Frycke
Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Tack för svar!Ja. Det sörplas väldigt långsamt från ytterbenet och dämparoljor går att blanda utan problem.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar!Ja. Det sörplas väldigt långsamt från ytterbenet och dämparoljor går att blanda utan problem.
Stämmer.Float X ska väl ha 20WT Gold i luftburken?
scandinaviansuspensioncenter.dk
>200 kr för ett verktyg som kan troligen ersättas med en skarvmutter för 11 kr ett par hos lokal järnhandel. Just sayin…Tips på verktyg (Finns säkert de som tycker det är överkurs men det är dyra grejer om det går sönder)
En till sak. Fox 20wt gold som varit slut hos de flesta handlarna hittade jag hos Alltricks
Den ska finnas i 250 ml flaska men...
Det ska vara 10 ml 20wt i luftsidans ytterben och 40 ml 4wt i dämparsidans dito.Ja det är ju nästa relavanta fråga.. Hur mycket behöver man av vardera vätska?
Lite oklart enligt tabellen hur mkt 20 wt gold till gaffeln?
Fox gold känner jag att ca 1l för 300kr är ok, särskilt om man ska smörja/bada saker i det, så då går det kanske åt.
Men hur mycket behöver man av 4wt? 40cc/40ml till gaffeln + dämparen?
Tänker om det kanske räcker med 250ml?
Vill man ha sönder dämpar- och luftskaftet så är det fritt fram att använda normalgängade muttrar på de fingängade skaften. Har för mig att det är M8x1 respektive M10x1.>200 kr för ett verktyg som kan troligen ersättas med en skarvmutter för 11 kr ett par hos lokal järnhandel. Just sayin…
Visa bilaga 761803
![]()
Skarvmutter MARINETECH M8 A4 DIN 6334 - köp på HORNBACH.se
Beställ Skarvmutter MARINETECH M8 A4 DIN 6334 på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.www.hornbach.se
Just det, det är inte vanlig millimetergänga.Vill man ha sönder dämpar- och luftskaftet så är det fritt fram att använda normalgängade muttrar på de fingängade skaften. Har för mig att det är M8x1 respektive M10x1.
Om du med dämparen menar bakdämparen så ska det som jag skrev innan vara 20WT Gold i den. Rikligt på båda tätningarna, och typ ett kryddmått i vardera positiva och negativa kammaren vid ihopsättning.Men hur mycket behöver man av 4wt? 40cc/40ml till gaffeln + dämparen?
Tänker om det kanske räcker med 250ml?
Fox verkar påstå att dom inte är blandbara. https://www.mtbr.com/threads/fox-4wt-fluid-replaces-fox-5wt-ptfe-fluid-quitely.1230735/Ja. Det sörplas väldigt långsamt från ytterbenet och dämparoljor går att blanda utan problem.
Det är väl inget konstigare än att ptfe ska fasas ut.Vad skönt att man inte har några olje problem fox verkar ha olje problem med sina gafflar.
Det där är intressant information som inte riktigt står med klartext någonstans. Min LBS sa faktiskt exakt samma sak, när jag var in och jagade oljor.Fox verkar påstå att dom inte är blandbara. https://www.mtbr.com/threads/fox-4wt-fluid-replaces-fox-5wt-ptfe-fluid-quitely.1230735/
Skulle vara intressant att veta om det stämmer. Isf lär det ju vara fullservice som är aktuellt för att få samma olja i ben och dämparen. Fast den här tjommen säger att det är lugnt
Dougal från Shockcraft har också skrivit att utbytet av olja mellan dämpare och ytterben är väldigt långsamt. https://www.mtbr.com/threads/confused-about-bath-oil-for-fox-34.1226559/Fox verkar påstå att dom inte är blandbara. https://www.mtbr.com/threads/fox-4wt-fluid-replaces-fox-5wt-ptfe-fluid-quitely.1230735/
Skulle vara intressant att veta om det stämmer. Isf lär det ju vara fullservice som är aktuellt för att få samma olja i ben och dämparen. Fast den här tjommen säger att det är lugnt
Jo att det är långsamt oljeutbyte, och att oljorna inte är blandbara är väl skilda saker ändå? En kompis har en stor flarra 5wt kvar så jag tigger nog en skvätt av honom när det är dags.Dougal från Shockcraft har också skrivit att utbytet av olja mellan dämpare och ytterben är väldigt långsamt. https://www.mtbr.com/threads/confused-about-bath-oil-for-fox-34.1226559/
Jo men att oljorna inte är blandbara enligt Fox bryr iaf. inte jag mig om. Jag kör med gamla oljan i min Grip, och en helt annan olja i badet ("salladsoljan" från Danico).Jo att det är långsamt oljeutbyte, och att oljorna inte är blandbara är väl skilda saker ändå? En kompis har en stor flarra 5wt kvar så jag tigger nog en skvätt av honom när det är dags.
Sen är det ju en sak till också, när fasen gick Fox över till 4w då. Jag kanske redan har det i dämparen![]()
![]()
Fast de är väl blandbara?Jo men att oljorna inte är blandbara enligt Fox bryr iaf. inte jag mig om. Jag kör med gamla oljan i min Grip, och en helt annan olja i badet ("salladsoljan" från Danico).
Det går att blanda 5wt och 4wt men det är inte att rekommendera .
Då dom har olika viskositet alltså tjocklek så borde de göra att prestandan på gaffeln blir knasig eller tänker jag fel ?
Jag skulle tänka att de har nästan samma viskositet, annars skulle Fox inte har ersätt den ena med den andra.
Och även om viskositet skulle skilja sig är den ingen problem för blandning. Enda problem jag skulle kunna ser är när en olja skulle reagera med en andra, men det är mycket osannolikt med oljor som används till smörjning. Generellt är det bra att blanda oljor och tillverkare göt det också, t.ex. för att har mer uniform beteende över en större temperaturomfång.
