Visa din uppgradering

Visa din uppgradering
Uppgraderade min Cube Analog 29" hardtail från 2014 till commuter med rätt så prisvärd aluminium stel gaffel samt knock-off Surly corner bar från amazon (och hoppas verkligen att de håller i längden). Sedan hade jag 32 mm landsväg däck liggandes och blev så nöjd att jag även byte från square tapered BB till Hollowtech II med Deore drev (egentligen 12x) i kombination med Deore 11 x kassett och bakväxel.
20240727_182121.jpg
20240813_202745.jpg

Visa din uppgradering
Visa din uppgradering
Finfint! Men du måste fixa roligare färg på maguraokets ringar ? lila skulle vara finfint där ?
Det är bilden som inte är rättvis, har beställt dekaler från Lane6riders, i oilslick enligt åkarens önskemål ?Magura-ringarna skrotade vi då! :)
Tyvärr behöver man Trail SL handtag för att byta stickers där, till hennes besvikelse! :(

Visa din uppgradering
Kan visa upp en gammal uppgradering.

Var/är riktigt nöjd med min Cannondale SuperSix Evo SE (dumt, för långt namn) som gruscykel, förutom stora q-factor av 157 mm. Tyckte dessutom att svarta vevpartiet var tråkig. Så letade efter ett silvriga vevparti med lite mindre q-factor. Nästan ingen urval alls, men hittade detta nedan som är snygg och med 152 mm q-factor speccat, ungefär minsta som passerar kedjestaget. Egentligen dubbel så dyrt än vad jag ville spendera, men med 30 mm axel som direkt passar mitt vevlager (med distanser även om Garbaruk påstod att det skulle passa utan).

Stor var besvikelsen när jag mätte q-factorn: 156 mm, en hela mm vinst ... Men snygg är den, och lätt också.

2024-08-29-19-29-59-147.jpg

EDIT: glömde att nya vevpariet har pedaldistanser och gamla inte, så vinsten är noll mm.

EDIT2: Nja, fick åtminstone 2,5 mm vinst i vevarmslängd.

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Hoppat på 650b-tåget igen efter köp på Happy. Farsports med dt 240-nav. Komforten på grus är magisk och upplever ökad kontroll generellt så kan stå på lite mer. Snärtigare känsla överlag. Lite mer trampande på platten mellan gruspartierna, men det får man se som bonusträning?
IMG_6932.jpeg

Visa din uppgradering
Jaha då har paketet tydligen kommit till utlämningsstället eftersom jag fått sms om det inte bara en gång utan två men nä de kan inte hitta det ,pratade med DHL express som oxå försökte förklara för ombudet att aviseringar skickas först när paketet skannas av ombudet men icke, jag fick gå hem tomhänt ….

Visa din uppgradering
Jaha då har paketet tydligen kommit till utlämningsstället eftersom jag fått sms om det inte bara en gång utan två men nä de kan inte hitta det ,pratade med DHL express som oxå försökte förklara för ombudet att aviseringar skickas först när paketet skannas av ombudet men icke, jag fick gå hem tomhänt ….
Gjorde ett nytt försök idag och bingo,
hen som jobbade idag gick faktiskt in och letade bland paketen (i typ tio sekunder) och kom ut å sa ”här är det ”?.
Man meckar å skruvar, men man(jag) har alltid nånting som ska fixas?
IMG_0976.jpeg

Visa din uppgradering
Oj, vilken uppgradering! Enda jag var missnöjd med på min helstel MTB var Magura MT8 Pro HC bromsen: den var svampig, jag kunde drar handtaget nästan mot styret, medan mina MT4 handtag nästan inte rör sig efter belägg har kontakt med skivan. Har luftat flera gånger utan någon effekt. Dessutom tycker jag att rätten framför för att justera reach är jobbigt, den roterar man för ofta omedvetet. När jag såg MT8 SL HC bromsar hos bike-discount för halva priset (en tredje av rekommenderad pris) började jag fundera. Läste reviews, en sade att MT8 var så bra för att den känns svampigt ?. Fundera länge om jag skulle investera ännu mer pengar i en broms som med stor chans också var svampig. Jag chansade och bytte bara handtaget (med cilinder och allt). Och den känns nu nästan lika hård som mina MT! Något måste har varit fel med min MT8 Pro. Allt är identiskt förutom själva greppet som är i, snygg, kolfiber. Nu är cykeln helt perfekt.

2024-09-10-19-38-03-043.jpg

Visa din uppgradering
Före:
1. För långa vevarmar (observera att de var även av olika färger!)
2. Slitna handtag
3. Enkla plastpedaler utan pinnar
4. För stor sadel

https://happyride.se/img/admarket/large/577240.jpg?1724664171

Efter:
1. Nya handtag
2. Lämpligt korta vevarmar och fräsch kedja
3. Fullt servad gaffel
4. Pedaler med pinnar
5. Liten sadel
6. Bakväxelhöljet är draget på rätt sida
7. Stiliga stänkskärmar