• Re: Scott spark the tråd

Av:
    Doctor C
    Zwinto10mm skrev:
    Går det att köra 27.5 plus hjul i "vanlig" scott spark? (spark 940 2018)
    Årsmodell 2017 går det inte. De kan ha gjort om baktriangeln till senare årsmodeller.

Av:
    Zwinto10mm
    GetLucky skrev:
    Zwinto10mm skrev:
    Går det att köra 27.5 plus hjul i "vanlig" scott spark? (spark 940 2018)

Tror du måste byta baktriangel till en 700 Plus för att de ska få plats bak. Mig veterligen är det bara Spark 700 Plus som har möjlighet att ha både 27.5+ och 29.

Ja det va väl det jag trodde, men det lär väl int gå att köpa löst är jag rädd?

Av:
    Doctor C
    Det finns att köpa. Jag har själv gjort detta ingrepp.

Av:
    såkket
    27,5+ har mindre BB offset så man bör kanske också titta på att bygga om gaffeln så den blir lite längre.
    Original 27,5+arna har ju 130mm fram, känns som lite för hög fram är bättre än lite för låg så det skulle säkert funka med 140 också om man vill få den lite slackare.

Av:
    Doctor C
    Även med 130 mm fram är Spark Plus vansinnigt låg. Den mår nog bara gott av 140 mm. 120 mm är inget alternativ.

Av:
    Zwinto10mm
    Doctor C skrev:

Även med 130 mm fram är Spark Plus vansinnigt låg. Den mår nog bara gott av 140 mm. 120 mm är inget alternativ.

Jaha? Vart har du köpt den svingen och vad kösta det? :)

Av:
    NickPick
    Doctor C skrev:

Finns ju genius annars.

Av:
    Nitrogendykare
    Vilken djungel, vad för klinga ska man beställa då jag vill ha 34t på min spark 920 -2019?
    Det finns flera olika offset.

Av:
    Jensen
    Nitrogendykare skrev:
    Vilken djungel, vad för klinga ska man beställa då jag vill ha 34t på min spark 920 -2019?
    Det finns flera olika offset.

Boost, alltså 3 mm.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Nitrogendykare
    Sweet, då vet jag att det är 3mm.

Av:
    Jensen
    Nitrogendykare skrev:
    Sweet, då vet jag att det är 3mm.

Original ja. Sen kan vissa tillverkare ha mindre för att kompensera större klinga. Då blir ju dock kedjelinjen sämre. Men Boost som sparken har är 3 mm som sagt

Av:
    Doctor C
    Zwinto10mm skrev:
    Doctor C skrev:
    Bara att gå in till en Scott ÅF och beställa en. Minns inte riktigt vad den kostade tyvärr. Kanske runt 3000? cyklist/Dangerholm här på forumet vet nog.
    I plusutförande är Spark riktigt trevlig men på gränsen till för låg. Man slår lätt i pedalerna om man är ovarsam. Därav tror jag inte att 140 mm i fronten är fel. Själv kör jag dock vidare på 130 mm.

Av:
    såkket
    Doctor C skrev:
    Zwinto10mm skrev:
    Doctor C skrev:
    Bara att gå in till en Scott ÅF och beställa en. Minns inte riktigt vad den kostade tyvärr. Kanske runt 3000? cyklist/Dangerholm här på forumet vet nog.
    I plusutförande är Spark riktigt trevlig men på gränsen till för låg. Man slår lätt i pedalerna om man är ovarsam. Därav tror jag inte att 140 mm i fronten är fel. Själv kör jag dock vidare på 130 mm.

Fast kollar man specc så är 7xx plus den som har högst BB, har ingen erfarenhet av något annat än plus iofs så hur det är i praktiken vet jag inte.
    Visst är den låg och det är lätt att slå i när man inte har farten och måste trampa där det är brötigt men är man villig och jobba lite med twinlocen så tycker jag det funkar helt ok.

Av:
    Doctor C
    Det är antagligen ett rent teoretiskt mått som inte tar hänsyn till hur mycket ett plusdäck sjunker ihop vid belastning. Vad är BB drop för de olika ramarna?

Vanliga Spark är också låg men jag upplever att den är ännu lägre i plusformat.

Av:
    ACaesar
    Hej!

