Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Måttet från axel till styrrör bör väl vara samma för att bibehålla geometri. Är det AC det kallas?
Topp!

Hittade den här bilden i en lastgammal tråd!

1751975263878.gif

Har en Canyon Grizl med 1x12, SRAM Rival XPLR eTap AXS, 10-44. Någon som kan tipsa om andra starkare kedjor än SRAM Rival Flattop? Tycker det är mjuka som ost och blir för långa på ganska kort tid. Hört att KMC ska komma med en Flattop men än så länge bara rykten?

Har en Canyon Grizl med 1x12, SRAM Rival XPLR eTap AXS, 10-44. Någon som kan tipsa om andra starkare kedjor än SRAM Rival Flattop? Tycker det är mjuka som ost och blir för långa på ganska kort tid. Hört att KMC ska komma med en Flattop men än så länge bara rykten?

Vilken Rival kedje har du? Sram kedjor med "hard chrome" håller nästan dubbelt så lång än utan och också än de flesta andra kedjor. Rival D1 verkar inte har det. Rival E1 har innerlänkor i hard chrome. Force E1 har också rollers i hard chrome.

Vilken Rival kedje har du? Sram kedjor med "hard chrome" håller nästan dubbelt så lång än utan och också än de flesta andra kedjor. Rival D1 verkar inte har det. Rival E1 har innerlänkor i hard chrome. Force E1 har också rollers i hard chrome.
Verkar vara D1 jag har, solida sidor. Men E1 har ju utskärningar på de yttre länkarna, ska det bli starkare?

Verkar vara D1 jag har, solida sidor. Men E1 har ju utskärningar på de yttre länkarna, ska det bli starkare?

Starkare inte, antar jag, men förhoppningsvis inte signifikant svagare. Men det är inte problemet du har. Hard chrome är mycket mer slitfast. Frågan är om det räcker med innerlänkor (Rival E1) eller också rollers (Force E1).

Någon som sitter på en bild som visar hur många psi det ska vara i en bakdämpare?
Har hittat en sida där man skriver i dämparens serienummer och får fram en lista. Men det är lite svårt att se serienumret på en Scott spark…

Dämparen det gäller är en RockShox NUDE 5 RL3

Hej! Jag vill köpa en gravel som pendlarhoj men har stött på lite problem pga har lite udda kroppsform med långa ben och kort överkropp.

Jag har följande mått
Height191 cm
Inseam92 cm
Torso54 cm
Arm length64 cm

Det verkar ju vara lite klurigt med långa ben och kort överkropp. ChatGPT rådde mig att kanske gå ner till en large istället för X-large och och ha en högre sadel pga large är kortare. Men de large-cyklarna jag kollar på är enligt GPT också lite för långa. Spelar det så stor roll eller är det enkelt att byta till kortare styrstång (eller vad det kan tänkas heta)? Vet inte hur jag ska tänka riktigt.

Har kikat lite på följande cyklar

happyride.se

Säljes: Orbea Gravel Bike Vector Drop - 2023

Fin och välskött Orbea Vector Drop årsmodell inköpt ny 2023 för 16 795 kr. Perfekt gravel cyke
happyride.se
happyride.se

Säljes: Merida Gravelhoj med GRX 810 - Silex 700 - Strl L

Panikköptes ny av skadad löpare (jag) 2023, nu är löparen oskadad och vill hellre att pengarna g&ari
happyride.se
happyride.se

Säljes: Trek Checkpoint ALR 4, 58, Shimano 105.

Säljer nu min Checkpoint ALR 4 storlek 58 på grund av ny köp. Cykel är lite över ett år
happyride.se
www.blocket.se

Rondo Ruut Al 2022 säljes i Göteborgs stad | Blocket

13500 kr - Racer - Innerstaden - Säljer min Rondo Ruut AL 2022 som jag fick i julas men knappt använd, endast rullat ungefär 80 kilometer. Storlek L, passa...
www.blocket.se
www.blocket.se

Logga in på Facebook

Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
www.facebook.com
www.facebook.com

Logga in på Facebook

Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
www.facebook.com
www.facebook.com

Lite för många för att ni ska titta igenom kanske men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring mitt köp. Kolla noggrant kring hur korta de är eller tänka att det går att lösa med kortare styrstång?

Tack för hjälpen!

Det är en bula på däcket vid ventilen, varför?
Har jag för smal fälg(ca 20mm om jag minns rätt) relativt däck, 40mm.
På fotot syns det en antydning till att däckkanten inte få plats. Ja, ventilen var långt intryckt när jag pumpade.

Bilagor

• IMG_2612.webp
    IMG_2612.webp
    383.5 KB · Besök: 59
Slangknixa kanske? Ha gärna lite luft i slangen när du knör i den under däcket.
Det är möjligt du, med endast litet luft i och mycket hand- och tumkraft, kan massera det rätt.

Slangknixa kanske? Ha gärna lite luft i slangen när du knör i den under däcket.
Det är möjligt du, med endast litet luft i och mycket hand- och tumkraft, kan massera det rätt.
Hade lite luft i slangen när jag krängde på däcket och jag har redan provat att tömma ut lite luft och massera med samma resultat

Kommer inte på något annat för ögonlocket. Möjligen att börja om från början och se om orsaken går att hitta.
...Är slangen aningen för lång?

