ännu en till köptråd...

ännu en till köptråd...
D i U skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Fan, jag är inte insatt nog att ha hört talas om
> allt de där mer än tara labs:)
> Nu ska jag bara skaffa en cambridge 640 dvd
> spelare också:) ...sen vill jag uppgradera
> med bi wiring som faktiskt mina högtalare klarar
> av, blir de nån stor skillnad i ljud med bi
> wiring?!

Beror nog till stor del på högtalarna och stärkaren i fråga. Har inte brytt mig om att undersöka ang biwiring - lägg dock inte för många kronor på kablar till en början, svårt att höra såpass stor skillnad att man skulle vilja betala för det i den prisklassen. (Har testat på en väns Yamaha grejer i samma prisklass som du ligger i - och där föredrog jag faktiskt "skosnören" framför Supras grejer, dock liten skillnad så det är lite hugget som stucket.)

Kablar går oftast att låna hem och testa, så gör så och se om du tycker det är värt pengarna. Kablar är sista finputsningen av ljudet när man är nöjd med allt annat, tycker jag.

Viktigast av allt är att ställa upp högtalarna ordenligt - ut från vägg och inte jävla bokhyllor till stativare... :-) En helt jäkla vetenskap det där om man skall få till det riktigt bra, 1dm kan ha avgörande skillnad för om det låter engagerande eller inte, helt sjukt.

EDIT:
large_grille_off.jpg

Varför har jag inte några miljoner liggandes... :-(

Senast redigerad av en moderator:
ännu en till köptråd...
HAHAHA; nu har det blivigt en hifinördstopic på hög nivå,...undra om inte jag skall dra mig ur då...

Tack ivf jonas för förtydligande av mitt "fucked for life"

ännu en till köptråd...
Ville skrev:
> HAHAHA; nu har det blivigt en hifinördstopic på
> hög nivå,...undra om inte jag skall dra mig ur
> då...

Nejdå, du vet ju vad LTS är, har du en sån fin vit rock också kanska? Haha, tycker du vet misstänkt mycket i ämnet... ;-)

> Tack ivf jonas för förtydligande av mitt "fucked
> for life"

You´re welcome.

ännu en till köptråd...
Bianchi oskar skrev:
> man hör inte skillnad på ett par creative 5.1
> surround ljud lr nåt hyper grej för 200.000! inse
> :)

Haha, från mannen som säger att P1 är för fin hoj för nybörjare.

Doktorn ordninerar:
248302s.jpg

ännu en till köptråd...
HAHA, Näää. Jag skulle inte ta på mig den vita rocken enns om jag fick pengar för det. Och Hr Öhman himself är ju en störtfåne...., Han var förbi mig på ett gammalt jobba jag hade med någon underståte för de skulle skriva ett test om en produkt. Det roliga var att de hade fanimeig inte någon koll alls på det de skulle testa men försökte ändå låta helproffsiga .

IDIOTER!!.

ännu en till köptråd...
Tjena!

Att disskutera HiFi med ville är som att påstå att bobby ljuger om 108 punkters hadley.. nav.. det är bara att inse att man har fel..

Förvörigt är super8 den bästa xc-ramen jag nånsin har haft.. (andra jag har haft är spec. fsrxc, spec. enduro, scott comp racing, kona explosif m.m.)

ännu en till köptråd...
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Att disskutera HiFi med ville är som att påstå att
> bobby ljuger om 108 punkters hadley.. nav.. det är
> bara att inse att man har fel..

*ASG*!!!

Hehe, undra hur länge jag kommer få leva med den...hehe

ännu en till köptråd...
Jonas skrev:

> Haha, från mannen som säger att P1 är för fin hoj
> för nybörjare.

men ffs! P1 är för fin o börja med!!!!!!!!!!!!!!!

ännu en till köptråd...
Ville skrev:
>
> *ASG*!!!
>
> Hehe, undra hur länge jag kommer få leva med
> den...hehe

Tjena!

Lika länge som =David kommer få leva med måttet "En David"

ännu en till köptråd...
för att när man börjar så är nog fan lättare o ha lite växlar, broms fram (ok, det har ju p1an, men den sliter man ändå bort direkt) o en billig hoj om man skulle tröttna fort! han kanske tycker det är kul i en månad! o då är det ju inte så hett o ha köpt en rättså dyr hoj enbart för trick som man inte kan ha till nåt annat. o när man är 12 år så ska man inte ha nån fin hoj. o specielt inte när man inte är diktig för 5 öre.

senså är ju p1an speciell, med 24" bak o 26" fram... men ni tycker inte som mej ser jag...

