta.

Tjena! Jag har en Scott Spark från 2020 med Rockshox SID. Dämparenheten har börjat läcka olja, andra gången nu då jag bytt hela den enheten tidigare. Jag snackade med Racing Bike Sweden som är dämparexpert och då sa han exakt det du besrkiver nu. Att när det läckt ut olja så svampar gaffeln ett par cm innan den låser stumt. Kan det vara så att din gaffel läcker lite?

Scott spark the tråd
Har inte järnkoll på Charger men motion control låser inte mekaniskt utan det är kompression som stängs max så oljan inte kan passera. Läcker då packningar så kommer olja igenom och gaffel rör sig.
Service fixar det.

Scott spark the tråd
Vill inget egentligen med mitt inlägg förutom att bidra med en bild på min ”Contessa Spark 930” från 2018 som jag dundrar runt med i skogarna.
Konverterad till singelklinga, samt uppdaterad med sadelstolpe och styre i kolfiber.
Näst på tur är att slänga dit en Reba gaffel jag har liggandes i förrådet.
I övrigt jäkligt nöjd med cykeln, trots några år på nacken och utan 2024-års geometri.:)

Bilagor

• IMG_2148.jpeg
    IMG_2148.jpeg
    1.9 MB · Besök: 124
Scott spark the tråd
Efter cykelvasan så behövde cykeln tvättas. Då ser jag att övre bulten till bakdämparen har lossnat och krupit ut genom hålet, se bild. Cykeln är ca 6mån gammal. Bultar/skruva kontrollerade med jämna intervall. Någon som råkar ut för samma sak? Är en RC WC 2023.Visa bilaga 723602
Är det den bulten Scott har ändrat åtdragningsmomentet på från 10Nm till 15Nm?

Scott spark the tråd
Efter cykelvasan så behövde cykeln tvättas. Då ser jag att övre bulten till bakdämparen har lossnat och krupit ut genom hålet, se bild. Cykeln är ca 6mån gammal. Bultar/skruva kontrollerade med jämna intervall. Någon som råkar ut för samma sak? Är en RC WC 2023.Visa bilaga 723602
Fick du någon ordning på detta? Kontaktade Scott Sports och enligt dom verkar detta problem ha drabbat cyklar med RockShox dämparen.
Har själv Fox men fick ändå den nya bulten hemskickad utan kostnad. Den bulten jag fick hem är dock inte kullrad som din bult.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Fick du någon ordning på detta? Kontaktade Scott Sports och enligt dom verkar detta problem ha drabbat cyklar med RockShox dämparen.
Har själv Fox men fick ändå den nya bulten hemskickad utan kostnad. Den bulten jag fick hem är dock inte kullrad som din bult.
Svaret från Scott är det inte är någon garanti. Tolkar Scott som att man måste låta en cykelverkstad kontrollera momenten på cykeln om garantin ska gälla. Mycket märkligt resonemang enligt mig. Blir dyrt att åka till en verkstad för att kolla momenten…..sånt gör jag själv. Orkar inte tjafsa vidare med Scott. Kan vara första och sista nya Scott som jag köper. Obs gillar dock cykeln skarpt.

Scott spark the tråd
Svaret från Scott är det inte är någon garanti. Tolkar Scott som att man måste låta en cykelverkstad kontrollera momenten på cykeln om garantin ska gälla. Mycket märkligt resonemang enligt mig. Blir dyrt att åka till en verkstad för att kolla momenten…..sånt gör jag själv. Orkar inte tjafsa vidare med Scott. Kan vara första och sista nya Scott som jag köper. Obs gillar dock cykeln skarpt.
Det finns absolut de som fått detta löst på garanti. Kolla med butiken och inte direkt med Scott.

Scott spark the tråd
En bult som är lös och tydligen fått ett ändrat moment bör ses som ett ursprungligt fel med reklamationsrätt. Finns ingen dokomentation som följer cykel där det står att skruvar ska dras med viss tidsintervall.
Jag har inte fått till min, har inte fått något meddelande om att skruven ska dras med annat moment det tycker jag de bör informera kunden om alternativt ta in cykeln på återkallelse för utbyte skruv.

Scott spark the tråd
Ändrat moment allt annat lika ser ju illa ut för scott.