Borde vara dessaHur är det med Fox crush washers, kan man återanvända dom? Eller går dom att köpa löst någonstans?
På superdelux är det i alla fall 15w50. Ska motsvara Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light,Vad kan jag ha i min sidluxeburk istället för "air can lube" som inte behöver beställas i 1cl-påsar från england?
15w-50 är väl motorolja.På superdelux är det i alla fall 15w50. Ska motsvara Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light,
Jag återanvände nyss utan problem. Beställer dock för att byta ut då de såg bra mosade ut. Så länge man sätter dit dem åt samma håll så duger det nog, men de låser väl inte förbandet lika bra vilket väl är huvudsyftet...Hur är det med Fox crush washers, kan man återanvända dom? Eller går dom att köpa löst någonstans?
Det är motorolja för 4taktare läs på burkenDet är det säkert men jag kör på dämpar olja för säkerhetsskull
Bikeshop
bikeshop.se
Jag vet inte om du skämtar eller var du försöker komma.Det är motorolja för 4taktare läs på burken
Du skickar en länk på 15w-50 olja jag kollar vad det står på burken och den oljan är för fyrtaktare mc och vad du sen ändra i nästa skrivning det får du stå för men tro inte att du har rätt i din första länk som jag citerade.Jag vet inte om du skämtar eller var du försöker komma.
Känns det bättre om de häller den i annan burk?
Visa bilaga 762867
Om det inte framgick så har jag alltså köpt olja baserat på manual från sram
Visa bilaga 762868
EDIT. första bilden blev fel. Light:
Visa bilaga 762870
Jag är nog för trög för att fatta vad du pratar om. Jag läser bara innantill i tillverkarens dokument.Du skickar en länk på 15w-50 olja jag kollar vad det står på burken och den oljan är för fyrtaktare mc och vad du sen ändra i nästa skrivning det får du stå för men tro inte att du har rätt i din första länk som jag citerade.
Om man tar mitten bilden och dess nummer så kommer man fortfarande till en mc olja .
Plush dynamic som du visar 2 burkar av så finns den i 2 versioner 1lirt eller 120 ml och den är klassad som my23+ även det är en motor olja 0w30 =vatten.
Men skit i det samma jag skulle inte hälla vatten i mina gafflar.Men efter som RS rekomenderar olja så.
Vad kan jag ha i min sidluxeburk istället för "air can lube" som inte behöver beställas i 1cl-påsar från england?
De är blandbara, Fox 5wt PTFE är ingen magisk vätska utan vanlig gaffel/dämparolja med en PTFEkomponent.Fast de är väl blandbara?
Bara att Fox inte skriver ut att de ersatt den på ett tydligt sätt för oss hemmamekare. Det är bara en ny olja plötsligt. Utan att Fox varken bekräftat eller dementerat blandbarhet?
@Preacher har säkert facit här i vanlig ordning.
Det är alltså in i dämparen det läcker inte ut i benet?De är blandbara, Fox 5wt PTFE är ingen magisk vätska utan vanlig gaffel/dämparolja med en PTFEkomponent.
Men detta löser ju sig automagiskt när den större service görs då dämparenheten fylls med den nya, så behöver man inte fundera på det sedan.
Utbytet mellan nederbensoljan och GRIP/GRIP2/m.fl. enheterna är långsamt men det är ju ändå väldigt lika oljor. Där får man nog påstå att det är mer anmärkningsvärt att Rockshox Charger 3/3.1 som fungerar på ett väldigt snarlikt sätt har en helt annan oljetyp i nederbenen (Maxima PLUSH gaffelolja vs. Maxima Light/Heavy)
SRAM/Rockshox anser dock att utbytet är så långsamt att om man håller efter gaffelns service enligt schema (tätningskit/oljebyte) skall det ha väldigt lite inverkan på funktionen. Är man en *10 lower leg service to 1 complete service* människa så kanske man skall tänka till däremot.
Pyttelite sugs in vid större slag och så, överskottet rinner ut igen, som "självläkande" luftning.Det är alltså in i dämparen det läcker inte ut i benet?
Det är som qma skriver, lite av en långsam cirkulation.Det är alltså in i dämparen det läcker inte ut i benet?
ok, jag kände mig lite träffad men så länger det rör sig om tid i drift och inte kalender tid så är det nog lugnt ett tag för min del.Det är som qma skriver, lite av en långsam cirkulation.
Väldigt märkbart på bladdersystem (som Charger/Charger2/Charger2.1/Fox Fit*) att samma sak händer men där finns det ingen egen tryckreglering.
Så om man skippar stora servicedelen och bara byter nederbensolja hela tiden så drar bladdersystemen i sig mer och mer olja (och luft) tills bladderdetaljen blir väldigt svullen och till sist ger upp.
Halloj, ett par frågor gällande bakdämpare från Rockshox och hoppas få litet bra tankar.
Kan jag på något sätt använda en bakdämpare med måtten 230x65mm på en cykel som i orginal har en 230x60mm ?
Kan jag t.ex. stoppa i en bricka/distans eller liknande för att minska slaget från 65 till 60mm. Finns såna att köpa?
Eller ska jag bara byta dämpare rätt av och köra med pyttelite mer "sag"? Jag har svårt att se att cykeln (Canyon Strive med sk Horst-link fjädring) kan ta skada.
Glad påsk
Det låter bra med en distans. Det finns alltsåDu kan köpa distans.
Om det funkar eller går helt fel berör på hur mycket marginal det finns i länkaget. Det är farligt att bara köra på utan att kontrollera för att bakhjulet skulle kunna slår i sadelröret eller delarna av länkaget kunna krocka i ramen.