ännu en till köptråd...
Men oskar skärp dig nu. Din avundsjuka lyser ju igenom som en strålkastare bakom stingtrosor.

Alla argument du tar upp handlar ju om pengar,....vilket inte frågan handlar om..

ännu en till köptråd...
lol... jaja jag bryr mig inte ett skit vad han köper för hoj, det är hans problem!

o en sak, jag är inte avundsjuk om han köper en p1a, inte om han köper en p3a häller! dohh

ännu en till köptråd...
Ville: Jag håller med om att avundsjukan och bitterheten lyser igenom, men jag tror även att oskar försöker säga detta:

Bianchi oskar skrev:
...o en billig hoj
> om man skulle tröttna fort! han kanske tycker det
> är kul i en månad! o då är det ju inte så hett o
> ha köpt en rättså dyr hoj enbart för trick som man...

Jag vet ju inte hur länge snubben har hojat, men är han nybörjare ligger det något i vad oskar säger.

Jonas: Vill du ha elda lite på ditt musik/hifi-intresse bör du köpa Muddy Water Blues: A Tribute to Muddy Waters och spela den i en välljudande röranläggning =)

ännu en till köptråd...
hoppas ni fattar att jag har snackat med han på msn, o dragit slutsattser från vad han har skrivit o sagt där...

o visst är jag avundsjuk på en hoj som är helt mongo med SS och 24" bakhjul som i övrigt är typ samma som jag redan har... o som jag har uppdaterat... lol.

jag tycker fortfarnade att den hojjen är för vass att börja med... sen får ni tycka att jag verkar avundsjuk om ni vill...

ännu en till köptråd...
Men killar. varför sitter ni och oroar er över killen ekonomi utan att veta ett smack om den????

Då kan man ju precis lika gärna påstå att killen kanske inte kommer tycka att hojjning är roligt för han råkade köpa en för billig hoj vilket var för svårcyklat.

ännu en till köptråd...
Jonas: precis som jag tänkte, jag är ju knappast den som kan höra skillnad på olika kablar bara sådär:)
Är för övrigt nöjd med min anläggning ändå:)

Ja dom där högtalarna vill jag minnas att hifiklubben säljer för 469 000,- haha! ....det är vad
man får en liten sommarstuga för:)

en fråga till, jag har märkt att min ena högtalare spelar lägre än den andra vid riktig låga volymer
och på mycket låg volym är den helt tyst. Vad är felet eller ska det möjligen vara så?!

ännu en till köptråd...
Daniel. Dina volypottar är ojämna i maxläge(när volymen är som lägst). Är så på alla förstärkare som använder pottar till volymen. Och Cambridge brukar vara lite kännsliga på det.

Något man får leva med. Många japanare klipper helt där istället men dte skulle ju inte hjälpa då du inte kan lyssna på den volymen ivf.

ännu en till köptråd...
Bianchi oskar skrev:
> det ärt fel på dina öron lille daniel i särvalla,
> det är sympom efter att man har skrytigt för
> mycket...
>
Tjena!

*fniss*

ännu en till köptråd...

käften Oskar! ..Jag skryter inte om nåt!

ännu en till köptråd...
D i U skrev:

> käften Oskar! ..Jag skryter inte om nåt!

ASG!! den dan.

men det är vanligt bland dom psykfall som skryter att dom tror att dom är helt normala! men nu har jag ju skapat en fin tråd för skrytare så nu kan du ju skriva _alla_ dina inlägg i den...

ännu en till köptråd...
Ville: Fan, du är ju hifi-guru ju! Tänkte just förklara var hans "kanalskevhet" berodde på (sedan så jag att du redan svarat killen). Öhman skulle varit stolt över dig! :-P

D i U: Du får skaffa en sån här istället:
Goldpoint_Ladder_stepped_attenuator.jpg
;-)

Volympot = volympotentiometer, aka volymkontroll. Har en tunn metallfilm el dyl, som fungerar som varibelt steglöst motstånd, genom att flytta ena kontaktpunkten längs filmen så fås olika motstånd och därmed olika volym, mycket förenklat förklarat.

Annars kan du prova att skifta höger och vänster på källa/stärkare/högtalare för att hitta vart felet är annars vid obalans.

