Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
Hej!
Har tänkt uppdatera mig lite kors och tvärs med mina cyklar. Därför ska jag skaffa en lite "enklare" cykel att ha som pendling och vinterhoj, valet faller nog på en MB31. Drömmen hade ju varit om de kommer med Sram Rival AXS.

Är det någon som vet hur leveranstiderna ser ut? Mailade för nån vecka sedan men inte fått svar än. Tänker om nån har fått några uppgifter det senaste :)

Allt gott!

Allebike Gravel - MB31
Hej!
Har tänkt uppdatera mig lite kors och tvärs med mina cyklar. Därför ska jag skaffa en lite "enklare" cykel att ha som pendling och vinterhoj, valet faller nog på en MB31. Drömmen hade ju varit om de kommer med Sram Rival AXS.

Är det någon som vet hur leveranstiderna ser ut? Mailade för nån vecka sedan men inte fått svar än. Tänker om nån har fått några uppgifter det senaste :)

Allt gott!
Enligt e-postkontakt jag hade så trodde dem på Rival AXS nästa år.

Allebike Gravel - MB31
Tack för info, såg det tidigare i tråden också. Tänkte mer på leveranstider för deras cyklar som finns inne på, alltså med GRX. Vet inte hur länge jag orkar vänta :)

Jag beställde min i slutet av juni, tog cirka två veckor att få hem cykeln. Fick dock beställa med 105-reglage istället för GRX då de inte fanns tillgängliga.

Allebike Gravel - MB31
Sambon har pakethållare till sin, en vanlig klassisk. Hon behövde förlänga fästet till sadelstagen men annars har det gått bra!

Allebike Gravel - MB31
Hej

Ngn som kan kommentera hur mb31 gravel upplevs mot t ex Grail AL (eller liknande geometri och spec)?

Läser om mb31 och noterar att den förefaller ha mer mtb orienterat ursprung (lång och flack). Extra lång blir den om jag följer storleksrekommendation och går till XL (är 187 med rel långa ben). Ngt i mig säger att det kan bli en lite ”sävlig” känsla av detta ( i synnerhet mot t ex grail som t ex är kortare och har brantare styrvinkel)

Alternativet kanske är att gå ner till large men då dyker ett enl geo tabell förhållandevis låg ”stack” upp som frågetecken

Tar gärna forumets input på ovan. Avslutningsvis…Användandet lär domineras av grusväg och asfalt. Ser inte ngn volym av cykling på stig (då tar annan cykel vid)

Mvh
Christian

Allebike Gravel - MB31
Hej

Ngn som kan kommentera hur mb31 gravel upplevs mot t ex Grail AL (eller liknande geometri och spec)?

Läser om mb31 och noterar att den förefaller ha mer mtb orienterat ursprung (lång och flack). Extra lång blir den om jag följer storleksrekommendation och går till XL (är 187 med rel långa ben). Ngt i mig säger att det kan bli en lite ”sävlig” känsla av detta ( i synnerhet mot t ex grail som t ex är kortare och har brantare styrvinkel)

Alternativet kanske är att gå ner till large men då dyker ett enl geo tabell förhållandevis låg ”stack” upp som frågetecken

Tar gärna forumets input på ovan. Avslutningsvis…Användandet lär domineras av grusväg och asfalt. Ser inte ngn volym av cykling på stig (då tar annan cykel vid)

Mvh
Christian
Hej,

Jag är 189 och har ägt en MB31 gravel i XL. Jag satte på en kortare stam för att sitta som jag ville med resultatet att den blev ganska vinglig och vindkänslig.

Trivdes bra med cykeln när jag ägde den… den bidrog till att jag fastnade för gravel! Men i jämförelse med ersättarna jag ägt är den den jag minst gillar i geo.

I min mening för lång och ostabil. Att den är så flack gör att styret gärna ”faller” åt sidorna och det känns i låga hastigheter och blir påtagligt dåligt med kortare stan såklart.

Om jag var dig hade jag dels provcyklat alternativen och troligen siktat in mig på en L, hellre längre än kortare stam på denna.

Allebike Gravel - MB31
Hej,

Jag är 189 och har ägt en MB31 gravel i XL. Jag satte på en kortare stam för att sitta som jag ville med resultatet att den blev ganska vinglig och vindkänslig.

