ännu en till köptråd...

Cyklisten:D

Ny medlem
ännu en till köptråd...
Vet ej vad jag ska köpa detta är mina förslag:
*Chase III
*P1 och sen köpa till hookisar fram och bak
*Scott yz1 med shermanfirefly
Jag har gjort ganska många köpråd trådar fast har aldrig fått nog;)

ännu en till köptråd...
jo jag vet att du är en omogen 12 åring som bara kan vinkla i DJ o bara kan wheela kort i street... det va va du sa på msn iaf... o då är hojjarna för bra för dig!!!

Senast redigerad av en moderator:
ännu en till köptråd...
lugna ner dej nu bianchi oskar! ..du kan ju inte ens droppa trottoarkanter vill jag minnas :p

Säg inte heller att en cykel är för bra för nån i den prisklassen, de är alla 3 intstegshojar!

ännu en till köptråd...
Kan någon förklara för mig hur en cykel kan vara för bra för någon?

En av de få sporter där argumentet faktsitk håller är väll surfning. Men på cykel kan jag verkligen inte se sammanbandet.

ännu en till köptråd...
dra åt helvete DiU...

ne men dom kanske inte är för bra... men jag menar att man kan köra på en vanlig billig mtb med lite mods innna man köper en "dyr" hojj.... man vet ju inte äns om det är ens grej?

o jag skrev inte så för o va elak, bara ett tips till han.

o ville, så om han köer en megadyr streethoj för typ 50k med det bästa som finns, då är inte den för bra för han? ;P

ännu en till köptråd...
Bianchi oskar skrev:
-------------------------------------------------------

> o ville, så om han köer en megadyr streethoj för
> typ 50k med det bästa som finns, då är inte den
> för bra för han? ;P
>
> MVH oskar olsson

Varför skulle den vara det?. Om alla dedär delarna är gjorda för att förenkla cyklandet så har väll även en mindre bra cyklist nytta av det.

ännu en till köptråd...
Ville: De finns en poäng i de du säger, med säg 10 tums slaglängd kommer även den klumpigaste
nybörjaren att ha stor möjlighet att ta sig utför åreskutan:)
Dock körde min tjej som aldrig ens suttit på en cykel i skogen eller dyl ner på en helt stel XC hoj
hela vägen utför Åreberget, de tog sin tid men hon lyckades efter en del svärande och några vurpor ta sig ner till byn!

Jag tycker också bianchi oskar har en poäng att köpa dyrt när man inte ens har koll på vad
cykeln i fråga har för kapacitet är onödigt, men erkänn oskar, en p1 är inte för mycket för någon!!!

Min bullit är rysligt dyr färdigbyggd, ca 45 000,- , jag är ingen pro för de, inte bäst på något
men bullit som exempel är gjord för en så stor cykelgenre som möjligt och för den som gillar att droppa stort, hålla till i dirten, köra i årebergen, åka på vanliga stigar utan någon som helst tanke på stora hopp eller inte så passar en bullit till alla, sen att den är dyr är en annan femma!
Jag hade gladligen rekomenderat en bullit till alla som gillar terräng cykling vare sig erfarenhet men dock är den mycket dyr MEN ENKEL!!!!

ännu en till köptråd...
Fan, måste alla trådar handla om Bullit? Vad i helvete har den med tråden att göra?!

En cykel kan inte vara för bra för en cyklist. Där håller jag med Ville. Annat är det i skidåkning tex. där "fina" skidor kanske inte alls lämpar sig för nybörjare då dom i regel är hårdare på alla håll och kanter.

Så nu har även jag gjort en OT-utsvävning känner jag. (Kul att kasta sten i glashus faktiskt!)

YZ1:an är väl beggad då den orginal inte har en Firefly? Då tycker jag den går bort. Den typen av hoj körs väl i regel tills den rasar och därmed kan gaffel och ram samt hjul vara på väg att dö om man har otur.

Chasen och P1. Smaksak tror jag. Välj vad du vill ha.

ännu en till köptråd...
Muerto: Jag gav bara förslag på att en cykel oavsett prisklass inte igentligen är "för bra" för någon, ett bra exempel är bullit som är en mycket enkel ram med höga prestanda men som kostar ap mycket OCH
som är till för att köra stort för dom som är superduktiga till dom som e nybörjare å bara villa ha en great hoj att åka på stigar med! fattar du?

