mattihp
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Topp!Måttet från axel till styrrör bör väl vara samma för att bibehålla geometri. Är det AC det kallas?
Hittade den här bilden i en lastgammal tråd!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Topp!Måttet från axel till styrrör bör väl vara samma för att bibehålla geometri. Är det AC det kallas?
Det benämns A-C precis som @DarkMatter skriver, kort för axle to crown. Notera då att det är typ C-F i illustrationen du hittat.
Har en Canyon Grizl med 1x12, SRAM Rival XPLR eTap AXS, 10-44. Någon som kan tipsa om andra starkare kedjor än SRAM Rival Flattop? Tycker det är mjuka som ost och blir för långa på ganska kort tid. Hört att KMC ska komma med en Flattop men än så länge bara rykten?
Verkar vara D1 jag har, solida sidor. Men E1 har ju utskärningar på de yttre länkarna, ska det bli starkare?Vilken Rival kedje har du? Sram kedjor med "hard chrome" håller nästan dubbelt så lång än utan och också än de flesta andra kedjor. Rival D1 verkar inte har det. Rival E1 har innerlänkor i hard chrome. Force E1 har också rollers i hard chrome.
Verkar vara D1 jag har, solida sidor. Men E1 har ju utskärningar på de yttre länkarna, ska det bli starkare?
Testar med Rival E1 och ser hur det går.Starkare inte, antar jag, men förhoppningsvis inte signifikant svagare. Men det är inte problemet du har. Hard chrome är mycket mer slitfast. Frågan är om det räcker med innerlänkor (Rival E1) eller också rollers (Force E1).
Testar med Rival E1 och ser hur det går.
Mina red flattop håller nog 2000 mil med vax.Testar med Rival E1 och ser hur det går.
Bara ett sätt att få veta: ut och cykla!Visa bilaga 779202
Visa bilaga 779202
Kommer cyklarna bli snabbare nu när lillgrabben har dekaltrimmat dem!?
Blir rekordpendling imorgon bitti dåBara ett sätt att få veta: ut och cykla!![]()
![]()
| Height | 191 cm |
| Inseam | 92 cm |
| Torso | 54 cm |
| Arm length | 64 cm |
jag har en DT Swiss M210, Air, ABS Spring, 165 x 38mm, Rebound adjustable på cykeln idag, vad betyder 165x38?
Så alla dämpare med 165mm passar?Det betyder att distansen mellan infästningen är 165 mm och att den har 38 mm slag.
Så alla dämpare med 165mm passar?
Tack för svar. Får leta efter 165x38.Nja, dämparen borde inte har mer än 38 mm slag om cykeln inte har marginal för mer slag. Mindre slag funkar alltid, men då får cykeln mindre slag. Sen kan dämper-tune skiljer sig, även vid samma modell. Det ger annorlunda känsla.
Det blev Force E1 denna gång!Mina red flattop håller nog 2000 mil med vax.
Kan svara mig själv. Det är givetvis perfekt passform.Hur är passformen mellan Quartz AXS-spindeln och nya Force XPLR-veven?
![]()
![]()
Hade lite luft i slangen när jag krängde på däcket och jag har redan provat att tömma ut lite luft och massera med samma resultatSlangknixa kanske? Ha gärna lite luft i slangen när du knör i den under däcket.
Det är möjligt du, med endast litet luft i och mycket hand- och tumkraft, kan massera det rätt.
Det är slang med rätt dimension.Kommer inte på något annat för ögonlocket. Möjligen att börja om från början och se om orsaken går att hitta.
...Är slangen aningen för lång?
Använd gott om talk på slang och i däck. I brist på talk funkar barnpuder. Som är parfumerad talk. Då luktar det gott om hjulet också.Det är slang med rätt dimension.
Men du har nog rätt i att jag ska testa att göra om allt från början.
Vad kallas bandklämman som man monterar växelreglage för och går den att köpa separat?
clamp
tex
![]()
Shimano M8000 Right 11s clamp, Black | Bikeinn
Get Shimano M8000 Right 11s in Black for 155.99 kr. Ideal for bike with fast delivery. Buy Levers at Bikeinn!www.tradeinn.com
men jag hade varit skeptiskt för en SL-M8000 med clamp ser inte ut så original. M8000 m clamp har indikator
Kostar inte så farligt mycket mindre än ett helt reglage.clamp
tex
![]()
Shimano M8000 Right 11s clamp, Black | Bikeinn
Get Shimano M8000 Right 11s in Black for 155.99 kr. Ideal for bike with fast delivery. Buy Levers at Bikeinn!www.tradeinn.com
men jag hade varit skeptiskt för en SL-M8000 med clamp ser inte ut så original. M8000 m clamp har indikator
Jo, klämman har en rygg med ett hål som indikatorns pig går in i. Jag har filat ned en för annars passar inte SL-M8000 innanför M8120 broms.Indikatorn sitter väl inte på klämman, eller?
