[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Angående att pizza stål i vanlig ugn inte funkar för napolitansk pizza så skulle jag säga att det är fel , då är det du som gör fel eller något med degen som inte stämmer. Visst det blir inte lika bra som i en gasolugn men tillräckligt bra.

Kolla Napolis video med pizza stålet

[OT] Visa ditt pizzabak
Vill du inte slösa för mycket pengar så köper du bara lilla Napolis pizza stål och kör i ugnen du har . Fungerar mycket bra för napolitansk pizza och ger bra resultat på pizzorna

Edit: såg att du redan hade ett stål nu.
Yes, vi får väl vad jag kommer roa med mig i framtiden, avdelning lyxproblem. :unsure: 😅 Att man kunde göra riktig Napolitansk pizza i en traditionell ugn med stål hade jag verkligen ingen aning om (kanske möjligen har att göra med definitionen).

Jag och dottern har varit mycket nöjd med resultatet för hennes glutenfria pizzor åtminstone. (y)

[OT] Visa ditt pizzabak
Yes, vi får väl vad jag kommer roa med mig i framtiden, avdelning lyxproblem. :unsure: 😅 Att man kunde göra riktig Napolitansk pizza i en traditionell ugn med stål hade jag verkligen ingen aning om (kanske möjligen har att göra med definitionen).

Jag och dottern har varit mycket nöjd med resultatet för hennes glutenfria pizzor åtminstone. (y)

Haha jag känner igen det där att man alltid måste ha dyra grejer när man börjar med en ny hobbie.

Ja pizza stål fungerar bra även till mycket annat än pizza 👍

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Pizza stål funkar skitbra för en eller 2 pizzor, sedan har den tappat lite för mycket värme, blir typ 1 minute längre/pizza.

Med en el pizza ugn och Sten har jag kört 10 efter varandra utan att tappa tid alls.

Jag ser skillnaden så här :
Plåt -> Stål=Stor
Stål -> Elung=Stor

Om man vill ha några väldigt bra pizza så kör med stål. Om vill ha otroligt bra pizza, flera stycken så är egen ugn enda lösningen. Vi körde på stål tills vi inte lyckades förbättra pizzan efter 2 års experimenterande med deg, temperatur och ingredienser.

[OT] Visa ditt pizzabak
Angående att pizza stål i vanlig ugn inte funkar för napolitansk pizza så skulle jag säga att det är fel , då är det du som gör fel eller något med degen som inte stämmer. Visst det blir inte lika bra som i en gasolugn men tillräckligt bra.

Kolla Napolis video med pizza stålet
Det där är inte en Napoletansk pizza. Det säger de till och med själva i filmen när de tar ut den.
Att man har en deg gjord enligt Napolitanskt recept betyder inte att pizzan blir det med automatik. Gräddningen är en väsentlig del i det hela och det kräver sin temperatur.

Med det sagt vill jag tillägga att jag är jättenöjd med mitt pizzastål och ser ingen större poäng med att skaffa en pizzaugn mer än att det vore kul att experimentera med. Gillar pizzor som fått lite längre baktid och mer krisp bättre.

[OT] Visa ditt pizzabak
@Aron har skrivit tips om hur man kan göra med pizzastål i vanlig ugn redan på sidan 1 av tråden,
i inlägg #17
Yes, jag har rätt bra koll på det. 🙂 Tror det blev lite begreppsförvirring här bara. Som "s" skriver ovan går det inte göra Napoletansk pizza i en vanlig ugn inte ens med stål (pga för låg värme vad jag vet) om man nu skulle vilja det. Sedan om det spelar någon roll eller inte är väl en separat diskussion för pizzanördarna i tråden. Kanske olika nivåer av "bra" som LydiaHanke skrev i ett inlägg. 🙃

[OT] Visa ditt pizzabak
Med mitt trick, som inte är själva pizzstenen, utan att ha en plåt under, börjar bakplåtspapper* brinna efter 4-5 minuter. Så hyfsat varmt blir det. (Min ugn maxar 270 grader enligt reglaget.)

*Jag är medveten om att bakplåtspapper är helt förkastligt och att pizzan ska skjutas in på ett för ändamålet utformat specialmjöl från en obskyr italiensk by där det mals i vänstervarv på en egyptisk sandsten av 11 generationens mjölnarfamilj som har en genetisk defekt på högerögat, därav vänstervarvet som ger mjölet dess unika egenskaper. 😜

[OT] Visa ditt pizzabak
1770191352510.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Med mitt trick, som inte är själva pizzstenen, utan att ha en plåt under, börjar bakplåtspapper* brinna efter 4-5 minuter. Så hyfsat varmt blir det. (Min ugn maxar 270 grader enligt reglaget.)