Samma sak med snowboard också;) .....

köp en Kona scrap eller stuff!!

ännu en till köptråd...
de va just de jag menade och gämförde, en svndyr cykel behöver inte va så komplicerad och inte heller
enbart ämnad för proffs! Då är bulliten ett perfekt exempel, enkel,allround OCH DYR!!!

Nåja, köp vad du tycker passar dej, de är bästa rekomendationen!... vad cykeln kostar eller vad som sitter för
delar på den är ovesäntligt, bara du gillar den!

ännu en till köptråd...
Vad cykeln kostar är INTE oväsentligt. Har man en budget så har man. D i U: Du har säkert sparat på någon del själv. Allt du har är säkert inte värstingprylar för då hade du nog inte kommit undan så "billigt" som 45 lax. Sorry. :)

ännu en till köptråd...
Håller faktiskt helt med Ville, en cykeln kan inte bli för bra för någon, bara för dyr ;-)
Tycker det är väldigt nedvärderande att säga att "du inte behöver en *någon typ av "bra" cykel*".

B-O: Vad snackar du om? Din P2a är väl inte mindre instegshoj än en Chase 3..

Cyklisten: En Chase 3 kostar ca 11000 va? En Kona Stuff kostar mindre, men har bättre/likvärdiga grejer. Plus att den känns som en liten pansar vagn när den går frammåt :-).
En P1'a är ren street/dirt-hoj. En Stuff är lite mer allround beroende på vilken storlek du väljer.

D i U: Mm, Bullit: I like, I ride!

ännu en till köptråd...
Muerto: hehe, jag hade gärna om jag haft råd uppgraderat min bulle med xtr kassett,kedja,vxlregl,bakvxl och monterat dit hayes el camino,hope bulb nav å UST men jag har inte råd:) ska iaf byta ut mitt knakande ea 30 styre mot ett ea 70 när lönen kommer:)

Man kan ändå säga att man inte "behöver" en hoj för 50 000,- för att cykla till kiosken och köpa läsk
och lägga en bredsladd på dyra däck eller lära sig att cykla på bakhjulet, en sån hoj kan,vill å har mer prestanda än så! Så nånstans går väll gränsen. Jag skulle inte rakt ut rekomendera en nybörjare på downhill att köpa en santa cruz v10 ram för 25 000,- å sedan bygga vidare på den så den i slutändan kostar 60 000,- utan kanske istället rekomendera en big hit som räcker gott och väl med enormt massa pengar över!

En nybörjare kanske inte till fullo känner av eller har nytta av den tighta funktion som en riktigt ritktigt dyr cykel ger gärmfört med en billigare som ändå är dyr.

Välj ändå en cykel du gillar och som rymmer din budget!
Att som nybörjare titta på en hoj om 7-12 000,- är INTE att köpa en "för bra" cykel!

ännu en till köptråd...
Kan föresten dra en parallel om cykel- hifi (som också är ett nyvunnet intresse för mej)
Jag köpte en hifi anläggning för ca 12 000,- att "börja" med.
Den innehöll fina men inte super high end komponenter. Nästa steg för mej är att köpa en plasma skärm.
hos hifiklubben i bla gbg säljer man high end skärmar (där jag köpte min anläggning) för ca 125 000,-.
Som vanlig tv tittare och som kikar på film ibland känner inte jag behovet av att ha en sån skärm utan kommer istället välja någon i 20 000,- klassen som jag får lika stor nytta av som den för nästan en
årsnettolön! Jag är ingen hemmabio fantast och tycker att de räcker med en enklare skärm som ändå ger
massa prestanda och är fullt tillräcklig.

ännu en till köptråd...
sorry för det jag skrev dohh..... men killen är ju kass så han kan ju börja med en vanlig mtb ju! en billig. han kanske upptäcker att det inte är hans grej osså!

ni får tycka att jag nervärderar killen om ni vill, men bara o inse att killen är ju helt lost!