Vid högre volymer (när det är mindre troligt att bero på poten, så har det ofta att göra med rumsplaceringen.

EDIT: För att klargöra så är det inte en pot på bilden, det är en "stepped ladder attenuator" (INTE steglöst variabel volym) - tänkte bara påpeka detta så slipper vi obehagliga missförstånd ;-)

Senast redigerad av en moderator:
ännu en till köptråd...
Haha, jadu jonas....vi är nog lika skeva båda två.

Men precis som du så ligger det på is. Anläggningen står där hemma och lirar plattor. Men det är endast plattor som förnyas. Resten får nog fungera tills jag blir gammal och grå...:)

ännu en till köptråd...
Jonas: ja, jag skiftade och då va de den andra högtalaren som lät mindre helt plötsligt. ehm...

ok, då vet jag vad pottar är:)

ännu en till köptråd...
Då är det i förstärkaren, Som jag sa så är det vanligt på cambridge...det var väll en sådan du hade.

iblan där de snälla och och byter men du kommer aldrig bli av med det helt.

ännu en till köptråd...
Ville: ok , jo de är en azur 540 förstärkare inköpt hos hifiklubben.

Också märkt att den blir svinvarm efter ca 2 timmars spelande på iof ganska hög nivå (typ lite drygt halv volym mot max) då den lägger av och överhettningsskyddet slås på.

ännu en till köptråd...
D i U skrev:
> >
> Ville: ok , jo de är en azur 540 förstärkare
> inköpt hos hifiklubben.
>
>
> Också märkt att den blir svinvarm efter ca 2
> timmars spelande på iof ganska hög nivå (typ lite
> drygt halv volym mot max) då den lägger av och
> överhettningsskyddet slås på.
>

Låter inget vidare detdär du,...står den instängd i någon stackars garderob eller.

Ställ ingen dvdspelare på den förstärkaren, det kortar ner livstiden på lasern ganska mcyekt.

ännu en till köptråd...
Vidare är OFTAST "klockan 12" full volym på plattor med full dynamik, över klockan 12 används för att kunna kräma ut max ut "låga" inspelningar.

Kör du på över max i 2 timmar (iofs borde den även klippa i så fall - men iaf nästan max) så är det inte så konstigt att stärkaren strejkar - särskilt om den inte har god ventilation. Skall du fortsätta på dom höga volymerna får du antingen skaffa något av följande:
* Mer lättdrivna högtalare (lastmässigt och/eller effektivitetsmässigt)
* Kraftigare stärkare
* Mer ventilation kring stärkaren

Förstärkare blir varma och låter bäst när dom är det. Endast väldigt få svindyra grejer är dock konstruerade för att gå brännheta (typ klass-A monster och dyl), så blir dina grejer obehagligt heta och stänger av bör du se upp.

ännu en till köptråd...
Om Ville är Öhman (med vit rock) så vill jag vara farbror Barbro (med röd pyjamas)! Fan vilket team vi skulle kunna bli! :-D

DiU: <http://www2.hififorum.nu/forum/portal.asp> här kan du annars hänga litegranna ifall du vill träffa flera med Hifi intresse.

ännu en till köptråd...
Ohhhhh, Farbror barbro!!!. då lär du ju sälja dennispaketet för fulla muggar från brunbys hifi i eslöv.

Och kom ihåg. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..HAHAHAH

ännu en till köptråd...
Jonas: oj, kanske skulle titta mer på klockan i gärmförelse haha...den har stått i ett par timmar på
ca klockan 1-2 och sedan blivit svinvarm å lagt av för en stund, inget står intill eller över förstärkaren.

ännu en till köptråd...
Tjena!

Upptäckte precis att jag har Cambridge 7:1 högtalare till datorn.. Mina låter lika högt överallt.. HElt ok ljud faktist.. MEn tänkte sno ett par högtalare av egil närjag är i åre..

ännu en till köptråd...
D i U skrev:
> >
> Jonas: oj, kanske skulle titta mer på klockan i
> gärmförelse haha...den har stått i ett par timmar
> på
> ca klockan 1-2 och sedan blivit svinvarm å lagt av
> för en stund, inget står intill eller över
> förstärkaren.
>
>

Det är inte stärkaren det är fel på..., det är dina fingrar som har pillat på kontrollerna för mycket,........Du har inte reagerat över att det låtit ganska illa??..hehe

Tipps. spela inte mer än ca 10 om du skall hålla på i två timmar.

Tillbaka
Topp