Nån som har någon information om XXL,s Scott Spark 900 Elite?
    Vad jag har fått fram så är det en brandad hoj enbart för XXL, i princip samma spec som 960 men några tusen billigare.
    Frågan är om det finns någon hake?

https://www.xxl.se
    a2681fe394384223a36675d9fa9cdabc.jpg

Av:
    Svensson433
    Det verkar finnas en scale 900 också är det också en xxl variant verkar vara samma som 960.
    Har en kompis som är sugen på en sån men är osäker på storleken. Jag chansar på att hon måste ha en small ram (164cm).
    Det som heter contessa är den mindre i ramen än unisex moddel?

Av:
    Mback72
    ACaesar skrev:
    Hej!

Nån som har någon information om XXL,s Scott Spark 900 Elite?
    Vad jag har fått fram så är det en brandad hoj enbart för XXL, i princip samma spec som 960 men några tusen billigare.
    Frågan är om det finns någon hake?
    Nu när XXL har 20% så lär det väl vara värt några hakar om man vill ha en enklare Spark. Verkar vara ok spec. även om jag är osäker på Judygaffeln. Verkar bara ha 30mm gaffelben. Känns lite rangligt.

Av:
    Jensen
    Svensson433 skrev:
    Det verkar finnas en scale 900 också är det också en xxl variant verkar vara samma som 960.
    Har en kompis som är sugen på en sån men är osäker på storleken. Jag chansar på att hon måste ha en small ram (164cm).
    Det som heter contessa är den mindre i ramen än unisex moddel?

Mig veterligen anpassad med stam, sadel, styre osv. På spark lite i dämpningen. Men ramen isig ska vara samma

Av:
    Svensson433
    Tack för svaret!

Av:
    error_fatsug
    Den (Spark 900 Elite 19) från xxl verkar ju vara väldigt mkt cykel för pengarna, knappt 18 000 kr fram till 31/3 med rabatten på 20%.

Finns det någon recension på denna? Någon som provkört?

Av:
    Classe75
    error_fatsug skrev:
    Den (Spark 900 Elite 19) från xxl verkar ju vara väldigt mkt cykel för pengarna, knappt 18 000 kr fram till 31/3 med rabatten på 20%.

Finns det någon recension på denna? Någon som provkört?
    Borde bara vara att kolla på recensioner av Spark 960.
    Kollar specifikationerna och det enda som verkar skilja mellan XXL:s variant och 960 är vikten. XXL 13,1 och 960 14,6. Har norrmännen helium i däcken?

Av:
    ACaesar
    Uppmärksammade det med vikten också, ställde faktiskt en fråga till deras kundtjänst och påpekade de identiska specarna mellan 900 Elite och 960 samt differansen på 1,5kg.
    Får se om de svarar med något relevant svar.

Av:
    Chouca
    Jag har haft en 700 Elite - 18, en trevlig cykel, inga konstigheter.

Av:
    Doctor C
    Zwinto10mm skrev:
    Doctor C skrev:
    Innan går sticker iväg och köper en ny baktriangel, kan du inte mäta den du redan har?
    Jag vet att 2017 inte tar bredare än 2.4" men av bilder att döma ser 2018 och senare lite annorlunda ut. Bland annat finns en svets mitt på höger kedjestag vilket 2017 9xx inte har men som 2017 7xx plus har.

Av:
    ACaesar
    Fick svar från Scott nu angående Spark 900 Elite, 13,1kg är hittepå från XXL den väger 14,6kg....

Av:
    Zwinto10mm
    Doctor C skrev:
    Zwinto10mm skrev:
    Doctor C skrev:
    Innan går sticker iväg och köper en ny baktriangel, kan du inte mäta den du redan har?
    Jag vet att 2017 inte tar bredare än 2.4" men av bilder att döma ser 2018 och senare lite annorlunda ut. Bland annat finns en svets mitt på höger kedjestag vilket 2017 9xx inte har men som 2017 7xx plus har.

Ska försöka komma ihåg att mäta. i tråden nedan har du ett rekon 2.6 i på 2018 940. Jag har ingen svets på kedjestaget, som 2017 7xx plus. 2019 har oxo en svets på sidan, den ska ta 2.6 däck har jag läst nånstans.

https://happyride.se

Av:
    ajajkapten
    Jag har en contessa spark 710 från 2017. Idag sitter det Syncross XR2.5 hjul på den med en inre fälgbredd på 20mm. Hur bred fälg (och däck?) kan man montera utan att det blir problem?

LRM_EXPORT_550043552690547_20180924_234515332.jpeg

Av:
    Zwinto10mm
    Minion dhr ii 2.4 WT på 30mm fälg bak, går nog fint.