ännu en till köptråd...
Vad har detta med vad killen vill köpa för cykel att göra?
Förästen, om inte din 125 000krs plasma-grej inte ger dig några problem/nacktdelar så är den väl inte för bra för dig, bara lite mindre prisvärd och för dyr för dig ;-). Likadant är det med cykel, visst kan det för vissa vara stötande att se en nybörjare på en 30 000krs cykeln, men det får ni leva med.
Men om cykeln ger utövaren komfort och gör cyklingen lättare så ser jag inget dåligt i att lägga pengar på den, om man nu har så mycket pengar att lägga vill säga. Dessutom kanske man vill få lite skills (som B-Orre utryckte det) och "växa" med cykeln , så man slipper byta ut/uppgradera den efter ett tag.
Låt folk köpa den cykeln dom vill!

D i U skrev:
> >
> Kan föresten dra en parallel om cykel- hifi (som
> också är ett nyvunnet intresse för mej)
> Jag köpte en hifi anläggning för ca 12 000,- att
> "börja" med.
> Den innehöll fina men inte super high end
> komponenter. Nästa steg för mej är att köpa en
> plasma skärm.
> hos hifiklubben i bla gbg säljer man high end
> skärmar (där jag köpte min anläggning) för ca 125
> 000,-.
> Som vanlig tv tittare och som kikar på film ibland
> känner inte jag behovet av att ha en sån skärm
> utan kommer istället välja någon i 20 000,-
> klassen som jag får lika stor nytta av som den för
> nästan en
> årsnettolön! Jag är ingen hemmabio fantast och
> tycker att de räcker med en enklare skärm som ändå
> ger
> massa prestanda och är fullt tillräcklig.

ännu en till köptråd...
EriC said it. Låt folk köpa vad fan dom vill! Inte med det sagt att man inte ska hjälpa till att hitta rätt cykel men man bör akta sig för att nedvärdera folk...

ännu en till köptråd...
Ja, inom rimliga gränser då kanske:) ....jaja....precis som jag me sagt, köp vad ni vill bara ni trivs!

ännu en till köptråd...
Hmmmm, denhär diskutionen ligger ju inte alls i sandlådan...Jag har blivigt helt övertalad av både DiU och Bianchioskar.

Men nu när jag tycker som ni,...så tycker jag ni har WAAAAAAYYYY för bra cyklar mot hur ni cyklar....

ännu en till köptråd...
Ville: å va fan vet du om hur jag åker?! ... min bullit passar allt från hardcore till glada enduro gnetare!

ännu en till köptråd...
D i U skrev:
> >
> Ville: å va fan vet du om hur jag åker?! ... min
> bullit passar allt från hardcore till glada enduro
> gnetare!

Jo, men jag har precis lärt mig av dig att en cykel kan vara för bra precis som en plasma,..och då tycker jag att din cykel är för bra för dig...Och den är inte så lite bättre än dig heller....FETMYCKET bättre.

ännu en till köptråd...
Tjena!

Min Super8 är dyrare än Daniels Bullit.. Och funkar också tille nduro och i dirten och till feta hucks samt till downhill..
VAD FAN HANDLAR PRISET PÅ EN HOJ OM EGENTLIGEN????? Bara avundsjuka/skryt ser jag det som (beroende på vilket håll man ser det från..)

Och att dra en paralell med Snowboard? Ställ en nybörjare på en stenhård Race-bräda och det kommer ta bajslång tid innan han lär sig åka jämfört med en medlestyv mellanklassbräda..

ännu en till köptråd...
D i U skrev:
> >
> Kan föresten dra en parallel om cykel- hifi (som
> också är ett nyvunnet intresse för mej)
> Jag köpte en hifi anläggning för ....

Hahaha, you´re so fucked - du kommer aldrig få några pengar över till annat med dom två intressena! ;-)

ännu en till köptråd...
Ähhh, Knäskål. Så säger du bara för att du har en hoj som är feting tio ggr bättre än vad du kan säga att du är ....STJÄRSTOPP!!

Hehe, haka på nu. DiU och oskar har ju lärt mig något nytt... Att man kan ha för bra hoj...Så nu måste vi säga det om ALLA!!!!

Förövrigt DiU så ta dig i kragen och lyssna på Jonas....För han har rätt. du är fucked om du ger dig in i den branchen.........För hela den branchen är fucked for life....=)

ännu en till köptråd...
Min cykel är definitivt mycket bättre än mig och det trivs jag alldeles utmärkt med.