Trivdes bra med cykeln när jag ägde den… den bidrog till att jag fastnade för gravel! Men i jämförelse med ersättarna jag ägt är den den jag minst gillar i geo.

I min mening för lång och ostabil. Att den är så flack gör att styret gärna ”faller” åt sidorna och det känns i låga hastigheter och blir påtagligt dåligt med kortare stan såklart.

Om jag var dig hade jag dels provcyklat alternativen och troligen siktat in mig på en L, hellre längre än kortare stam på denna.
Intressanta iakttagelser! Vad har du för gravelhoj nu?

Allebike Gravel - MB31
Jag köpte den för att ha som pendel/träningshoj.
Den tar mig fram och tillbaka till jobbet, när jag känner för det eller när vädret är med mig.
(Har tyvärr kasst med omklädningsyta eller torkskåp för att jag ska orka palla varje dag.)

Tyvärr har vi inte så mycket grus i Göteborg, så det har inte blivit mer än några rundor runt vissa anlagda grusslingor.

1x11 med 44T klinga är gött. Men den är ingen landsvägshoj, trampar ur ibland på utvalda sträckor.
Tycker den skulle kommit med 160mm skiva fram, 140 är för klent.
Bocken är liten/grund och har ingen flare. Min tidigare gravel, Marin Nicasio +, hade ett riktigt gött och bekvämt styre.
Annars har jag inget att klaga på.
Den tuffar på.

Allebike Gravel - MB31
Hejsan,

Tänkte skriva lite om min MB31.
Körde på large och jag är 181 cm, skulle kunna gå på M känner jag nu efteråt. Men large funkar ändå bra för mitt användningsområde.

Numera går det ju bara att beställa via mail och med 2x11 shimano 105.
Jag beställde direkt hem GRX 1x11 och bytte till detta. Kör nu 42T med 11-42 kassett, funkar till nästintill allt.
Kör på originaldäcken Pirelli Cinturato 40 mm och konverterade dessa direkt till tubeless.

Pendlar på dåliga cykelbanor och gatsten med hojen, samt cyklar vinterdistans på snabb grusväg och asfalt till och från dessa grusvägar. Funkar otroligt bra till det den är ämnad för: grusväg.

Som många skrivit tidigare i tråden så är den nästan oförklarligt prisvärd och till det vill jag tillägga den grymma service jag upplevde i samband med köpet.

Allt gott!

Allebike Gravel - MB31
Kort sammanfattning efter 500mil på cykeln.

Bra:
  • Prisvärd (22 papp för Di2 utrustad cykel är grymt bra)
  • Sväljer 50mm däck (officiellt 47mm, men 50mm gick med god marginal)
  • Geometrin funkar bra (L, 183cm) och känns stabil både på grus och enklare stig utan att vara allt för slapp på asfalt. Kör iofs med 90mm styrstam istället för 70mm som är standard.
Dåligt:
  • Inget fäste för väska på överröret
  • Bara två fästen för flaskställ
  • Extremt obekvämt styre. Konstig kort reach så att jag inte fick plats med händerna på hoodsen.
  • Dålig dragning av bromsslangar/växelvajrar. Inte heldraget så de skramlar.
  • Inga momenthänvisningar någonstans på ramen / komponenter. Går inte att hitta på deras webbsida heller.
  • Hjulen inte tejpade för tubeless från fabrik. Inga tubeless-ventiler medföljde.
Fult:
  • Gick inte att spänna styrlagret ordentligt. Var tvungen att limma expanderpluggen i gaffeln med epoxy.
  • Ramen är inte rak i vevlagret. Har märkbart motstånd men nya lager när jag snurrar på vevpartiet. Går att fixa med typ ett hambini-vevlager men det är 2500kr extra...
  • Bakaxeln är för mjuk och bara 6mm insexnyckel. Lyckades runda en och var tvungen att få bort den med skruvutdragare.
  • Cykel var monterad felaktigt
    • Kedjan var 2 länkar för lång
    • Kedjan gick felaktigt genom bakväxeln
    • Bakväxeln var felaktigt justerad
    • Di2-kabel saknades till vänstra reglaget
    • Bromsslangen till bakbromsen skramlar i ramen.
    • Bromsslangen framtill var för lång och skrapade mot styrröret
    • Inget repskydd över huvud taget där slangar/kablar kan nöta.
Min slutsatts, billig cykel med bra spec. Dock så många brister i både funktion och hantverk att jag aldrig kommer köpa en Allebike igen.