DSC09430.jpg

Rekon 2.6 på 30mm fälg. Ganska tight men är det torrt kanske det går bra? :)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-29 11:28 av Zwinto10mm.

2.6.jpg

Av:
    ajajkapten
    Zwinto10mm skrev:
    Minion dhr ii 2.4 WT på 30mm fälg bak, går nog fint.

Rekon 2.6 på 30mm fälg. Ganska tight men är det torrt kanske det går bra? :)

2.6 på 30mm ser lite väl tight ut. Har provat att montera 35mm fälg med 2.8or på. Fram funkade men bak tog däcket i.

Hur som helst, 30mm fälg med 2.35 däck borde inte vara några problem då :)

Av:
    ACaesar
    Vilken bult är detta som de pratar om? , är angivet på flera butikssidor, på en Spark 950 2018

Du kan själv välja sittställning på din spark genom att enkelt vända på en bult i länkaget vilket gör att cykeln får en aggressivare och livligare geometri, vänder du tillbaka bulten får du en flackare gaffelvinkel och stabilare cykel.

Av:
    jarna
    ACaesar skrev:
    Vilken bult är detta som de pratar om? , är angivet på flera butikssidor, på en Spark 950 2018

Du kan själv välja sittställning på din spark genom att enkelt vända på en bult i länkaget vilket gör att cykeln får en aggressivare och livligare geometri, vänder du tillbaka bulten får du en flackare gaffelvinkel och stabilare cykel.

Det gäller nog gamla modellen på ramar som hade en sådan bult

Av:
    pd.jansson
    Vill ev sätta en dropper på min spark RC 900 Team, var hittar man ny wire-genomföring in i ramen till höger uppe vid styrhuvudet? Den som sitter där nu är för enkel wire men vill ha för dubbla.

/Daniel

Av:
    såkket
    Änna?
    https://www.bike24.com

Är nog endast för 2018 och framåt och du skriver inte årsmodell så har du en 2017 så får du leta upp den du tycker dig behöva för dom verkar inte komma i kit som passar alla varianter, finns en uppsjö om du letar på sidan.

Av:
    pd.jansson
    såkket skrev:
    Änna?
    https://www.bike24.com

Är nog endast för 2018 och framåt och du skriver inte årsmodell så har du en 2017 så får du leta upp den du tycker dig behöva för dom verkar inte komma i kit som passar alla varianter, finns en uppsjö om du letar på sidan.

Grymt precis vad jag behövde! Har en 2018!

Är det svårt dra wiren genom ramen till sadelstolpen? Finns det guider i ramen som leder den rätt?

/Daniel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-04 09:51 av pd.jansson.

Av:
    Yeew!
    Min Spark 730 plus jag köpte i somras (årsmodell 2018) hade ingen dropper så jag har monterat en KS Lev Integra i vinter, dra wiren var meckigt, tog mig ett par kvällar.. Finns inga styrningar alls för vajern och luckan framför vevpartiet sitter inte optimalt.

Började att mata ned ett tunt snöre ifrån sadelstolpen och ifrån ingången uppe vid styret, sedan fiskade jag efter det med en ståltrådskrok i luckan framför vevpartiet - det är ingen lucka egentligen, mer som en gäl på en fisk, man ser knappt in i öppningen!

Efter många försök fick jag ut ett snöre från var håll och knöt ihop dem, därefter försökte jag med snöret dra igenom en tunn ståltråd, det lyckades efter flertalet försök.
    Trilskades sedan rejält när jag skulle dra igenom vajern med hjälp av ståltråden, att få runt den under bakdämparens fäste var besvärligt, drog vid ett tillfälle av ståltråden och fick börja om från början med att trä snören, men nu sitter den där!
    2019-04-04_110424.jpg

Av:
    JockeS
    Har ett knep att dela med mig utav när det gäller att montera dropper på en Spark.. lite invecklat att förklara men ska göra mitt bästa.
    Det är inte helt optimalt och kanske inte rätt sätt, men det har funkat perfekt varje gång efter jag började med detta.

OBS! denna beskrivning gäller endast för dom dropperremotes som inte kräver ändnippel (växelwire-nippel) i remoten.