*Jag är medveten om att bakplåtspapper är helt förkastligt och att pizzan ska skjutas in på ett för ändamålet utformat specialmjöl från en obskyr italiensk by där det mals i vänstervarv på en egyptisk sandsten av 11 generationens mjölnarfamilj som har en genetisk defekt på högerögat, därav vänstervarvet som ger mjölet dess unika egenskaper. 😜
"Ugnsduk" (återanvändningsbara) tål högre värme, tex den nedan men tror väl att de som finns i andra butiker är mer eller mindre identiska, tex från Clas Ohlson.

[OT] Visa ditt pizzabak
Bakplåtspapper att baka ut pizzan på kommer jag aldrig sluta med, det gör det ungefär tusen gånger enklare i den vanliga ugnen i alla fall.

Kör med två stenar, värmer ugnen till 300 grader i 45-60 minuter med stenarna i och sen kör jag varannan gång på stenarna. Då kan man ha bra tempo i baket. Men det krävs ändå 5-6 minuter för en pizza så det blir ingen "true napoli".

Min kollega som testade pyrolysugnen har även tipsat om att köra med en sten väldigt högt upp i ugnen och använda grill-läget för att få bra punch, har testat lite men inte riktigt känt att det är så revolutionerande.

[OT] Visa ditt pizzabak
Min kollega som testade pyrolysugnen har även tipsat om att köra med en sten väldigt högt upp i ugnen och använda grill-läget för att få bra punch, har testat lite men inte riktigt känt att det är så revolutionerande.

Det tipsar Lilla Napoli också om. Överkurs (som oftast med LN, vilket är vad som gör dem underbara) är att time:a ugnens reglering så man bakar pizzan när värmeelementen eldar på som mest, dvs inte när värmen är uppnådd och elementen tillfälligt slås av och ugnen svalnar lite.

Görs ju enklast med en termometer i ugnen, så man ser värmecyklerna.

Senast jag testade att baka napoletansk deg i vanlig ugn (i grilläge) så satte jag in pizzan för högt, så degen reste sig upp i värmelementen. Blev inte bra.

LN säljer fö också ugnsduk för pizzabak i vanlig ugn. 62kr: https://shop.lillanapoli.se/products/ugnsduk-for-bakning-i-elmarran-hemmaugn

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag kör bakplåtspapper när jag ska flippa många pizzor.

Vi bakar ut och lägger på fyllning på pizzan på bakplåtspapper. Sen klipper jag bort överflödigt papper för att undvika eldsvåda i gasolugnen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Testade bakplåtspapper i min pizzaugn men det brann upp direkt. Kör lite extra mjöl på spaden istället. Det står 430 grader på Julaugnen men jag har aldrig testat med termometer, så om det faktiskt blir det har jag ingen koll på.

[OT] Visa ditt pizzabak
Bakplåtspapper att baka ut pizzan på kommer jag aldrig sluta med, det gör det ungefär tusen gånger enklare i den vanliga ugnen i alla fall.

Kör med två stenar, värmer ugnen till 300 grader i 45-60 minuter med stenarna i och sen kör jag varannan gång på stenarna. Då kan man ha bra tempo i baket. Men det krävs ändå 5-6 minuter för en pizza så det blir ingen "true napoli".

Jag kör grill 270 grader. Sätter pizzastålet högst upp och sedan en ungsplåt under denna för att hålla kvar värmen runt pizzan. Då blir det ett hett mikroklimat högst upp i ugnen. Det gör stor skillnad med eller utan ungsplåt. Brukar lyfta ned pizzan till en plåt mitt i för att bakas klart när den svetts ordentligt på ”övervåningen”. Det är såklart inte lika effektivt som en riktig pizzaugn, men ett sätt att få ut mer effekt ur sin vanliga ugn.

[OT] Visa ditt pizzabak
Min fuskmetod är dubbla plåtar som ligger mot varandra och jobba i övre delen av ugnen. Inte lika effektivt som ett riktigt pizzastål får man anta, men det kortar ner svennepizzan från 12-15 minuter till 8 eller så. Märkbart bättre botten tycker jag.
IMG_5239.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
När jag brukade göra pizza i vanlig ugn så brukade jag köra med ungefär 1/3 del dinkelmjöl i degen och förbaka degen innan toppingen åkte på.

Tillbaka
Topp