En bra cykel kan göra en sämre cyklist bättre och tvärt om *host*erik h's amishbygge och alla andra SS-glidare där ute i Hellas steniga skogar*host*

Fast faktum kvarstår: Det går mycket fortare att lära sig köra mjukt och energieffektivt på en stel cykel, oavsett terräng.

ännu en till köptråd...
Ville/Jonas: Era töntar, ska man inte kunna få lyssna på musik med känsla och inlevelse utan att ni
ska börja påstå man är fucked up?!...äh, lyssna ni på era plastanläggningar från stormarkanden!

Super 8 är väll kanske inte optimal för dh/dirt/enduro och då spelar de ingen roll vad än hojen kostar
för den blir ju inte mer ändamålsinriktad ändå! Va gör en 50 000,- dyr XC hoj i en dh bana där den
ändå inte får ut sin kapacitet?! Eller vad gör en 60 000,- dyr renodlad DH hoj på ett långlopp?
vinna för att den är dyr? njä, vinna med rätt cykel för rätt ändamål är något helt annat!

ännu en till köptråd...
D i U skrev:
> >
> Ville/Jonas: Era töntar, ska man inte kunna få
> lyssna på musik med känsla och inlevelse utan att
> ni
> ska börja påstå man är fucked up?!...äh, lyssna ni
> på era plastanläggningar från stormarkanden!

HAHA, GRATTIS mannen!!. Då är det redan försent. ring upp ingvar öman på LTS och be om ett medlemskap på en gång....

ännu en till köptråd...
D i U skrev:
> >
> Ville/Jonas: Era töntar, ska man inte kunna få
> lyssna på musik med känsla och inlevelse utan att
> ni
> ska börja påstå man är fucked up?!...äh, lyssna ni
> på era plastanläggningar från stormarkanden!

Tror du missuppfattade min kommentar, jag sa inte att du var "fucked up", jag menade att du var körd rent ekonomiskt. Personligen har jag tex högtalare som kostar mer än din kompletta Bullit, så jag kommer inte kommentera att du köpt för dyr Hifi - det vore lite att kasta sten i glashus. (Bortsett från Hifi och cyklar är lägenheten dock ganska tom ;-)

Dock är hifi-branshen/musikbranschen numera ganska trist som Ville säger, hifi blir så sjukt dyrt när man förstår hur bra det kan låta med fina grejer. Musikbranschen hade sin topp 68-71 och numera handlar det så mycket om berömmelse och snabba pengar är det mesta av glädjen förstörs - så den branschen är som ville säger på det stora hela "fucked for life" (men undantag finns såklart). Synd på en sån fin hobby, men sitta och lyssa på musik kan man göra när man är för gammal för att bryta benen på cykelstigarna. Känns motigt att köpa dyra grejer när knappt några skivor som ges ut numera är värdiga att spelas på finare anläggningar (pga skitdålig produktion). För tillfället ligger mitt musik/hifi intresse och glöder på sparlåga.

Väntar nu istället på påhopp från Ville, för min fucked up Hifianläggning. :-)

ännu en till köptråd...
Ville skrev:
> HAHA, GRATTIS mannen!!. Då är det redan försent.
> ring upp ingvar öman på LTS och be om ett
> medlemskap på en gång....

Haha, LTS... Skönt, Ville ÄR ju också Hifikille innerst inne.

ännu en till köptråd...
Jonas, de slog mej så fort jag postat inlägget haha!... vad är de som utgör ljud i din lägenhet då?:)
Själv har man cambridge 540 förstärkare och cd spelare samt cambridge 640 dab/fm radio med
ett par ganska billiga men välljudande dynavoice högtalare med tara labs kablar:) ....ingen värsting
men kanske gämförbar med en kona stinky haha....

ännu en till köptråd...
Fan, jag är inte insatt nog att ha hört talas om allt de där mer än tara labs:)
Nu ska jag bara skaffa en cambridge 640 dvd spelare också:) ...sen vill jag uppgradera
med bi wiring som faktiskt mina högtalare klarar av, blir de nån stor skillnad i ljud med bi wiring?!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp