Bygga sovvagn till cykel

Bygga sovvagn till cykel
Har aldrig ägt en takbox, men inbillar mig att bottendelen gott och väl skulle klara av att placeras direkt på marken även då det regnar. Herregud, ett tält klarar ju det!

Men jag förstår ju att det skulle kännas mera som en riktig bilhusvagn om man kunde fälla ned stödben och lägga sig direkt i vagnen. Kul gimmick när man rullar in på en camping tex.

Bygga sovvagn till cykel
Har aldrig ägt en takbox, men inbillar mig att bottendelen gott och väl skulle klara av att placeras direkt på marken även då det regnar. Herregud, ett tält klarar ju det!

Men jag förstår ju att det skulle kännas mera som en riktig bilhusvagn om man kunde fälla ned stödben och lägga sig direkt i vagnen. Kul gimmick när man rullar in på en camping tex.
Jag fick lära mig konceptet stödbensöl för en tid sedan. Jag anar att kravet för det är stödben men går säkert hitta på en variant att få till ölen även utan stödben :D

Bygga sovvagn till cykel
Jag fick lära mig konceptet stödbensöl för en tid sedan. Jag anar att kravet för det är stödben men går säkert hitta på en variant att få till ölen även utan stödben :D
När vi för många år sedan cykelsemestrade i Danmark upptäckte vi snabbt att campingarna sålde lokala öl till bra pris, åtminstone verkade det så efter en dag på cykeln.
Naturligtvis urartade det snabbt
  • En öl för att välja campingplats
  • En öl under tiden tältet restes
  • En öl medan middagen planerades
  • En öl osv, osv
Som tur var hade vi bara 10 dagar inplanerat. Men det var en minnesvärd semester.

Bygga sovvagn till cykel
Hemma förkyld och lite uttråkad. Funderade på detta konceptet. Dragspelsmodellen. Finns liknande på nätet.
Svårighet med stt lösa golvets styvhet, men det skulle nog gå. Kanske kan utgå från en barnkärra av bättre kvalitet?
IMG20230117104505.jpg

Bygga sovvagn till cykel
Kul Pintrest det där! Det är ju helt tydligt att många andra har varit inne på samma spår. Om man ska leva på sin cykel under en längre tid är sovvagn nog ganska smidigt.

Här är en takboxvariant, man kan ju undra om den är utrustad som sängplats?

En "hård" lösning kommer nog alltid vara tyngre än en "mjuk" (tält) men troligtvis bättre vädertätad och mer användarvänlig.
1673948983186.png

Ärlig fråga, hur mycket debiterbar tid har kollektivet lagt på det här projektet hittils?

Senast ändrad:
Bygga sovvagn till cykel
Hemma förkyld och lite uttråkad. Funderade på detta konceptet. Dragspelsmodellen. Finns liknande på nätet.
Svårighet med stt lösa golvets styvhet, men det skulle nog gå. Kanske kan utgå från en barnkärra av bättre kvalitet?
Visa bilaga 603541
En "bra barnkärra" är dock rena skräpet... Jag har haft två Thule av "bästa" modellen, och de skulle inte gå att belasta med vikten av en vuxen. De som fanns förr och som hette Chariot var bättre lämpade, men de som går att köpa idag är svajiga..

Bygga sovvagn till cykel
En "bra barnkärra" är dock rena skräpet... Jag har haft två Thule av "bästa" modellen, och de skulle inte gå att belasta med vikten av en vuxen. De som fanns förr och som hette Chariot var bättre lämpade, men de som går att köpa idag är svajiga..
Kan tänka mig det, tyvärr.
Vi hade en för länge sedan som var av stål. Genomgånde hjulaxlar som fäste på båda sidor om hjulen. Bra grejer det. Det var väl kanske väven som var den svaga punkte även om den absolut inte var dålig.

Men det är länge sedan nu. Bättre förr...

Bygga sovvagn till cykel

En Chariot är en otroligt bra cykelkärra: bra byggt, stabilt på vägen och enkelt att fälla ihop. Jag köpte en billig, begagnad cykelkärra i Nederländerna för de några gånger om året vi är där, det vara rena skräpet. Men håller med att vikten av en vuxen är på eller över gränsen även för en Chariot som tar två barn + packning.

Bygga sovvagn till cykel
Visa bilaga 603541
Jag hade en ide' om att man skulle kunna sänka på höjden istället, så att frontens area minskar.

Som den nedre modellen i inlägg #144.
Basen på vagnen görs då extra lång. Den bakre väggen sitter på två skenor så att den kan skjutas bak när vagnen fälls ihopp. På så sätt skulle man kunna hissa ned fronten till halva sin höjd och bakväggen till halva sin höjd även om deras respektive höjd är olika.

Senast ändrad:
Bygga sovvagn till cykel
Här fanns stegevarianten också @Hasse#7 .

En annan fråga: om man ska hissa upp takboxens lock och låsa den i höjdled, kanske kan man köpa sådana armar någonstans eller ta från en annan uppfinning. Bör det vara något hydrauliskt tro? ?

Bygga sovvagn till cykel
En annan fråga: om man ska hissa upp takboxens lock och låsa den i höjdled, kanske kan man köpa sådana armar någonstans eller ta från en annan uppfinning. Bör det vara något hydrauliskt tro? ?
Ett par gasdämpare av lagom styrka borde ju bli praktiskt och självöppnande!
undrar hur vingligt det blir med öppet lock, kan det ev behövas stagas upp på något sätt?

Bygga sovvagn till cykel
Här fanns stegevarianten också @Hasse#7 .

Lustigt. Jag har faktiskt inte googlat ett skit på detta. Bara tänkt lite då och då och har det känts relevant har jag skrivit ned tanken.

Bygga sovvagn till cykel
undrar hur vingligt det blir med öppet lock, kan det ev behövas stagas upp på något sätt?
Jag köpte billigt från en bilverkstad två gasdämoare för motorhuvar. Funkade perfekt till luckan i barnens trädkoja. De är rätt bra tryck i dem så är nog bra att sprida kraften där de sitter i takboxen.

Gick på 3-400 kr för två

Bygga sovvagn till cykel
Absolut. Lyfter locket upp canvasen också så skulle jag gissa på att vinden kommer skapa en del krafter i sidled på gasarmarna..

Men man skulle kunna fästa två aluminium stag i varandra med en rörlig led. Dessa kan sedan låsas i uppfälld ställning genom att man kör in en spärrpinne genom borrade hål.
1673966520792.png

Senast ändrad:
Bygga sovvagn till cykel
Absolut. Lyfter locket upp canvasen också så skulle jag gissa på att vinden kommer skapa en del krafter i sidled på gasarmarna..

Men man skulle kunna fästa två aluminium stag i varandra med en rörlig led. Dessa kan sedan låsas i uppfälld ställning genom att man kör in en spärrpinne genom borrade hål.
Visa bilaga 603592
Tältbågar är svåra att överträffa när det gäller styrka och vikt.

Bygga sovvagn till cykel

Visa bilaga 603592
eller en hylsa som faller ner över skarven

Bygga sovvagn till cykel
Takbox, gärna av äldre snitt som är stabilare (dvs tyngre), gasdämpare, tältduk, låsanordning för att hålla luckan i öppet läge, förstärkning av gasdämparnas infästning, förstärkning av underredet. Tolkar det som att lättviktstankarna är skrotade..??

Man ska nog också betänka att infästningen av duk i den övre delen är ganska enkel (eftersom det funkar att göra den på insidan). Infästningen i den nedre är mycket svårare, eftersom vatten kommer rinna på duken och måste släppas av på UTSIDAN av bottendelen alternativt så måste infästningen vara absolut tät så inte vatten kan komma in även om duken fäster på insidan. Svårlöst.