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
MB31 med Di2 finns det utförandet att beställa ?
Eller bara special, säljsidan säger inte så mycket..

Allebike Gravel - MB31
MB31 med Di2 finns det utförandet att beställa ?
Eller bara special, säljsidan säger inte så mycket..
Special. Beställde genom att prata med dem när jag var på besök i butiken.
Di2 är dock grymt. Växlar perfekt hela tiden och det går att bläddra sidor på Garmin (byta fram och tillbaka från karta) genom extraknapparna på reglagen.

Allebike Gravel - MB31
8 sidor om MB31 gravel. För den som inte orkar läsa allt. Hur är egenskaperna med den här ramen? Är den väldigt stötig och hård? Eller har de lyckats få till en ram som är lite komfortabel. Det här känns ju extra viktigt på en gravel. Det är ju en billig ram. Så förväntningarna kanske inte är så höga hos gemeneman.

Det kanske är en mindre viktig egenskap. Vem vad väger MB31-ramarna?

Allebike Gravel - MB31
8 sidor om MB31 gravel. För den som inte orkar läsa allt. Hur är egenskaperna med den här ramen? Är den väldigt stötig och hård? Eller har de lyckats få till en ram som är lite komfortabel. Det här känns ju extra viktigt på en gravel. Det är ju en billig ram. Så förväntningarna kanske inte är så höga hos gemeneman.

Det är en aluminiumram utan några som helst extra komfort gimmicks. Styre och sadelstolpe är också alumnium och rejält styva. Om du vill ha det mindre stötigt, gå ner i tryck på däcken.

Allebike Gravel - MB31

ramkomfort på helstela ramar är en myt:

välj mindre ram med mer sadelstolpsutstick, en särskilt fjädrande sadelstolpe eller följsammare däck om du vill ha komfort.

Allebike Gravel - MB31
Inte nog med det. Han ändrar sig senare:

nja, jag tycker inte att han ändrar sig. han delar upp ramstyvhet i tre kategorier. "steering stiffnet", "pedalling stiffness" och "vertical stiffness". i frågan om vertikal styvhet, komfortfrågan, hänvisar han till videon jag postade. sen har han väl lite halvt motsägelsefulla formuleringar här och var i den här videon. men han skiljer också på "ride feel"/"ride characteristics" och komfort. "ride feel" kallar han uttryckligen inte en myt i den tidigare videon. men "ride feel" är ju en otroligt flummig slaskkategori som folk säkert menar helt olika saker när de pratar om.

Allebike Gravel - MB31
Det är händelsevis ingen i Uppsala som råkar ha en MB31 gravel? Som man skulle kunna få kika på? Även om det är fel storlek så känns det ändå bra att få klämma och känna.

Allebike Gravel - MB31
Försökt mail fråga Allebike om försenade grx grupper eller annan ny info.
Men inget svar, nån här som varit kontakt eller hört mer om Gravelcyklarna

Allebike Gravel - MB31
Funderar på att beställa en MB31 men har lite storleksbryderier.
Någon som har en stl M som kan hjälpa mig att dubbelkolla måttet F?
Jag tror att det är lite fel på geometriritningen och i verkligheten är ca 520-550mm (istället för 494mm som anges på ritning)!?
Vore jättetacksam
E83371B0-C0E1-4584-A84D-FD08E9F03DB6.jpeg

Allebike Gravel - MB31
Funderar på att beställa en MB31 men har lite storleksbryderier.
Någon som har en stl M som kan hjälpa mig att dubbelkolla måttet F?
Jag tror att det är lite fel på geometriritningen och i verkligheten är ca 520-550mm (istället för 494mm som anges på ritning)!?
Vore jättetacksam
Visa bilaga 580458
Finns de hemma nu? De har varit slut när jag kollade i veckan?

Tillbaka
Topp