1. Montera bort bakdämparen (låt den hänga i vajern)
    2. Ta en bit vajerhölje, ca 20 cm, och gör en böj i ena änden.
    3. För in höljet med den böjda delen först, in i hålet där vajern för dämparen går, mot sadelröret.
    Detta så att du får höljet som en guide från ingången upp mot sadelrörsändan.
    4. Ta vajern till sadelstolpen, och för in den i höljet som du nu fört in, och dra in den hela vägen så den kommer upp genom sadelröret.
    5. Ta nu bort ditt böjda hölje som du använt som guide.
    6. Tryck nu tillbaka vajern så den går upp till hålet vid gaffelröret och fiska ut vajern den vägen..

voila, nu har du en vajer som löper från styre till droppern.

Kanske inte den mest optimala lösningen, men det funkat för mig på de senaste hojjarna jag monterat dropper på.

Av:
    krip
    Yeew! skrev:
    Min Spark 730 plus jag köpte i somras (årsmodell 2018) hade ingen dropper så jag har monterat en KS Lev Integra i vinter, dra wiren var meckigt, tog mig ett par kvällar.. Finns inga styrningar alls för vajern och luckan framför vevpartiet sitter inte optimalt.

Började att mata ned ett tunt snöre ifrån sadelstolpen och ifrån ingången uppe vid styret, sedan fiskade jag efter det med en ståltrådskrok i luckan framför vevpartiet - det är ingen lucka egentligen, mer som en gäl på en fisk, man ser knappt in i öppningen!

Efter många försök fick jag ut ett snöre från var håll och knöt ihop dem, därefter försökte jag med snöret dra igenom en tunn ståltråd, det lyckades efter flertalet försök.
    Trilskades sedan rejält när jag skulle dra igenom vajern med hjälp av ståltråden, att få runt den under bakdämparens fäste var besvärligt, drog vid ett tillfälle av ståltråden och fick börja om från början med att trä snören, men nu sitter den där!

Jag hade ett snöre med en magnet i ena änden. Sedan så hade jag en annan magnet som jag drog utanpå ramen så att snöret åkte med genom ramen. Funkade ganska bra.

Av:
    pd.jansson
    krip skrev:
    Yeew! skrev:

Jag hade ett snöre med en magnet i ena änden. Sedan så hade jag en annan magnet som jag drog utanpå ramen så att snöret åkte med genom ramen. Funkade ganska bra.

Låter grymt smidigt... Nåja det är bara att försöka vid tillfälle!

Och för att ersätta enkelgenomföring måste man även dra ur växelwiren hela vägen ur reglaget och sedan tas loss genomföring och ersätta med dubbelgenomföringen?

/Daniel

Av:
    såkket
    pd.jansson skrev:
    krip skrev:
    Yeew! skrev:

Låter grymt smidigt... Nåja det är bara att försöka vid tillfälle!

Och för att ersätta enkelgenomföring måste man även dra ur växelwiren hela vägen ur reglaget och sedan tas loss genomföring och ersätta med dubbelgenomföringen?

/Daniel

Borde väl vara twinlocken inte växeln? Borde väl dock gå att klippa av genomföringen och limma ihopa den på plats om man inte vill bråka med befintliga vajrar (klippa är naturligtvis inte korrekt utan man får väl dela den med modellkniv eller liknande)

Av:
    GlennJohansson
    .

Av:
    Tegheim83
    Scott Spark 930 2017 med SRAM Custom GX1, Boost, GXP PF, 30T med 4-bultad klinga.

Är det 94mm bcd?

Ska hjälpa en polare, men inte sett cykeln än.

Av:
    bucklan
    Tegheim83 skrev:
    Scott Spark 930 2017 med SRAM Custom GX1, Boost, GXP PF, 30T med 4-bultad klinga.

Är det 94mm bcd?

Ska hjälpa en polare, men inte sett cykeln än.

94 stämmer bra.

Av:
    andyman_se
    Har en Spark 950 -14 och är sugen på ett par extrafälgar. Vilka specs behöver jag leta efter? Djungel med fälgar juh. Ska vara så kompletta som möjligt. Billiga typ orginal duger. Tips?

//Andreas

Av:
    Johge
    Har en knappt använd 950 -18 årsmodell med fox 32 grip dämpare och när man vrider på twinlocreglaget till låst läge så är det bara bakdämparen som låser sig? Nån som vet hur man fixar detta? Eller borde det vara en garantigrej då cykeln är inköpt rätt nyligen?

Av:
    Örjan Lax
    Johge skrev:
    Eller borde det vara en garantigrej då cykeln är inköpt rätt nyligen?

Självfallet. Tre (3) års reklamationsrätt gäller i Sverige enligt Konsumentköplagen oavsett tjafsgaranti på löjligt kort tid. Men även inom EU har man oftast längre reklamationstid än tjafsgaranti.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