När det gäller stödben och annat vill jag tipsa om att det alltid är mycket enklare att få en trebent sak att stå still utan att vippa än en fyrbent. Fyra punkter i marken behöver vara perfekt avvägda för att inte ge en konstruktion som står och vippar. En trebening vippar aldrig, men blir såklart mindre stabil om den är för smal. Kanske inte den största utmaningen i detta projektet, men ändock något att ha i åtanke.

Alla som sovit i tält vet att kondens är ett ganska stort problem. Även välventilerade tält blir våta på ytterduken. Alla konstruktioner som hittills tagits upp, vad jag vet, är enkelväggiga. Det innebär att all kondens som uppkommer kommer manifestera sig på insidan av konstruktionen. Jag tror att en helt tät botten är gynnsamt, men mycket av fukten kommer från den som sover i tältet. Viktigt att ha i åtanke oavsett hur konstruktionen tillslut byggs.

Alltså, jag gillar kreativiteten tråden verkar locka fram, men bland all brainstorming efterfrågar jag fortfarande rimligheten i detta projekt.

Det finns en tråd där en kille bygger en heldämpad kolfibercykel. I början är alla skeptiska och ifrågasätter hela projektet, men efter ett tag lyckas TS bygga en hel, fungerande cykel. Hoppas jag är en av de där skeptikerna som får skämmas när det lyckliga slutet rullas upp!?

Bygga sovvagn till cykel
Infästning där nere måste vara på insidan eller så blir det jobbigt att stänga?
Kanske går med en damask runt om men de som syns på bild verkar inte byggda för vatten rinnande på sidorna

Bygga sovvagn till cykel
Takbox, gärna av äldre snitt som är stabilare (dvs tyngre), gasdämpare, tältduk, låsanordning för att hålla luckan i öppet läge, förstärkning av gasdämparnas infästning, förstärkning av underredet. Tolkar det som att lättviktstankarna är skrotade..??

Man ska nog också betänka att infästningen av duk i den övre delen är ganska enkel (eftersom det funkar att göra den på insidan). Infästningen i den nedre är mycket svårare, eftersom vatten kommer rinna på duken och måste släppas av på UTSIDAN av bottendelen alternativt så måste infästningen vara absolut tät så inte vatten kan komma in även om duken fäster på insidan. Svårlöst.

När det gäller stödben och annat vill jag tipsa om att det alltid är mycket enklare att få en trebent sak att stå still utan att vippa än en fyrbent. Fyra punkter i marken behöver vara perfekt avvägda för att inte ge en konstruktion som står och vippar. En trebening vippar aldrig, men blir såklart mindre stabil om den är för smal. Kanske inte den största utmaningen i detta projektet, men ändock något att ha i åtanke.

Alla som sovit i tält vet att kondens är ett ganska stort problem. Även välventilerade tält blir våta på ytterduken. Alla konstruktioner som hittills tagits upp, vad jag vet, är enkelväggiga. Det innebär att all kondens som uppkommer kommer manifestera sig på insidan av konstruktionen. Jag tror att en helt tät botten är gynnsamt, men mycket av fukten kommer från den som sover i tältet. Viktigt att ha i åtanke oavsett hur konstruktionen tillslut byggs.

Alltså, jag gillar kreativiteten tråden verkar locka fram, men bland all brainstorming efterfrågar jag fortfarande rimligheten i detta projekt.

Det finns en tråd där en kille bygger en heldämpad kolfibercykel. I början är alla skeptiska och ifrågasätter hela projektet, men efter ett tag lyckas TS bygga en hel, fungerande cykel. Hoppas jag är en av de där skeptikerna som får skämmas när det lyckliga slutet rullas upp!?
Bra input, tack.
Vill fortfarande hålla nere vikten, men funderar också på om en för lätt vagn kan bli för vindkänslig.. Får börja experimentera lite och se vad som känns rätt.

Bygga sovvagn till cykel
Bra input, tack.
Vill fortfarande hålla nere vikten, men funderar också på om en för lätt vagn kan bli för vindkänslig.. Får börja experimentera lite och se vad som känns rätt.
Du skall väl ha med packning också. Den lägger till vikt. Barlast som går att slänga i närmaste dike går också kompensera blåsiga dagar med.