Det är slang med rätt dimension.
Men du har nog rätt i att jag ska testa att göra om allt från början.
Använd gott om talk på slang och i däck. I brist på talk funkar barnpuder. Som är parfumerad talk. Då luktar det gott om hjulet också.
Talk smörjar samt hindrar att däck och slang limmar ihop över tid.
Slanglöst är förstås alltid bäst.

Indikatorn sitter väl inte på klämman, eller?
Jo, klämman har en rygg med ett hål som indikatorns pig går in i. Jag har filat ned en för annars passar inte SL-M8000 innanför M8120 broms.

Pratar vi om clamp för SL avsett för i spec? SL med clamp ser inte ut som nån av bilderna ovan. Inte M8000 eller M7000

ok, reservdelen jag länkade byter ju ut backsidan helt så den kanske passar alla SL-M8000. Varför de orkat göra en annan baksida än den som original clamp har kvarstår som en gåta.

Hur är det nu, om man vill referera till en lätt växel säger man att det är en låg eller hög växel?
Låg.
Problemet blir om du pratar/skriver om att växla upp eller ner, då det kan betyda växla upp till större drev = växla till lättare = växla ner, eller betyda att växla upp till tyngre drev = växla till mindre drev = växla ner på kassetten...

Hej! Jag vill köpa en gravel som pendlarhoj men har stött på lite problem pga har lite udda kroppsform med långa ben och kort överkropp.

Jag har följande mått
Height191 cm
Inseam92 cm
Torso54 cm
Arm length64 cm

Det verkar ju vara lite klurigt med långa ben och kort överkropp. ChatGPT rådde mig att kanske gå ner till en large istället för X-large och och ha en högre sadel pga large är kortare. Men de large-cyklarna jag kollar på är enligt GPT också lite för långa. Spelar det så stor roll eller är det enkelt att byta till kortare styrstång (eller vad det kan tänkas heta)? Vet inte hur jag ska tänka riktigt.

Har kikat lite på följande cyklar

happyride.se

Säljes: Orbea Gravel Bike Vector Drop - 2023

Fin och välskött Orbea Vector Drop årsmodell inköpt ny 2023 för 16 795 kr. Perfekt gravel cyke
happyride.se
happyride.se

Säljes: Merida Gravelhoj med GRX 810 - Silex 700 - Strl L

Panikköptes ny av skadad löpare (jag) 2023, nu är löparen oskadad och vill hellre att pengarna g&ari
happyride.se
happyride.se

Säljes: Trek Checkpoint ALR 4, 58, Shimano 105.

Säljer nu min Checkpoint ALR 4 storlek 58 på grund av ny köp. Cykel är lite över ett år
happyride.se
www.blocket.se

Rondo Ruut Al 2022 säljes i Göteborgs stad | Blocket

13500 kr - Racer - Innerstaden - Säljer min Rondo Ruut AL 2022 som jag fick i julas men knappt använd, endast rullat ungefär 80 kilometer. Storlek L, passa...
www.blocket.se
www.blocket.se

Logga in på Facebook

www.facebook.com
www.facebook.com

Logga in på Facebook

www.facebook.com
www.facebook.com

Lite för många för att ni ska titta igenom kanske men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring mitt köp. Kolla noggrant kring hur korta de är eller tänka att det går att lösa med kortare styrstång?

Tack för hjälpen!
En stor del info på nätet = ChatGPTs åsikt är mycket riktigt att har man långa ben mot sin längd så bör man ha en cykel med mindre reach.
Det bästa är såklart att testa sig fram till vad som är lagom reach + styrstam-slängd för en själv. Men cykeln bör också ge möjlighet att få upp styret mer än vad den storleken normalt är tänkt för, antingen genom att ha ordentligt med styrrör kvar eller genom styrstam med ovanligt mycket vinkel.

Skule montera tubelessventiler på ett par ex511 fälgar, men upptäckte att mina Joes inte passade.
På mina gamla fälgar så är det "yttre" hålet, dvs på däcksidan större. Men på den här fälgen är bägge hålen precis lika stora.

Vad ska jag köra för ventiler? Ska det vara såhär?

Skule montera tubelessventiler på ett par ex511 fälgar, men upptäckte att mina Joes inte passade.
På mina gamla fälgar så är det "yttre" hålet, dvs på däcksidan större. Men på den här fälgen är bägge hålen precis lika stora.

Är hålet i fälgen för stort eller för litet menar du?

Alla fälgarna jag har (haft) i familjen har "raka" hål. Joe's ventil ser inte särskild annorlunda ut än ventiler jag använder. Jag köper Schwalbe.

Senast ändrad:
Är hålet i fälgen för stort eller för litet menar du?
Hålet mot "däcksidan" är precis samma diameter som hålet mot navsidan.

På mina gamla fälgar är hålet mot däcksidan kanske 1mm större i diameter så att koniska delen av tubelessventilen går att trycka in. Men nu är hålet på nya fälgarna för litet

IMG_2286.webp
Går inte ner mer än sådär

Hålet mot "däcksidan" är precis samma diameter som hålet mot navsidan.

På mina gamla fälgar är hålet mot däcksidan kanske 1mm större i diameter så att koniska delen av tubelessventilen går att trycka in. Men nu är hålet på nya fälgarna för litet

Visa bilaga 779694
Går inte ner mer än sådär
Jag har heller aldrig märkt att hålen skulle vara olika stora. Den går inte i ens med våld alltså?
Nu har jag haft väldigt många DT-fälgar och få andra, men har aldrig haft nåt problem just att få i en TL-ventil vad jag kan minnas.

Tillbaka
Topp