Nja, det beror på vilket reglage du menar. Här finns några exempel på Shimano original kompletta reglage från endast ca 5 Euro/st och uppåt till ca 10 Euro/st...Kostar inte så farligt mycket mindre än ett helt reglage.
Låg.Hur är det nu, om man vill referera till en lätt växel säger man att det är en låg eller hög växel?
En stor del info på nätet = ChatGPTs åsikt är mycket riktigt att har man långa ben mot sin längd så bör man ha en cykel med mindre reach.Hej! Jag vill köpa en gravel som pendlarhoj men har stött på lite problem pga har lite udda kroppsform med långa ben och kort överkropp.
Jag har följande mått
Height 191 cm Inseam 92 cm Torso 54 cm Arm length 64 cm
Det verkar ju vara lite klurigt med långa ben och kort överkropp. ChatGPT rådde mig att kanske gå ner till en large istället för X-large och och ha en högre sadel pga large är kortare. Men de large-cyklarna jag kollar på är enligt GPT också lite för långa. Spelar det så stor roll eller är det enkelt att byta till kortare styrstång (eller vad det kan tänkas heta)? Vet inte hur jag ska tänka riktigt.
Har kikat lite på följande cyklar
![]()
Säljes: Orbea Gravel Bike Vector Drop - 2023
Fin och välskött Orbea Vector Drop årsmodell inköpt ny 2023 för 16 795 kr. Perfekt gravel cykehappyride.se![]()
Säljes: Orbea Gravel Bike Vector Drop - 2023
Fin och välskött Orbea Vector Drop årsmodell inköpt ny 2023 för 16 795 kr. Perfekt gravel cyke
happyride.se
![]()
Säljes: Merida Gravelhoj med GRX 810 - Silex 700 - Strl L
Panikköptes ny av skadad löpare (jag) 2023, nu är löparen oskadad och vill hellre att pengarna g&arihappyride.se![]()
Säljes: Merida Gravelhoj med GRX 810 - Silex 700 - Strl L
Panikköptes ny av skadad löpare (jag) 2023, nu är löparen oskadad och vill hellre att pengarna g&ari
happyride.se
![]()
Säljes: Trek Checkpoint ALR 4, 58, Shimano 105.
Säljer nu min Checkpoint ALR 4 storlek 58 på grund av ny köp. Cykel är lite över ett århappyride.se![]()
Säljes: Trek Checkpoint ALR 4, 58, Shimano 105.
Säljer nu min Checkpoint ALR 4 storlek 58 på grund av ny köp. Cykel är lite över ett år
happyride.se
![]()
Racer säljes i hela Sverige | Blocket
Blocket är hela Sveriges marknadsplats inom kategorin racer säljes i hela sverige med över 1022 annonserwww.blocket.se
![]()
Rondo Ruut Al 2022 säljes i Göteborgs stad | Blocket
13500 kr - Racer - Innerstaden - Säljer min Rondo Ruut AL 2022 som jag fick i julas men knappt använd, endast rullat ungefär 80 kilometer. Storlek L, passa...
www.blocket.se![]()
www.facebook.com
Logga in på Facebook
Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
www.facebook.com![]()
www.facebook.com
Logga in på Facebook
Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
www.facebook.com![]()
Lite för många för att ni ska titta igenom kanske men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring mitt köp. Kolla noggrant kring hur korta de är eller tänka att det går att lösa med kortare styrstång?
Tack för hjälpen!
Är hålet i fälgen för stort eller för litet menar du?Skule montera tubelessventiler på ett par ex511 fälgar, men upptäckte att mina Joes inte passade.
På mina gamla fälgar så är det "yttre" hålet, dvs på däcksidan större. Men på den här fälgen är bägge hålen precis lika stora.
Vad ska jag köra för ventiler? Ska det vara såhär?
Skule montera tubelessventiler på ett par ex511 fälgar, men upptäckte att mina Joes inte passade.
På mina gamla fälgar så är det "yttre" hålet, dvs på däcksidan större. Men på den här fälgen är bägge hålen precis lika stora.
Vad ska jag köra för ventiler? Ska det vara såhär?
Hålet mot "däcksidan" är precis samma diameter som hålet mot navsidan.Är hålet i fälgen för stort eller för litet menar du?

Jag har heller aldrig märkt att hålen skulle vara olika stora. Den går inte i ens med våld alltså?Hålet mot "däcksidan" är precis samma diameter som hålet mot navsidan.
På mina gamla fälgar är hålet mot däcksidan kanske 1mm större i diameter så att koniska delen av tubelessventilen går att trycka in. Men nu är hålet på nya fälgarna för litet
Visa bilaga 779694
Går inte ner mer än sådär