Vad gäller att kolla skruva med jämna intervall så är ju intervallerna uppenbarligen för långa

Tråkig konstruktion som jag gärna kan undvika

Butiker brukar erbjuda gratis kontroll och service? Har man gjort sådan borde de ta det annars finns det ingen mening att köpa i butik

Scott spark the tråd
Hallå!
Är det någon som har kommit på tanken att fila av stoppet för droppern som sitter inne i ramen på en spark22?
Har lite bekymmer med att inte komma ner tillräckligt med sadelstolpen (125dropper). Det verkar finnas gott om plats nedanför stoppet innan man kommer ner till dämparen. Vågar man?

Och dessutom, ska det vara en så fullständigt idiotisk böj på droppervajern? Runt dämparen? Eller är det en efterkonstruktion? Köpt cykeln beg.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hallå!
Är det någon som har kommit på tanken att fila av stoppet för droppern som sitter inne i ramen på en spark22?
Har lite bekymmer med att inte komma ner tillräckligt med sadelstolpen (125dropper). Det verkar finnas gott om plats nedanför stoppet innan man kommer ner till dämparen. Vågar man?

Och dessutom, ska det vara en så fullständigt idiotisk böj på droppervajern? Runt dämparen? Eller är det en efterkonstruktion? Köpt cykeln beg.
Hej,

hur menar du att den går runt dämparen? Mina vajrar går på var sida om dämparen.

Mvh Micke

Scott spark the tråd
Hallå!

Vad är det den tar i? Skruvniten till flaskhållaren?

Scott spark the tråd
Litet spännande projekt.
Demonterade bakdämparen på min gamla spark -22
Den ena skruven fastnat i hylsan, fick borra ur den.

Bilagor

• IMG_8243.jpeg
    IMG_8243.jpeg
    1,003 KB · Besök: 92
  • IMG_8244.jpeg
    IMG_8244.jpeg
    1.8 MB · Besök: 87
Scott spark the tråd
Den här tråden är helt perfekt för att få alltid få en att vilja avstå en Scott Spark 😂 Verkar ju inte bli bättre med generationerna heller utan bara nya typer av asdryga problem.
Jag tycker generellt inte om konstiga speciallösningar och därför köpte jag mig just denna Spark enligt bilden nedan. Så pass integrerat och snygga lösningar man kan komma utan att krångla till det onödigt mycket! Eventuellt att en 2-pos lockout hade räckt istället för en 3-pos.
IMG_9487.jpeg

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Har en Spark från 2020 och funderar på att byta lockout-knapparna på styret till RockShox Twistlock ultimate. Någon som testat och vet om det kommer funka och om det finns någon möjlighet att justera vajerspänningen efter monteringen?
Har bytt gaffeln till en Manitou R7 och bakdämparen är en Fox.

Scott spark the tråd
Hej!
Jag har ett litet bekymmer som någon här kanske kan ha svar på. Häromdagen fick jag för mig att ta isär svingen för att göra ren och smörja upp lederna på den. Dessvärre trillade det ut en spacer när jag drog ur axeln ur nedre pivåpunkten, denna är märkt ”Drive side only” och kan vändas på två olika sätt. Jag tänker att sidan med texten borde peka mot ramen? Någon som har koll? Cykeln i fråga är en Spark 2022.
IMG_0200.webp

Bilagor

• IMG_0201.webp
    IMG_0201.webp
    53.4 KB · Besök: 48
Scott spark the tråd
Hej!
Jag har ett litet bekymmer som någon här kanske kan ha svar på. Häromdagen fick jag för mig att ta isär svingen för att göra ren och smörja upp lederna på den. Dessvärre trillade det ut en spacer när jag drog ur axeln ur nedre pivåpunkten, denna är märkt ”Drive side only” och kan vändas på två olika sätt. Jag tänker att sidan med texten borde peka mot ramen? Någon som har koll? Cykeln i fråga är en Spark 2022.Visa bilaga 755058
Den ska sitta som du säger med texten mot ramen som på bilden.

Scott spark the tråd
Tips om hur man kan montera ett dropper-reglage direkt på Twinlock-reglaget från spark RC 2017-2021 på videon nedan. Tydligen så finns det en ”hemlig” M3 gänga redo från fabrik! Tack och bock Scott!

Tillbaka
Topp