2x på gravel - erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Bättre livslängd och aningen lägre förluster. Men absolut är 12t någon sorts "magisk" gräns. 11t och färre är uselt när det gäller verkningsgrad och livslängd.
Sitter det ett rimligt stort drev fram är det ju inte ofta 11t eller 10, om jag hade det, används. Veva på utför och sitta i klunga på asfalt ungefär. Å andra sidan åker man av när växlarna tar slut. Det är surare än att kedjan slits fortare tycker jag.

Jag kör Miche kassett, 10-delat, 13-26. Växlar lika bra som Shimano. Finns lite tvekan att gå upp på största drevet, men har nog mer med bakväxeln (GRX RD-400) att göra än kassetten.
Miche här med. Kör 13-32 eller 14-34 beroende på. Det här med att ’trampa ur’ bekymrar mig verkligen inte, utför rullar jag. Någon glädje ska man ha av ansträngningen att komma upp.
Men då är jag varken ung, vacker, starkast eller bäst. Det går att leva med.

Fan. Tog längre än förväntat och jag trodde det var @HåkanC som skulle ta 10t kritiken. ?

Får mig osökt att tänka på
IMG_0392.png

Även om detta är en 11T

Sitter det ett rimligt stort drev fram är det ju inte ofta 11t eller 10, om jag hade det, används. Veva på utför och sitta i klunga på asfalt ungefär. Å andra sidan åker man av när växlarna tar slut. Det är surare än att kedjan slits fortare tycker jag.
Fast om "man åker av" är det en annan typ av cykling än vad jag tror flertalet gravelhojjar används till. Inget fel i det men don efter person och behov tänker jag.

Det är sant. Som vanligt beror det på hur man vill använda sakerna.

De väger mindre, särskilt när du räknar in att även framdreven blir mindre och kedjan kortare.
Det finns väl ingen objektiv fördel med större drev än 12T?
man kan t ex titta på vilken storlek som väljs för den fasta utväxlingen för rekordet avverkad sträcka på en timme. 13t är de minsta jag sett, men oftare används ett par kuggar mer och motsvarande större framklinga. detta trots viss aerodynamisk nackdel av den stora klingan.

vore det ingen nackdel med 12t vs 13t kan du vara säker på att man kört på det. eller mindre.

så med helt fräscha grejor och ingen smuts är din utsaga förmodligen nästan sann:)

men som du ser på lennard zinns graf längre upp på angående 1x vs 2x på cx, förbättras förlusterna i det systemet vidare ändå mätbart vidare upp till 19t. sedan planar det ut.

min egen erfarenhet är att 13t även som singeldrev går mjukt, lätt och länge även i smutsig miljö, och står emot slitage på ett bra sätt. 12t är rätt ok, men kräver välsmord och ren drivlina för att inte ge ett kuggande motstånd, och 11t gör det oavsett redan från början. och vid smuts är det mest ett skämt.

så när det gäller trådfrågan skulle jag säga att 2x ger bättre förutsättningar för tajta och motståndskraftiga växlar i det snabbare registret. om det är det man vill åt. det kan vara landsväg, pendling, grusväg eller på mtb typ cykelvasa. ponerat att man samtidigt behöver tillgång till lättare klätterväxlar.

huvudsaken som flera tagit upp är att man oavsett 1x eller 2x inte har så liten framklinga att man på plan mark mest ligger och matar på pyttedreven.

det gör man inte särskilt länge.

Bygga om tråden. Delvis informativ, delvis rolig.

Men jag har problem att hitta drev på lager. Annars hade jag gärna byggt om min 11-42 till 12-42
För länge sedan fanns det ju kassetter som man komponerade ihop själv. Jag har en sådan gammal 9-delad från Mavic på någon cykel. Man fick 11 (tror jag?) lösa kransar och distansringar, och så kunde man bygga ihop sin egen så som man ville ha den. Det passade mig bra. Jag vill ha ett tätt register för plattåkning, men också några låga växlar längst in där jag inte bryr mig om att det blir stora hopp.

Finns det någon som gör sådana kassetter idag? Miche?

För länge sedan fanns det ju kassetter som man komponerade ihop själv. Jag har en sådan gammal 9-delad från Mavic på någon cykel. Man fick 11 (tror jag?) lösa kransar och distansringar, och så kunde man bygga ihop sin egen så som man ville ha den. Det passade mig bra. Jag vill ha ett tätt register för plattåkning, men också några låga växlar längst in där jag inte bryr mig om att det blir stora hopp.

Finns det någon som gör sådana kassetter idag? Miche?
Miche.
Dock lite svårt att hitta nån som säljer i lösvikt, de flesta har färdigkomponerade kassetter.
I brist på bättre handlar jag från https://thecycleclinic.co.uk/products/miche-11-speed-for-shimano-individual-cassette-sprockets
Den som gogglar på andra språk än engelska hittar säkert även andra säljare.

Senast redigerad av en moderator:
Fast om "man åker av" är det en annan typ av cykling än vad jag tror flertalet gravelhojjar används till. Inget fel i det men don efter person och behov tänker jag.
Jag vet inte?

Jag tyckte gravel var "flanell, skägg och äventyr" och lite tufft i typ en kvart, nu är det mest landsvägscykling med mönstrade däck.

Är mycket klunga, effektmätare, pulszoner och fulla kit på dom man ser nu

huvudsaken som flera tagit upp är att man oavsett 1x eller 2x inte har så liten framklinga att man på plan mark mest ligger och matar på pyttedreven.

det gör man inte särskilt länge.
Är det inte det som är standard och som i alla fall SRAM har gjort till sitt adelsmärke – pytteklinga fram, litet minsta drev bak?

Jag skulle gärna ha 12-delat 12-34 bak kombinerat med 52-36 fram på långturscykeln.

Jag skulle gärna ha 12-delat 12-34 bak kombinerat med 52-36 fram på långturscykeln.
Alla Shimano 12-delade kassetter verkar börja på 11 (eller 10 för MTB), trist att det inte finns ngn som börjar på 12 längre
Inte heller Miche har ngn 12-delad (HG-)kassett som börjar på 12 (eller 13) längre, det finns inte heller med större än 34-tänder.
Verkar det som åtminstone

Det beror väl på vad du har för kassett? Jag tycker 50/34 är utmärkt om man bara skippar de meningslöst små 10T och 11T kugghjulen. Skulle nästan kunna skippa 12T med faktiskt.
Exakt. Jag kör 50/34 med 12-32 kassett 10-delat. Just av den anledningen att jag allt för sällan behöver de tyngsta växlarna. Bonusen är att jag där med får lite tätare växlar.
Önskar mig dock lättare växlar. Får se vad framtiden har att erbjuda...

Jo man kan
Man kan ju börja med Miches egen hemsida
Jo man kan det. Men kommer inte så mycket längre i distributörslistan utan inloggning tyvärr.
Min senaste Michekassett som nästan passade mig hittade jag hos Holland Bikeshop* av alla ställen.
Köper man in några olika går det säkert att pyssla ihop precis som man vill, alla kassetter - utom de tolvdelade uppenbart samt de två största - kommer i lösa kransar. Fast det blir rätt dyrt.

Senast ändrad:
Har HåkanC möjlighet att förklara ombyggnaden? Då skulle jag bli glad. Kanske kan få nya lärdomar.
Den länkade tråden förklarar det nog så enkelt det går.

Har du en exv en 11 delad HG kassett som är 11-42, med minsta dreven 11 och 13t

Då köper du lösa drev från en 12-28 kassett. i trådexemplet använder du ultegradrev som finns länkade.
Eftersom dom två minsta dreven är parade så måste du då köpa ett 12t (ytterdrev)och ett 13t (näst minsta)

Sen ersätter du dom två yttersta dreven på din befintliga kassett, och vips är du av med 11t drevet.

Den länkade tråden förklarar det nog så enkelt det går.

Då köper du lösa drev från en 12-28 kassett. i trådexemplet använder du ultegradrev som finns länkade.
Eftersom dom två minsta dreven är parade så måste du då köpa ett 12t (ytterdrev)och ett 13t (näst minsta)

Sen ersätter du dom två yttersta dreven på din befintliga kassett, och vips är du av med 11t drevet.
Tack, såg det senare. Det är en av de byggen jag har gjort tidigare. Det finns lite olika sätt att "hacka" kassetter och utväxling.

Det är lite synd att urvalet av kassetter är så dåligt.
+1
Jag skulle mycket hellre se kassett-alternativ som börjar på 12, 13, 14 eller till och med 15T än mindre och mindre drev.
11-delat 14-28 (ungdomskassett) finns som Ultegra CS-R8000

Det finns väl ingen objektiv fördel med mindre drev?
En minimal viktbesparing men effektförlusten pga de mindre dreven är större än "vinsten" från den lägre vikten

Bygga om tråden. Delvis informativ, delvis rolig.
+1
@Belse hur har det gått? Har du byggt om några kassetter? Och i så fall: blev du nöjd med resultatet?

Tack, såg det senare. Det är en av de byggen jag har gjort tidigare.
Tyvärr verkar det som 1-pos 12-tänder är slutsåld både hos Rose och Bike24. Men ngn annan kanske vet ngt ställe där den finns i lager?
För den som VERKLIGEN vill bygga om går det att ta 12 och 13 från en 12-25 CS-R7000 (105) kassett, men det kostar förstås en del

Det finns lite olika sätt att "hacka" kassetter och utväxling.
Berätta gärna mer i detalj om hur och på vilka sätt du har "hackat" kassetter.
Det kan vara bra att veta hur man kan göra med för att få den utväxling man vill ha.

Det är grus även till höger, med inslag av sten. Gissar att det var där grusslingan gick innan man insåg att den var för brant och otillgänglig. ?

Hur som helst, det finns en väldans massa skitbranta grusbackar i Sverige.
Får väl testa. Vänsterknixen brukade jag behöva köra med 50x28, för att kunna hålla hjul på gruspelon på stålcrossen. Jag tycker det förvisso är skönt att bryta mig upp för backar ibland.

Får väl testa. Vänsterknixen brukade jag behöva köra med 50x28, för att kunna hålla hjul på gruspelon på stålcrossen. Jag tycker det förvisso är skönt att bryta mig upp för backar ibland.
Jaja, att man KAN cykla upp för en viss backe med en viss växel gör det ju heller inte till ett vettigt val. ? Jag tog mig upp för branten på "Hällre" med 34x34 (Edit: MTB på stig då alltså). Fattar fortfarande inte hur det gick till. ?

"Kumlins backe" på Vattenledningsvägen är en annan jobbig grusbacke förresten. Inte så fasligt brant, men ganska lång med Stockholmsmått mätt. Där vill i alla fall ha lättare än 1:1. Ingen mening att plåga sig i onödan.

Mja, på sätt och vis avvecklar man ju en del av cyklingen om man bara ska vara så jävla snabb som möjligt hela tiden. Jag tycker helt ärligt synd om alla dårar som ska sitta ihopvikta och köra så dammet ryker även på grusväg. Finns tydligen inte en endaste gren av cykling som inte måste optimeras sönder och tappa all charm. ?

Och nej, det påverkar inte mig. Tycker bara det är lite trist att så många missar de andra aspekterna.

PS. Jag har mycket roligare på MTB sen jag slutade med Strava. Helt ärligt. DS.

Om man vill se det så. Javisst.

Man kan även se det som att halvdana landsvägscyklister upptäckte att det fanns möjligheter att placera sig i toppskiktet av en ny gren där konkurransen inte är lika stor.

Sen såg uci att det fanns pengar att tjäna, så dom slängde in det under deras paraply. Och här är vi nu.

Jag bryr mig inte riktigt. Jag är inte så intresserad av att göra annat än att cykla i maklig takt och hitta nya roliga grejer, och det är det ingen som hindrar mig från att göra :)

+1

11-delat 14-28 (ungdomskassett) finns som Ultegra CS-R8000

En minimal viktbesparing men effektförlusten pga de mindre dreven är större än "vinsten" från den lägre vikten

+1
@Belse hur har det gått? Har du byggt om några kassetter? Och i så fall: blev du nöjd med resultatet?
Har bara byggt om den Ultegra 11-28 som jag har till 12-28, funkar bra, fanns en Miche kassett med 12-29 som hade kunnat vara ett alternativ, men fick nån kommentar om att dom inte var så bra av nån anledning jag inte kommer ihåg...