Bygga sovvagn till cykel
Jag har funderat en hel del på aero-husvagnar till elbil och det är ju ungefär samma frågeställning i mindre format.

Kravspecifikation:
- Lätt
- Lågt luftmotstånd
- Kunna koka kaffe under en paus på färden (lättöppnad eller komma åt saker enkelt)
- tåla svenska vintrar. Alltså ingen tältduk.

En kul lösning jag hittat är den här. Den fyller alla ovan. Otroligt ful dock :D Men den hade ju kunnat passa dig också? Om du köper lite tunnare frigolit och laminerar ett tunt ytter- och innerlager (typ glasfiber, poor mans fiberglass etc) så bör det bli otroligt lätt och väldigt välisolerat. Då slipper du även delar av kondensproblemet.

Det är alltså en hopfällbar husvagn med hårda väggar där man viker upp den som ett korthus typ. Extremt stabilt och enkelt och relativt rymligt.

(Jag har inte kollat videon med ljud utan bara kollat första halvan så jag såg att de visade hur den fälldes ihop)

Bygga sovvagn till cykel
Spånar högt:
Tältduken fästes på insidan både upp och nere. Avrinnginsproblemet löses genom att duken limmas fast i golvet på boxen, ca 0,5 cm från väggen, där det bildas en kanal med flera dräneringshål så att vattnet kan rinna av. De flesta takboxar verkar ändå ha ganska ojämnt golv, vilket innebär att det troligen får byggas upp med ett tung lager cellplast eller liknande.

Stabiliteten i sidled löses genom gasfjädrar och rep. Gasfjädrarna är längre än boxens utfällda höjd, som begränsas med hjälp av snören. På så sätt kommer gasfjädrarna aldrig att vara lodräta utan diagonala med en kraftkomposant i sidled också. Fyra stycken välplacerade armar kommer att kancellera varandras sidokomposant men också erbjuda stabilitet.

Antingen köper jag ett tält i storlek större och försöker klippa och limma, eller så försöker jag hitta en leverentör som jag kan köpa av, förhoppningsvis med dragkedja och allt.

Bygga sovvagn till cykel
Spånar högt:
Tältduken fästes på insidan både upp och nere. Avrinnginsproblemet löses genom att duken limmas fast i golvet på boxen, ca 0,5 cm från väggen, där det bildas en kanal med flera dräneringshål så att vattnet kan rinna av. De flesta takboxar verkar ändå ha ganska ojämnt golv, vilket innebär att det troligen får byggas upp med ett tung lager cellplast eller liknande.

Stabiliteten i sidled löses genom gasfjädrar och rep. Gasfjädrarna är längre än boxens utfällda höjd, som begränsas med hjälp av snören. På så sätt kommer gasfjädrarna aldrig att vara lodräta utan diagonala med en kraftkomposant i sidled också. Fyra stycken välplacerade armar kommer att kancellera varandras sidokomposant men också erbjuda stabilitet.

Antingen köper jag ett tält i storlek större och försöker klippa och limma, eller så försöker jag hitta en leverentör som jag kan köpa av, förhoppningsvis med dragkedja och allt.
Jag gillade takboxlösningen i början också, men ju mer jag funderar på den desto sämre känns den.

Betänk att om man ska få något HELT tätt ställer det jättehöga krav på vidhäftning, elasticitet, åldersbeständighet, nötningsbeständighet osv osv. Tveksamt om man med lekmannamässig utrustning kan få till ett helt tätt skal mellan plast-tyg-plast, därtill med möjlighet att konstruktionen är teleskopisk, vindtålig, stöttålig osv. Dessutom med någon form av gasdämpare och stabilitetsstag i direkt anslutning.

Att leda vattnet in i takboxens bottendel för att sedan leda ut det igen, på ett funktionellt sätt, är extremt långsökt.

Kill your darlings.

Tillbaka
Topp