Jag vet inte?

Jag tyckte gravel var "flanell, skägg och äventyr" och lite tufft i typ en kvart, nu är det mest landsvägscykling med mönstrade däck.

Är mycket klunga, effektmätare, pulszoner och fulla kit på dom man ser nu
Ja, men skulle inte säga mest lycra. En naturlig mix är väll rätt tydlig även här på Happy. Med tanke på de tävlingar som varit och frånvaron av race reports så överväger socialcykling och flerdagarsturer lycran iaf sett till antalet inlägg här…

Är det viktiga hur andra lever eller hur man själv väljer att leva?

Är gemene man verkligen så liten så att för att någon annan cyklar i lycra så kan inte den andre göra det i flanell och i annan takt/syfte på samma cykel?

Jag tror inte det.

Gravel är ju asnajs på lugna pass i skogen där man sitter och äter mil. Lika asnajs att dra ut med några stycken och köra lite hårdare grupptempo när andan faller på. Racen är också kul på sitt sätt för den som hittar nerven i det.

Snarare stagnation eller tillbakagång.
Nånting kan väl få vara bare lustf

Tyvärr verkar det som 1-pos 12-tänder är slutsåld både hos Rose och Bike24. Men ngn annan kanske vet ngt ställe där den finns i lager?
För den som VERKLIGEN vill bygga om går det att ta 12 och 13 från en 12-25 CS-R7000 (105) kassett, men det kostar förstås en del

Berätta gärna mer i detalj om hur och på vilka sätt du har "hackat" kassetter.
Det kan vara bra att veta hur man kan göra med för att få den utväxling man vill ha.
Nu blir det ett stressat svar samtidigt som jag försöker gräva i minnet. Kan bli något fel. Svarvat innerkanten på kassetten, för att passa. Tagit nitar från stomen på de största kuggarna och nitat om med nya drev från annan kassett. Plockat ihop från olika kassetter. Samt byggt om 2-delat till 3-delat vevparti med mitten-klingan från Shimano. Blev väldigt bra för de projekten. Den delen verkar vara svår att hitta idag.

Men jag har ännu inte byggt om någon 11-delad kassett.

Drömmen för mig vore ju en "gubbkassett" med 14-34 för elvadelat.
Just en sådan 11-delad 14-34 kassett är bland de Miche Primato kassetter som säljs av
https://hollandbikeshop.com/sv-se/d...-kassett/racercykel-kassett-11-vaxlad/?page=1
som @Pfaff länkade till i #199

Ungdomar är säkert starka nog för att klara sig med 28T som lättaste bak men den här gubben är det inte längre.
+1
Själv skulle mina klena ben vilja ha en 11-delad 13-34, men det verkar inte säljas av https://hollandbikeshop.com/ även om det borde gå att få ihop om man kollar hos Miche
https://miche.it/en/product/light-primato-11-sh/

Ska vi sambeställa och dela på frakten? PMa.

Har bara byggt om den Ultegra 11-28 som jag har till 12-28, funkar bra, fanns en Miche kassett med 12-29 som hade kunnat vara ett alternativ, men fick nån kommentar om att dom inte var så bra av nån anledning jag inte kommer ihåg...
Det skulle man ju vilja höra, vad som inte var bra med dem?
Jag har kört på en sådan michekassett i två år nu, tiodelad. Tycker den fungerar oklanderligt. Och nästan perfekt utväxling och täthet i kombination med 48/32 fram.

Det skulle man ju vilja höra, vad som inte var bra med dem?
Jag har kört på en sådan michekassett i två år nu, tiodelad. Tycker den fungerar oklanderligt. Och nästan perfekt utväxling och täthet i kombination med 48/32 fram.
Kommer inte ihåg, men det kan tänkas att det står med i den andra tråden som det länkas till ovan..

Tillbaka
Topp